Iittalan uusi ilme
Iittala aloitti sitten "uuden aikakauden". Kovasti pyöri mainoksissa ensin mainos "new era" ja seuraajat ja fanit odottivat kovasti jotain uutta ja mielenkiintoista. Tulos on iso pettymys. Ainakin varmasti suuremmalle osalle yleisöä ja palautetta näkyy satavan.
Entistä Iittalaa ei siis enää ole. Uusi ilme tarkoitti siis uudelleen brändäystä ja näyttää.. no aika kauhealta.
Logo vaihtui - Vanha logo oli takuu laadukkaasta ja kestävästä astiasta ja vähän kalliimmasta, jollekin ylellisyydestä. (Lieköhän nousi nyt vanhojen astioiden arvo heti). Uusi Iittala kielii halvasta bulkkituotannosta.
Ilme on nyt uusi - Design haettu vasemmalta, wokesta ja halvasta muotimaailmasta.
Uusi mallisto tuli - Samaa krääsää myyvät jo esim. Clas Olhson jne., näillä ei pärjätä tuloksessa. Aikuiset ihmiset (ja varakkaat ja rahaa astioihin enemmän käyttävät) ostavat sarjoja ja tyyliltään yhtenäisiä astioita, aikuiset eivät pääsääntöisesti enää halua sateenkaaren värejä keittiönkaappeihin, vaikka kuinka kivaa olisi tekijällä ollut lasitehtaalla ja vaikka olisi miten uteliasta sakkia Iittalassa. Puree varmasti niihin, jotka muuttavat pk-seudulla ekaa kertaa uuteen kotiin.
Astioiden valmistaja käyttää nyt ihmismalleja - Miksi pitää näytellä hipahtavia woke-malleja, jotka viittaavat HM vaatteiden mainoksiin tai italialaiseen muotitaloon? Kaukana lasinvalmistuksesta, joka piti alunperin nostaa jalustalle uudelleen ja vaalia perinteitä jatkossakin. Ja tottakai mallina kiintiö-homo ja tummahipiä. Liittyy Suomeen ja astioihin..miten?
Iittala erottui aiemmin edukseen ja kasvoi mukavasti myös Aasian markkinoilla. Isot erottuvat kuviot ja skandinaavinen suunnittelu ovat Aasiassa hittejä. Nyt taitaa suunta muuttua, liekö Fiskars myymässä Iittalaa, kun lanseerauskin piti pitää Tukholmassa. Ensin näytti, että Fiskars lähtisi kasvamaan ja osake sitä myöten, kun yritysostojakin on tehty. Nyt näyttää, että nämä ostetut brändit brändätään jonkin hipsterin ideasta kaikki samaan italialaiseen muottiin ja vaihdetaan kestävä kehitys halpis lautasliinoihin.
Uudistua toki pitää välillä, mutta perinteisen ja pitkäikäisen kansallisen tavaramerkin uudistaminen ei ole mikään ideologinen fashion-kilpailu. Historia unohdettiin ja nyt pitäisi ratsastaa ihan uudella brändillä.
Ajatuksia? Vieläkö ostat uutta Iittalaa?
Kommentit (2156)
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että markkinointi-ihmisillä olisi jotain tajua esim. väestörakenteesta, miten paljon nuoria on suhteessa yli 35-vuotiaisiin - no, todella vähän. Tässä haisee nyt se, että pyritään laajentamaan aasian/afrikan markkinoille. Jos Suomen markkinoita haluttaisiin vahvistaa, niin se tehtäisiin toisella tapaa. Maailma muuttuu hirveää tahtia ja ihmiset kaipaavat turvallisuutta ja pysyvyyttä. Nyt olisi Iittalalla ollut mahtava mahdollisuus mennä aidosti juurilleen, muistuttaa enemmän historiasta, tuoda jotain vanhoja designeja uudelleen tuotantoon. Laittaa jotain pienen volyymin tuotteita myyntiin hirveällä keräilyhinnalla jne. Sillä olisi saanut Suomessa asiakkaita ja nimenomaan siltä ikäluokalta, jolla on on rahaa. Nuoret kyllä kasvaa ja pian hekin tulevat yli 30 vuoden ikään, jolloin Iittala ja keskiluokkaisuuden mittarit alkavat kiinnostaa, ei olisi ollut mitään hätää.
Presidenttiehdokkaat ovat tenteissään puhuneet globaalista etelästä ja Afrikasta viime aikoina. Onkohan Iittala keksinyt siitä, että kohderyhmä tulee muuttaa suomalaisista ja aasialaisista afrikkalaisiin. Sitähän tuolla uudelleenbrändäyksellä ja malleilla haetaan. Itseäni ei puhuttele enää yhtään koko touhu. Onneksi olen ostanut astiasarjani jo viime vuoden puolella valmiiksi. Enkä tunne kuuluvani enää kohderyhmään.
t. Nainen 35-v, vakityössä, rahaa löytyy ja arvostusta kotimaisille brändeille, jotka arvostavat isänmaataan ja historiaa
Pikamuotilasia puolen vuoden välein. Ei kiitos. Ei ole freshiä, vaan jotain 2010-luvun hipster-kapitalismia.
Vierailija kirjoitti:
Ig:n kommentteihin joku on laittanut, että Iittala hakee LinedInissä uutta Vice Presidentiä, julkaistu eilen. :D Mulla ei ole Linkkaria, joten en voi tarkistaa.
Taitaa alkaa Iittalassa tuoli tutista nyt monella, jotka ovat vastuussa tästä katastrofista.
Näyttävät hakevan johtajaa Iittala and Nordic Brands nimiselle liiketoiminta-alueelle.
Vastuulla tulee olemaan liiketoiminta-yksikön (BU:n) brändi, strategia sekä liiketoiminnan suunnittelu ja johtaminen.
Kiitollinen tehtävä ottaa vastuulleen jo lanseerattu sekoboltsiuudistus. Ihmeellistä ettei tätä ihmistä ole palkattu jo ennen uudistusta, vai olisiko vanha johtaja irtisanoutunut koska ei ole halunnut tahrata mainettaan tässä hankkeessa tai joutunut ylikävellyksi?
Linkedinissä uudistusta kritisoi myös eräs Iittalan entinen brändijohtaja (lähtenyt talosta jo vuosia sitten) joka ihmetteli erityisesti sitä, että kun Iittalan ytimessä on ollut buy only once tyyppinen ajatus siitä että myydään laadukkaita tuotteita jotka kestävät pitkään, niin miten nyt voidaan alkaa puhumaan nopeasti uusiutuvista tuotesarjoista ja -mallistoista ja että halutaan toimia kuten vaatemuotibrändit. Varsinkin kun vaatemuotibrändit ovat vahvassa vastatuulessa paitsi anorektikkomallien niin myös kertakäyttömuodin aiheuttamien ympäristöhaittojen takia.
Iittala vetää niin vahvasti sekä vanhoja asiakkaitaan että trendejä ja zeitgeistia vastaan että ihan hirvittää.
Markkinointi/brändityöstä omasta mielestäni jotain ymmärtävänä tämä on ihan käsittämätön suunta.
Tämä ei ole huono uudistus pelkästään keski-ikäisten mielestä. Teini-ikäinen tyttäreni totesi suoraan, kun kävelimme Triplan Iittala-myymälän ohi, että toi ei näytä yhtään Iittalalta.
Minun täytyy sanoa, että vaikka olen paljon matkustellut ja tuttavapiirissäni on monenkulttuurisia ihmisiä, niin en ymmärrä, miksi nuo mainokset halutaan näyttävän ihan joltain muulta kuin suomalaiselta. Ei kai se rikollista ole, että mainoksissa olisi ihan vaaleaihoisia skandinaaveja, kun tuote kuitenkin on skandinaavista muotoilua. Tai siis oli.
Olin odottanut vanhoja tykättyjä malleja uuteen tuotantoon. Ostin jo vähän sitä emiliaa.
Nyt en tiedä ostanko iittalalta enää mitään. Villeroy & Bochia voin ostaa yhtä hyvin.
Olen niin kyllästynyt mustiin malleihin, että jo pelkästään se vaikuttaa negatiivisesti ostopäätökseeni. Ja toi kusenkeltainen väri on kauhea!
Käykää kommentoimassa sinne ig:hen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole huono uudistus pelkästään keski-ikäisten mielestä. Teini-ikäinen tyttäreni totesi suoraan, kun kävelimme Triplan Iittala-myymälän ohi, että toi ei näytä yhtään Iittalalta.
Minun täytyy sanoa, että vaikka olen paljon matkustellut ja tuttavapiirissäni on monenkulttuurisia ihmisiä, niin en ymmärrä, miksi nuo mainokset halutaan näyttävän ihan joltain muulta kuin suomalaiselta. Ei kai se rikollista ole, että mainoksissa olisi ihan vaaleaihoisia skandinaaveja, kun tuote kuitenkin on skandinaavista muotoilua. Tai siis oli.
Niin, tämä on Suomi. Kyllä suomalaisilla firmoilla saa olla mainoksissaan oman maan kansalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa verrata vaikka japanilaistaustaisen ja japanilaista design-estettiikkaa käyttävän MUJI:n mainontaan ja verkkosivuihin.
Mujin kuvissa on vähän kaikenlaisia (myös eurooppalaisia sekä myös varttuneempia) ihmisiä, mutta kuitenkin japanilaisuus tulee selvästi esiin jo kohtuu monella mallilla on aasialaisia kasvonpiirteitä.
Vaikka itse olen pohjoismainen niin en tietenkään loukkaannu tai pahastu tästä. Päinvastoin, se japanilaisuus on keskeinen osa mujin identiteettiä ja juuri se tekijä mikä tekee brändistä kiinnostavan. Kokonaisuutena tyylikäs toteutus (tarkoitan verkkokauppaa ja mainontaa, en itse juuri edes käytä heidän tuotteitaan).
https://www.instagram.com/p/C2-WjvbNCwV/?utm_source=ig_embed&utm_campai…
"Iittalan uusi aikakausi" - mitä tuohon nyt tarvitsee enää lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa verrata vaikka japanilaistaustaisen ja japanilaista design-estettiikkaa käyttävän MUJI:n mainontaan ja verkkosivuihin.Mujin kuvissa on vähän kaikenlaisia (myös eurooppalaisia sekä myös varttuneempia) ihmisiä, mutta kuitenkin japanilaisuus tulee selvästi esiin jo kohtuu monella mallilla on aasialaisia kasvonpiirteitä.
Vaikka itse olen pohjoismainen niin en tietenkään loukkaannu tai pahastu tästä. Päinvastoin, se japanilaisuus on keskeinen osa mujin identiteettiä ja juuri se tekijä mikä tekee
Japanilaiset arvostavat omia perinteitään, suomessa on aina kumarreltu muualle päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämä on Suomi. Kyllä suomalaisilla firmoilla saa olla mainoksissaan oman maan kansalaisia.
Jaa, että afrikkalaiset eivät voi olla suomalaisia? Ja Päivän kiihkoilija -palkinto menee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että afrikkalaiset eivät voi olla suomalaisia? Ja Päivän kiihkoilija -palkinto menee...
Ei voi olla koska suomalaisuus on etnisyys.
Vierailija kirjoitti:
Katselin Iittalan www sivujen kuvia. He käyttävät tuota logon keltaista väriä isoina pintoina ja taustavärinä mainoksissa yms, mutta ainakin minä assosioin keltaiset julisteet joko alennusmyyntimainoksiin tai iltapäivälehtien lööppeihin. Kumpikaan ei ole iittalalle hyvä assosiaatio.
Kuvat näyttävät halvoilta, koleilta ja kaikkea muuta kuin kotoisilta vaikka mainosteksti vieressä julistaa että nyt on aika täyttää koti väreillä ja ilolla
Minulle tulee tuosta keltaisesta väristä mieleen virtsa jos ei ole juonut tarpeeksi.
Virtsa tulee nimenomaan mieleen tuosta väristä. Kuka haluaa virtsamerkin lasit ja lautaset? Klassinen designfirma muuttui vessa-assosiaatio halpisketjuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Afrikkalaisilla tuskin on varaa ostaa Iittalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Eivätkä näytä suomalaisilta.
Mua etoo nuo termit "luova universumi" ja "new era". Hirveän kliseistä ja muovista.
Vierailija kirjoitti:
https://www.instagram.com/p/C2-WjvbNCwV/?utm_source=ig_embed&utm_campai…
"Iittalan uusi aikakausi" - mitä tuohon nyt tarvitsee enää lisätä.
Kusenkeltainen. Kommentteja monta sataa ja lähes kaikki negatiivisia. Ihmiset eivät pidä tästä uudistuksesta yhtään.
Jokohan Iittala on ottanut yhteyttä mukien alkuperäiseen suunnittelijaan? Varmaan tarjoavat 500 e "jos tuli paha mieli" ja lämmintä kättä päälle. Ja myyvät hänen suunnittelemiaan kuppeja 27 e hinnalla.
Kommentoin jo aiemmin mutta tuli mieleen sekin että ärsyttää jo periaatteesta että toimivaa brändiä on menty muuttamaan. Iittala on tehnyt perinteisesti ajattomia tuotteita jotka sopii monen makuun ja sisustukseen. Vaikka tuotanto onkin siirtynyt johonkin halpamaahan ja varsinaisesta laadusta voi olla montaa mieltä, on brändi huokunut sellaista keskiluokkaista laatua.
Samalla tavalla en innostuisi jos H&M pyyhkisi koko menneisyytensä ja brändi-identiteettinsä pois ja alkaisi myydä vain tietynlaisia tuotteita. Se brändi on sentään fiksusti tuonut mallistoonsa erikseen nuorisomalliston, toimistomalliston ja HOME-tuotteet. Silti sieltä saa tutun punaisen logon alta niitä tavallisia sukkia ja lastenvaatteitakin.
Iittala on todella vaarallisilta vesillä hätyyteltyään ostovoimaisimman ostajakuntansa toisaalle. Koen myös ristiriitaiseksi sen että myydään kovalla hinnalla lapsellisen näköisiä ja muotoisia tuotteita. Olisivat palauttaneet retromallstojaan myyntiin ja luoneet ihan erikseen jonkun leikkisämmän malliston.
Ennustan että Iittala hylkää uudistuksen aika äkkiä.