Nainen kertoi että hänellä on PCOS
Eikä siinä mitään muuten, mutta hän kertoi sen vasta nyt kun on ruveltu ikään kuin virallisesti parisuhteeseen, vaikka aikaa kertomiselle olisi ollut varsin pitkään, sillä tapailimmekin kuukausia ennen suhteen virallistamista. Hän ei myöskään kertonut aiemmin, että olivat vuosia yrittäneet tuloksetta saada lapsia ex-miehensä kanssa. Missään vaiheessa tapailua en todennut etten halua lapsia, vaan totesin että kyllä lapset olisi mukava juttu tulevaisuudessa. Kaiken lisäksi nainen kertoi asian suht neutraalilla äänellä ikään kuin vain todeten siinä sivussa. Yritti ilmeisesti luoda psykologista mielikuvaa, etten voi pitää asiaa mitenkään suurena juttuna.
Kyllä tämä homma nyt ketuttaa rankasti ja olisi varmasti vaikuttanut päätöksiini, mutta ennen kaikkea ärsyttää noin merkittävän asian salailu. Nainen on iältään hieman reilu kolmekymppinen.
Kommentit (24)
Samalla diagnoosilla jäin itse sen hyvästä hoidosta, laihduttamisesta ja kalliista yksityisklinikam hedelmöityshoidoista huolimatta lapsettomaksi.
Ja huom! Ne hoidot tehtiin kun olimme (vieläpä niissä selvisi että erittäin laadukkaan sperman omaavan) mieheni kanssa 25-30-vuotiaita.
Joten todellakaan ei ole pikkuasia lasten saamisen kannalta. Kauhea sanoa, mutta jos todella ja suuresti haluat lapsia, kannattaa lopettaa suhde näin alussa.
Jos todella rakastat häntä, jäät, mutta hyväksyt että lapsilukunne voi olla hyvin vaikeasti, kalliisti ja pitkällisesti nolla tai yksi. PCOS ei parane, laihdutus katalan hankalaa eikä missään nimessä tee ihmeitä.
Minulle sanottiin myös nuorena klinikalla, että mikäli edes saadaan raskaus alkuun, keskenmeno on hyvin todennäköistä juuri PCOn seurauksena.
Jätä! Mistä lie muusta vaikenee. Onkohan esim luottotiedot kunnossa.
Oma pcos paradoksaalisesti katosi kahden raskauden myötä. Kaksi ekaa lasta saivat alkunsa hoidoilla ja kolmas raskaus nelikymppisenä luomuna ja suurena yllätyksenä.
Kasvaako sillä parta? Mun exällä kasvoi.
Pco helpottaa mitä vanhemmaksi nainen tulee. Itselläni ei ollut enää merkkiäkään 38.v ja tämän jälkeen luomuraskaus on mahdollista. Taudissa on periaatteessa kyse "ylihedelmöitys mahdollisuus tilasta", jonka vuoksi munasarjassa on paljon rakkuloita. Kumpi ikää tulee alkaa iän tuoman hedelmällisyyden laskun myötä pcon tilanne helpottamaan ja raskauden mahdollisuus jopa paranee. Näin yksinkertaistettuna. Eli pco:ta paranee kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sellainen on
Kvg
Hankala tilanne. Onko mies varma omasta lisääntymiskyvystään, kun on niin tuohtunut naisen sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne. Onko mies varma omasta lisääntymiskyvystään, kun on niin tuohtunut naisen sairaudesta.
No etkö sinä haluaisi nuorena lapsettomana naisena tietää, jos tapailemasi mies olisi vajaavainen lisääntymiskyvyltään? Pointtihan tässä on ennen kaikkea se, että nainen ei kertonut asiasta. Ei pointti ole niinkään tuomita itse sairautta.
Mulla on pcos ja kolme raskautta luomusti takana. Nyt oon 39 ja laskettu aika parin viikon päästä eli maha on komeasti pystyssä
No eroa jos häiritsee ja vatuttaa? Sano se syyksi ettei sulle ajoissa kerrottu ja haluat terveitä lapsia, ei jatkaa samaa perimää ja oireistoa. Vai haluatko olla juuri hänen kanssa. Monilla naisilla on hormonihäiriöitä ja pcos:ta vastaavia ongelmia, ehkei osa muista sanoa. Osa ei halua lapsia jos sattuu ja on vaikeaa, vaikka saisi lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Oma pcos paradoksaalisesti katosi kahden raskauden myötä. Kaksi ekaa lasta saivat alkunsa hoidoilla ja kolmas raskaus nelikymppisenä luomuna ja suurena yllätyksenä.
Olen ymmärtänyt, että PCOS saattaa iän myötä muuttua tosiaan niin, että yhtäkkiä esim. kolmevitosena alkaakin ovuloida.
Muuten, on epäilty, että aurinkokuninkaan äidillä olisi ollut juurikin tuo sairaus. Pariskunta oli samanikäisiä ja meni naimisiin teini-iässä. He olivat hyvää pataa keskenään, mutta silti ainoa raskaus alkoi vasta parinkymmenen avioliittovuoden jälkeen. Siksi lasta pidettiin jonkinlaisena ihmeenä ja osoituksena jumalallisesta alkuperästä.
En ollut karvainen enkä läski. Samalla diagnoosilla ensimmäinen raskaus kerrasta 35 v ja toinen toisesta kierrosta 39 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etkö sinä haluaisi nuorena lapsettomana naisena tietää, jos tapailemasi mies olisi vajaavainen lisääntymiskyvyltään? Pointtihan tässä on ennen kaikkea se, että nainen ei kertonut asiasta. Ei pointti ole niinkään tuomita itse sairautta.
Ja mitenköhän se miehen vajaavaisuus selviäisi, pyydetään kaikkia treffikumppaneita käymään sperma-analyysissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenköhän se miehen vajaavaisuus selviäisi, pyydetään kaikkia treffikumppaneita käymään sperma-analyysissä?
Kotimikroskooppianalyysi riittää.
Ja naiset alapeukuttaa aloitusta 😀 Jos mies on kokenut selkeää vääryyttä, kuten tässäkin, niin mammojen mielestä se on ihan ok. Minkähänlainen mölinä syntyisi jos nainen valittelisi aloituksessa, että mies ei kertonut ennen parisuhdetta lisääntymisongelmistaan. Varmasti mies teilattaisiin ja nainen saisi sympatiat 😃
Kyllä perheen perustaminen on ihan hyvä syy ottaa harkinta-aikaa tilanteeseen ja miettiä oma näkemyksensä tilanteesta.
Hyvällä tuurilla voi perheen perustaa 35-ikävuoden jälkeenkin, mutta parisuhteen alkuvaiheilla, kun kiintymyssuhdekin hakee vielä paikkaansa suhteessa niin tilanteeseen nähden on ymmärrettävää, että päätät erota.
Myöhemmin suhteen päättäminen on vaikeampaa ja lapsien saaminen on iso asia useimmille - päättävät he siitä tietoisesti puolin tai toisin niin kumppanilla tulee olla sama päämäärä.
Tuommoisilla tyypeillä om päässä muutakin vikaa. Melkein sama jumalauta ku jättäisit kertomatta, että sulla on lapsi edellisestä suhteesta 😄 Nuo on elämään radikaalisti vaikuttavia asioita.
Tuommoisilla tyypeillä on päässä muutakin vikaa. Melkein sama jumalauta ku jättäisit kertomatta, että sulla on lapsi edellisestä suhteesta 😄 Nuo on elämään radikaalisti vaikuttavia asioita.
Eroa vielä kun suhde on ilmeisesti suht tuore. Ei tuollaisia asioita vain yksinkertaisesti kuulu salailla ja piste.