Miksi Suomessa ei nukuteta magneettikuvaukseen joutuvia??
Minulta jäi kuvaus tekemättä, kun en ahtaanpaikan kammon takia voinut putkeen mennä, eikä nukutus ollut mahdollista. Nyt kasvain joko on tai ei ole.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä oli TYKS ja kysyin kyllä, ei tarjottu rauhoittavia, eikä nukutusta.
Kävin samassa paikassa magneettikuvauksessa muutama vuosi sitten. Minulta kysyttiin haluanko jotain rauhoittavaa ennen tutkimusta, en tarvinnut.
Onpa asenteet muuttuneet potilasta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosialisoitu terveydenhoito kiduttaa mielellään.
Kiduttaa? Magneettitutkimus on kivuton.
On se kidutusta sekin, että ahtaan paikan kammosta kärsivä tungetaan putkeen.
Tunnustan sekoittaneeni näin äkkiseltään magneetin ja ct:n. Magneettitutkimus tosiaan kestää pitempään kuin sen 10minuuttia. Ja siinä kolkkeessa tuskin kukaan pystyy nukkumaan. Kuuluu kuulosuojainten läpi.
Niitä putkiakin on erikokoisia, tavallisten halkaisija on 60 cm, joka on hyvin ahdas aikuiselle ihmiselle mutta tilavammissa halkaisija on 70 cm tai enemmän. Jo tuo 70 cm halkaisijan putki on todella paljon avarampi. Itse kärsin 60 cm laitteessa mutta 70 cm oli helppo. Myös puoliavoimia malleja löytyy, tosin eivät kai toimi ihan kaikkeen.
Mikä siinä nyt ahdistaa?
Monen hesalaisen paskahuussikin on ahtaampi kuin se.
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle ja pyydä nukutus. Kyllä magneettikuvauksen ajaksi voi nukuttaa.
Olisi mielenkiintoista nähdä joku privaattilafka joka suostuisi nukuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin, että mun piti magneettikuvauksessa olla välillä hengittämättä, eikä se nyt oikein tajuttomana onnistu. En toki tiedä koskeeko se kaikkia kuvauksia
Vai oliko TT?
Se magneetin ääni, on taiteellista avaruusääntä. Musiikkia.
AP on Porvoosta. Esitietolomakkeessa kysytään, että tarvitseeko esilääkitystä.
Jos pystyy nukkumaan silmät kiinni, niin miksi ei voi siihen tuubiin mennä silmät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan sekoittaneeni näin äkkiseltään magneetin ja ct:n. Magneettitutkimus tosiaan kestää pitempään kuin sen 10minuuttia. Ja siinä kolkkeessa tuskin kukaan pystyy nukkumaan. Kuuluu kuulosuojainten läpi.
Joo kanssa katselin että täällä ei näemmä jotkut tiedä edes mikä kuvaus on tehty. Magneettikuvauslaite pitää niin kovaa meteliä että se peittää ihan täysin kuulosuojaimien radion äänen, paitsi niinä pieninä hetkinä kun laite ei metelöi. Itsellä magneettikuvattu pää ja selkä ja olihan ne ahdistavia kokemuksia. Ahdas tuubi ja kuulosuojamista huolimatta helvetillinen melu.
^ Minä joskus huvikseni olen kuunnellut magneettitutkimuksen ääntä youtubesta. 😀
Eikö nukutusta edullisemmaksi tulisi laittaa tutkittavalle silmälaput kuulosuojainten kera, niin eivät edes tiedä missä ovat joten eivät voi ahdistuakaan.
Vaatii lääkärin, seurannan, eikä tutkittava ole heti jalkeilla lähtemään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö rauhoittava lääkekään auttanut? Sitähän saa, jos pyytää reseptin etukäteen.
Nukutus olisi tuossa kyllä todella hankala ja paljon henkilöstöä ja aikaa vaativa toimenpide.
Lapset voidaan nukuttaa magneettikuvaan. Luulisi että onnistuu myös aikuisille.
Ainakin lapseni kohdalla vain ilmoitettiin, että kuvausta varten nukutetaan.
Tottakai saa/ pitää antaa rauhoittavaa mutta nukutus aina riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin, että mun piti magneettikuvauksessa olla välillä hengittämättä, eikä se nyt oikein tajuttomana onnistu. En toki tiedä koskeeko se kaikkia kuvauksia
Vai oliko TT?
Jos kuvataan päätä, ei ole väliä missä tahdissa hengittelee. Sinulta on kuvattu jotain keuhkojen lähellä olevia kudoksia, joiden on pitänyt pysyä paikoillaan jonkin aikaa.
Mulle neurologi ehdotti asiaa mutta en halunnut. Hammashoito sen sijaan tehtiin nukutuksessa, vaikka siitä saikin tapella.
Vierailija kirjoitti:
Sen 10 minuuttia kyllä pitää kestää vaikka silmät kiinni.
Kokonainen tunti. Hirveää meteliä. Kyllä koettelee. En mene enää ilman pilleriä.
Ihan muu
Joskus tarvitaan kuvattavan kommentointia esim pääkuvauksissa. Tuntemuksia ei voi sanoa nukutettuna.
Jos on noin fobinen tarvitsee jokapäiväiseen arkeen lääkitystä jotta niitä tupla-annoksella.