Mahdollinen virhegeeni suvussa, kumppanille kertominen?
Olemme olleet yhdessä jo vuosia ja lastenhankinta on ajankohtaista, mutta mietin yhtä asiaa. Tiedän että toisen vanhempani suvussa on ollut pikkuserkku jolla on ollut vanhemmiltaan perimän geenivirheen seurauksena lapsena todettu nuoruusiässä kuolemaan johtama sairaus, hän kuoli parikymppisenä.
Kyseessä on sairaus mikä periytyy resessiivisesti eli geeni pitää periä molemmilta vanhemmilta. Pariskunnalla jousta molemmilla on geenivirhe ovat itse terveitä kantajia ja heillä on 25 prosentin mahdollisuus saada sairas lapsi, kuten sama mahdollisuus saada täysin päterve lapsi ja 50 prosentin mahdollisuus saada lapsi joka on kantaja, mutta joka siis voi itse elää ihan normaalia elämää.
Käytännössähän on aika pieni todennäköisyys että minulla sitä geenivirhettä olisi. Lähin varmasti tiedetty kantaja on toisen vanhempani serkku. Tämän serkun isä on isoisäni sisarus. Toki on myös mahdollista että tämä vanhempani serkku on perinyt geenivirheen äitinsä suvusta, jolloin meidän suvussa sitä ei olisi.
Kertoisitteko tästä kumppanille? Kuten sanoin, mahdollisuus että olisin edes kantaja on hyvin pieni. Mutta toisaalta asia vaivaa ja mietin kertoisinko. Toisaalta tähän asiaan liittyy hyvin paljon ennakkoluuloja ja väärinymmärryksiä, monella on hyvin jyrkkä näkemys tästä, joten niiden vuoksi en haluaisi kitkaa meidän välille.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro jos kerrot. Mielestäni et kuitenkaan ole velvollinen kertomaan, ei niin läheltä sinua liippaa.
Korostan vielä että ei siis ole missään todettu että geenivirhe olisi juuri minun suvussani. On mahdollista että pikkuserkun äiti peri sen äidiltään eikä isältään. Kyseessä pikkuserkun isovanhemmat joita ei aikanaan testattu.
Ap
Jos kyseessä on pikkuserkku, onhan hän sinun sukuasi. Peittyvästi periytyvissä sairauksissa se geeni tulee kummaltakin vanhemmalta.
Luetun ymmärtäminen. Lue ajatuksella uudelleen.
Lueppa itse. Onko pikkuserkkusi vanhemmista toinen samaa sukua kuin sinä? Jos pikkuserkulla on peittyvästi periytyvä sairaus/vamma, hän on sa
Luepa itse. Ap kirjoitti pikkuserkun äidistä, joka on voinut periä sen geenin omalta äidiltään, joka ei ole verisukua ap:lle vaikka pikkuserkku ja tämän äiti ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen geenivirhe voi kulkea suvussa vaikka kuinka pitkään. Ei selviä kenties koskaan. Sitten selviää, jos puolisollakin on sama. Silloin on jokaisessa raskaudessa 25% mahdollisuus sairaaseen lapseen. Joten jos on tiedossa, että suvussa geenivirhe on esiintynyt täytyy tietenkin jokaisen raskautta suunnittelevan käydä testissä. Ei siis ole merkitystä kuinka kaukana suvussa on ollut tällainen tapaus.
Kyllä on kaukana. Lähellä se olisi, jos olisi jollain perheenjäsenellä. Pikkuserkku ei ole lähisukua. Todennäköisesti noilla tiedoilla ei pääse edes julkisella perinnöllisyysneuvontaan. Sinne edellytetään, että perinnöllistä tautia on lähisuvussa. Ap:n tapaus ei ole lähisukua.
Voi tätä ymmärtämättömyyttä. Ei näissä piilevissä geenivirheissä ole merkitystä sillä miten läheinen sukulainen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin epätodennäköistä, että sinulla on kyseistä geeniä puhumattakaan, että myös miehellä on.
Voit toki pyytää lähetettä perinnöllisyysneuvontaan tai tehdä geenitestin. Geenitestejä tarjoaa monet firmat, googlaamaan siitä vaan. Googlaa sairauden nimi ja geenitesti.
Pikkuserkuilla yhteistä perimää on keskimäärin 3,125 prosenttia. Vertailun vuoksi sisaruksilla yhteisen perimän osuus on noin puolet.
Tällaisissa tapauksissa ei ole merkitystä sillä kuinka kaukaa suvusta geeni periytyy.
Huokaus. Nyt puhutaan todennäköisyyksistä. On hyvin epätodennäköistä, että ap:lla on kyseistä geeniä. Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää?
Se on täysin mahdollista, jos se suvussa on.
On myös mahdollista, että jää auton alle. Kaikki on mahdollista, mutta moni asia on epätodennäköistä. Vaikka ap:n täysserkku olisi perinyt sairauden, olisi epätodennäköistä, että ap:n lapsi olisi sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen geenivirhe voi kulkea suvussa vaikka kuinka pitkään. Ei selviä kenties koskaan. Sitten selviää, jos puolisollakin on sama. Silloin on jokaisessa raskaudessa 25% mahdollisuus sairaaseen lapseen. Joten jos on tiedossa, että suvussa geenivirhe on esiintynyt täytyy tietenkin jokaisen raskautta suunnittelevan käydä testissä. Ei siis ole merkitystä kuinka kaukana suvussa on ollut tällainen tapaus.
Kyllä on kaukana. Lähellä se olisi, jos olisi jollain perheenjäsenellä. Pikkuserkku ei ole lähisukua. Todennäköisesti noilla tiedoilla ei pääse edes julkisella perinnöllisyysneuvontaan. Sinne edellytetään, että perinnöllistä tautia on lähisuvussa. Ap:n tapaus ei ole lähisukua.
Voi tätä ymmärtämättömyyttä. Ei näissä piilevissä geenivirheissä ole merkitystä sillä miten läheinen sukulain
Nimenomaan on. Pikkuserkun kanssa yhteisen perimän määrä on pieni. On epätodennäköistä, että ap olisi perinyt saman virhegeenin ja että vielä mies (ei sukua) olisi kyseisen geenin kantaja.
Jos vielä vänkäät, selitäpä miksi perinnöllisyysneuvontaa tarjotaan niille, joiden lähisuvussa on perinnöllisiä sairauksia, jos lähisukulaisuus on mielestäsi merkityksetön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro jos kerrot. Mielestäni et kuitenkaan ole velvollinen kertomaan, ei niin läheltä sinua liippaa.
Korostan vielä että ei siis ole missään todettu että geenivirhe olisi juuri minun suvussani. On mahdollista että pikkuserkun äiti peri sen äidiltään eikä isältään. Kyseessä pikkuserkun isovanhemmat joita ei aikanaan testattu.
Ap
Jos kyseessä on pikkuserkku, onhan hän sinun sukuasi. Peittyvästi periytyvissä sairauksissa se geeni tulee kummaltakin vanhemmalta.
Luetun ymmärtäminen. Lue ajatuksella uudelleen.
Lueppa itse. Onko pikkuserkkusi vanhemmista toinen samaa sukua kuin sinä? Jos pikkuserkulla
Voi elämä. Pikkuserkun vanhemmista jompikumpi on sukua. Eli sekä isällä että äidillä on se sama geeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta ei tiedetä onko tämä pikuserkun äiti saanut virheen vanhemmaltaan joka on minulle sukua vai vanhemmaltaan joka ei ole minulle sukua. Siinäpä se "mahdollinen" onkin. Ei siis ole satavarmaa että geenivirhe olisi siitä meidän suvusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin epätodennäköistä, että sinulla on kyseistä geeniä puhumattakaan, että myös miehellä on.
Voit toki pyytää lähetettä perinnöllisyysneuvontaan tai tehdä geenitestin. Geenitestejä tarjoaa monet firmat, googlaamaan siitä vaan. Googlaa sairauden nimi ja geenitesti.
Pikkuserkuilla yhteistä perimää on keskimäärin 3,125 prosenttia. Vertailun vuoksi sisaruksilla yhteisen perimän osuus on noin puolet.
Tällaisissa tapauksissa ei ole merkitystä sillä kuinka kaukaa suvusta geeni periytyy.
Huokaus. Nyt puhutaan todennäköisyyksistä. On hyvin epätodennäköistä, että ap:lla on kyseistä geeniä. Mikä kohta tässä on vaikea ymmärtää?
Se on täysin
Millä perusteella?
Kannattaa mendelöidä hieman enemmän. Itse teettääisin 23AndMe edulliset geenitestit molemmille.
Tässäpä hyvä perinnöllisyyslääkärin vastaus. Siinä kysyjä on huolissaan poikansa riskistä saada Sallan tautia (jonka aiheuttaa peittyvästi periytyvä geeni) sairastava lapsi, kun pojan isoäidin kaksi sisarusta on kyseisen taudin saaneet. Perinnöllisyyslääkärin mukaan riski on pieni.
Tuossa tapauksessa sukulaisuus sairastuneisiin on vielä paljon läheisempi kuin ap:n tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä ymmärtämättömyyttä. Ei näissä piilevissä geenivirhei
En tiedä miksi ja ketä testataan, mutta se virheellinen geeni kulkee suvussa eikä ole väliä kuinka läheinen sukulainen on. Harvinaista, että kummallakin vanhemmalla on sama, mutta mahdollista. Aloittajan tapauksessa riittää että jompi kumpi testataan.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä hyvä perinnöllisyyslääkärin vastaus. Siinä kysyjä on huolissaan poikansa riskistä saada Sallan tautia (jonka aiheuttaa peittyvästi periytyvä geeni) sairastava lapsi, kun pojan isoäidin kaksi sisarusta on kyseisen taudin saaneet. Perinnöllisyyslääkärin mukaan riski on pieni.
Tuossa tapauksessa sukulaisuus sairastuneisiin on vielä paljon läheisempi kuin ap:n tapauksessa.
Aivan niin. Riski on pieni, mutta mahdollinen. Ei muuten kukaan sitä sairautta saisi. Ainoa tapa varmistua on tutkia on sitä vai ei.
Kun tämä asia ninua vaivaa, niin tutkituta geenisi.
Jos sinulla on tämä sairausgeeni, niin miehenkin geenit pitää tutkia.
Lisäksi asiasta pitää kertoa lapsille, jos niitä tulee, mikäli siis geeni jommalta kummalta tai molemmilta löytyy. Näin lapsi osaa varautua omaan lisääntymiseensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta ei tiedetä onko tämä pikuserkun äiti saanut virheen vanhemmaltaan joka on minulle sukua vai vanhemmaltaan joka ei ole minulle sukua. Siinäpä se "mahdollinen" onkin. Ei siis ole satavarmaa että geenivirhe olisi siitä meidän suvusta.
Ap
Se on teidän suvusta jos on pikkuserkullasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan niin. Riski on pieni, mutta mahdollinen. Ei muuten kukaan sitä sairautta saisi. Ainoa tapa varmistua on tutkia on sitä vai ei.
Lähes minkä tahansa taudin saaminen on mahdollista. Jos sille linjalle lähdetään, pitäisi testata kaikki mahdollinen ja silti lapsi voi olla sairas.
Suotta tehä kärpäsestä härkänen, kerrot asiasta mutta ette kumpikaan stressaa asiasta koska mahkut on niin olemattomat, downin syndroomaankin isommat prosentit. On vaikea hedelmöittyäkin jos murehtii kaikkea, herran haltuun so to speak.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta ei tiedetä onko tämä pikuserkun äiti saanut virheen vanhemmaltaan joka on minulle sukua vai vanhemmaltaan joka ei ole minulle sukua. Siinäpä se "mahdollinen" onkin. Ei siis ole satavarmaa että geenivirhe oli
Se on teidän suvusta jos on pikkuserkullasi.
Ei välttämättä ole, koska pikkuserkun äidin vanhemmat, joista jommaltakummalta hän on saanut geenivirheen, on erilliset ihmiset. Toinen heistä on sukua minulle ja toinen ei. Jos geeni on tältä vanhemmalta joka ei ole sukua minulle eli isovanhempani sisarus, ei geeniä ole meidän suvussa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta ei tiedetä onko tämä pikuserkun äiti saanut virheen vanhemmaltaan joka on minulle sukua vai vanhemmaltaan joka ei ole minulle sukua. Siinäpä se "mahdollinen
Miksi sitten kyselet täältä? Mitä oikein etsit? Sinulle on jo kerrottu, että voit tehdä geenitestin jos huolestuttaa. Nykyään on paljon kaupallisia geenitestejä. Google laulamaan.
Ajatteleeko ihmiset oikeasti että tätien, enojen ja setien puolisokin on heille sukua ja heillä on yhteistä perimää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta ei tiedetä onko tämä pikuserkun äiti saanut virheen vanhemmaltaan joka on minulle sukua vai vanhemmaltaan
En tässä luottaisi kaupalliseen geenitestiin.
Se on täysin mahdollista, jos se suvussa on.