Mitä tehdä jos ei jaksa siivota työpäivän jälkeen eikä viikonloppunakaan?
Koska viikonloppuna haluan pitää yllä itselleni tärkeää liikuntaharrastusta, enkä jaksa enää sen jälkeen siivota. Koko kämppä on taas ihan läävä.
Kommentit (85)
Kannattaa levätä. Siivoaminen on muutenkin yliarvostettua.
Jaa. Enpä tiedä.
Mä en osaa olla jos koti ei ole siisti. Viikonloppu pilalla jos ei jostain syystä voi siivota - näin tosin käy ehkä kerran vuodessa.
Toisaalta 4 lapsen ja haastavan työn kanssa joutuu olemaan tiukka, jos päästää lipsumaan yhdessä asiassa kohta on kaikki levällään!!
Mä oon suurperheen työssäkäyvä äiti. Meillä siivotaan lauantaisin, lapset jonkin verran mutta pääasiassa me vanhemmat siivoamme. Meillä on aika iso 2-kerroksinen talo. Siivoamiseen kuluu aikaa useampi tunti mutta pakko mikä pakko. En halua elää villakoirien ja tahman keskellä. Isossa perheessä pakko siivota viikottain kunnolla, muuten koti on jo parissa viikossa tosi sotkuinen. Päivittäin pesemme työpäivän jälkeen pyykkiä ja siivoamme keittiötä. Ja lumitöitä on myös. Jotenkin ajattelen vaan että pakko tehdä nämä kotityöt. Jos alan miettimään jaksanko tai huvittaako siivoaminen, niin sitten työt tuntuisivat vielä raskaammalta. Eli kehottaisin joko palkkaamaan siivoojan tai siivoamaan itse asiaa sen kummemmin miettimättä.
Vierailija kirjoitti:
Rentoudu pyyhkimällä pölyjä. Asenne ratkaisee. Tai kutsu Auri Kananen paikalle, yhdessä homma sujuu mukavammin.
Auri siivoaa vain niitä mahdottomia, kuvaa homman ja saa mainostuloja.
Auri Kanasen sanoin: Hankkiudu eroon tavaroista. Mitä vähemmän löytyy kippoa, kuppia, muisto esineitä jne.. pölyttymässä, niin sitä helpompaa se siivouksen aloittaminenkin on. Ja sitä vähemmän siihen menee aikaa.
Itse huomasin tämän konkreettisesti, kun systemaattisesti olen vähentänyt tavaroiden määrää huushollissa. Siivoaminen ei ole enää tuskainen urakka.
Vierailija kirjoitti:
Rupea kuuntelemaan äänikirjoja. Siivoamiseen on paljon kivempi tarttua, kun tietää, että samalla pääsee jatkamaan hyvän tarinan kuuntelua.
hyvä idea muuten, mutta kun siinä on samalla kuin norsu posliinikaupassa. Keskittymiskyky herpaantuu. Ei myöskään itse kuule paiskovansa tavaroita tai kaappien ovia.
Sitten on kuin 3 iloista rosvoa; Kun ei huvita siivota, ei siivoa, elää sotkussa sitten.
Aina voi palkata siivoojan, jos siivoaminen ei miellytä. 40 euron tuntipalkalla saa jo ihan hyvän siivoajan paikalle. Siitä saa myös kotitalousvähennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoa vähän joka päivä niin ei kerralla tunnu niin pahalta.
Tällä tavalla koti ei ole koskaan täysin siisti.
Liika perfektionismin vaatimus lamaannuttaa. Parempi se on siedettävän siisti koti kuin se, että joko on epäsiistiä tai niin raivosiivottua, että mattojen hapsutkin on oiottu kulmaviivaimen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on paisunut jo mahdottomaksi, ja siivoamisen aloittaminen tuntuu isolta jutulta, etene huone kerrallaan. Siivoa vaikka makuuhuone. Ja seuraavalla viikolla keittiö jne. Ja lopeta sen jälkeen sotkeminen, niin ei ole paljon siivottavaa.
Meillä on iso huusholli, enkä itsekään siivoamisesta pidä. Kun tavarat on paikallaan, eikä ole mitään sotkua, niin ei täällä ole juuri siivottavaakaan. Imurointi, vessan pesu, kevyt lattian pyyhintä ajoittain, siinä se.
Ei silloin viikonloppuisin jaksa siivota edes sitä yhtä huonetta kerrallaan. Itse jaksan viikonloppuna vain ylläpitosiivouksen (imurointi, tiskit, 1-2 koneellista pyykkiä) ja kaikki sotku mm. tavarat pöydillä ja sohvalla jää aina ennalleen. -Eri
Kannattaisiko sitä siinä tapauksessa käydä lääkärissä. Itse olen suurperheen työssäkäyv
Minun huomioni kiinnittyy siihen, että tavaraa on sohvilla ja tasoilla, mutta imuroidaan. Tekisin jopa toisinpäin: kunhan alkaa saada tavarat paikoilleen on voimaa miettiä imurointipuolen kuntoon saamistakin. Tuolla tyylillä koti on taatusti sotkuisempi ja pölyäkin on varmaan sama määrä kuin järjestetyssä, mutta imuroimattomassa kodissa.
Kannattaa laittaa mikrokuituliina tai staattinen liina levymoppiin ja pyydystää pölyjä sillä samalla kun tavaroita järjestelee niin ne pölyt saa kiinni ilman pölynimuriakin. Muutenkin levymoppisysteemi on halpa ja helppo. Meillä on levymoppeja useammankin oven takana ja niihin stattisia liinoja omassa rasiassaan.
No, jos sen liikuntaharrastuksen voisi jättää kerran väliin, sillä ethän sinä ihan naatti ole työviikon jälkeen, kun kerran liikuntaharrastukseen jaksat mennä.
ota niskasta kiinni itteäs ja rupee vaan siivoomaan, kyllä sitä jaksamista löytyy...
Se on vain se aloittaminen, sen siivouksen suhteen, mikä on vaikeaa...
Voit myös opetella siihen, ettet jätä tavaroita pitkin ja poikin, jos kerran kämppä on kuin läävä, tulkitsen tuon tarkoittavan sitä että on myös sotkuista. Opettele siihen, että aamuisin petaat sängyn, tiskaat astias, laitat tavarat kaappiin etkä jätä lojumaan, huolehdit pyykit oikeaan paikkaan, viet roskat ja niin edespäin.
Palkkaa siivoojan tai siivoaa torstai iltana, mukava tulla kotiin perjantaina kun on siistiä
Meillä kun puoliso kiukutteli ja nalkutti siivoamisesta, niin palkkasin meille siivoojan. Hän käy kerran viikossa ja tekee mielestäni ihan hyvää työtä. 3-4 tuntia menee hänellä siivoamiseen ja kämppä on puhdas ja tuoksuu hyvälle. Puolisokaan ei enää valita siivoamisesta, paitsi leivän muruista keittiön lattialla viikonloppuisin. Oli kyllä hyvä investointi tämä siivouspalvelu.
Meillä on juuri siivooja ja minä istun jalat ylhäällä ja luen vauvapalstaa :D.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja ei auta siihen että on vaatteita ympäriinsä ja laatikoita joille ei ole paikkaa kaapeissa, kenkiä odottamassa puhdistamista ja kestokasseja matkalla kirppareille ja kavereille ja... Varmaan monella se itse siivous olisi ihan ok, jos vaan *joku* ensin raivaisi kaapit ja löytyisi paikka kaikelle ympäriinsä seilaavalle tavaralle josta osa odottaa fiksausta. Vielä jos yhtälössä on tavaraa vaativat harrastukset ja tyypillinen ahdas kaupunkikoti niin siinähän sitä ollaan.
Jos tilanne vaatii pitempää lajittelua niin kannattaa aloittaa hankkimalla läpinäkyviä kannellisia muovilaatikoita ja lajittelemalla ensin tavarat niihin eri kategorioiden mukaan. Niitä voi pinota. Sitten käy läpi niitä kun on saanut jonkinlaisen järjestyksen niihin kaappeihin jne. Eikä siinä mitään pahaa ole, vaikka jotkut harrastustavarat olisivatkin jossain muovilaatikkotornissa. Heittää vaikka jonkun kivan kankaan tai verhon siihen päälle, jos ei kestä katsoa sitä sellaisenaan.
Itse joudun tuskailemaan märkäpuvun ja muiden yhtä suurien ja painavien harrastuksiin liittyvien kamppeiden kanssa ja en keksi mitään järkevämpääkään ratkaisua. Siihen vielä puolison ja jälkikasvun harrastuskamppeet niin ei kenelläkään ole sellaisia tiloja, joissa niille olisi jokaiselle omat hyllynsä ja rekkinsä. Meillä aikuisten talvivaatteet tarvivat oman tilansa autotallissa. Eikä sinne työkalujen jne sekaan ilkeä mitään viedä ilman pukupusseja muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Auri Kanasen sanoin: Hankkiudu eroon tavaroista. Mitä vähemmän löytyy kippoa, kuppia, muisto esineitä jne.. pölyttymässä, niin sitä helpompaa se siivouksen aloittaminenkin on. Ja sitä vähemmän siihen menee aikaa.
Itse huomasin tämän konkreettisesti, kun systemaattisesti olen vähentänyt tavaroiden määrää huushollissa. Siivoaminen ei ole enää tuskainen urakka.
Toi on oikeasti hyvä neuvo. Niin paljon vain kun mahdollista, tavaraa ja huonekaluja pois. Ihminen tulee toimeen yllättävän pienellä tavaramäärällä.
Jos koti on lattiasta kattoon täynnä penkkiä, taulua, sohvaa, kirjanhyllyä, koriste esineitä, kirjoja, vaatteet tursuaa yli kaapeista etc, niin kyllähän se lamaannuttaa siivousintoa. Ja kynnys aloittamiseen kasvaa.
Miksi päästät kämppäsi lääväksi asti??? Kun laittaa aina tavarat omille paikoilleen käytön jälkeen ja tekee pala kerrallaan isompia asioita, niin ei tarvi isommin edes siivoilla. Siivousraivoa on lähinnä sellaisilla, jotka eivät ylläpidä perusjärjestystä kodissaan ja niillä, joiden mielestä koko koti pitää yhtenä päivänä urakalla siivota läpikotaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on paisunut jo mahdottomaksi, ja siivoamisen aloittaminen tuntuu isolta jutulta, etene huone kerrallaan. Siivoa vaikka makuuhuone. Ja seuraavalla viikolla keittiö jne. Ja lopeta sen jälkeen sotkeminen, niin ei ole paljon siivottavaa.
Meillä on iso huusholli, enkä itsekään siivoamisesta pidä. Kun tavarat on paikallaan, eikä ole mitään sotkua, niin ei täällä ole juuri siivottavaakaan. Imurointi, vessan pesu, kevyt lattian pyyhintä ajoittain, siinä se.
Ei silloin viikonloppuisin jaksa siivota edes sitä yhtä huonetta kerrallaan. Itse jaksan viikonloppuna vain ylläpitosiivouksen (imurointi, tiskit, 1-2 koneellista pyykkiä) ja kaikki sotku mm. tavarat pöydillä ja sohvalla jää aina ennalleen. -Eri
Kannattaisiko sitä siinä tapauksessa käydä lääkärissä. Itse olen suurperheen työssäkäyv
Minun huomioni kiinnittyy siihen, että tavaraa on sohvilla ja tasoilla, mutta imuroidaan. Tekisin jopa toisinpäin: kunhan alkaa saada tavarat paikoilleen on voimaa miettiä imurointipuolen kuntoon saamistakin. Tuolla tyylillä koti on taatusti sotkuisempi ja pölyäkin on varmaan sama määrä kuin järjestetyssä, mutta imuroimattomassa kodissa.
Kannattaa laittaa mikrokuituliina tai staattinen liina levymoppiin ja pyydystää pölyjä sillä samalla kun tavaroita järjestelee niin ne pölyt saa kiinni ilman pölynimuriakin. Muutenkin levymoppisysteemi on halpa ja helppo. Meillä on levymoppeja useammankin oven takana ja niihin stattisia liinoja omassa rasiassaan.
Siis matothan tarvitsee imurointia. Varsinkin nykyajan nukkamatot pitää viikottain imuroida. Mitä järkeä on pelkkiä paljaita lattiapintoja pölystä puhdistaa, kun sitä pölyä on muuallakin?
Mä opin lapsuudenkodista tuon "kerran viikossa siivotaan koko talo" ja jatkoin sitä aikuisena. Se oli raskasta ja perheellistymisen jälkeen se ei enää toiminut, koska viikosta ei löytynyt 3-4 tunnin slottia, jolloin molemmat vanhemmat olisivat voineet keskittyä kotitöihin. Lisäksi ärsytti että koti oli tuon jälkeen siisti puoli tuntia ja lopun viikosta taas mentiin koko ajan kohti kaaosta.
Nyt teemme näin:
Joka päivä yksi koneellinen pyykkiä ja edellisen päivän pyykit viikataan kaappiin.
Molemmissa vessoissa on valmiita siivousliinoja ja kerran päivässä siivoan jomman kumman vessan samalla kertaa kun olen vessassa muutenkin. Roskaa tulee enemmän, mutta työtä on vähemmän ja vessat koko ajan ok kunnossa. Tänään pesin aamulla toisen vessan tasot ja pelit ja lattialistat. Eilen pesin toisen vessan pöntön ja kaappien ovet.
Joka ilta astianpesukone päälle ja aamulla tyhjäksi. Joka ilta siivotaan keittiön tasot tyhjiksi, pyyhitään ne ja keittiön pöytä. Noin kerran viikossa siivotaan mikro ja ennen viikottaista kauppareissua jääkaapin tasot. Joka aamu viedään vähintään yhden roskapussi roskikseen samalla kun lähdetään ovesta ulos
Joka päivä imuroidaan joko eteisen tai keittiön lattia.
Perjantaina vaihdetaan kaikki pyyhkeet ja joka toinen viikko lakanat.
Lauantaina pyyhitään pölyt ja palautetaan tavarat paikoilleen. Meillä on vanhempien makkarissa yksi iso hylly, jossa laatikko, jonne viedään kirppistavarat. Kun laatikko on täynnä, vien sen kierrätyskeskukseen tai palvelukirppikselle. Olohuoneessa on kori, jonne nakataan iltaisin kaikki olohuoneeseen kuulumattomat tavarat. Lauantaina tavarat laitetaan omille paikoilleen tai roskiin.
Bonuksena:
Kerran vuodessa tulee siivousfirma, joka pesee ikkunat ja tekee suursiivouksen.
Tavaramäärä on sellainen, että kaikki tavarat mahtuvat kaappeihin ja kaapeissa hyllyillä on vain 1/2 hyllystä täynnä.
Kaksi kertaa vuodessa käydään vaatteet läpi, laitetaan kausivaatteet säilöön, liian pienet kirppislaatikkoon ja muistilistalle ylös mitä pitää ostaa lapsille.
Noin kerran kuussa siivotaan vähän enemmän: imuroidaan koko talo, pestään lattiat, kylppäri ja kaappien ovet.
Meillä on koko ajan semisiistiä eikä stressiä.
Mulle taas ei yhtään sovi tommonen vaan mieluummin siivoan kunnolla esim pari kertaa kuussa.