Mihin kouluun et antaisi ysiluokkalaisesi hakea?
Tuli mieleen, kun yhteishaku monella kolkuttelee.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Ylpeä ammattikoulu pohjalta oleva 48v nainen olen. Elämässäni hienosti pärjännyt ja ei ole työttämänä tarvinnut olla sekä pystyn työllistämään vielä muitakin. Viimeiset vuodet ansiotulot sekä pääomatulot olleet 150 000€ luokkaa.
Omat lapseni ovat aivan itse saaneet valita mitä he haluavat opiskella. 2 ja 3 menivät lukioon ja esikoinen pärjää elämässä oikein hyvin ammattikoulupohjalta. Osti juuri toisen asuntonsa Helsingistä ja ikää on 24v. Minun itsetuntoni ei tarvitse lyyria rintaan, jotta kokisin olevani hyvä äiti. Täysin naurettavaa pakottaa nuori lukioon ellei hän sitä itse halua. Ja antaa kyllä ihmisestä tietynlaisen kuvan, kun nostaa itsensä ns muiden yläpuolelle ja haukkuu ammattiopinnot jne.
Huomaa, että puhut muinaishistoriasta. Tänä päivänä siellä ei opita mitään, koska uunot opiskelevat siellä, mitään ei saa vaatia ja kaikkien pitää päästä läpi vaikka olisi aivojen tilalla lävikkö. Opetin itse siellä kaksi viikkoa ja tajusin, että siihen porukkaan on turha tuhlata energiaa. Tyypit ihan pokkana odotti, että minä olisin kirjoittanut vastaukset tehtäviin. Tarhakakaratkin käyttäytyvät paremmin! Linjalla oli niin 701104 sakkia, että valmistumassa oleville piti vielä kädestä pitäen näyttää asia, jonka sinä olisit todennäköisesti hallinnut jo 1. kuukauden aikana. Se on nykyisin enää toivottomien tapausten parkkipaikka. Jos olisi kyse amiksesta 30 vuotta sitten, en estelisi jälkikasvua sinne menemästä. Nyt vain kuolleen ruumiini yli.
Olisi hirveää päästää lapsi aloittamaan koulunsa rupuahjoon😤ekavuodet ne tärkeimmät
Mihinkään missä asutaan asuntolassa.
Lähihoitaja Voisi tulla nuorelle järtyksenä kun pitää tehdä mummoille ja papoille alapesut..
Muutenkin rankka työ paskalla palkalla..
Vierailija kirjoitti:
Vaikea myöskään uskoa jonkun peruskoulun päättävän haluavan oikeasti lähihoitajaksi. Olen toki kuullut juttuja, että opo painostaa ja pakottaa suunnilleen kaikki tietystä taustasta tulevat tytöt kuitenkin hakemaan lähihoitajaksi.
kannattaa hyvissä ajoin keskustella, tietenkin miten koulu menee, jos matematiikka 9, fyke 9 niin ilman muuta lukioon.
Ellei opiskelu maita niin amikseen.
Kaks ysiluokkalaista kulkenut elämässä, ja menneet oman mielensä mukaan.
Saa hakea alalle ja kouluun, mikä kiinnostaa.
Ja useampaan paikkaan.
Itse saa sitten lopulta päättää, mikä eniten kiinnostaa.
Pojalle oli itsestään selvää että lukioon. Hki ja yli 9 lukio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kehoitan lapsia menemään lukioon ja miettimään sen jälkeen mitä haluavat tehdä isona. Saavat kolme vuotta lisää harkinta-aikaa ja hyvän yleissivistän pohjan. 18- vuotias osaa jo ottaa enemmän vastuuta päätöksistään kuin 15-vuotias. Ylioppilastodistus ei sulje mitään ovia kun taas amispohjalta on vaikeampi jatkaa opiskeluja jos akateeminen ala alkaakin kiinnostaa.
Mielestäni 15-vuotias ei voi vielä osata tehdä loppuelämäänsä koskevia päätöksiä. Jos olisin itse mennyt amikseen silloisen kiinnostukseni mukaan, olisin nyt työtön vaatesuunnittelija. Nyt 20 vuotta myöhemmin olen iloinen että valitsin lukion, josta oli helppo jatkaa yliopistoon alalle josta tykkään, jolla on hyvä työllisyys ja jolla palkkataso on korkea. Ompelen edelleen ilokseni vaatteita ja käyn joskus vaatesuunnittelukursseilla, mutta pystyn myös maksamaan omakotitaloni, auton ja ulkomaa
Onko lukupäätä niin lukioon.
Kyllä mä vähän ihmettelisin, jos johonkin Haminan amikseen hakisi.
Meillä juuri ajankohtaista ja selvää oli että lukioon menee.
Mutta me vanhemmat emme antaneet hakea monen sadan kilometrin päässä olevaan urheilulukioon, johon ei meiltä kotoa julkisen liikenteen yhteyksiä.
Kokonaan ei olisi ko. paikkakunnalle muuttanut ja harrastuksen vuoksi joka viikonloppu pitää päästä kulkemaan kisoihin eli viikonlopuiksi pitää päästä kotiin, niin vaihtoehto että perjantaina ja sunnuntaina ajettaisi monta sataa kilometriä hakemaan/viemään ja sitten vielä lauantaina kisoihin Ei tähän suostuttu, tietenkää, kun on muitakin lapsia ja työpaikat. Ja kun asiasta kunnolla ja perustelujen kanssa keskusteltiin, niin nuorikin ymmärtää että ei ole mahdollista.
Pettymys nuorelle, mutta jää henkiin
Vierailija kirjoitti:
Parturikampaamo ja kaikki muotialat kuten vaatetus ja kosmetologi.
Mietin joskus, että kosmetologin työ on kasvohoitojen osalta varmaan kivaa. T. Akateeminen
Vierailija kirjoitti:
Oman kunnan lukioon. Syynä olematon poikittaisliikenne. Paremmat yhteydet kotoa naapuriksupunkiin.
Lukiolaisella on jo allaan oma ajoneuvo, ellei ole kyseessä terveydelliset syyt ja siinä tilanteessa sinne lukioon menemistä täytyy muutenkin harkita.
Poikani, joka pärjäsi koulussa hyvin ja oli kaikin puolin "akateeminen tyyppi" ja tykkäsi analysoida asioita, keksi yhtäkkiä, että hän haluaa vartijaksi, hän ei hae lukioon. Vedin syvään ilmaa keuhkoihin ja hillitsin itseni. Selvitin, että alaa ei voi täällä päin opiskella ja että jos haluaa vartijaksi, sen kortin voi suorittaa 18-vuotiaana. Poika meni sitten lukioon ja saa nähdä aikooko kortin aikanaan suorittaa. Toki se on hyvä vaihtoehto, jos sitten vielä kiinnostaa, voi tehdä sillä alalla vaikka osa-aikaisestikin töitä. Olin aina ajatellut, että annan lasteni itse ihan täysin päättää, mutta tuossa tilanteessa jouduin muuttamaan mieltäni. Tajusin niin selvästi, että pojan kaikki taipumukset osoittaa ihan eri suuntaan. Mikään lukio vs. amis -päähänpinttymä tämä ei ollut, isompi lapseni on amiksen käynyt ja onkin juuri hyvin käytännönläheinen tyyppi.
Up
Tulokset tulossa ihan just!
Miten meni?
Jäikö peräkammariin, kun ei ollut omia mielipiteitä😏