Asuntojen lämpötila on on aivan liian korkea. Suosittelen tätä meidän Saksan mallia. Asunnossa on 17-18 astetta ja sopiva kosteus. Hyvä he
Suomalaisissa kodeissa kuiva sisäilma on tavallinen ongelma. Miksi? Siksi, että asunnoissa on aivan liian kuumaa. Uskomatonta, että allergialiittokin suosittelee 20-22 astetta sisälämmöksi. Myös ilmankostuttimia kun kosteus 0n 20-30%.
Tämä paahtaminen aiheuttaa hengitysongelmia.
Suosittelen tätä meidän Saksan mallia. Meillä on 17-18 astetta ja kosteus sopiva 50-65 %. Tällä mennään ja pidetään sukat jalassa ja kevyt mukava villapusero päällä. Tuntuu hyvältä kun ei ole ollut nuhaa eikä silmät kuiva liikaa.
Miksi pidätte lämmön niin korkealla, ei se osoita korkeaa elintasoa eikä varallisuutta?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Talvella aina 24 astetta ja kesällä sitten jäähdytetään 21 asteeseen.
Näin on ja virtaa palaa. Ja mitä tämä vielä maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Mulle lämmin koti on kyllä tärkeä viihtyvyystekijä. 22-23 astetta. Kesällä en viilennä eli siihen ei kulu energiaa kuten monella muulla, muissa maissa.
Asun"muissa maissa" eli Italiassa enkä ole ikinä joutunut viilentämään taloani. Ei ole ilmapumppuja muillakaan, en ole nähnyt ja vuosia jo asun. Talossa on 60 cm paksut muurit ja välikatto eristetty, ei ole kesällä kuuma sisällä kun muistaa laittaa iltapäiväksi ikkunaluukut kiinni jos on 35-40 astetta ulkona paahde.
"Suosittelen tätä meidän Saksan mallia. Meillä on 17-18 astetta ja kosteus sopiva 50-65 %."
Ymmärrän että pännii ja käy kateeksi meitä Suomessa lämpimissä asunnoissa asuvia.
Saksassa jo ulkoilman kosteus on korkeampi kuin suomessa, ei auta -30 pakkasella ja alle 20% sisäilman kosteudella vaikka laskisit lämmöt viiteen asteeseen joten pysy imemässä saksalaisia ja provoa heitä kun siellä kerran olet.
Kuolisin sydämen rytmihäiriöön jos asuntoni olisi noin kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ei voi itse päättää asunnon lämpötilaa.
Kyllä voi, jos lämpöpattereissa ei ole termostaatteja. Itselläni tarvittaessa sähkölämmitys päällä talon lämpöpattereiden lisäksi ja poistoilman virtausta rajoitettu muualla kuin märkätiloissa. Varsinkin loppusyksyllä tuota omaa lämmitystä on tarvittu kun talon lämmitys ei silloin riitä. Pakkaskelillä menee talon omilla lämmöillä. Sähköt tietenkin maksan itse. Asumismukavuudesta joutuu yleensä maksamaan.
Jos on pattereissa termostaatit niin niitäkin voi tarvittaessa huijata jäähdyttämällä aktiivisesti termostaatin kohdalla (peltier).
Saksassa homevauriot ovat täyttä arkipäivää ja ne usein vaan maalataan yli, aivan kuin Englannissa. Sieltä en kyllä ottaisi oppia tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Sisäilman kosteus on suoraan suhteessa ulkoilman kosteuteen. Kuinka paljon arvelet että mainitsemasi sisäilman suhteellinen kosteus on 18 asteessa, kun ulkona on 30 astetta pakkasta ja kuinka paljon arvelet, että pari astetta sisäilman lämpötilasta pois auttaa asiaa? Kuinkas 30 asteen pakkasilla luulet rakenteiden tykkäävän, jos sisällä on keinotekoisesti 60 prosentin suhteellinen kosteus? Lopputulos voi tässäkin tapauksessa olla astmaatikon kannalta mielenkiintoinen...
Kastepiste muuttuu olosuhteiden mukaan. Joka tapauksessa tämän kohtuullisen lämpötilan kestävät ainakin talot, jotka eivät ole moderneja tiukkaan rakennettuja betonikolhooseja.
Puhutko sisärakenteista vai ulkorakenteista? Kohtuullinen lämpötila mahdollistaa sopivan hengitysilman.
On tietysti muistettava ilmankierto. Portugalissa ikkunat avattiin aurinkoisella ja sateettomalla ajalla.
Samoin teen Saksassa tuuletus on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa hyvä asia henkkohtaisesti katsoen Putinin pöljäilyistä on ollut se, että "sähköpulan" vuoksi olen pudottanut kämpän lämpötilan 19 asteeseen.
Hyvin on riittänyt ja jos joskus vahingossa karkaa liian korkealle (esin ILPin unohtaa pakkasen jälkeen säätämättä alas) niin kyllä se 22 astetta on aivan liikaa, tulee laiska ja saamaton fiilis.
Juuri tämä. Laiska ja saamaton fiilis, ei jaksa mitään jos menee yli 18 astetta lämpö sisällä. Minulle tulee turvonnut olo, ikäänkuin silmäluomet, jalat ja kädet olisivat turvoksissa vaikka eivät ole, jos on liian lämmintä sisällä, kyllä se tukahduttaa ja univaikeuksia onkin suomalaisilla yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ei voi itse päättää asunnon lämpötilaa.
Kyllä voi, jos lämpöpattereissa ei ole termostaatteja. Itselläni tarvittaessa sähkölämmitys päällä talon lämpöpattereiden lisäksi ja poistoilman virtausta rajoitettu muualla kuin märkätiloissa. Varsinkin loppusyksyllä tuota omaa lämmitystä on tarvittu kun talon lämmitys ei silloin riitä. Pakkaskelillä menee talon omilla lämmöillä. Sähköt tietenkin maksan itse. Asumismukavuudesta joutuu yleensä maksamaan.
Jos on pattereissa termostaatit niin niitäkin voi tarvittaessa huijata jäähdyttämällä aktiivisesti termostaatin kohdalla (peltier).
Kai otat termostaatit pois pattereista? Muutenhan lämmität omalla sähkölläsi koko asunnon kun mahdollinen kaukolämpö kytkeytyy pois.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa homevauriot ovat täyttä arkipäivää ja ne usein vaan maalataan yli, aivan kuin Englannissa. Sieltä en kyllä ottaisi oppia tässä asiassa.
Ei meillä ole homevaurioita siinä määrin kuin Suomessa. Tuulettamattomissa paikoissa on pintaan mahdollisesti kertyväävaaleaa hometta, mutta jos on järkeä niin kohdat puhdistetaan asiallisesti. Monesti ihmiset huolimattomasti tuulettavat kosteita tiloja.
Varsinaisia hometaloja en ole täällä nähnyt enkä kuullut niistä.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Et voi tietää koko Saksan, 85 miljoonaa asukasta, elämästä ja homeista ja lämpötiloista yhtään mitään.
Huonon ääreisverenkierron omaava sydänsairas äitini ei tule ikinä suostumaan tuohon. Hän palelee jos lämpö on mitään alle 23 asteen.
Meillä on lämpöpattereissa nuppi josta voi säätää lämpöä pienemmälle jos on liian kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Mites muut maat? Joka toinen palstalainen asuu muualla kun Suomessa
Asun Englannissa, ja täällä tosiaan monet englantilaiset pitävät kämppäänsä todella kylmänä. Itse tykkään pitää siinä 25 astetta. Huomaan, että jos lämpötila alkaa laskea vaikka 22 asteeseen, niin minua alkaa palelemaan, vaikka olisin ihan pitkähihainen paita ja housut päällä. Ja nukkumaan en kylmässä huoneessa pysty lainkaan vaan tärisen kylmissäni vaikka lämmin peitto olisi päällä. Mielestäni on ihan turhaa väitellä siitä, mikä on paras lämpötila, koska ihmisillä on erilainen verenkierto, ja se, mikä toiselle tuntuu sopivan mukavalta, saattaa toiselle tuntua jäätävän kylmältä.
Itse tykkään pitää siinä 25 astetta. Huomaan, että jos lämpötila alkaa laskea alle 22 asteeseen, niin minua alkaa palelemaan, vaikka olisin ihan pitkähihainen paita ja housut päällä. Ja nukkumaan en kylmässä huoneessa pysty lainkaan vaan tärisen kylmissäni vaikka lämmin peitto olisi päällä. Mielestäni on ihan turhaa väitellä siitä, mikä on paras lämpötila, koska ihmisillä on erilainen verenkierto, ja se, mikä toiselle tuntuu sopivan mukavalta, saattaa toiselle tuntua jäätävän kylmältä.
Harmi on kun Suomessa talojen pohjaeristys on kehnosti tehty ja kosteusvauriot nousevat alaphjata ja lahottavat rakenteita. Harmin harmi miten rakennetaan huolimattomasti.
Joku viittasi Saksan hometaloihin, mutta kun katsoo niin vanhat Bauernhaus talotovat parhaita ja niiden hirret ovat ikiarvoisia.
Mikä nyt sitten on betonitalojen eristys nykyään, ehkä jo liikaakin eristetty. Näyttää, että nerakennukset rakennetaan hirvän korkealle alapohjaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites muut maat? Joka toinen palstalainen asuu muualla kun Suomessa
Asun Englannissa, ja täällä tosiaan monet englantilaiset pitävät kämppäänsä todella kylmänä. Itse tykkään pitää siinä 25 astetta. Huomaan, että jos lämpötila alkaa laskea vaikka 22 asteeseen, niin minua alkaa palelemaan, vaikka olisin ihan pitkähihainen paita ja housut päällä. Ja nukkumaan en kylmässä huoneessa pysty lainkaan vaan tärisen kylmissäni vaikka lämmin peitto olisi päällä. Mielestäni on ihan turhaa väitellä siitä, mikä on paras lämpötila, koska ihmisillä on erilainen verenkierto, ja se, mikä toiselle tuntuu sopivan mukavalta, saattaa toiselle tuntua jäätävän kylmältä.
"täällä tosiaan monet englantilaiset pitävät kämppäänsä todella kylmänä." Tuleekohan tuosta asuntojen kylmänä pitämisestä sanonta. Home, Sweet Home.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään pitää siinä 25 astetta. Huomaan, että jos lämpötila alkaa laskea alle 22 asteeseen, niin minua alkaa palelemaan, vaikka olisin ihan pitkähihainen paita ja housut päällä. Ja nukkumaan en kylmässä huoneessa pysty lainkaan vaan tärisen kylmissäni vaikka lämmin peitto olisi päällä. Mielestäni on ihan turhaa väitellä siitä, mikä on paras lämpötila, koska ihmisillä on erilainen verenkierto, ja se, mikä toiselle tuntuu sopivan mukavalta, saattaa toiselle tuntua jäätävän kylmältä.
Kyllähän tässä on myös energiansäästöstä ja terveydestä kyse. Suomalaiset ovat niin astmaattisia ja allergisia.
Sisäilman kosteus on suoraan suhteessa ulkoilman kosteuteen. Kuinka paljon arvelet että mainitsemasi sisäilman suhteellinen kosteus on 18 asteessa, kun ulkona on 30 astetta pakkasta ja kuinka paljon arvelet, että pari astetta sisäilman lämpötilasta pois auttaa asiaa? Kuinkas 30 asteen pakkasilla luulet rakenteiden tykkäävän, jos sisällä on keinotekoisesti 60 prosentin suhteellinen kosteus? Lopputulos voi tässäkin tapauksessa olla astmaatikon kannalta mielenkiintoinen...