Määräaikainen 8-9 sentin sähkösopimus olisi tullut halvemmaksi kuin pörssisähkö.
Onko tämä "pörssisähkö on aina halvin" -hokema kusetusta? Tammikuu oli n. 14 senttiä kWh ja nyt tulee taas kalliit hinnat. Huomenna 30 senttiä. Hyvä alkaa nostaa pörssihintoja, kun on saatu ihmiset pakotettua asiakkaiksi.
Kommentit (1238)
Yleisesti pörssiin pätenee se, että noin 70 prosenttia sijoittajista häviää ja Soroksen (aka György Schwartz'in) kaltaiset shorttarit* tekevät miljardivoittoja. Tuskin sentään pätee sähköpörssiin?
* shorttaaja eli lyhyeksi myyjä esim. lainaa tutulta pankkiirilta vinon pinon osakkeita, dumppaa ne markkinoille luoden keinotekoisen ylitarjontatilanteen, ja ostaa halvemmalla takaisin, maksaen pankkiirille voitosta pienen siivun; toki aina silloin tällöin shorttihemmo joutuu ostamaan myös kalliimmalla lainalaput takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Säälittää määristen puolesta kun maksavat kallista sopparia. Pörssissä pääsee huomattavasti halvemmalla.
Sääli on sairaus. Mitä se sinua liikuttaa, mihin joku käyttää rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti pörssiin pätenee se, että noin 70 prosenttia sijoittajista häviää ja Soroksen (aka György Schwartz'in) kaltaiset shorttarit* tekevät miljardivoittoja. Tuskin sentään pätee sähköpörssiin?
* shorttaaja eli lyhyeksi myyjä esim. lainaa tutulta pankkiirilta vinon pinon osakkeita, dumppaa ne markkinoille luoden keinotekoisen ylitarjontatilanteen, ja ostaa halvemmalla takaisin, maksaen pankkiirille voitosta pienen siivun; toki aina silloin tällöin shorttihemmo joutuu ostamaan myös kalliimmalla lainalaput takaisin!
Oletan että samat pörssilainalaisuudet sielläkin pätee. Hinta kova kun on kysyntää ja halpaa kun ylitarjontaa. Joku aina voittaa ja joku häviää. Ehkä se on aika riskipeliä jos nyt noinkin välttämättömästä hyödykkeestä on kyse kuten sähköstä.
Ei sitä huvikseen osatella voittojen perässä. Paitsi nähtävästi joku tekee jopa sitä.
Mahtava jäähdyttää halvalla pörssisähköllä.
Jäähdytys ei vie paskaakaan. Talvi on se mikä merkitsee. Kaikki muu on turhaa rutkutusta.
Vierailija kirjoitti:
Jäähdytys ei vie paskaakaan. Talvi on se mikä merkitsee. Kaikki muu on turhaa rutkutusta.
Tässä kuussa mennyt 1000kWh jäähdytykseen ja halvalla. Määräaikaisella olis maksanu 50€ enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuussa mennyt 1000kWh jäähdytykseen ja halvalla. Määräaikaisella olis maksanu 50€ enemmän.
Tarkoitan tietenkin toukokuuta.
Oletko valmis sietämään suuria hinnanvaihteluja mahdollisen taloudellisen hyödyn toivossa?
En ole niin epätoivoinen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko valmis sietämään suuria hinnanvaihteluja mahdollisen taloudellisen hyödyn toivossa?
Olen, automatiikka huolehtinut lämityksestä ja hinnanvaihteluista. Muuten ei ole ollut vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on suvussa muutamia sähköihmisiä, jotka työskentelevät niin asentajina kuin muissa asemissa. He ovat kaikki pörssisähkössä, mutta heillä on myös mahdollisuus hankkia ja asentaa kaikkiin laitteisiinsa ajastimet ja näin ajastimien kautta he säätelevät esim kodin lämmitystä, jäähdytystä, sähköauton latausta sekä pesukoneita myös kodin ulkopuolella.
Luulen, että jos kykenee hankkimaan nuo ajastimet ynnämuut joiden avulla voi kontrolloida laitteita ja latauksia myös kodin ulkopuolella, niin pörssisähkö on halvin ja edullisin vaihtoehto. Mutta ei kai monilla perusihmisillä tähän kykyä ole tai mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on suvussa muutamia sähköihmisiä, jotka työskentelevät niin asentajina kuin muissa asemissa. He ovat kaikki pörssisähkössä, mutta heillä on myös mahdollisuus hankkia ja asentaa kaikkiin laitteisiinsa ajastimet ja näin ajastimien kautta he säätelevät esim kodin lämmitystä, jäähdytystä, sähköauton latausta sekä pesukoneita myös kodin ulkopuolella.
Luulen, että jos kykenee hankkimaan nuo ajastimet ynnämuut joiden avulla voi kontrolloida laitteita ja latauksia myös kodin ulkopuolella, niin pörssisähkö on halvin ja edullisin vaihtoehto. Mutta ei kai monilla perusihmisillä tähän kykyä ole tai mahdollisuutta.
Meillä kävi sähkömies laittamassa isoon 2m2 varaajaan ja lattialaatan lämmitykseen Shelly älyreleet.
2023 oli 5.1c/kWh. Kulutus 29300kWh. Ihan mukava säästö tuli ja ei ole kytätty sähkönkulutuksen ajankohtaa.
Sähköautot voimme ajastaa omien laturien kautta halvoille tunneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siltikään kaikkia asioita ei vaan voi tehdä öisin ja ajastaa yöhön ja ladata valmiiksi.
Tuo vaatisi jo omia akkuja jne että saisi kaikkeen kulutukseen sitä halpaa yösähköä varattua talteen. Harvalla on talossaan sellasia. Ehkä tulevaisuudessa on kun tekniikka kehittyy tukemaan tuota laajemminkin. Nyt on aika vanhat järjestelmät vielä käytössä, tyyliin varaaja ja yösähkö. Siihen se jääkin monilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siltikään kaikkia asioita ei vaa
Ei kaikkia tarvikkaa, vain ne isoimmat kulutuskohteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon mukana vasta kun kaiken saa. Meil ihmiset kuluttaa ei ne laitteet yksinään. Se on suurin kulu.
Vierailija kirjoitti:
Ja siltikään kaikkia asioita ei vaan voi tehdä öisin ja ajastaa yöhön ja ladata valmiiksi.
Tuo vaatisi jo omia akkuja jne että saisi kaikkeen kulutukseen sitä halpaa yösähköä varattua talteen. Harvalla on talossaan sellasia. Ehkä tulevaisuudessa on kun tekniikka kehittyy tukemaan tuota laajemminkin. Nyt on aika vanhat järjestelmät vielä käytössä, tyyliin varaaja ja yösähkö. Siihen se jääkin monilla.
Ei pörssisähkössä tarvitse olla jatkuvasti vain yöllä sähköä käyttämässä. Esim tänään on melkein koko päivä ollut 2-3 senttiä hinta, mikä on sama kuin yöllä. Oli 2 päivää, kun sähkö oli kalliimpaa joten silloin ei sitä niin hirveästi käytetty, nyt taas pesussa kaikki lakanat ja pyykit ja astiat noilta kahdelta päivältä ja jäähdytys maksimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että jos kykenee hankkimaan nuo ajastimet ynnämuut joiden avulla voi kontrolloida laitteita ja latauksia myös kodin ulkopuolella, niin pörssisähkö on halvin ja edullisin vaihtoehto. Mutta ei kai monilla perusihmisillä tä
Se on sun valinta, toiset tekee eri valintoja kun mahdollisuus säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että jos kykenee hankkimaan nuo ajastimet ynnämuut joiden avulla voi kontrolloida laitteita ja latauksia myös kodin ulkopuolella, niin pörssisähkö on halvin ja edullisin vaihtoehto. Mutta ei kai monilla perusihmisillä tä
Meilä taas autojen lataus ja talon lämmitys/viillenys vie 93% vuoden kulutuksesta. Muut laitteet niin pienitehoisia, että ei väliä.
Mulla ihan tavallisella talliaisella on fortumin kautta pörssisähkö ja kävin just kattoon heidän sivuiltaan, että alkuvuodesta olen maksanut pörssisähköstäni keskimäärin 4,5 snt/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan tavallisella talliaisella on fortumin kautta pörssisähkö ja kävin just kattoon heidän sivuiltaan, että alkuvuodesta olen maksanut pörssisähköstäni keskimäärin 4,5 snt/kWh.
Mielenkiintista, itselläni ei todellakaan ole noin alhainen, vaikka olen aina yrittänyt alhaisimpien hintojen mukaan mennä.
Fortumin sivuillahan sanotaan että keskimääräinen hinta olisi ollut nimenomaan tuota 4,5c, mutta siinähän otetaan mukaan myös öiden superhalvat hinnat joita harvoin tavalliset talliaiset käyttää.
Itselläni suurinpiirtein hinta on ollut 6-7 sentin välillä, lukuunottamatta Helmikuun ylikalliita hintoja, jolloin se nousi 11,5c.
Kyl se nyt lievästi näyttää siltä, että joku on harmistunut valintaansa ja pitää täällä kitistä.
Ei siellä pörssissä ole pakko olla, jos on noin paha olo siitä.