Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aleksi soitti 83-vuotiaalle helsinkiläismiehelle - kahdessa tunnissa oli eläkesäästöt viety ja luottokortti höylätty kuiviin

Vierailija
08.02.2024 |

Olisiko parempi palata turvalliseen 70- ja 1980 luvun rahamaailmaan eli käteinen olisi taas kingi ja pahviset pankkikirjat käyttöön?

Eiköhän se turvallisuus kuitenkin ole tärkeintä ihmisille, vai?

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010200156.html

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan pitää tukea vanhuksia ja monet vanhukset eivät ymmärrä digi yhteiskuntaa, koska järjestelmät muuttuneet erittäin vaikeiksi. Ymmärrän täysin tuota vanhusta, ja aika haasteellista, koska aikaisemmin Suomi oli lähes rehellinen maa ja asiat hoidettiin rehellisesti. Nordea jos huomaa suuren pankkisiirron, niin Nordean olisi pitänyt vanhan ihmisen kohdalla huomata heti, että ei ole rehellistä toimintaa. Pankki pesi kätensä tilanteesta täysin. Kukaan ei oikeasti auta näitä vanhuksia säilyttämään pankki tietojaan. Ei se ole aina tyhmyydestä kiinni. Vaan siitä, että vanhuksien aikaan ei ollut tätä systeemiä lainkaan ja vanhana ihmisenä näitä on aika vaikea opetella. Olen ollut vanhustyössä ja monet eivät osaa ladata edes kännykkää, joten pitäisi ymmärtää näitä vanhuksia, ei tuomita. Nordea on velkaa vanhukselle tästä huijaamisesta, eiköhän heillä ole varaa maksaa koko huijaus. 

Onko mitään vakuutusyhtiötä tai vakuutusta, joka korvaisi?

Vierailija
82/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Digiturvallisuus on niin vahva kuin heikoin lenkki.

Muutenkin on hyvä  ymmärtää, että vaikka jostain Ugandan 50 asukkaan kylän huoltoasemalta on vapaa pääsy kaikkiin maailman pankkeihin, jos vain tunnukset ja salasanat saa. Pankki on aina yhtä lähellä kuin lähin puhelin.

Meillähän pankit yleensä reagoivat tiettyihin maihin meneviin rahansiirtoihin.Myöskin omiin pankkitietoihin pitää kertoa, onko rahansiirtoja muihin maihin.

Toki näillä huijareilla taitaa olla kussakin maassa myös ovat tilinsä.

Olen maksanut erääseen ulkomaiseen kohteeseen rahaa, ja kyllä pankki aika monta kertaa siinä välissä kysyi, että ymmärränkö nyt mitä olen tekemässä. 

Eka lauseesi on se jutun juuri. Vastaamo, se firma joka kuskasi Tena-siteitä, monet muut yritykset joiden sähköpostiin on murtauduttu ja varastettu asiakkaiden henkilötietoja. Ei paljon naurata, jos yksittäisenä ihmisenä suojautuu kaikin mahdollisin tavoin digivarkauksia vastaan, jos muut joilla  tietojasi on, eivät tee samoin. Internet on verkko. Kun verkkoon pääsee yhteen kohtaan käsiksi, aukeaa suurensuuri mahdollisuus paljon pahaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin olkaa kaikki facebookissa ja julkaiskaa kaikki tietonne siellä. Älkää ikinä laittako puhelinnumeroanne salaiseksi vaan pitäkää huolta että kaikki tietonne on mahdolisimman avoimesti kaikkien saatavilla. 

Ai sä alat sitten alentuvasti vielä neuvomaan. Eiköhän tuon verran ole ihmiset jo oppineet tähän ikään.

Pysy asiassa äläkä nälvi. 

Ei siltä näytä. Minulla on salainen puhelinnumero enkä ikinä ole ollut mukana missään nettihömpötyksissä, jossa ollaan kuvalla ja tai nimellä tai kerrotaan mitä syötiin päivälliseksi tai kuinka suoli toimi tänään. Tähän saakka ainakin olen saanut olla ihan rauhassa huijausyrityksiltä. Monet muut eivät ole saaneet. Mistähän johtuu? 

No mistä sä sitten tiedät, että mitä sinne ladataan, jos et itse ole käyttänyt. Nykyään juuri face alkaa olla vanhemman väen käyttämä eikä ainakaa omissa ystävissäni kukaan enää laita oikeastaan mitään henkilökohtaista sinne, ei tietoja ja kaveritkin ovat salattuja.

Myönnetään, että olet ollut kaukaa viisas.

Vierailija
84/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon auttaisi, kun ihmisten päihin saataisiin taottua, ettei pankki tee tällaisia yhteydenottoja. Pankit voisivat lähettää asiakkailleen jonkin tiedotteen tästä. Mukana voisi olla jokin vaikka jääkaapin oveen laitettava muistutustaulu huijaussoittovaarasta. Kun sen joka päivä näkisi, niin eiköhän sitä osaisi ajoissa epäillä, että nyt huijaus käynnissä tietylaisissa puheluissa. 

Jutussahan oikea pankki oli yrittänyt nimenomaan tavoittaa henkilöä huijauksesta, joten kyllä pankkikin tekee puhelimitse yhteydenottoja. Toki ei mitään tunnuslukuja kannata antaa, mutta on myös ymmärrettävää, että 83-vuotias ei ole enää skarpeimmeillaan eikä nykymaailman digiasioista ole niin perillä eikä niitä seuraa. Nämä huijaukset ovat niin yleisiä nykyään, että kyllä pankkeja pitäisi alkaa vastuuttaa tästä enemmän. Loppuisi äkkiä huijaukset, kun kärsijänä onkin pankki eikä yksityishenkilö vanhus.

Vierailija
85/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat eri pankkeihin, niin ei mene kaikki kerralla. 

Vierailija
86/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole varaa maksaa palvelumaksuja useisiin eri pankkeihin. Asioiden hoitokin voi vaikeutua ja vanhus varsinkin menee sekaisin eri tileistään eri pankeissa ja tunnuksistaan. Kyllä pitää olla jokin parempi ratkaisu.

Vierailija
87/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Salasana on ainoastaan minun päässäni"

Ja sen huijarin koneella jos kerrankin erehdyt klikkaamaan itsesi väärälle sivulle joka vain näyttää pankin tai muun tunnistautumista haluavan luotettavan tahon sivulta. Ei kannata olla niin varma siitä että itseä ei koskaan voida saada vipuun.

Nyt oli kysymys tunnuslukutaulukoista. Kai sentään ymmärrät lukemaasi? 

Minulla on koneellani kirjanmerkkeinä kaikki tärkeät linkit, niin pankit, omakannat kuin omaelisatkin. Menen aina niiden kautta, kun maksamisesta on kyse. Käytän nettipankkia vain pöytäkoneeltani ja F Secure ilmoittaa, jos on jotain epäilyttävää. Minulla ei ole tapana klikkailla edes puhelimella erikoisia linkkejä, ja vaikka pian kuusikymppinen olenkin, osaan tsekata nettiosoitteen oikeuden. Hirveästi en ostele verkkokaupoista, Notino on ainoa, eli aika vähän minua pystyy silläkin tavalla huijaamaan, varsinkin kun käytän siinä Paypalia. Olen muutenkin luonteeltani epäluuloinen ja varovainen, ihmissuhteissa kun olen nuorempana tullut usein huijatuksi. Psykopaattinarsistit ovat nimittäin yleisempiä kuin luullaankaan. 

Eli olen taatusti vähemmän huijattavissa kuin monet muut, koska olen varovainen. Siitä sekin, että pankkitilin salasanaa ei ole mihinkään kirjoitettuna. Ja "hei äiti" -viestejä on turha minulle lähettää, koska en ole kenenkään äiti. 

Vierailija
88/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkuthan uskovat Jumalaankin. Heille voi soittaa Jeesukseksi esittäytyen ja sanoa Jumalan käskeneen antaa pankkitunnukset, jotka antamalla sielu taivaaseen vilahtaa.

Vierailija
89/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Salasana on ainoastaan minun päässäni"

Ja sen huijarin koneella jos kerrankin erehdyt klikkaamaan itsesi väärälle sivulle joka vain näyttää pankin tai muun tunnistautumista haluavan luotettavan tahon sivulta. Ei kannata olla niin varma siitä että itseä ei koskaan voida saada vipuun.

Nyt oli kysymys tunnuslukutaulukoista. Kai sentään ymmärrät lukemaasi? 

Minulla on koneellani kirjanmerkkeinä kaikki tärkeät linkit, niin pankit, omakannat kuin omaelisatkin. Menen aina niiden kautta, kun maksamisesta on kyse. Käytän nettipankkia vain pöytäkoneeltani ja F Secure ilmoittaa, jos on jotain epäilyttävää. Minulla ei ole tapana klikkailla edes puhelimella erikoisia linkkejä, ja vaikka pian kuusikymppinen olenkin, osaan tsekata nettiosoitteen oikeuden. Hirveästi en ostele verkkokaupoista, Notino on ainoa, eli aika vähän minua pystyy silläkin tavalla huijaa

Ihan hyvä, mutta kuulostaa pätemiseltä tuollainen: "Ei minua vaan huijata". Kun on paljon vanhuksia, jotka eivät ole niin skarppeja enää, ja vanhenet sinäkin. Ja samaan aikaan huijarit keksivät uusia yhä kehittyneempiä huijaustapoja. 

Vierailija
90/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole varaa maksaa palvelumaksuja useisiin eri pankkeihin. Asioiden hoitokin voi vaikeutua ja vanhus varsinkin menee sekaisin eri tileistään eri pankeissa ja tunnuksistaan. Kyllä pitää olla jokin parempi ratkaisu.

no tuollahan on merkitystä, jos on rahaa mitä huijata. 

Vierailija
91/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tilien nosto/maksurajat asettaisi sellaisiksi, ettei menetyksiä tulisi. Ylimääräiset rahat korkotilille ja rajat alas. 

Vierailija
92/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä digipaska olisi pitänyt tehdä ns. idioottivarmaksi ennenkuin tätä olisi pitänyt ottaa käyttöön!

Vierailija
93/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit käyttää aikaansa aivan vääriin asiohin, kuten jonniinjoutavat kyselyt rahojen alkuperästä.

Vierailija
94/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puupää tekee kuuliaisesti yhteistyötä huijarin kanssa tavalla josta on varoitettu julkisuudessa toistuvasti, ja kieltäytyy kategorisesti vastaamasta yhtään kertaa oikeaan, pankista tulleeseen puheluun, tyhmyys on maksimoitu, ja tyhmyydestä sakotetaan.

Henkilö olisi voinut välttyä ongelmilta toimimalla järjellisellä tavalla. Jos hän ei pysty toimimaan järjellisellä tavalla hänelle pitää määrätä edunvalvoja.

Etkö ymmärrä, että vanhuksella on uswin täysi työ olla elossa ja hengittää. Siis näkö ja kuulo heikot ja nivelet kankeat ja muistikin alkaa hiipua. 

Törkeää huijata tällaista! Ennen vanhaan rikollisilla oli se moraali (ei aina) että heikkojen kimppuun ei käyty. 

Sääliksi käy, miten vanhukset ei osaa toimia tässä nopeasti muuttuvassa maailmassa. He olivat työikäisiä, kun kaikilla oli itsestään selvästi pankkikirja.

Itse olen 50+ ja ärsyttää kaikki itsepalvelu ja digitaalisuus. 

Vierailija
95/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleksi vai sittenkin Allan Rikhard Tino Raineri? 

Vierailija
96/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologian kehitystä ei voi pysäyttää.

Vierailija
97/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te kaikkea pelkäävät mummot olette jo siinä maailmassa. Jonotatte eläkkeentulopäivänä pankin ovella ja maksatte kaiken käteisellä. 

Niinhän sitä tehtiin, sinunkin vanhempasi kävivät pankeissa tai firmojen konttoreissa suorittamassa ne maksut. Tietysti, jos jättivät maksamatta niin kyllä ne sellaiset sitten kuitenkin itkivät ja maksoivat.

Mikä se siinä herra mummojen ylenkatsojaa niin naurattaa? Mikset mene töihin?

Nykyisin ei sitäkään palvelua valitettavasti enää ole.

No tuollaiset räkänokat, jotka tässäkin ketjussa uhoavat ja vanhuksia halveeraavat ovat juuri niin heikkoja pikkunilkkejä, että valitsevat vastustajansakin heikoimmista ihmisistä. Hävetä ei osata.

Ovatko sitä heimoa, jonka omia vanhuksia kunnioitetaan mutta muiden ryöstetään ja huijataantiedän paljon tapauksia.

Vierailija
98/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te kaikkea pelkäävät mummot olette jo siinä maailmassa. Jonotatte eläkkeentulopäivänä pankin ovella ja maksatte kaiken käteisellä. 

Niinhän sitä tehtiin, sinunkin vanhempasi kävivät pankeissa tai firmojen konttoreissa suorittamassa ne maksut. Tietysti, jos jättivät maksamatta niin kyllä ne sellaiset sitten kuitenkin itkivät ja maksoivat.

No tuollaiset räkänokat, jotka tässäkin ketjussa uhoavat ja vanhuksia halveeraavat ovat juuri niin heikkoja pikkunilkkejä, että valitsevat vastustajansakin heikoimmista ihmisistä. Hävetä ei osata.

Ovatko sitä heimoa

Mitä heimoa? Perussuomalaista heimoa?

Vierailija
99/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuollaiset räkänokat, jotka tässäkin ketjussa uhoavat ja vanhuksia halveeraavat ovat juuri niin heikkoja pikkunilkkejä, että valitsevat vastustajansakin heikoimmista ihmisistä. Hävetä ei

Googlaa  SEURUE RYÖSTI VANHUKSEN, niin saat sen tuhat tapausta näistä jotka edustaa eniten määräänsä nähden vankilassa älä ole tyhmä. Kyse ei ole persuista tiedät itsekin!

Vierailija
100/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli siis antanut pankin virkailijana esiintyneelle soittajalle verkkopankkitunnustensa tiedot. Miksi ihmeessä pankkivirkailija tarvitsisi verkkopankkitunnusten tiedot tehdäkseen tilisiirron PANKIN OMASSA JÄRJESTELMÄSSÄ. Siellä ei mitään asiakkailla olevia tietoja tarvita :D Oikeasti millainen ihminen edes luulee noin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi