Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iittalan uusi ilme

Vierailija
06.02.2024 |

Iittala aloitti sitten "uuden aikakauden". Kovasti pyöri mainoksissa ensin mainos "new era" ja seuraajat ja fanit odottivat kovasti jotain uutta ja mielenkiintoista. Tulos on iso pettymys. Ainakin varmasti suuremmalle osalle yleisöä ja palautetta näkyy satavan.

Entistä Iittalaa ei siis enää ole. Uusi ilme tarkoitti siis uudelleen brändäystä ja näyttää.. no aika kauhealta. 

Logo vaihtui - Vanha logo oli takuu laadukkaasta ja kestävästä astiasta ja vähän kalliimmasta, jollekin ylellisyydestä. (Lieköhän nousi nyt vanhojen astioiden arvo heti). Uusi Iittala kielii halvasta bulkkituotannosta.

Ilme on nyt uusi - Design haettu vasemmalta, wokesta ja halvasta muotimaailmasta. 

Uusi mallisto tuli - Samaa krääsää myyvät jo esim. Clas Olhson jne., näillä ei pärjätä tuloksessa. Aikuiset ihmiset (ja varakkaat ja rahaa astioihin enemmän käyttävät) ostavat sarjoja ja tyyliltään yhtenäisiä astioita, aikuiset eivät pääsääntöisesti enää halua sateenkaaren värejä keittiönkaappeihin, vaikka kuinka kivaa olisi tekijällä ollut lasitehtaalla ja vaikka olisi miten uteliasta sakkia Iittalassa. Puree varmasti niihin, jotka muuttavat pk-seudulla ekaa kertaa uuteen kotiin.

Astioiden valmistaja käyttää nyt ihmismalleja - Miksi pitää näytellä hipahtavia woke-malleja, jotka viittaavat HM vaatteiden mainoksiin tai italialaiseen muotitaloon? Kaukana lasinvalmistuksesta, joka piti alunperin nostaa jalustalle uudelleen ja vaalia perinteitä jatkossakin. Ja tottakai mallina kiintiö-homo ja tummahipiä. Liittyy Suomeen ja astioihin..miten? 

Iittala erottui aiemmin edukseen ja kasvoi mukavasti myös Aasian markkinoilla. Isot erottuvat kuviot ja skandinaavinen suunnittelu ovat Aasiassa hittejä. Nyt taitaa suunta muuttua, liekö Fiskars myymässä Iittalaa, kun lanseerauskin piti pitää Tukholmassa. Ensin näytti, että Fiskars lähtisi kasvamaan ja osake sitä myöten, kun yritysostojakin on tehty. Nyt näyttää, että nämä ostetut brändit brändätään jonkin hipsterin ideasta kaikki samaan italialaiseen muottiin ja vaihdetaan kestävä kehitys halpis lautasliinoihin.

Uudistua toki pitää välillä, mutta perinteisen ja pitkäikäisen kansallisen tavaramerkin uudistaminen ei ole mikään ideologinen fashion-kilpailu. Historia unohdettiin ja nyt pitäisi ratsastaa ihan uudella brändillä. 

Ajatuksia? Vieläkö ostat uutta Iittalaa?

Kommentit (2156)

Vierailija
521/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Did Iittala need breaking? Before I took the job, Iittala told me what products would be launched in 2026. I thought Oh My God, it's too slow! In my previous roles (at GivenchyAlexander McQueenSimone Rocha and The Row) I used to produce nine collections a year.'

Taisi löytyä syy. Hän on siis työskennellyt luksusbrändeille ja iittalaa survotaan nyt siihen luksukseen mukaan.  Pieleen menee. Itse kartan kaikkea noin pinnallista ja on minusta luontaantyöntävää.

Erikoista minusta on, että Iittala itse otti yhteyttä ja tarjosi hänelle tuota paikkaa. Hän itse epäili, miten astioiden kanssa sujuu, kun on tehnyt aikaisemmin vaatteiden parissa työtään, mutta otti sitten homman vastaan. 

Ihan hel ve tin paska valinta iittalalta. 

Vierailija
522/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen hiljaa on tosiaan iittala. Ei sanakaan hiiskuta. Odottaako ne, että pöly laskeutuu ja yhtäkkiä kaikki olisikin ok?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut pari artikkelia tästä Jannista. Inspiraatioinaan on mm. Iggy Pop, David Bowie, Marina Abramović, Francis Bacon ja Kain Tapper. 

Mitä vielä? Tom Fordin kahvipöytäkirja? 🤦🏼

Ei kyllä kuulosta kovinkaan syvälliseltä taiteelliselta johtajalta Iittalan omaperäiseen historiaan.

Kuulostaa ihan hirveältä. Ihailee satanisteja, voi jestas... Ja suomalaisuus loistaa tuossakin listassa poissaolollaan. 

Vierailija
524/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi nyt vaihtanut nimenkin samantien, vaikka wokela

Vierailija
525/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää woket on kyllä harvinaisen sekaisin päästään ja saavat vaan tuhoa aikaiseksi mihin koskevatkaan. Hyi. 

Vierailija
526/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iittala se jatkaa postailua instaan kun ei mitään. Satoja, varmaan jo tuhansia kommentteja aiheesta. Ei mitään reagointia. 

Vierailija
527/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen Itella

Vierailija
528/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen logo oli tosi upea!

Vierailija
529/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan sittenkin kuitenkin lopettaa näiden tuotteiden ostamisen kokonaan. Kyllä astioita ja ruokailuvälineitä runsaasti muiltakin merkeiltä löytyy.

Vierailija
530/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole Iittalaa, mutta miksi ihmeessä he menivät vaihtamaan sen vanhan logon? Ei jotain hyväksi todettua kannata ihan vaihtamisen iloksi vaihtaa. 

Miten se turha tarra oli "hyväksi havaittu"? Ei edes kuulu keramiikan kylkeen, niissä pitäisi olla Arabian logo. Pieni i:kin tuli lasiesineisiin vasta joskus 1980-luvulla, sitä ennen oli sinipohjainen ellipsi, jossa luki Nuutajärvi. Nuo punalaputetut iittalat on jotenkin halvanoloisia.

Höpö höpö. Mulla on äidiltäni saatuja iittalan laseja 60-luvulta ja niissä on pikku i. Sehän luotiin jo 50-luvulla.

Vierailija
531/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iittala se jatkaa postailua instaan kun ei mitään. Satoja, varmaan jo tuhansia kommentteja aiheesta. Ei mitään reagointia. 

Mulla ei ole instagrammia, enkä näe kommentteja, onko siellä tykkääviä mukana? 

Vierailija
532/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen, miksi suomalaiset ovat niin uskollisia Iittalalle ja Arabialle. Esim. Englannista ja Saksasta  saa tosi kauniita ja laadukkaita astioita.Ruotsalainen ja tanskalainen pelkistetty design sopii taas niille, joita entisen Iittalan muotokieli puhutteli. Mä en ainakaan tykkää, kun joka taloudessa on aina ne samat astiat. 

Vierailija
533/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että mallistot vaihtuvat kokonaan puolen vuoden välein, vaan sieltä laitetaan jotain uutta konseptia tulemaan. Toivottavasti jotain Suomessa tuotettua lasiosaamista eikä mitään häntäntänttää laifstailcrapolaa. En ostaisi tuoksukynttilöitä ja vilttejä lasimerkiltä, sori siitä.

En minäkään usko että kokonaan mutta selkeästi suuntana on entistä nopeammin muuttuvat mallistot: jos 6kk välein lanseerataan uutta, niin kyllähän samalla tahdilla lähtee aina jotain vanhaa poiskin. Eli jos tykästyisi johonkin mallistoon ja miettisi että haluaa ostaa siitä itselle pikkuhiljaa koko setin, niin ei voi yhtään luottaa kauan mallisto on tarjolla. Pahimmillaan voi olla että vaan seuraavan malliston julkaisuun 6kk päähän. 

Vierailija
534/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jittala We have a strong heritage, which we want to celebrate and cherish. Our products have become beloved classics and we want to keep introducing them to new audiences.

The classics will always be at our core and new releases will complement them. As before, we continue to release new products twice a year, but instead of individual product launches, we create collections with a story.

Craftsmanship and lasting design are at the heart of what we do and will continue to do in the future.

No nyt ne kekkas tämän ja laittoivat instaan. Ei tainnut ihan mennä muutosviestintä alun alkaen putkeen. Olisiko kannattanut jutella vaikka niiden ostavien asikkaiden kanssa, jotka tunnollisesti valitsevat Iittalan omaksi astiastokseen, lahjaksi. Olisivat voineet kertoa jotain tärkeää.

Vierailija
535/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ostaisi noita kuppeja, kun tiedän nyt, että taustalla on pienkeraamikko, yksinyrittäjä, joka on tuon mallin suunnitellut. En mitenkään pysty hyväksymään tätä. Halveksuttava teko kaikinpuolinen.

Vierailija
536/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen, miksi suomalaiset ovat niin uskollisia Iittalalle ja Arabialle. Esim. Englannista ja Saksasta  saa tosi kauniita ja laadukkaita astioita.Ruotsalainen ja tanskalainen pelkistetty design sopii taas niille, joita entisen Iittalan muotokieli puhutteli. Mä en ainakaan tykkää, kun joka taloudessa on aina ne samat astiat. 

Sun ei tarttekaan tykätä muiden astioista. Ketään ei kiinnosta.

Vierailija
537/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukkujen määrästä tähän kommenttiin näkee kyllä, että viedäön kuin pässejä narussa. Muuta ei osata edes ajatella kuin jotain kotimaista (siis Thaimaassa halvalla valmistettua) tuotetta. 

Vierailija
538/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät naurut saa kyllä, mutta onhan tämä ihan super noloa:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010214039.html

Tuulan pubin puhelin pärisee nyt :D

Hyvä Iittala XD

Vierailija
539/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, uusi logohan on väriä myöten pöllitty suoraan iittalalaiselta Tuulan Pubilta.

Vierailija
540/2156 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Think positive!

Onhan se jotenkin lohdullista jos esim. lahjattomankin ihmisen "luoma", väitetysti kökkö semi-plagiaatti kelpaa sellaisenkin yrityksen logoksi, jonka tuotteet ja niiden menestys tai arvostus kuitenkin perustuvat hyvin pitkälti sellaisten käsitteiden kuin design tai teollinen muotoilu varaan.

Tai jos se ei ole lohdullista, sitten se on todella omituista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan