Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuodet ja haluttomuus. Asiallista vertaistukea kaivataan. Kiitos!

Vierailija
09.05.2023 |

Olen 46-vuotias nainen ja havahtunut siihen tosiasiaan, että minulle on ilmaantunut esivaihdevuosioireita. Estrogeenitasoja ei ole määritetty. Keskeisiä oireita ovat merkittävästi huonontuneet unet (aiemmin olin aina hyvä nukkuja), eriskummallinen lihasten väsyminen, yleinen vetämättömyys/aloitekyvyn heikkeneminen sekä merkittävästi heikentynyt libido. En ole koskaan ollut mikään seksihurjastelija, mutta harrastanut kuitenkin seksiä 2-3 krt kuukaudessa siitä lähes aina hyvinkin paljon nauttien. Nyt kuitenkin viime kuukausina (n. 4-5 kk) halut ovat olleet käytännössä kokonaan kateissa ja tämä on ollut hyvinkin hämmentävää.

Tiedustelisin nyt muilta samanlaisia kokemuksia omaavilta naisilta omia kokemuksia asiasta sekä tiedustelisin, oletteko saaneet tähän apua jostakin.

En kaipaa kommentteja ihmisiltä, joilla vaihdevuodet eivät ole aiheuttaneet haluttomuutta. Tiedän sellaisiakin paljon olevan, mutta heidän kokemuksistaan ei minun ongelmaani ole apua.

Kiitos asiallisista kommenteista!

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse sain merkittävän avun hormonikorvaushoidosta. Tämäkään ei toki kaikille sovi, mutta ystävävieni kanssa keskusteltuani olen ymmärtänyt, että monille tämä on ihmelääke juuri libidon (ja monien muidenkin oireiden suhteen). Tsemppiä!

Vierailija
2/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman, mitään apua ei tule koska lääkäreille ei ole olemassa sellaista tilaa kuin esivaihdevuodet. Ne reagoi vasta kun kuukautiset on loppuneet. Ei haittaa haluttomuus mitenkään kun ei ole kumppania jota pitäisi viihdyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin on haluttomuus lisääntynyt, olen 49v, en tiedä, onko vaihdevuosista (hormonikierukka). Mies lienee tyytyväisempi nyt, kun en pummaa seksiä jatkuvasti, hänellä haluttomuus alkoi jo 10 vuotta sitten.

Vierailija
4/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neljäkymppinen ja selvästi on jo oireita ilmaantunut. Tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä olen aseksuaali, seksuaalisuutta ja seksuaalisia tuntemuksia olen aina inhonnut, muutenkin ollut huono nukkuja ja kärsinyt ahdistuksen ja masennuksen kaltaisista oireista tyyliin koko elämäni. Tämä en takia nyt aio mihinkään lääkäriin mennä, enkä mitään hormoneja ala syömään kun niissä on valtavat riskit. Olen aina myös väsynyt helposti. Ymmärrän kyllä ikä tuo mukanaan muutoksia, eikä tämä nyt mikään järkytys ole, vaikka näin aikaisin alkaisikin oireet.

Vierailija
5/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ensivaihdevuosioire tämäkin, että kuukautiskierto vaikuttaa halukkuuteen todella paljon. Kierron puolivälissä haluttaisi koko ajan, mutta loppukierrosta ei sitten yhtään! Ei voisi vähempää kiinnostaa.

Myöskin limakalvojen kuivuus on vaikeaa kierron loppuvaiheessa.

Vierailija
6/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ensivaihdevuosioire tämäkin, että kuukautiskierto vaikuttaa halukkuuteen todella paljon. Kierron puolivälissä haluttaisi koko ajan, mutta loppukierrosta ei sitten yhtään! Ei voisi vähempää kiinnostaa.

Myöskin limakalvojen kuivuus on vaikeaa kierron loppuvaiheessa.

Tietysti ovulaation aikana panettaa, silloinhan niitä lapsia pitäisi tehdä ja estrogeenit on tapissa.  Loppukierrossa on estrogeenit alhaalla ja testosteroiinit koholla ja siksi ei haluta.

Vierailija
7/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen ymmärtänyt oikein niin libidon taustalla on naisellakin testosteroni eikä suinkaan estrogeeni. Ja tästä syystä käsittääkseni ei ole lainkaan selvää, että vaihdevuodet aiheuttavat edes haluttomuutta hormonaalisten syiden kautta. Toki muiden syiden (väsymyksen lisääntyminen ym) voi aiheuttaa.

Vierailija
8/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonihoidosta olen saanut tuohon melko paljon apua, mutta toki olen myös sen jo hyväksynyt ettei seksi enää samanlaista ole kuin nuorempana, kun tarvitaan liukuvoiteita ym. Mutta sellaista se on vanhememinen.

Vierailija
9/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuisia kertoja olen pohtinut tätä elämän ironiaa: silloin kun vielä haluttaisi/pystyisi niin esteenä on pienet lapset / kaikki illat valvovat teinit ja sitten kun ne on muuttaneet pois tuleekin vaihdevuodet ja erektio-ongelmat. 

Vierailija
10/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49v mies ja olen hankkinut salilta hormonivalmisteita ja olen ottanut käyttöön kuukupin niiden säilytykseen. Pää meni niin sekaisin, että tunsin olevani kuin esipuberteetissa oleva nainen. Vaihdoin hormonit toiselta salilta saataviin, mutta vähän kalliimpiin ja nyt koen olevani menopaussissa. Siis kysymykseesi kannattaa katsoa mistä niitä tabuja hankkii.

Vierailija
11/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vaihe on ohimenevä. Olen yli 60 ja rakastelusta on tullut uudelleen ihanaa, kiinnostavaa ja tyydyttävää, parasta ikinä. Ei kannata säihkähtää luonnollisia vaihteluita, kuuluu elämään.

Vierailija
12/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukuisia kertoja olen pohtinut tätä elämän ironiaa: silloin kun vielä haluttaisi/pystyisi niin esteenä on pienet lapset / kaikki illat valvovat teinit ja sitten kun ne on muuttaneet pois tuleekin vaihdevuodet ja erektio-ongelmat. 

Just näin! Mihin tästä voi valittaa??

Vierailija
13/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeenigeeli on mulla auttanut hämmentävän paljon. Kierto on oĺlut 21 päivää viime aikoina eli selkeästi lyhentynyt. Unet paranivat, apaattisuus ja itkuisuus hävisi, kolotukset väheni, elämänlaatu parani. Montaa juttua en ollut yhdistänyt edes esivaihdevuosiin ennen kuin oireet hävisivät.

Eli on mahdollista saada hormonikorvaushoitoa ainakin yksityisen puolelta, itse olen todella tyytyväinen. Riskeistä liikkuu yhä paljon väärää tietoa, ylipaino on isompi riski kuin hormonihoito.

Vierailija
14/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkäs ne olivatkaan suurimmat riskit hormonihoidossa?

Vierailija
15/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole esivaihdevuodet vaan luultavasti oikeat vaihdevuodet jo noilla oireilla. Käy ihmeessä gynellä juttelemassa aiheesta. Estrogeeni auttaisi tilanteeseen.

Vierailija
16/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeenigeeli on mulla auttanut hämmentävän paljon. Kierto on oĺlut 21 päivää viime aikoina eli selkeästi lyhentynyt. Unet paranivat, apaattisuus ja itkuisuus hävisi, kolotukset väheni, elämänlaatu parani. Montaa juttua en ollut yhdistänyt edes esivaihdevuosiin ennen kuin oireet hävisivät.

Eli on mahdollista saada hormonikorvaushoitoa ainakin yksityisen puolelta, itse olen todella tyytyväinen. Riskeistä liikkuu yhä paljon väärää tietoa, ylipaino on isompi riski kuin hormonihoito.

Saa julkiseltakin.

Vierailija
17/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen ymmärtänyt oikein niin libidon taustalla on naisellakin testosteroni eikä suinkaan estrogeeni. Ja tästä syystä käsittääkseni ei ole lainkaan selvää, että vaihdevuodet aiheuttavat edes haluttomuutta hormonaalisten syiden kautta. Toki muiden syiden (väsymyksen lisääntyminen ym) voi aiheuttaa.

Juuri näin. Kun naisen libido laskee 40 ikävuoden jälkeen, on tähän 100%:sti syynä miehen osaamattomuus ja kyvyttömyys. Ja nämä naiset tietysti haluavat muita miehiä.

Vierailija
18/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös mennyt halut 42-vuotiaana kun alkoi myös menkkakierto muuttua, mutta hyvä vaan, koska olen sinkku ja sellaisena haluan pysyäkin. Helpottaa, kun ei tee enää seksiä mieli.

Vierailija
19/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on kaikenlaisia oireita, jotka voi laittaa esivaihdevuosien piikkiin.

Menin gynelle valittaa, että haluan korvaushoidon.

Gyne teetätti verikokeen, jonka perusteella minulla ei ole vaihdevuosia.

En saanut siis mitään korvaushoitoa.

Voiko estrogeenigeeliä saada oireisiin, vaikka ei vielä ole verikokeiden perusteella minkäänlaisia vaihdevuosia?

Mitä siis tarkoittaa esivaihdevuodet? Onko silloin kaikki verikokeiden tulokset normaalit ja voiko saada hormonikorvaushoitoa?

Vierailija
20/61 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla samoja kokemuksia; halut lisääntyivät 49-vuotiaana. Sanoinkin , että mulla alkoi näköjään viihdevuodet ja gynekologi oli samaa mieltä. Estrogeeni vähenee ja testot lisääntyy.  

Ihminen on yksilö, myös hormonitoiminnaltaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän