Aleksi soitti 83-vuotiaalle helsinkiläismiehelle - kahdessa tunnissa oli eläkesäästöt viety ja luottokortti höylätty kuiviin
Olisiko parempi palata turvalliseen 70- ja 1980 luvun rahamaailmaan eli käteinen olisi taas kingi ja pahviset pankkikirjat käyttöön?
Eiköhän se turvallisuus kuitenkin ole tärkeintä ihmisille, vai?
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010200156.html
Kommentit (115)
Kyllä itse pidän suurena virheenä tätä, että kaikki palvelut laitetaan digin varaan. Digimaailma voi romahtaa sekunnissa.
Kyllä pitäisi olla normaalit palvelut edelleen digin ohella, ja ehdottomasti normiraha.
Digimaailma on suuri virhe, joka ennenpitkää romahtaa. Siinä sitä sitten ollaan, kun mikään ei toimi, ei liikenne, ei palvelut, ei lämmitys, ei yhtään mikään.
Pankit tekee rahaa tällä että perustavat rikollisille tilejä eivätkä palauta rahoja. Rahaa vastaanottanut pankki pitäisi laittaa korvausvastuuseen, sillä he ovat rikollisille tilin avanneet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse pidän suurena virheenä tätä, että kaikki palvelut laitetaan digin varaan. Digimaailma voi romahtaa sekunnissa.
Kyllä pitäisi olla normaalit palvelut edelleen digin ohella, ja ehdottomasti normiraha.
Juuri näin.
Digiuskovaisuus on suurinta hölmöyttä mitä on nähty. Ei tarvita kuin yksi hakkeri, ja se on siinä, koko maan voi pysäyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on mummolle nyt ikävä uutinen:
Kekkonen on kuollut 😢
Ja mulla sulle: et oo terve ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Te kaikkea pelkäävät mummot olette jo siinä maailmassa. Jonotatte eläkkeentulopäivänä pankin ovella ja maksatte kaiken käteisellä.
Minkälaisessa maailmassa sinä mahdat olla mummo/vaari? Mikäli elät niin kauan. On se yhtä perkelettä, että nuorista ihmisistä kasvaa noin tyhmiä.
Digiuskovaisuus on vaarallinen uskonto muiden joukossa.
Nythän kehitellään niitä itsestään ajavia autojakin, ja sellainen oli jo saatu hakkerin toimesta ajamaan koku kuoliaaksi usassa.
Kullä on jmalauta hieno maailma, koneet päättää asioista tekoälyineen. Äly hoi älä jätä, ei kukaan täysijärkinen näe tässä mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita Kansanradioon:
Voin vaikka soittaakin vielä. 💅
Soita sinä autotunehonotusta spotifaista.
Paljon auttaisi, kun ihmisten päihin saataisiin taottua, ettei pankki tee tällaisia yhteydenottoja. Pankit voisivat lähettää asiakkailleen jonkin tiedotteen tästä. Mukana voisi olla jokin vaikka jääkaapin oveen laitettava muistutustaulu huijaussoittovaarasta. Kun sen joka päivä näkisi, niin eiköhän sitä osaisi ajoissa epäillä, että nyt huijaus käynnissä tietylaisissa puheluissa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon auttaisi, kun ihmisten päihin saataisiin taottua, ettei pankki tee tällaisia yhteydenottoja. Pankit voisivat lähettää asiakkailleen jonkin tiedotteen tästä. Mukana voisi olla jokin vaikka jääkaapin oveen laitettava muistutustaulu huijaussoittovaarasta. Kun sen joka päivä näkisi, niin eiköhän sitä osaisi ajoissa epäillä, että nyt huijaus käynnissä tietylaisissa puheluissa.
Loppuisivat 100% nämä huijaukset kun pankit laitettaisiin vastuuseen. Vastaanottava pankki on näille rikollisille sen tilin avannut.
Vierailija kirjoitti:
Te kaikkea pelkäävät mummot olette jo siinä maailmassa. Jonotatte eläkkeentulopäivänä pankin ovella ja maksatte kaiken käteisellä.
Eihän pankeissa ole enää kassapalveluja eikä sinne pääse sisään ilman ajanvarausta. Eikö poju tiedä tuotakaan?
Jos on vanha ja näkö ja kuulo huono ja on kipuja. Liikkuminen huonoa ja muistikin on jo hieman (ei paljon) heikentynyt, niin helppo huijata.
Tämä on kauheaa, mutta vanhus on tottunut rehellisempään maailmaan. Aikaan, jolloin hyvä tahto vallitsi ja kouluissa opetettiin isänmaallisia ja kristillisiä arvoja.
Siinä sitten päässä syttyy valo, että tähän kysymykseen minä sentään osaan vastata (osaan sentään hoitaa tämän) ja antaa pankkitunnukset.
Vierailija kirjoitti:
Digiuskovaisuus on vaarallinen uskonto muiden joukossa.
Nythän kehitellään niitä itsestään ajavia autojakin, ja sellainen oli jo saatu hakkerin toimesta ajamaan koku kuoliaaksi usassa.
Kullä on jmalauta hieno maailma, koneet päättää asioista tekoälyineen. Äly hoi älä jätä, ei kukaan täysijärkinen näe tässä mitään hyvää.
Katsokaa vanha leffa Maximum over driwe. Siinä teille digifanit.
Jos vanhusten annettaisiin asioida tiskillä ja maksaa laskut konttorilla kohtuullisilla palveluhinnoilla, niin nämä huijaukset vähenisivät. Miksi kaikki pitää pakottaa digipalveluiden käyttäjiksi.
Tai sitten niille mummoille ja papoille voisi opettaa, että niitä pirun pankkitunnuksia ei anneta vaikka joku kuinka väittää olevansa pankista, poliisista tms.
Ehkä myös, ettei puhelimeen tarvitse vastata jos ei tunnista soittajaa. Eikä sitä kotiovea avata jokaiselle koputtelijalle.
Missä lienee vanhusten maalaisjärki? Voiko olla, että yksi ikäluokka toimii täysin naiivisti ja sitten parkuu medialle kun "pieleen meni" ja etsii syyllistä peilin sijasta kaikkialta muualta. Omille vanhemmille olen opettanut sanomaan "minulla on edunvalvoja enkä tee näitä päätöksiä itse", jos sattuu joku soittamaan ja kyselemään arkaluontoisia tietoja tai yrittää myydä/tyrkyttää mitään. Aika ripeästi ovat laskeneet luurin alas.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhusten annettaisiin asioida tiskillä ja maksaa laskut konttorilla kohtuullisilla palveluhinnoilla, niin nämä huijaukset vähenisivät. Miksi kaikki pitää pakottaa digipalveluiden käyttäjiksi.
Ehkä digipalvelut rahoittavat toimintansa harjoittamalla tätä digiryöstöä, teetättävät vain likaisen työn toisilla, ettei oma kilpi tahriinnu...
Vierailija kirjoitti:
Joo, minäkin olen sitä mieltä, että on parempi palata katuryöstöjen, lompakkovarkaiden ja rahaväärennösten aikakaudelle.
Niin, katuryöstöthän ovatkin kovasti vähentyneet.
EIKU nyt revitään designtakit nuorten päältä ja käkkäräpääroadmanit heiluttelee perhosveistä vaatien kännykkää.
Jos puupää tekee kuuliaisesti yhteistyötä huijarin kanssa tavalla josta on varoitettu julkisuudessa toistuvasti, ja kieltäytyy kategorisesti vastaamasta yhtään kertaa oikeaan, pankista tulleeseen puheluun, tyhmyys on maksimoitu, ja tyhmyydestä sakotetaan.
Henkilö olisi voinut välttyä ongelmilta toimimalla järjellisellä tavalla. Jos hän ei pysty toimimaan järjellisellä tavalla hänelle pitää määrätä edunvalvoja.
Joo, minäkin olen sitä mieltä, että on parempi palata katuryöstöjen, lompakkovarkaiden ja rahaväärennösten aikakaudelle.