Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri on saikulla, saanko sanoa kanta-asiakkaille jotka kysyy, että työkaveri on saikulla?

Vierailija
04.02.2024 |

Työkaveri on saikulla, ja kanta-asiakkaat tuossa kysyi, että missä se on kun ei ole näkynyt pitkään aikaan. Minulta lipsahti, että se on saikulla. Kanta-asiakkaat kysyi, että koska se tulee takaisin, sanoin, etten tiedä (tiedän kyllä koska saikku loppuu). Minä olen siis tuurannut työkaveria ja tehnyt myös sen vuoroja, joten minun työnteko on osittain riippuvainen kollegasta.

Onko odotettavissa työkaverin ja/tai pomon suunnalta jotain kun menin saikun "paljastamaan"?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yrityksessä kaksi nimettyä henkilöä jotka saavat käsitellä sairaslomailmoituksia ja ne ovat visusti lukkojen takana. Heidän ei tarvitse sanoa edes esimiehelle kuin että henkilö on poissa hyväksyttävän syyn takia.

Vierailija
42/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa miettiä, miten itse reagoisi vastaavaan, jos noin omalle kohdalle sattuisi. Ihme pomo, jos ei puutu! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on itsestäänselvää, että sanotaan vaan, henkilö on poissa. Olen kuvitellut, että tuo useimpien korvissa tarkoittaa saikkua. Pitäisin kovin outona, jos joku alkaisi sitten vänkäämään, että miksi on poissa. Eiköhän tuo kuitenkin ole yleinen tapa toimia jokaisella työpaikalla.

Juuri näin. Sanotaan vain, että henkilö on poissa. En minä sitä tietoa myöskään työntekijöille jakele, vaikka minulle ne saikkutodistukset toimitetaan. Henkilö on pois ja sillä siisti. Ainoastaan voin sanoa, että on pois ainakin tänään ja huomenna. Jokainen tuosta ymmärtää, että on saikulla, mutta sanoa sitä ei saa.

Pitäisin minäkin kovin erikoisena, jos minulle asiakas tai alihankkija kertoisi kollegansa olevan saikulla, äitiyslomalla, opintovapaalla tms. Ja jos kuulisin, että joku minun kollegani olisi mennyt toitottamaan jollekin minun olevan saikulla, niin siitä ei hyvä seuraisi, vähintään puhuttelu tai suullinen varoitus. Samoin jos joku työntekijä tulisi minulle kertomaan toisen työntekijän jaelleen hänen poissaolonsa syytä, seurauksena puhuttelu tai suullinen varoitus, seuraavasta kerrasta kirjallinen.

Vierailija
44/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihan vaan "on vapaalla" riittäisi, ilman syytä?  Ethän sinä tarkemmin tiedä.

Vierailija
45/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kannattaa miettiä, miten itse reagoisi vastaavaan, jos noin omalle kohdalle sattuisi. Ihme pomo, jos ei puutu! 

No minä en reagoisi mitenkään, vaikka minusta sanottaisiin, että olen saikulla. 

Vierailija
46/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sanoa että on poissa. Ei muuta.

Vierailija
47/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä en reagoisi mitenkään, vaikka minusta sanottaisiin, että olen saikulla. 

Edestäs löydät, asiakas kertoo vielä eteenpäin ko ihmiselle. Jatka pois valitsemallasi tiellä.

Vierailija
48/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kyllä paljasta tuollaisia, enkä pidä sitä oikein asiallisenakaan.

No mitä sitten vastaat tuollaisiin uteluihin (tai siis ihan normaaleihin huomioihin), ettet vaikuta itse idiootilta?

Maija ei ole töissä tänään

Vierailija
49/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et. Terveystiedoista ei ole lupa puhua.

Vierailija
50/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että on sairaslomalla mielenterveydellisistä syistä.

Vierailija
51/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään saa sanoa. Voit sanoa, että on tänään poissa et muuta.

Vierailija
52/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sanoa mutta ei ole asiallista. Kyllä lähtisi meidän kylällä melkoinen huhumylly pyörimään tuollaisesta.

Vierailija
53/62 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon että on lomalla.

Tosin mulle on kyllä esim. terveyskeskuksesta soitettu ja peruttu aika sillä syyllä että lääkäri/hoitaja jota olin menossa tapaamaan on sairauslomalla 😁

Vierailija
54/62 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työpaikassa, jossa edeltäjäni on jäänyt sairauslomalle ja lopulta irtisanoutunut työuupumuksen takia. No asiakkaille tätä ei ole kerrottu, ja niinpä vieläkin tulevat tenttaamaan että missä se edeltäjä on, joka teki sitä ja tätä, ja oli niin ihana Tekisi mieli sanoa suoraan, että poltitte hänet loppuun.

Vierailija
55/62 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa sanoa, sillä sinähän tuuraat sitä siksi kun on saikulla. 

5 yläpeukuttajaa on väärässä. Sairaus on sellainen arkaluontoinen asia, joka on salassa pidettävä.

Vierailija
56/62 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yrityksessä kaksi nimettyä henkilöä jotka saavat käsitellä sairaslomailmoituksia ja ne ovat visusti lukkojen takana. Heidän ei tarvitse sanoa edes esimiehelle kuin että henkilö on poissa hyväksyttävän syyn takia.

Esimiehen täytyy kuitenkin tietää sairausloman syy, jotta voi tarvittaessa tarjota korvaavaa työtä.

Vierailija
57/62 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa sanoa mutta ei ole asiallista. Kyllä lähtisi meidän kylällä melkoinen huhumylly pyörimään tuollaisesta.

Toisaalta vielä villimpi huhumylly pyörisi siitä, jos poissaolon syytä ei kerrota. Niin se kuitenkin menee, että sairauslomaa ei saa sanoa poissaolon syyksi - paitsi jos on kysytty lupa asianomaiselta itseltään.

Vierailija
58/62 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/62 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on itsestäänselvää, että sanotaan vaan, henkilö on poissa. Olen kuvitellut, että tuo useimpien korvissa tarkoittaa saikkua. Pitäisin kovin outona, jos joku alkaisi sitten vänkäämään, että miksi on poissa. Eiköhän tuo kuitenkin ole yleinen tapa toimia jokaisella työpaikalla.

Poissa = vapaapäivä, loma, oma henkilökohtainen tärkeä meno, saikku, muu syy...

Saikku on vain yksi mahdollinen syy poissaololle. Ja se syy ei kuulu muille kuin esihenkilölle, joka ei saa syitä kertoilla muille. Eikä kukaan muukaan, joka syyn tietää tai arvelee tietävänsä. 

Vierailija
60/62 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kyllä paljasta tuollaisia, enkä pidä sitä oikein asiallisenakaan.

No mitä sitten vastaat tuollaisiin uteluihin (tai siis ihan normaaleihin huomioihin), ettet vaikuta itse idiootilta?

Maija ei ole töissä tänään

Voihan hän olla töissäkin, muttei työpaikalla. 

Älä oleta mitään. Se riittää, että Maija ei ole tänään paikalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi