Haittaisiko teitä nukkua käytetyissä lakanoissa?
Aina kun tulen käymään kotona, äitini ehdottaa, että nukun jo käytetyissä petivaatteissa. Niissä ei välttämättä ole nukkunut edes joku perheenjäsen vaan vieras tai sisarusten puoliso tms. Onko tämä joku yleinen tapa, että nukutaan käytetyissä petivaatteissa?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äitini on viisikymppinen. Minulla ei ole kauhean monia lakanoita ja kun kuljen junalla niin niiden kuljettaminen veisi aika paljon tilaa.
Ap
Olen 9 vuotta sun äitiä vanhempi ja jaksan laittaa lakanat pesukoneeseen ja kuivuriin.
Kaikilla ei ole kuivuria. Pienissä tiloissa lakanapyykin kuivattaminen voi silloin olla hankalaa, ja siksi sen määrä on mukava pitää mahdollisimman pienenä.
Jopas on avutonta ja hankalaa? Milloin vanhuksista noin avuttomia tuli?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne hotelleissakaan tai laivoilla aina vaihda, jos on siistit laittaa petaa vaan sängyn.
En usko sekuntiakaan että hotellissa ei vaihdettaisi lakanoita asiakkaiden välillä. Kyllä sen näkee välittömästi lakanasta ja tyynyliinasta onko se jo ollut yhden yön käytössä. Puhtaat lakanat ovat ihan eri tavalla sileät.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvä. Lakanat voi todellakin vaihtaa. Esimerkiksi ollut vieras voisi ne itsekin ottaa pois ja pyykkiin. Ja sä laitat omat, äidin vierasvarasta vai omat.
Yleensä ei pidetä hyvien tapojen mukaisena ottaa itse pous lakanat kyläillessä.
ja kyllä, vieras pääsee aina puhtaisiin lakanoihin.
Mä käyn mun vanhempieni luona n 6 viikon välein, reissaan Onnibussilla. Vien omat lakanat mukana, hyvin kulkee rinkassa
Vainajan kuolinlakanoissa on ihan hyvin nukuttu 60 asteen pesun jälkeen. Kauniita unia näen ja univaikeuksia ei ole koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äitini on viisikymppinen. Minulla ei ole kauhean monia lakanoita ja kun kuljen junalla niin niiden kuljettaminen veisi aika paljon tilaa.
Ap
Olen 9 vuotta sun äitiä vanhempi ja jaksan laittaa lakanat pesukoneeseen ja kuivuriin.
Kaikilla ei ole kuivuria. Pienissä tiloissa lakanapyykin kuivattaminen voi silloin olla hankalaa, ja siksi sen määrä on mukava pitää mahdollisimman pienenä.
Siitä huolimatta vieraille kuuluu laittaa puhtaat lakanat.
Jos kutsun vieraita, on päivän selvää, että laitan puhtaat periaatteet sekä tarjoan puhtaan pyyhkeen. Normaalia vieraanvaraisuutta.
Haittaisi. Niissä on toisen ihmisen kuolaa, hilsettä, hikeä ja ties mitä muita eritteitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsun vieraita, on päivän selvää, että laitan puhtaat periaatteet sekä tarjoan puhtaan pyyhkeen. Normaalia vieraanvaraisuutta.
puhtaat petivaatteet*
On se kyllä periaatekkin. :D
Jos käy tiuhaan yö vieraita, voin uskoa että puhtaat lakanat ei yksinkertaisesti vain riitä ja on väsynyt siihen joka viikkoisee. Ylimääräiseen lakana rumbaan. Tarjoua ennen lähtöä pyöräyttämään lakanapesu ja vaihdat aina tullessa ja lähtiessä lakanat ja peset myös. Problem solved. Samalla voisit ennen lähtöä vaihtaa äitisi sängyn lakanat myös. Kyllä siinä hiki lentää kun lakanoita vaihtaa ja jos monta sänkyä niin selkä kipeytyy nopeaan ainakin mulla. Jopa vessan pesu on kivempaa kuin lakanoiden vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vie omia lakanoita mukanasi vaan rasitat isäntäperhettä pyykillä?
En ikimaailmassa haluaisi, että vieraani joutuvat tuomaan omia lakanoita mukanaan. Ei ole paljon vaivaa heittää pari ylimääräistä lakanaa koneeseen. Jos ei tuon vertaa viitsi tehdä niin paras on olla kutsumatta vieraita ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Osta kevyt makuupusiis jota kulkjetat mukana, Ei paina paljoa. Tai osta lakanapussi, niitä saa netistä eikä maksa paljoa. Itsellä aina molemmat mukana + tyyny.
Itse kysymykseen, en ikinä nukkuisi käytetyissä lakanoissa. Joskus kakarana oli pakko sukuloidessa nukkua käytetyissä ja muistan miten paljon inhotti toisten yötöhnän/hien lemu vaikka ihan siistit ja puhtaat lakanat olikin. Olen hajuherkkä eli alkaa kuvottaa vääränlaiset lemut hyvin älkkiä.
En myöskään odottaisi kenenkään olevan halukas nukkumaan muuta kuin puhtaissa lakanoissa. Nykyään kun syyhy alkaa olla todella yleinen vaiva niin en todellakaan suostuisi itse enkä edes kysyisi onko yövieraille ok.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No osta viisikymppisen äitisi luo omat lakanat, laita ne käytön jälkeen säilytyspussiin ja sano että ne ovat vain sinun käyttöäsi varten ja KYSY viisikymppiseltä äidiltäsi, voisiko hän ottaa ne säilytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli teet mieluummin vieraan olon epämukavaksi kuin omasi?
Vierailija kirjoitti:
Vainajan kuolinlakanoissa on ihan hyvin nukuttu 60 asteen pesun jälkeen. Kauniita unia näen ja univaikeuksia ei ole koskaan ollut.
Mikä on kuolinlakana? Käärinliina? Vai joku vaate, jolla vainaja peitetään? Eikö tuollainen ole hautaustoimiston omaisuutta?
Jos äitini nukkuu meillä yhden yön puhtaissa lakanoissa ja tyttäremme on pian tulossa meille yöksi, niin tytär saa kyllä nukkua samoissa. En kerro. Ihan turha pestä yhden yön jälkeen, kun samaa porukkaa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos käy tiuhaan yö vieraita, voin uskoa että puhtaat lakanat ei yksinkertaisesti vain riitä ja on väsynyt siihen joka viikkoisee. Ylimääräiseen lakana rumbaan. Tarjoua ennen lähtöä pyöräyttämään lakanapesu ja vaihdat aina tullessa ja lähtiessä lakanat ja peset myös. Problem solved. Samalla voisit ennen lähtöä vaihtaa äitisi sängyn lakanat myös. Kyllä siinä hiki lentää kun lakanoita vaihtaa ja jos monta sänkyä niin selkä kipeytyy nopeaan ainakin mulla. Jopa vessan pesu on kivempaa kuin lakanoiden vaihto.
Minun luonani vieraat ovat vieraita, eikä heitä laiteta pesemään pyykkiä tai vaihtamaan lakanoita. Jos hikoilu ja pieni liikkuminen tuntuu noin pahalta, niin kannattaa palkata apua.
Ei.
Nukuthan sä hotellissakin käytetyissä lakanoissa.
Nukun äitini luona aivan omasta ehdotuksestani aikuisen poikani käyttämillä lakanoilla, jotka ovat valmiiksi sängyssä. Suotta niitä joka kerran jälkeen pesemään.
Missä on sanottu, että äiti olisi vanha? Eikä lakanoiden pesukoneeseen laitto ole vaikeaa vanhallekaan ihmisille. Miten hän selviää muusta pyykistä, jos yhden lakanan, pussilakana ja tyynyliinan pesu on ylitsepääsemättömän vaikeaa?