Miksi Suomessa ei nukuteta magneettikuvaukseen joutuvia??
Minulta jäi kuvaus tekemättä, kun en ahtaanpaikan kammon takia voinut putkeen mennä, eikä nukutus ollut mahdollista. Nyt kasvain joko on tai ei ole.
Kommentit (82)
Turha se nukuttaa mutta luulisi että rauhottavia olisi nössöille tarjolla.
Mene yksityiselle ja pyydä nukutus. Kyllä magneettikuvauksen ajaksi voi nukuttaa.
Eikö rauhoittava lääkekään auttanut? Sitähän saa, jos pyytää reseptin etukäteen.
Nukutus olisi tuossa kyllä todella hankala ja paljon henkilöstöä ja aikaa vaativa toimenpide.
Sen 10 minuuttia kyllä pitää kestää vaikka silmät kiinni.
Oletko koskaan tutustunut anestesian riskeihin? Luulisi vahvat rauhoittavat riittävän.
Missä mahdoit käydä? Esim. HUSin mukaan voidaan tehdä kevyessä nukutuksessa. Tai antaa rauhoittavaa. Suosittelen menemään uudelleen lääkäriin ja sanomaan pelostasi ja siitä, että nukutus tai rauhoittava ovat mahdollisia, miksi et saanut sellaista.
Mä työskentelen HUS:ssa ja kyllä meillä saa joko niin tanakat rauhoittavat että pystyy putkeen menemään tai tarvittaessa vaikka nukutetaan. Tietysti nukutus vaatii vähän aikatauluttamista eikä onnistu samana päivänä kuin hätätilanteessa mutta onnistuu kuitenkin. Meille tulee myös muiden erikoisalojen potilaita nukutuksessa tehtävää pään magneettikuvausta varten.
Otapa ap nyt yhteyttä siihen yksikköön joka kuvauksen on määrännyt ja selitä tilanne ettet kertakaikkiaan pysty menemään putkeen ilman kunnollista rauhoittamista/anestesiaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kestää vaikka 50 min, ja jos hievahtaa niin alusta uudestaan.
Ystäväni olisi uskaltanut, mutta ei ylipainon takia mahtunut putkeen. Ilmeisesti oli joku kasvain, koska hän kuoli kaksi vuotta myöhemmin.
Toisaalta ei ole väärin, että luonto karsii heikoimmat.
Kysy rauhoittavia ja kerro lääkärille tilanteesta, he osaavat auttaa rauhoittelussa. Laita silmät kiinni jo selällään makuulla äläkä avaa niitä enää sen jälkeen. Lääkäri usein laittaa musiikkia soimaan ja kysyy kuvausten välissä onko kaikki hyvin.
Odotin kerran vuoroani magneettikuvaukseen. Sieltä tuli edellinen potilas ja ihan selvästi näki, että hän oli vasta herännyt. Itsekin laitoin silmät kiinni ja rentouduin.
Kolme kertaa olen ollut. Olen onneksi aika pienikokoinen. Tutkimus voi kestää pitkään, itselläni n.40 min. Aika kuluu kun kuuntelee radiota. Tuo vahva magneettikenttä saa olon tosi euforiseksi, tämän olen todennut. Nyt joku lääkärikeskus antaakin magneettihoitoa masennukseen. Kannattaa mennä, tutkimus ei satu, jos varjoainetta laitetaan-se tuntuu kylmältä. Olet yhtä kokemusta rikkaampi sen jälkeen.
Kyseessä oli TYKS ja kysyin kyllä, ei tarjottu rauhoittavia, eikä nukutusta.
Vierailija kirjoitti:
Sosialisoitu terveydenhoito kiduttaa mielellään.
Kiduttaa? Magneettitutkimus on kivuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kestää vaikka 50 min, ja jos hievahtaa niin alusta uudestaan.
Liioittelua. Olen itse ollut putkessa tunnin. Vähän erilaisia kuvia otettiin. Kyllähän siinä väkisinkin tulee ajoittain jotain liikettä, mutta keskittyy vain olemaan rauhassa paikallaan ja kuuntelee vaikkapa musiikkia. Yleensä otetaan sarjoja niin ei siinä mitään 50min tarvitsisi ottaa uudestaan, vaikka henkilö erehtyisi aivastamaan.
Ei tarvitse nukuttaa nukuin itse magneetissa, heräsin kun hoitsu heilutteli varpaasta ja huhuili: Herätyys. Sanoi että olen ensimmäinen joka nukkuu tuolla, olivat nähneet valvomossa sykkeestä ja jostain että kaveri taitaa nukkua..
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse nukuttaa nukuin itse magneetissa, heräsin kun hoitsu heilutteli varpaasta ja huhuili: Herätyys. Sanoi että olen ensimmäinen joka nukkuu tuolla, olivat nähneet valvomossa sykkeestä ja jostain että kaveri taitaa nukkua..
Perus alkkishoitsuttelija, joka paikassahan sitä pystyy nukkumaan.
Muistelisin, että mun piti magneettikuvauksessa olla välillä hengittämättä, eikä se nyt oikein tajuttomana onnistu. En toki tiedä koskeeko se kaikkia kuvauksia
Sosialisoitu terveydenhoito kiduttaa mielellään.