Mitä tehdä jos ei jaksa siivota työpäivän jälkeen eikä viikonloppunakaan?
Koska viikonloppuna haluan pitää yllä itselleni tärkeää liikuntaharrastusta, enkä jaksa enää sen jälkeen siivota. Koko kämppä on taas ihan läävä.
Kommentit (65)
Jos tilanne on paisunut jo mahdottomaksi, ja siivoamisen aloittaminen tuntuu isolta jutulta, etene huone kerrallaan. Siivoa vaikka makuuhuone. Ja seuraavalla viikolla keittiö jne. Ja lopeta sen jälkeen sotkeminen, niin ei ole paljon siivottavaa.
Meillä on iso huusholli, enkä itsekään siivoamisesta pidä. Kun tavarat on paikallaan, eikä ole mitään sotkua, niin ei täällä ole juuri siivottavaakaan. Imurointi, vessan pesu, kevyt lattian pyyhintä ajoittain, siinä se.
Jaa useammalle päivälle se siivous. Yhtenä päivänä imuroit, seuraavana päivänä peset lattiat, kolmantena pyyhit pölyt, yksi päivä keittiö ja toinen päivä kylppäri. Ei kaikkea tarvitse siivota kerralla.
Minä siivoan joka toinen viikonloppu ja jaan siivouksen lauantaille ja sunnuntaille. Lisäksi on apuna robotti-imuri muuten.
Niin ja tavarat pidän aina omilla paikoillaan, niin ei näytä sotkuiselta.
Suurin osa siivoamisesta käy tarpeettomaksi, kun ei sotke, vie tavarat paikoilleen ja korjaa heti jälkensä. Tuliko pönttöön raita? Pese se heti. Käsiä pestessä voi samalla huuhtaista lavuaarin. Tuliko keittiön pöydälle muruja tai tahra? Pyyhi se. Onko olohuoneen pöydällä karkkipapereita? Vie ne roskiin samalla, kun lähdet huoneesta. Oletko menossa ulos? Heti roskis kantoon.
Näin kun toimii, ei tarvitse pitää mitään megalomaanisia siivouspäivä kuin harvoin. Silloinkin sen voi jakaa osiin. Yhtenä päivänä uuni, toisena ikkunat, kolmantena jääkaappi jne.
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko siis yhden hengen sinkkutaloudesta? Lopeta sotkeminen, niin siivottavaa on hyvin vähän.
No ei, sehän siinä onkin. Kolme lasta. Ja kyllä, taloudessa on myös on mies, mutta hänellä ihan sama tilanne kun itsellä ja tekee pitkän työmatkan vuoksi paljon pidempää työpäivää kuin minä. Hänellä on vielä vanha, huonossa kunnossa oleva isä, niin hoitaa hänen asioitaan sitten viikonloppuisin. Kai se on sitten siivooja palkattava.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa siivoamisesta käy tarpeettomaksi, kun ei sotke, vie tavarat paikoilleen ja korjaa heti jälkensä. Tuliko pönttöön raita? Pese se heti. Käsiä pestessä voi samalla huuhtaista lavuaarin. Tuliko keittiön pöydälle muruja tai tahra? Pyyhi se. Onko olohuoneen pöydällä karkkipapereita? Vie ne roskiin samalla, kun lähdet huoneesta. Oletko menossa ulos? Heti roskis kantoon.
Näin kun toimii, ei tarvitse pitää mitään megalomaanisia siivouspäivä kuin harvoin. Silloinkin sen voi jakaa osiin. Yhtenä päivänä uuni, toisena ikkunat, kolmantena jääkaappi jne.
Minä en ole täällä se joka eniten sotkee.
Minä siivoan 15 minuuttia joka päivä. Siinä ajassa saa oikeasti tehtyä kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karsi tavaraa ja hanki robotti-imuri. Siivoa aina samalla kun puhut puhelimessa, laitat ruokaa tms.
Itse inhoan siivoamista ja myös puhelimessa puhumista, yhdistän nämä aina, eli kun äiti soittaa minulle maratonpuhelua, minä järjestelen samalla tavaroita, pyyhin pölyjä, laitan pyykkiä koneeseen ja viikkaan kuivia kaappiin. Kun teen ruokaa, siivoan samalla keittiötä; tyhjennän ja täytän tiskikonetta, järjestelen, pyyhin tasoja ja kaapinovia..
Mikä ihmeen ehdotus on hankkia robotti-imuri? Jos lattiat täynnä tavaraa ja roskapusseja niin paskaako sillä robotilla tekee
Miksi säilyttää tavaroita lattialla? Ja roskapussit kuuluu roskikseen. Vie ne vaikka päivittäin, kun lähtee sinne töihin tai harrastamaan.
Paikka kaikelle, kaikki paikalleen - vie mennessäs, tuo tullessas.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin ryhtymällä semi minimalistiksi.
Tarpeeton kirppikselle, täyspalveluun. Kotona kaikille tavaroille on oma paikkansa. Urakan ollessa valmis, omistin alle 1000 tavaraa.Mulla on 4 viikon lista, mitä teen joka päivä. Teen tämän ruokatunnilla, menee n 15 min aikaa. Lisäksi eri työt, esim pesen ikkunat 3 krt vuodessa. Tähän menee aikaa n 3 h per kerta.
Pariskunta meidän naapurustossa laittaa asuntonsa myyntiin tänä vuonna. Käyn heillä joka arki ma-pe max 2 h. Käydään kotia läpi ja se, mikä jää, pakataan yhteen makkariin, mikä ei, otan mukaani. Mä toimitan nämä itsepalvelukirppikselle. Pariskunta on muuttanut asuntoon 80 luvulla, ei ole kertaakaan karsittu. Aikovat muuttaa 50 neliöiseen, eli tavaraa pitää karsia 3/4, mielummin enemmän.
Kun haluaa helpottaa arkea, ryhdy minimalistiksi
Nämä listoja toteuttavat ihmiset on todella joustamattomia muutenkin.
Tässä näyttää kyllä olevan tuo kirppistely harrastuksena.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa ap nainen.
Minulla on ihan hyvä mies, kiitos vaan.
Mitä se siivous sulle merkitse käytännössä?
Mä siivoan lähes joka päivä vähän, samalla kun "jotakin" niin ei tunnu edes siltä että siivoaisin ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa ap nainen.
Minulla on ihan hyvä mies, kiitos vaan.
Siivoatte sitten yhdessä. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karsi tavaraa ja hanki robotti-imuri. Siivoa aina samalla kun puhut puhelimessa, laitat ruokaa tms.
Itse inhoan siivoamista ja myös puhelimessa puhumista, yhdistän nämä aina, eli kun äiti soittaa minulle maratonpuhelua, minä järjestelen samalla tavaroita, pyyhin pölyjä, laitan pyykkiä koneeseen ja viikkaan kuivia kaappiin. Kun teen ruokaa, siivoan samalla keittiötä; tyhjennän ja täytän tiskikonetta, järjestelen, pyyhin tasoja ja kaapinovia..
Mikä ihmeen ehdotus on hankkia robotti-imuri? Jos lattiat täynnä tavaraa ja roskapusseja niin paskaako sillä robotilla tekee
no silloin on motivaatiota siivota se lattia, jotta robotti pääsee hommiin ;) samalla kun robo imuroi voi itse järjestellä muuta, pyyhkiä pölyt, siivota keittiön/vessan ja kun robotti on valmis pyyhkii lattian. eikai kukaan oikeasti roskapusseja lattialla sälö..silloin ei ole enä normaalista sotkusta kyse vain tarvitaan jo muuta apua. Itse siivoilen kanssa pitkin viikkoa ja hyödynnän etätöissä joskus osan lounastauosta siivoamiseen. Mutta tärkein neuvo on jo tullut ylempää, tavaraa reippaasti vähemmäksi,niin ei voi tulla hurjaa sotkuakaan tai ainakin se sotku on selätetty 15-30 minuutissa. Jos ei halua pilkkoa siivoamista osiin, kannattaa ottaa torstai itselleen siivouspäiväksi, kämppä siistiksi, puhtaat lakanat tms, niin kiva lähteä kohti viikon viimeistä työpäivää koti siistinä ja tietää ettei viikonloppuna tarvitse siivota. Toki sitäkin helpottaa kun edes vähän päivittäin jotakin tekee, edes 5min että laittaa jotakin paikoilleen, niin ei ole torstaina täysi kaaos.
Ostat viikottaisen siivouspalvelun.
lisäksi jaksaminen on suhteellista, olen itsekin ollut siinä ei yhtään jaksa jamassa ja se sotkuinen kämppä pahentaa entisestään sitä olotilaa. Eli pakotat itseäsi siivoamaan vaikka 10 minuutiksi ajastimen turvin alkuun. Eli kyllä se pitää paikkaansa että ympäristö vaikuttaa mielialaan/virkeyteen, ei tietenkään mikään sairaalollinen hinkkaaminen. Otat yksi nurkkaus kerrallaan ja luot kodista itsellesi keitaan, missä mieli lepää. Silloin sitä haluaa pitää myös kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se siivous sulle merkitse käytännössä?
Mä siivoan lähes joka päivä vähän, samalla kun "jotakin" niin ei tunnu edes siltä että siivoaisin ikinä.
Imurointi, pölyjen pyyhintä, vessojen ja kylppärin siivous, myös pyykkihuolto on ne mitkä tuntuu työläimmiltä. Kyllä me roskia viedään jatkuvasti ja keittiö yritetään pitää suhtsiistinä, ja muutenkin pitää tavarat paikoillaan, mutta siinäkin tulee lipsuttua nykyään. Ap.
Älä siivoa sitten.