Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ei nukuteta magneettikuvaukseen joutuvia??

Vierailija
05.02.2024 |

Minulta jäi kuvaus tekemättä, kun en ahtaanpaikan kammon takia voinut putkeen mennä, eikä nukutus ollut mahdollista. Nyt kasvain joko on tai ei ole.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä oli TYKS ja kysyin kyllä, ei tarjottu rauhoittavia, eikä nukutusta.

Ei niitä pysty siitä lennosta kumpaakaan antamaan, pitää olla etukäteen suunniteltu ja rauhoittavalle lääkkeelle pitää olla lääkärin määräys valmiina. 

Vierailija
42/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kävin magneettikuvassa olin paikalla reippaasti etuajassa ja edelläni kuvaukseen meni vahvasti vanhalta viinalta haiseva tyyppi. 40 min kesti hänen kuvauksensa ja en voinut olla ajattelematta että onnea vaan, varmaan erityisen ihana kokemus krapulassa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen 10 minuuttia kyllä pitää kestää vaikka silmät kiinni. 

Kokonainen tunti. Hirveää meteliä. Kyllä koettelee. En mene enää ilman pilleriä.

Ihan muu

20 vuotta sitten näin olikin mutta nyt on 2024 ja tekniikka on huimasti kehittynyt.

Vierailija
44/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nukutetaan, mutta en ymmärrä miksi aikuiset pitäisi. Toki jos on jotain tahdistimia jne ei edes pääse magneettiin, mutta se on eri asia kuin pelko. Minulla on ahtaan paikan kammo ja olen käynyt magneettissa, vaikken uskalla päätä pistää sängyn alle vaikka mahtuu.

Vierailija
45/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse nukuttaa nukuin itse magneetissa, heräsin kun hoitsu heilutteli varpaasta ja huhuili: Herätyys. Sanoi että olen ensimmäinen joka nukkuu tuolla, olivat nähneet valvomossa sykkeestä ja jostain että kaveri taitaa nukkua..

Oliko sulla siis jotku lätkät, että sykettä valvottiin? Miksi?

Vierailija
46/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nukutus tai rauhoittavat on pyydettävä etukäteen. Jos on juuri ennen putkeen menoa pyytänyt nukutuksen niin ei ole varmasti saanutkaan ku ei siellä takahuoneessa istu anestesialääkäriä odottamassa milloin joku päättää kysellä nukutusta 5 min varoitusajalla. Tosin, ei ne mielellään iha nukuta vaan antavat ennemminkin rauhoittavia. Ja silloin yleensä pitää olla oma hakija, eivät päästäneet esim. siskoani auton rattiin kun hän pyysi esilääkityksen. 

Vierailija
47/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneettikuvaus oli kiva kokemus. Edes pikkuhetki ilman korvien tinnitusta. Valitsin musiikkia kuulokkeisiin, ei siinä olis radion puheohjelmaa pystynyt seuraamaan.

Tarvittaessa saa rauhoittavia.

Vierailija
48/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää missä on moderni 70cm kone. Se ei ole putki vaan enempikin donitsi eli sitä pienintä halkaisijaa ei ole koko matkan. Ja ei pidä sitä karseaa kolinaa/mekkalaa mitä isoisävainaan perintökoneet jossain kyläsairaalassa pitävät.

Alle vielä tuhdisti pameja jos kovin ahdistaa.

Vierailija
49/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskit ovat usein suuremmat kuin hyödyt. Ei nikutus ole mikään vaaraton toimenpide, yhtälailla sillä on haitavaikutuksia, eikä tehdä kuin äärimmäisenä keinona. 

Rauhoittavat lääkkeet, niillä pieneät haittavaikutukset. 

Vierailija
50/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v lapsi ainakin nukutettiin, eihän se muuten olisi paikallaan pysynytkään.

Vierailija
51/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni olisi uskaltanut, mutta ei ylipainon takia mahtunut putkeen. Ilmeisesti oli joku kasvain, koska hän kuoli kaksi vuotta myöhemmin.

Toisaalta ei ole väärin, että luonto karsii heikoimmat.

Niin lihava voi kuolla esim. uniapneaan.

Vierailija
52/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin magnettiikuvauksen olevan rentouttavaa pötköttely putkessa. Todellisuudessa olin jumissa lähes tunnin siellä, sain hengitysohjeita koko ajan, eli ei mitään "rentouttavaa musiikkia" tai nukkumista. Olin aivan uupunut homman jälkeen ja sain varjoaineesta migreenin. Ja kun pääsin kotia soitti sairaanhoitaja, ja kertoi että unohtivat osan kuvista. Jouduin käymään saman toiseen kertaan *#*!*!#*#*!!

Vierailija
53/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Minä joskus huvikseni olen kuunnellut magneettitutkimuksen ääntä youtubesta. 😀

Saat autenttisimman kokemuksen kun säädät kuulokkeisiin volan niin kovalle että just ja just kestät, ja kuuntelet putkeen minimissään 30 min.

Vierailija
54/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kestää vaikka 50 min, ja jos hievahtaa niin alusta uudestaan.

Minulla viimeisin selän kuvaus  kesti yli tunnin (löytyi jotain  ylimääräisiä "möykkyjä", mitä rtg-lääkäri halusi katsoa tarkemmin). 

Vierailija
55/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, pystyttekö pipoa tai mitään muitakaan päähineitä sitten pitämään jos heti ahdistutte?

Vierailija
56/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ne putket eivät ole kovin kapeita. Itseäni jännitti tosi paljon luettuani kauhukertomuksia netistä, mutta oma kokemukseni oli täysin erilainen - ihan helposti meni, enkä edes ottanut rauhoittavia.

Vierailija
57/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutus on aina suuri riski. Ei pidä turhaan tehdä. Viirapään ongelmia.

Vierailija
58/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonainen tunti. Hirveää meteliä. Kyllä koettelee. En mene enää ilman pilleriä.

Ihan muu

20 vuotta sitten näin olikin mutta nyt on 2024 ja tekniikka on huimasti kehittynyt.

Vanhoja laitteita on kyllä vielä paljon käytössä. 

T. Sh 

Vierailija
59/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko putkessa joku hätänappi jos tulee ylitsepääsemätön halu päästä pois? 

Vierailija
60/82 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty kolme kertaa. Eka kerta oli jo 90-luvulla, olin nuori, enkä pelännyt vaikka putki oli todella kapea nykyisiin laitteisiin verrattuna.

Se ääni on upea, etenkin silloin eka kerralla kuuntelin sitä kuin taideteosta. Ei häirinnyt yhtään.

Toisella kerralla oli jo ahtaan paikan kammo, vaikka putki oli leveä. Hoitaja piti jalasta kiinni, kun pyysin ettei jättäisi mua yksin.

Kolmannella kerralla jännitin, mutta päätin että laitan silmät kiinni ennen putkeen menoa, ja ajattelin muita asioita. Lopulta putken sisällä olin kuitenkin rauhallinen, ja uskalsin avata silmätkin, ja nauttia äänistä. Putki oli kaikista levein viime kerralla.

Ymmärrän hyvin, että ahtaan paikan kammoinen ei pysty menemään sinne. Mulla on korkean paikan ja hämähäkkikammo, eikä mua saisi aseellakaan uhaten menemään minnekään korkealle, tai laatikkoon jossa on hämähäkkejä (kuten joissakin seikkailukisoissa on tehtävänä).

Kehotan ap:tä ottamaan hoitavaan lääkäriin yhteyttä, ja pyytämään tutkimuksen humautuksessa tai nukutuksessa.

Suomessa oikeasti rääkätään ihmisiä. Tähystyksiin ei saa nukutusta, ja rauhoittavaakin täytyy kinuta ja vaatia. Pelkäsin itse paksusuolen tähystystä, ja soitin sinne ennakkoon monta kertaa, ja vaadin rauhoittavaa. Hoitajat inttivät vastaan. Se lopulta luvattiin, mutta kun menin sinne ohjeen mukaan löhes tuntia ennen tutkimusaikaa saadakseni rauhoittavan, pääsin sisälle vasta kun tähystysaika oli, ja kun kysyin hoitajalta lääkettä, sanottiin että "ei täällä ole mitään merkintää siitä, että tarvitsen lääkkeen", eikä sitä enää ehdi antaa. Olin soittanut kolme kertaa asiasta, joten mulle valehdeltiin päin naamaa! Kyllä kolmesta puhelusta täytyy löytyä kirjaukset. Tähystys piti sitten tehdä ilman lääkitystä, ja pelkäsin todella paljon. Onneksi se ei sattunut paljoa.

Olen kuullut useilta, kuinka etenkin tähystyksissä hoitaja ja/ tai lääkäri suhtautuvat ilkeästi pelkäävään potilaaseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä