Määräaikainen 8-9 sentin sähkösopimus olisi tullut halvemmaksi kuin pörssisähkö.
Onko tämä "pörssisähkö on aina halvin" -hokema kusetusta? Tammikuu oli n. 14 senttiä kWh ja nyt tulee taas kalliit hinnat. Huomenna 30 senttiä. Hyvä alkaa nostaa pörssihintoja, kun on saatu ihmiset pakotettua asiakkaiksi.
Kommentit (1238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan tavallisella talliaisella on fortumin kautta pörssisähkö ja kävin just kattoon heidän sivuiltaan, että alkuvuodesta olen maksanut pörssisähköstäni keskimäärin 4,5 snt/kWh.
Mielenkiintista, itselläni ei todellakaan ole noin alhainen, vaikka olen aina yrittänyt alhaisimpien hintojen mukaan mennä.
Fortumin sivuillahan sanotaan että keskimääräinen hinta olisi ollut nimenomaan tuota 4,5c, mutta siinähän otetaan mukaan myös öiden superhalvat hinnat joita harvoin tavalliset talliaiset käyttää.
Itselläni suurinpiirtein hinta on ollut 6-7 sentin välillä, lukuunottamatta Helmikuun ylikalliita hintoja, jolloin se nousi 11,5c.
Selviää näistä kommenteista että noilla joillain pörssiläisillä on joku kumma tarve liioitella ja halpuuttaa noita kulujaan. Siis osalla, ei toki
Ne koittaa täältä onkia edes jotain klooriaa ja kunniaa elämäänsä että ovat niin kovia ja kingejä jätkiä. Tosielämässä vallan muuta. Ne on näitä.
Runkkaa halpoina tunteina kun on niin kiimassa kuinka halpaa on.
Pörssi aina halvempi kuin halvin halvin määris.
Vierailija kirjoitti:
Runkkasit tuossa tupla sanankin. Hankala kirjottaa yhdellä kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runkkasit tuossa tupla sanankin. Hankala kirjottaa yhdellä kädellä.
Todellakin runkkasin ja runkkaan nyt samalla. On niin viilee ilma sisällä, meni vähän överiksi jäähdyttäminen halvalla sähköllä.
Puhut mökistä, jossa kulutus on on aivan eri mitä omakotitalossa.
Sielä ei olla edes koko vuotta ja laitteitakin varmasti paljon vähemmän käytössä.
Joten anna olla, varmaan sinne pörssi onkin hyvä. Muut taitaa puhua muusta kuin vapaa-ajan asunnosta tässä. Ei voi verrata keskenään.
Vastaa tähän> Kyllä mökillä on pösä ja kotona 200m2 okt myös. Määris loppui tammikuussa ja pösä on ollut keskimäärin 6,3 snt. Kotona on 4 kylmäkonetta ja maalämpö + 8 kwh sähkösauna, silti uskoisin pösän kannattavan, kun pystyn ajastamaan lämmitystä yöaikaan ja saunotaan vkl jolloin on yleensä halpaa. Kotona on pösä vasta 4 kk joten en siitä vielä pitkänajan seurantaa ole voinut tehdä. Mökillä kolmas pösäkesä meneillään joten siitä kommentoin.
Minua on kiinnostanut paneelit kovasti, mutta kun ollaan mökillä 2kk ja kaikki vkl ja kotona talvet. Kumpaankaan paikkaan ei ole järkeä paneeleilla. Pösä on minulle hyvä ja koska minulla on 3 pösäsopimusta säästän 180€ /v kun vaihdan 6kk välein ilmaisiin perusmaksuihin. Nyt Lidl kumppanuus etuna Vattenfallin sopimukset. Noin vartin työllä 180€ puhtaana käteen;) Ihan harrastus mielellä kaikkea tulee kokeiltua, autokin käyttää E85 vaikkei siitä juuri mitään hyötyä saakkaan. Mielenkiinnosta laitatin boxin ja kesällä on miellyttävämpi ja hivenen edullisempi, jos hintaero on n 40-50 snt verrattuna E95. E 85 kokeilustani täällä > https://keskustelu.suomi24.fi/t/17483845/paljonko-avensis-kuluttaa---po…
Ei tule. Minulla sähkölämmitys ja pörssisähkön toteutuneet käyttöön perustuvat hinnat; maaliskuu 7.0 huhtikuu 6.25 ja toukokuu 5.0. Enkä käytä kodinkoneita öisin tms pelleilyä. Joten älkää uskoko näitä määräaikaisten mainostajia. Ap on sähköyhtiön hommissa. Sähköyhtiö voittaa aina määräaikaisella sopimuksella. Ei ne tappioikseen myy. Kts niiden tulostiedot.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule. Minulla sähkölämmitys ja pörssisähkön toteutuneet käyttöön perustuvat hinnat; maaliskuu 7.0 huhtikuu 6.25 ja toukokuu 5.0. Enkä käytä kodinkoneita öisin tms pelleilyä. Joten älkää uskoko näitä määräaikaisten mainostajia. Ap on sähköyhtiön hommissa. Sähköyhtiö voittaa aina määräaikaisella sopimuksella. Ei ne tappioikseen myy. Kts niiden tulostiedot.
Normaalilla käytöllä (sähköl. okt, 2 aikuista etätöissä eli paljon kotona) ilman kikkailua toukokuun sähkölasku on
83e (sis sähkö/verot/pm/siirto)
8c/kWh määräaikaisella olisimme maksaneet 1.1.2023 -> 31.5.2024 732,47€ enemmän.
Pikaisella laskutoimutuksella määräaikainen ei olisi kannattanut meillä.
Vierailija kirjoitti:
8c/kWh määräaikaisella olisimme maksaneet 1.1.2023 -> 31.5.2024 732,47€ enemmän.
Pikaisella laskutoimutuksella määräaikainen ei olisi kannattanut meillä.
Halvalla olette päässeet, meillä 2023 myös 5.3c/kWh.
- toukokuu markkinahinnan keskiarvo 4,37 snt/kWh
- minun keskisarvo 3,65 snt/kWh = kulutusvaikutus -0,73 snt/kWh
Kulutus 589,17 kWh
Mitä halvempaa sähköä on tarjolla, niin sitä vähemmän kulutusvaikutustakin sai optimoitua.
Eipä nuo 30 sentin päivät lopulta paljoa heilauttanut keskiarvoja
Joku täällä mainosti, että keväällä olisi todella halpaa sähköä. Kevään keskimääräinen hinta oli melkein 6 senttiä. Ihan ok hinta, mutta ei tuo mikään todella halpa ole. Todella halpa olisi ollut kolmisen senttiä, max.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä mainosti, että keväällä olisi todella halpaa sähköä. Kevään keskimääräinen hinta oli melkein 6 senttiä. Ihan ok hinta, mutta ei tuo mikään todella halpa ole. Todella halpa olisi ollut kolmisen senttiä, max.
No verrattuna määrikseen säästöä tulee 15000kwh käyttävässä talossa 300e/v. Kyllä tuo mulle kelpaa!
Vierailija kirjoitti:
Olkivuoto 1 huolto venyy ja ruotsista tuleva iso siirtolinja huollossa.
KULUTUSLASKU 01.05 - 31.05.2024 Nord Pool Spot 01.05.2024 - 31.05.2024 438,59 kWh 3,65 snt/kWh 16,01 EUR Marginaali 01.05.2024 - 31.05.2024 438,59 kWh 0,49 snt/kWh 2,15 EUR LASKUN LOPPUSUMMA YHTEENSÄ 18,16 E
Reilu 4 snt kwh onhan tämä puolet halvempaa kuin 9 snt kiinteä, lisäksi ilmaiset perusmaksut. Lidl kumppanuus eduista Vattenfallin pösä 3 paikkaan otettuna, on se vaan tyhmää maksaa liikaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Toukokuu mentiin alle 4 sentin keskihinnalla, huhtikuu ei paljon kalliimpi ollut, vaikka ydinvoimaloiden käynnistyksen kanssa olikin ongelmia.
Minulla on sähköyhtiön sovelluksessa "pörssisähkösimulaattori" joka laskee olisiko meillä käytetty sähkö tullut kalliimmaksi vai halvemmaksi pörssillä. Toistaiseksi pörssi olisi joka kuukausi ollut kalliimpi. Kulutetaan ilmeisesti paljon niinä kalliin sähkön aikoina.
31 snt/kWh hinta nyt, kesällä. Kiitos Olkihuolto 365, kyllä sylettää.
Selviää näistä kommenteista että noilla joillain pörssiläisillä on joku kumma tarve liioitella ja halpuuttaa noita kulujaan. Siis osalla, ei toki kaikilla, sinua en tarkoittanut.
En ymmärrä mikä hiertää. Joku heitä harmittaa niin kovin.