Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aleksi soitti 83-vuotiaalle helsinkiläismiehelle - kahdessa tunnissa oli eläkesäästöt viety ja luottokortti höylätty kuiviin

Vierailija
08.02.2024 |

Olisiko parempi palata turvalliseen 70- ja 1980 luvun rahamaailmaan eli käteinen olisi taas kingi ja pahviset pankkikirjat käyttöön?

Eiköhän se turvallisuus kuitenkin ole tärkeintä ihmisille, vai?

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010200156.html

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, minäkin olen sitä mieltä, että on parempi palata katuryöstöjen, lompakkovarkaiden ja rahaväärennösten aikakaudelle.

Miten niin palata? Sitähän juuri elämme. Kun kevät koittaa ja päällystakit jäävät naulakkoon, se rumba jatkuu. 

Vierailija
62/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Digipankkitunnuksissa olisi hyvä olla pakolliset määräajoin suoritettavat testit pankkien toimesta. Ellei läpäise testiä, digitunnukset suljetaan. Testit vähintään kerran vuodessa, sen verran tiuhaan näitä huijauksia on, iäkkäillä ehkä puolen vuoden välein. Miksi, oi miksi tällaisia ei ole? 

Siis millainen testi? Lataa authenthicator ja yritä pärjätä, vaikka puhelimesi ei ole edes netissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankit tekee rahaa tällä että perustavat rikollisille tilejä eivätkä palauta rahoja. Rahaa vastaanottanut pankki pitäisi laittaa korvausvastuuseen, sillä he ovat rikollisille tilin avanneet.

Eivät tee, kyllä ihmiset ihan itse antavat pankkitunnuksensa huijarille jopä tekstiviestin tai sähköpostin välityksellä. Ei pankki voi tietää, kuka siellä on asialla, jos kaikki suojauksetkin ohitetaan.

Monet ovat vain liian vanhoja tunnistamaan huijauksen vaikka siihen riittäisi yksi taito: Älä koskaan mene pankkiin minkään linkin kautta.

Kyllähän pankit saavat monia huijauksia estettyäkin. Tosin joskus yrittävät ottaa yhteyttä asiakkaaseen, mutta puhelin on varattuna, kun syöttävät siitä tunnuksiaan. Kyllähän ne paljon niitä huomatessaan estävätkin.

Meillä siirretään pankkien kauttaa miljardeja euroja automaattisesti päivässä, kun liike-elämä toimii ja maksaa laskuja myös ulkomaille.

Jos näitä rupeaisi pankki korvaamaan, niin eipä siinä paljon rahaa enää jäisi niiden rahojen tallettajille, kun voitaisiin vaikka tuttavan kautta olevinaan sortua siirtämään rahaa.

Vierailija
64/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huijauksia tapahtuu enemmän mobiilisovellusten kautta. Tunnuslukutaulukkokäytäntöjä pyritään alasajamaan, vaikka ne on turvallisempia.

Vierailija
65/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole realistista palata siihen aikaan, kun tilipäivänä jonotettiin pankkiin hakemaan rahaa. Tai kun työnantaja jakoi tilipäivänä muovipussissa palkan työntekijöille.

Yleisesti ottaenhan tämä digimaailma toimii tehokkaasti ja hyvin.

Vierailija
66/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin Nordea muka yrittänyt tavoittaa ja silti antoi siirtojen mennä läpi vaikka ei tavoittanut. Pankki vastuuseen.

Kyllä loppuu pankin rahat äkkiä jos alkavat korvata jokaisen omat hölmöilyt.

Vierailija
67/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi käteinen käy. Mulla on sitä perunakellaris vielä n. kymmeneksi vuodeksi. Ei siis aurinkomyrskykään haittaisi. Eivätkä Aleksit, Gunnarit, Dimitritkään viitsisi sotkea pahvihousujaan menemällä kellariin ja iso hame ei mahtuisi. Enkä kerro verottajalle.

Vierailija
68/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin olkaa kaikki facebookissa ja julkaiskaa kaikki tietonne siellä. Älkää ikinä laittako puhelinnumeroanne salaiseksi vaan pitäkää huolta että kaikki tietonne on mahdolisimman avoimesti kaikkien saatavilla. 

Ai sä alat sitten alentuvasti vielä neuvomaan. Eiköhän tuon verran ole ihmiset jo oppineet tähän ikään.

Pysy asiassa äläkä nälvi. 

Ei siltä näytä. Minulla on salainen puhelinnumero enkä ikinä ole ollut mukana missään nettihömpötyksissä, jossa ollaan kuvalla ja tai nimellä tai kerrotaan mitä syötiin päivälliseksi tai kuinka suoli toimi tänään. Tähän saakka ainakin olen saanut olla ihan rauhassa huijausyrityksiltä. Monet muut eivät ole saaneet. Mistähän johtuu? 

Vierailija
69/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisella ja nuorilla jotka ei osaa rahankäyttöä, käteisen avulla rahan ymmärtää selvemmin.

Vierailija
70/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin höperö, ettei enää osaa hoitaa pankkiasioitaan, niin kannattaa suosiolla antaa ne raha-asiat jonkun luotettavamman (usein oma lapsi on luotettava, ei toki aina) käsiin. Tai sitten järjestää raha-asiansa niin, ettei käyttelytilillä ole tuollaista rahamäärää, jonka voi nopeasti siirtää pois. 

Säästöille pitäisi olla ihan oma tili ja omat tunnukset. Monilla on paljon rahaa käyttelytilillä ja jos ne tunnukset antaa rosvolle, niin ne voivat kyllä ne säälittävät päivärajoitukset ym poistaa.

Vierailija
71/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, minäkin olen sitä mieltä, että on parempi palata katuryöstöjen, lompakkovarkaiden ja rahaväärennösten aikakaudelle.

Mistäpä tuon tietää, vaikka pankki itse tekisi tätäkin vilunkia. 

Vierailija
72/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan että menettävät tililtä rahansa. Ei käy sääliksi näitä hölmöjä. 

Tyhmiä ihmiset on. 

Vierailija
73/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan pitää tukea vanhuksia ja monet vanhukset eivät ymmärrä digi yhteiskuntaa, koska järjestelmät muuttuneet erittäin vaikeiksi. Ymmärrän täysin tuota vanhusta, ja aika haasteellista, koska aikaisemmin Suomi oli lähes rehellinen maa ja asiat hoidettiin rehellisesti. Nordea jos huomaa suuren pankkisiirron, niin Nordean olisi pitänyt vanhan ihmisen kohdalla huomata heti, että ei ole rehellistä toimintaa. Pankki pesi kätensä tilanteesta täysin. Kukaan ei oikeasti auta näitä vanhuksia säilyttämään pankki tietojaan. Ei se ole aina tyhmyydestä kiinni. Vaan siitä, että vanhuksien aikaan ei ollut tätä systeemiä lainkaan ja vanhana ihmisenä näitä on aika vaikea opetella. Olen ollut vanhustyössä ja monet eivät osaa ladata edes kännykkää, joten pitäisi ymmärtää näitä vanhuksia, ei tuomita. Nordea on velkaa vanhukselle tästä huijaamisesta, eiköhän heillä ole varaa maksaa koko huijaus. 

Vierailija
74/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huijauksia tapahtuu enemmän mobiilisovellusten kautta. Tunnuslukutaulukkokäytäntöjä pyritään alasajamaan, vaikka ne on turvallisempia.

Minun pankkini Aktia vaihtaa tunnuslukutaulukot tänä vuonna Aktia ID:hen. On kuulemma turvallisempaa. Ainakaan tähän saakka kukaan ei ole hakannut kirveellä oveamme halki, marssinut olohuoneeseen, kiskonut auki laatikoston ylälaatikkoa ja napannut sieltä sinistä muoviläpyskää, joka sisältää tunnuslukutaulukon. Toisaalta ei se sillä mitään tekisikään, koska pankkitilini salasanaa ei ole kirjoitettu mihinkään, sitä ei ole edes puhelimessani salaisena koodina naamioituna muuksi kuten miehelläni on. Salasana on ainoastaan minun päässäni. Vain kiduttamalla minua se hyökkääjä saisi salasanan ja pääsisi sen ja tunnuslukutaulukon kanssa pankkitilini tyhjentämään. Toisaalta kyllä hyökkääjä saisi kiduttamalla sen Aktia ID:nkin minusta ulos. Turvallisuus plus miinus nolla. 

🙄🙄🙄

Vierailija
75/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko parempi palata turvalliseen 70- ja 1980 luvun rahamaailmaan eli käteinen olisi taas kingi ja pahviset pankkikirjat käyttöön?"

Ei olisi. Silloin ihmisillä oli paljon enemmän käteistä kotona ja lompakoissa joten ryöstöt, taskuvarkaudet ja murrot olivat paljon kannattavampia. Myös shekkipetoksia tehtiin ja vekseleitä väärennettiin.

Vierailija
76/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digiturvallisuus on niin vahva kuin heikoin lenkki.

Muutenkin on hyvä  ymmärtää, että vaikka jostain Ugandan 50 asukkaan kylän huoltoasemalta on vapaa pääsy kaikkiin maailman pankkeihin, jos vain tunnukset ja salasanat saa. Pankki on aina yhtä lähellä kuin lähin puhelin.

Meillähän pankit yleensä reagoivat tiettyihin maihin meneviin rahansiirtoihin.Myöskin omiin pankkitietoihin pitää kertoa, onko rahansiirtoja muihin maihin.

Toki näillä huijareilla taitaa olla kussakin maassa myös ovat tilinsä.

Olen maksanut erääseen ulkomaiseen kohteeseen rahaa, ja kyllä pankki aika monta kertaa siinä välissä kysyi, että ymmärränkö nyt mitä olen tekemässä.

Vierailija
77/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Salasana on ainoastaan minun päässäni"

Ja sen huijarin koneella jos kerrankin erehdyt klikkaamaan itsesi väärälle sivulle joka vain näyttää pankin tai muun tunnistautumista haluavan luotettavan tahon sivulta. Ei kannata olla niin varma siitä että itseä ei koskaan voida saada vipuun.

Vierailija
78/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yli 70-vuotiaat pitäisi laittaa automaattisesti edunvalvontaan.

Vierailija
79/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin Nordea muka yrittänyt tavoittaa ja silti antoi siirtojen mennä läpi vaikka ei tavoittanut. Pankki vastuuseen.

Kyllä loppuu pankin rahat äkkiä jos alkavat korvata jokaisen omat hölmöilyt.

Höpsistä; kävisi niin että loppuisi tämmöiset huijaukset kokonaan. Pankilla on kyllä keinot tarkistaa meneekö tilisiirrot luotettavan yrityksen tileille vai jonnekin hevonkuuseen. Nyt ei vain ole mitään insentiiviä tarkistaa kun ei ole vastuutakaan.

Vierailija
80/115 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin olkaa kaikki facebookissa ja julkaiskaa kaikki tietonne siellä. Älkää ikinä laittako puhelinnumeroanne salaiseksi vaan pitäkää huolta että kaikki tietonne on mahdolisimman avoimesti kaikkien saatavilla. 

Ai sä alat sitten alentuvasti vielä neuvomaan. Eiköhän tuon verran ole ihmiset jo oppineet tähän ikään.

Pysy asiassa äläkä nälvi. 

Ei siltä näytä. Minulla on salainen puhelinnumero enkä ikinä ole ollut mukana missään nettihömpötyksissä, jossa ollaan kuvalla ja tai nimellä tai kerrotaan mitä syötiin päivälliseksi tai kuinka suoli toimi tänään. Tähän saakka ainakin olen saanut olla ihan rauhassa huijausyrityksiltä. Monet muut eivät ole saaneet. Mistähän johtuu? 

Riippuu puhelinnumerosta. Vaihdoin puhelinnumeron joka oli sitten konkurssi rikollisen yrittäjän numero. Pakoili ulkomailla. Tämän sain tietää, kun sain useita tekstiviestejä ja puhelinsoittoja oudoista numeroista, missä numeron entistä omistajaa haettiin. Osa tekstiviesteistä oli sellaisia että mietin pitääkö tästä ilmoittaa poliisille, poliisille, tarvitsevatko he tätä tietoa, koska osa ilmeisesti luuli että yli puolen vuoden jälkeen omistaja olisi "avannut puhelimensa" siellä ulkomailla. Siihen päälle kaikki muut paikat mihin henkilö ei ilmoittanut uutta numeroansa.

Siinä vaiheessa kun perintätoimisto soitti tavoitellen entistä omistajaa ja epäilivät kysyen olenko X:n vaimo tai sisko, vaihdoin puhelinnumeron. Toistaiseksi uusi numero on ollut hiljainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi