Asuntojen lämpötila on on aivan liian korkea. Suosittelen tätä meidän Saksan mallia. Asunnossa on 17-18 astetta ja sopiva kosteus. Hyvä he
Suomalaisissa kodeissa kuiva sisäilma on tavallinen ongelma. Miksi? Siksi, että asunnoissa on aivan liian kuumaa. Uskomatonta, että allergialiittokin suosittelee 20-22 astetta sisälämmöksi. Myös ilmankostuttimia kun kosteus 0n 20-30%.
Tämä paahtaminen aiheuttaa hengitysongelmia.
Suosittelen tätä meidän Saksan mallia. Meillä on 17-18 astetta ja kosteus sopiva 50-65 %. Tällä mennään ja pidetään sukat jalassa ja kevyt mukava villapusero päällä. Tuntuu hyvältä kun ei ole ollut nuhaa eikä silmät kuiva liikaa.
Miksi pidätte lämmön niin korkealla, ei se osoita korkeaa elintasoa eikä varallisuutta?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on lämpimämpää ulkona! Oletko kokonaan unohtanut sen?
Saksassa on erilainen ilmasto ja kyllä alkaa tuntua kylmältä kun lämpötila laskee alle 10 asteen. Ilmasto on tosiaan kosteampaa ja lämpötilaa ei voi verrata vastaavaan Suomen lämpötilaan. Samoin kuin Suomessa etelän lämpötilat eivät tunnu pohjoisessa maata samalta kuin etelässä.
Jossain oli taulukoita, pitänee etsiä esille.
Myös vanhus ja alkaa kylmyyden valittaminen jos menee alle 24 astetta.
Hienoa ja ymmärrettävää selitystä ilmanvaihtopumpusta. Minä osaan koneellisen ilmanvaihdon, kun joudun sitä itse hoitamaan, mutta tämä ivp on ollut hankala ymmärtää. Kaikkein hankalinta on maalämpöpumppu, josko sekin lämmittää koneellisesti asuntoa.
Mun mielestä 19 astetta ja sopiva talvella. Kyllä sen 18 kestää, mutta yli 21 asteessa on jo kuuma.
Ei aivan, koska kylmemmässä sisätilan lämmössä kosteus siirtyy rakenteita kohti, aivan kuten vesi tiivistyy kylmään ikkunaan, tiivistyy se myös muihin pintoihin aivan samalla lailla jollon sisäilman kosteus todellisuudessa pienenee.
Talvella kosteus siirtyy ulospäin ja kesällä sisäänpäin. Tähän lisätään vielä ulkoilman kosteus joka määrää sisätilan kosteuden joten saat tästä disinformaatiosta ja talojen pilausyrityksestä 0/5
50-65% ilmankosteus on aivan liian korkea. Kesällä kosteus nousee helposti tuohon lähes 60%:n lukemaan ja ylikin, niin lattia alkaa tuntua nihkeältä. Kerrostalossa et pahemmin pysty ilmankosteuteen vaikuttamaan. Kovilla pakkasilla itsellä putoaa makuuhuoneen kosteus 30-35%:n välille, vaikka patteri olisi suht miedosti auki. Asunnon lämpö on itsellä enintään 22 astetta. Työhuoneen patteri on pääasiassa kiinni, samoin olohuoneen. Keittiön patteri on täysin auki.
Meillä on vanha perinnerempattu hirsitalo jossa uunilämmitys. Lämpötila on aikalailla tuo 17-18 ja ilmankosteus lähes sama kuin ulkona sattuu kulloinkin olemaan.
Onhan täällä paljon parempi kuin nykyaikaisissa keskuslämmitysasunnoissa. Atooppinen ihoni voi paljon paremmin nyt kuin aiemmin sähköpattereilla plus ilpllä lämmitettävässä kämpässä, vaikkei sielläkään pidetty lämpöä yli 20 asteessa. Huonekasvit suorastaan rehottavat.
Silloin kun lämpötila väliaikaisesti nousee yli 20 asteen, teen puuhellalla ruokaa tms., tuntuu tukalan kuumalta kun on tottunut viileämpään. Kyläpaikoissa hikoilen ja silmät kirvelevät kuivan ilman takia.
Olen samaa mieltä kuin aloittaja, että oikein hyvin voisivat muutkin suomalaiset tiputtaa kotiensa lämpötilaa. Ei talvella ole mikään pakko voida olla kalsarisillaan edes sisätiloissa. Viileämpään lämpötilaan sitä paitsi tottuu nopeasti, eikä villapaitaa tarvitse kuin silloin kun istuu pidemmän aikaa paikoillaan. Kotitöitä tarkenee puuhailla oikein hyvin lyhythihaisessa t-paidassa.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa ja ymmärrettävää selitystä ilmanvaihtopumpusta. Minä osaan koneellisen ilmanvaihdon, kun joudun sitä itse hoitamaan, mutta tämä ivp on ollut hankala ymmärtää. Kaikkein hankalinta on maalämpöpumppu, josko sekin lämmittää koneellisesti asuntoa.
Maalämpöpumppu toimii samalla pääperiaatteella kuin ilmalämpöpumppu, siinä jäähtynyt neste sirretään vain maan alle putkistoon ja kompressorin lämmittämä neste lämmittää lämmönvaihtimen välityksellä boilerin veden.
Vierailija kirjoitti:
Ei aivan, koska kylmemmässä sisätilan lämmössä kosteus siirtyy rakenteita kohti, aivan kuten vesi tiivistyy kylmään ikkunaan, tiivistyy se myös muihin pintoihin aivan samalla lailla jollon sisäilman kosteus todellisuudessa pienenee.
Talvella kosteus siirtyy ulospäin ja kesällä sisäänpäin. Tähän lisätään vielä ulkoilman kosteus joka määrää sisätilan kosteuden joten saat tästä disinformaatiosta ja talojen pilausyrityksestä 0/5
Tämä oli varmaan minulle osoitettu kun sanoin tuolla aiemmin että sisääntuleva ilma pitäisi höyrystää jotta talvellakin päästäisiin lähelle kesän kosteuslulemia.
En tullut ajatelleeksi tuota sinänsä ilmiselvää ilmiötä "vesi tiivistyy kylmään ikkunaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalämpöpumppu toimii samalla pääperiaatteella kuin ilmalämpöpumppu, siinä jäähtynyt neste sirretään vain maan alle putkistoon ja kompressorin lämmittämä neste lämmittää lämmönvaihtimen välityksellä boilerin veden.
Eli onko kyseessä esim. vesikiertoiset lattialämmitysputket? Jatkuvasti kaupunki myöntää luvan maalämpöpumppuun. Naapurilla tuntuu olevan vikoja sen järjestelmän kanssa. Miten pitkäkestoisia menetelmät ovat samoin ilmanvaihtopumpun kestoikä? Melko uusia, vaikka naapurilla on pian 20 vuotta ollut laiteet.
Asukkaat ja huonekasvit voivat paljon paremmin jos lämpötilaa talvella pidetään kohtuullisen lämpöisenä. En pidä tarpeellisena 20-22 asteen suosituksia kun parempi hengitykselle ja sydämelle on 17-18 astetta.
Aina voi käyttää lämpötyynyä tai lämpöpeitettä paikallisesti, varsinkin jos todella on kova palelemaan. Tosin kaikkeen tottuu ja suosittelen kohtuudella lämmittämään. En voi säästää missään muussa kuin lämmityskuluissa.
Aloittajaa harmittaa se, että Suomessa suomalaisilla sähkön hinnolla on varaa pitää kodit lämpiminä.
Saksan ongelmana on se, että sulkivat ideologisessa huumassaan ydinvoimalansa, heittäytyivät Venäjältä tuotetun halvan kaasun varaan ja nyt sitten kaasua ei ole ja sähkö on sikakallista.
Oleskelutiloissa n. 21-22 C ja makuuhuoneessa 18 C.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Kirjoitit: Ilmalämpöpumppu kierrättää sitä samaa sisäilmaa. Mihin tarkoitukseen se "propelilaite" ulkoseinässä on tarkoitettu, sitä en sittenkään ymmärrä?
No se tekee sitä kylmää tai kuumaa sinne talon sisäpuhaltimeen ulkoilmasta
Vierailija kirjoitti:
Aloittajaa harmittaa se, että Suomessa suomalaisilla sähkön hinnolla on varaa pitää kodit lämpiminä.
Saksan ongelmana on se, että sulkivat ideologisessa huumassaan ydinvoimalansa, heittäytyivät Venäjältä tuotetun halvan kaasun varaan ja nyt sitten kaasua ei ole ja sähkö on sikakallista.
Se oli huonoa kun kaasuhanat suljettiin ja siitä on moneen harmia kun kaikki on kallistunut.
Ehkä maassamme on niin suurta vaurautta, ettei sähkön käytöllä ole väliä, niin se oli aikaisemminkin halpaa. Pihalämmittimiä ruvettiin käyttämään, oli mahdollista istua ulkona viileinä iltoina.
Minä en halua 600 euron kokonaissähkölaskua. Minulle riittää pienempikin, jotta voin jotain muutakin hankkia.
Millaisia sähkölskuja teillä on?
Suomalaiset pitävät korkeammasta sisälämpötilasta kuin tietyt muut kansallisuudet. Siksi Suomessa kodit ovat lämpimämpiä kuin tietyissä muissa maissa. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
Paleleminenhan laskee vastustuskykyä eli silloinhan niitä sairauksia pitäisi ennemmin tulla eikä lämpimässä? Ja kyllä, minä ainakin palelen 18 asteessa vaikka olisi villapaitoja ja villasukkia kerrostettuna.
Kuiva sisäilma talvella on myös enemmän kuivan pakkasilman tekosia kuin liian lämmintä sisäilmaa. Siellä teillä Saksassa ollaan nyt 10 plusasteen tuntumassa ja ulkona sataa (Berliinissä ainakin), tottakai silloin on myös sisällä kosteaa. Kyllä meilläkin 22-asteinen koti nousee nopeasti 50-60 kosteusprosenttiin silloin, kun ollaan vähän plussan puolella. Mutta pakkasella ollaan yleensä 20-30 prosentissa.
Meillä on sisälämpötila aina tuon 17-19 astetta ja ilmankosteus silti 20-30%.
Avopuoliso kulkee pienissä shortseissa ja topissa kun sisällä on lämmintä :)
No jos ajattelet jääkaapin toimintaa, on jääkapin takaseinässä ritiläputkisto johon lämpö siirretään jääkaapin sisältä nesteen välityksellä, jolloin kylmä neste on jääkaapin sisällä ja lämmin ulkopuolella.
Ilmalämpöpumpussa sama. Se lämpö siirretään kesällä, jos viilennetään, ulkopuolelle siihen propelilaitteeseen ja se tuuletin estää putkiston, eli lämmönvaihtajan, liiallisen kuumenemisen ja pitää nesteen sopivassa lämpötilassa.
Talvella se toimii toisinpäin, eli kylmä ilma siirretään ulos ja kompressorin paineistuksessa lämmittämä neste lämmittää sisäpuolen lämmönvaihtimen joka puhaltimella kierrätetään huoneilmaan.