Jäätynyt olkapää? Mikä tähän tehoaa?
Aivan karmean kipeä, liikerata on olematon, missään asennossa ei ole hyvä ja leposärkyä on koko kädessä. Itse tein diagnoosin, kun lääkäriin ei pääse. Käsi on ollu jäykkä jo pitkään, mutta ei siitä ole ollut haittaa. Nyt on, en pysty mihinkään.
Oon ajanut siihen kylmägeeliä ja ottanut parasetamolia. Buranalle yms. olen allerginen. Auttaako kuuma tai kylmä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ja kämmenen asettaminen seinää vasten ja vieminen seinää myöten niin pitkälle kuin kiljumatta saa.
Ei saa jumpata tulehdusvaiheessa!!!
No, sitten työpaikkalääkäri ei tiennyt asiasta mitään.
Nämä keinot auttoivat.
Mulla kans työpaikkalääkärin ja fyssarin ohjeilla vaan kipu paheni kun käskivät tehdä jotain jumppaliikettä kun on tulehdusvaihe päällä. Annoin rauhoittua 2-3 vko ja menin hyvälle vanhemmalle oikein pitkän linjan kokeneelle naishierojalle, joka sanoi heti, että juu hän tietää heti mikä sulla on ja hieroi, paineli ja liikutteli olkaniveltä kainalon puolelta, niin alkoi paraneminen heti. Vaati kyllä hellää ja sittemmin vähän voimakkaampaankin hierontaa varmaan 6-7x mutta kannatti. Hieronta rentouttaa muutenkin koko kroppaa ja mieltä ja keho-mielihän on kokonaisuus. Suosittelen etsimään hierojaa jolla kokemusta asiasta.
Minulla samat oireet ja tänään kävin yksityisellä lääkärillä. Diagnoosi oli kiertäjäkalvosin tulehdus
Kun pahin kipuvaihe on ohi, mutta käsi ei vieläkään oikein liiku kunnolla (tai liikerata on hyvin vähäinen), nukuin kyljelläni, eli olkapää siis puristuksissa, niin sieltä alkoi kuulua ja vaimeasti tuntua sellaisia pieniä naksahduksia ja tuntui että joka aamu käsi liikkui vähän enemmän. Eli nivel ja muut siellä olevat kudokset (sorry en tunne termistöä) jotenkin alkoivat aueta. Tunne oli ihan hassu kun pari kolmekin kertaa yössä (kääntyessä) tunsin sellaisen pienen "poksahduksen" olkapään sisältä.
Niin se vaan parani, mutta meni varmana 800 € hoidattamiseen yhteensä (fyssari ja hieroja)
Vierailija kirjoitti:
Oot neli-viisikymppinen nainen? Estrogeenikorvaushoito voisi auttaa. Vaivasi on tyypillinen vaihdevuosivaiva.
Olen 47-vuotias, että oikeassa olit. En tiedä, mutta aloitin juuri keltarauhashormonikuurin, jotta kohtu tyhjentyisi. Tiedä sitten, onko sillä vaikutusta. Hormonikorvaushoito ei ole vaihtoehto, mulla on aurallinen migreeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot neli-viisikymppinen nainen? Estrogeenikorvaushoito voisi auttaa. Vaivasi on tyypillinen vaihdevuosivaiva.
En ole ap, mutta sama vaiva ja joo, esivaihtareissa menossa. Ei helv, että nämä vaihtarioireet on prsiistä. Etenkin kun nuo hormonikorvaushoidot ei ole vaihtoehto..
Aika kaukana todellisuus on siitä "virallisesta" mantrasta, että hieman voi kuumotella kerran-kaks ja menkat loppuu mutta vaihtarit on ihan naisen parasta aikaa ja kunnon kukoistus vasta alkaa niistä.
Glukosamiini ja netistä liikeohjeita. Eka kesti vuoden, mutta toinen vähemmin, kun aloin hoitaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta sama vaiva ja joo, esivaihtareissa menossa. Ei helv, että nämä vaihtarioireet on prsiistä. Etenkin kun nuo hormonikorvaushoidot ei ole vaihtoehto..
Aika kaukana todellisuus on siitä "virallisesta" mantrasta, että hieman voi kuumotella kerran-kaks ja menkat loppuu mutta vaihtarit on ihan naisen parasta aikaa ja kunnon kukoistus vasta alkaa niistä.
Joo, sanopa muuta. Oon nyt vuosikausia hikoillut (mikä nyt oli pienin riesa), mielialanvaihtelut kesti kaksi vuotta, kuukautiset oli todella runsaat vuosia ja tulivat miten sattuu, tukka lähtee ja toosaan saa ajaa ties mitä voiteita, ettei tunnu koko ajan siltä, että on hiekkaa. Ja nyt tämäkin vielä ja kaikki muut iän tuomat vaivat. Blääh!
Ei siihen auta muu kuin jumppa. Mene fysioterapeutille ja pyydä jumppaohjeet. Liike on lääke.
Särkylääke ja kevyttä venyttelyä. Se kortisoni piikki ei auta mitään, pistää vaan käden enemmän kipeäksi. Toivotaan että sieltä ei ole mennyt muuta. Minulla aikoinaan kävi tämä sama ja samalla meni joku tukikudos systeemi tuolta lapaluusta myös minkä johdosta se siirrottaa ylöspäin ja käsi on heikon tuntuinen, tämä vaiva on ollut minulla varmaan 10 vuotta eikä se lähde pois. Pystyn kyllä edelleen treenaamaan mutta minun pitää huomioida aina toi käsi.
Ensin pitäis päästä sinne lekurille. Ei mulla ole varaa yksityiselle mennä, ei lääkärille, eikä fyssarille. Tällä hetkellä käsi on ihan viraton. Edes haarukalla ja veitsellä syöminen ei onnistu.
Olen venytellyt kättä ja selällään maaten vetänyt lapaluita yhteen. Auttaa kovaankin kipuun nopeasti. Lepoa kädelle myös. Älä pidä siinä edes puhelinta.
Aika parantaa, mutta tarviit myös kunnon kipulääkkeet, jotta saat nukuttua. Mulle ihan tk-lääkäri kirjoitti mutisematta kolmiolääkereseptin ja lähetteen fyssarille. Sinne tosin vasta myöhemmin.
Sä yrität nyt varata akuuttiaikaa. Ne tosiaan menee heti kun ajanvaraus alkaa. Näppäile numero jo valmiiksi ennen kahdeksaa ja heti alat soittaa tasalta. Ilmeisesti yksityiselle ei ole varaa? Yrittäisin jostain sinuna saada ne rahat. Oman terveyden vuoksi.
Hassu ketju kun taas kuvitellaan, että vaiva tulisi liikkumattomille ihmisille ja suositellaan kumpparijumpan aloittamista..
Ei kaikki ole sohviksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen auta muu kuin jumppa. Mene fysioterapeutille ja pyydä jumppaohjeet. Liike on lääke.
Liikuttu on tähänkin asti ja jumppaa olen harrastanut teinistä asti. Silti olkapää temppuilee.
/ei ap
Taljalla veto puoliväkisin hitaasti ylöspäin, pysäytys hetkeksi ja varovasti alas. Toistoja päivittäin, näin korjaantui leikkauksen jälkeen. Lääkääri tekee saman kertavetäisyllä.
Vierailija kirjoitti:
Hassu ketju kun taas kuvitellaan, että vaiva tulisi liikkumattomille ihmisille ja suositellaan kumpparijumpan aloittamista..
Ei kaikki ole sohviksia.
Niin. Olen kokki ammatiltani, että liikuntaa tulee, mutta kieltämättä se on aika yksipuolista.
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitäis päästä sinne lekurille. Ei mulla ole varaa yksityiselle mennä, ei lääkärille, eikä fyssarille. Tällä hetkellä käsi on ihan viraton. Edes haarukalla ja veitsellä syöminen ei onnistu.
No sano kun soitat seuraavan kerran että otat sen ensimmäisen vapaan ajan mikä on, oli sitten vaikka viiden viikon päästä. Kirjoita myös paperille koska ja miten vaiva on alkanut ja miten se on pahentunut. Äläkä vain missään vaiheessa kuulosta siltä että 'kyllä sitä vielä tämän kanssa,, tai 'no, vähän hankalaa,, 'toisinaan jonkun verran kipua..' Silloin lähdet ihan varmana kotiin vain burana purkin kanssa.
Mieheni sai akupunktiota ja lämpöhoitoa ja jotain hierontaa erilaisia tapoja kokeilevalta fysioterapeutilta, edeltävä versio nykyajan energiahoitajista.
Tyäterveyslääkäri oli kyllä sanonut että se aikansa kestää ja paranee. Toki oli pahimman alun sairauslomalla
Kokemuksesta tän verran. Kesti koko prosessi 3 vuotta. Ensin tippui tavarat käsistä. Syöttivät vain Buranaa terveysasemalla vuoden vaikka ravasin tuskissani siellä, käsi turposi ja täynnä vettä kunnes vihdoin yksityinen lääkäri teki lähetteen röntgen kuviin jossa ilmeni jo nesteeksi muuttunutta kalkkia olkapäässä. Sen jälkeen tuli vauhtia, pikana operaatioon sairaalaan jossa pitkällä neulalla samaan aikaan työnnettiin kipulääkettä ja samalla imettiin se kalkki pois. Nykyisin ei ole tarpeeksi hyviä tekijöitä eikä tarpeeksi, jotta kaikille tuota tehtäisi. Olkapää on niin haasteellinen, täynnä hermoja ja muuta että toimenpide menee pieleen. Näin sanoi eläkkeeltä minua operoimaan tullut lääkäri.
Tuon jälkeen vuorokauden oli kivut poissa mutta sen jälkeen Helv oli irti monta kuukautta. Pikkuhiljaa sain tehtyä pöytää vasten heiluriliikettä.
Myöhemmin vielä minulle piikitettiin kortisonia kahdesti eri puolille.
Lopullinen paraneminen kesti siis 3 vuotta jolloin käden pystyy nostamaan ylös. Puristusvoima tosin ei palannut harjoituksesta huolimatta.
Tämän jälkeen fysiatrilla käydessäni hän kertoi että naisilla usein vaiva jostain syystä siirtyy myös toiseen olkapäähän ja näin tapahtui..
Tämä on ollut lievempi mutta enää en haluaisi mennä edes tuohon operaatioon sillä melkein pyörryin ja oksensin.