Kumpi on valintanne: pph vai päiväkoti? Ja lapsen ikä.
Kommentit (37)
että pk:ssa lapsi oppii metelöimään ja käyttämään kyynärpäitään. Nämä taidot tietenkin ovat nykyisin hyveitä, joten sikäli..ihan hyvä.
Jos haluat klassisen kasvatuksen lapsellesi, vie hänet pph:lle, joka ehtii opettaa lapselle käytöstapoja ja tylsistymisen jaloa taitoa. Pph-lapset sopeutuvat kouluun paremmin kuin pk-lapset. Uskokaa tai älkää.
Toinen ope
se, että itse muistan hyvin omat kokemukseni päiväkodissa. Myös ulkoilut jne. Eikä valittamista ole. Olin päiväkodissa vajaa 3 vuotta. Itseasiassa 2 eri päiväkodissa.
Kuitenkin omat huonot muistoni liittyvät perhepäivähoitajaan.
Tottakai siinä päiväkodin työntekijät kuin pph:kin voivat puhua ja haukkua ties miten, mutta ihmisiähän he kaikki vain ovat. Ei se minua lapsena kiinnostanut, eikä hoitooni vaikuttanut.
vaan palkkasimme hyvän yksityisen hoitajan. Espoossa se on tukien ansiosta mahdollista, eikä lähitienoilta päiväkotipaikkoja saati perhepäivähoitajia edes olisi löytynyt.
haettiin päiväkotipaikkaa, mutta ei saatu kun oli ihan täyttä.
Nyt olen tosi tyytyväinen ettei saatu. Lapsella on tosi kiva hoitopaikka ja hoitaja. Käyvät esim. seurakunnan kerhossa. Alueella on useita perhepäivähoitajia ja ulkoilevat aina yhdessä jonkun pihalla, joten leikkikavereita löytyy.
Plussaksi lasken myös vähäisen sairastelun.
Onneksi toistaiseksi on ollut mahdollisuus hoitaa kotona.
ja silti pöydällä on päätös hoitopaikasta pph:lle. Tässä kaupungiosassa ei kertakaikkiaan saanut päiväkotiin ennen elokuuta. Ja itse asiassa nytkin joudun viemään pojan aika kauas kotoa...
Vapaa paikka löytyi päiväkodista. Ei siinä paljon ollut valinnanvaraa, kun sain työpaikan.
2-vuotias lapsi on pph:lla. tosi mukava ja taitava hoitaja löytyi.
Ryhmiskin olisi ollut hyvä ja varmaan oliis sinne joukkoon alkuun helpommin sopeutunut. Mutta pk on ihan kodin vieressä ja saa sitten samassa paikassa käydä eskarinkin johon ei hirveitä aikoja enää ole.
sillon kun olin itse vielä lapsen kanssa kotosalla, tutustuin puistossa alueemme perhepäivähoitajiin.
En veisi lastani hoitoon yhdellekään heistä edes päiväksi.
Onneksi meitä lähellä on maailman ihanin yksityinen päiväkoti, jonne kuin lottovoittona saimme paikan.
Lapsi on nyt 3,5 v
lapsi silloin vasta vähän alle vuoden joten koettiin se paremmaksi vaihtoehdoksi pienen ryhmä koon ja kodin omaisuuden takia, mutta vaihdettiin päiväkotiin jossa oli ollut varahoidossa koska ihastuttiin niin kyseiseen päiväkotiin. tosin, meijän riivilö olikin ja on edelleen siellä hoitajien lellipentu :D saa kirppu vähän extra juttuja :)
Päiväkoti on edelleen valintani. En luota perhepäivähoitajiin, vaikka poikaani hoitanut olikin aivan ihana ihminen.
Päiväkodissa valvonta on parempaa, tiedän paremmin systeemit ja kuviot (olen siis ollut itse lastenhoitajana päiväkodissa) ja ainakin jonkun hoitajan kanssa kemiat pelaa varmasti.
Pph:ksi voi osua todellinen helmi, tai sitten ei...
mutta jos saisin valita, niin päiväkotiin, ellei pph ole joku luotettava tuttu.
Itselläni vielä hyvin muistissa omat pph-kokemukseni sekä päiväkotikokemukseni.
Päiväkodissa kaikki oli ok ja sujui ongelmitta (no okei, kerran yksi hoitotäti kertoi pelottavan sadun ja nauroi kun pelästyin sitä:)).
Mutta perhepäivähoidosta minulla on kurjat muistot. Hoitaja poltti tupakkaa ja laittoi minut katsomaan viedoita koko päiväksi aina (ei ulkoilua tms). Kun äiti haki minut, niin hoitaja osasi ilmeisesti teeskennellä ja antaa hyvän kuvan itsestään.
Nyt myöhemmin kun olemme jutelleet siitä äitini kanssa hän sanoi, ettei ollut osannut ollenkaan aavistaa millaista minulla siellä oli. Äiti luuli, että se oli hyvä hoitopaikka.
kaikki alueen paikat täynnä, saas nähdä kummasta se paikka löytyy lopulta :(
joskus aamupäivällä " salaa" seuraamaan mitä päiväkodin pihalla tapahtuu. Lapset satuttavat pahastikin toisiaan ja hoitajat eivät ole missään lähettyvillä. Näin tämän omin silmin vasta jokin aikaa sitten. Silloin päätin, että tuohon päiväkotiin en lastani halua :(