Mihin kouluun et antaisi ysiluokkalaisesi hakea?
Tuli mieleen, kun yhteishaku monella kolkuttelee.
Kommentit (82)
Itse en koskaan päässyt niihin kouluihin, joihin olisin halunnut, enkä siis myöskään päässyt opiskelemaan haluamaani alaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan päässyt niihin kouluihin, joihin olisin halunnut, enkä siis myöskään päässyt opiskelemaan haluamaani alaa.
Mitä olisit halunnut opiskella?
Kaikkeen muuhun kieltäisin paitsi johonkin IT-alalle valmistavaan koulutukseen jos pienetäkään kiinnostusta tähän.
Ainoa ala miltä tulevaisuudessa saa varmasti työpaikan ja helpolla hyvän palkan.
Ammattikouluun en päästäisi. Edes lukio pitää käydä ihan jo yleissivistyksen takia. Jos sen jälkeen vielä autonasennus tai lähihoitohommat kiinnostaa, niin antaa palaa.
Ovat myös vielä niin nuoria että lukio tuo lisää aikaa miettiä mitä oikeasti haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Enontekiön erälukioon. Olisi niin kaukana. Muuten ei varmaan vikaa.
ei tarvii sitten ihmetellä kun pojasta tulee elämäntapa työtön kun ei pääse tekemään hommia jotka oikeasti kiinnostaa.
Minulle ei kuulu lapseni ammatinvalinta. Ammatti kuuluu valita oman kiinnostuksen pohjalta. Ja itse hän on ne valinnutkin. Siis parikin ammattia hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olisit halunnut opiskella?
sosiaalipolitiikkaa, nykyinen sosiaalitieteet tai sosiaalityö
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ysiluokkalaista.
Ei minullakaan.
Kyllä minä kehoitan lapsia menemään lukioon ja miettimään sen jälkeen mitä haluavat tehdä isona. Saavat kolme vuotta lisää harkinta-aikaa ja hyvän yleissivistän pohjan. 18- vuotias osaa jo ottaa enemmän vastuuta päätöksistään kuin 15-vuotias. Ylioppilastodistus ei sulje mitään ovia kun taas amispohjalta on vaikeampi jatkaa opiskeluja jos akateeminen ala alkaakin kiinnostaa.
Mielestäni 15-vuotias ei voi vielä osata tehdä loppuelämäänsä koskevia päätöksiä. Jos olisin itse mennyt amikseen silloisen kiinnostukseni mukaan, olisin nyt työtön vaatesuunnittelija. Nyt 20 vuotta myöhemmin olen iloinen että valitsin lukion, josta oli helppo jatkaa yliopistoon alalle josta tykkään, jolla on hyvä työllisyys ja jolla palkkataso on korkea. Ompelen edelleen ilokseni vaatteita ja käyn joskus vaatesuunnittelukursseilla, mutta pystyn myös maksamaan omakotitaloni, auton ja ulkomaanmatkat.
Vierailija kirjoitti:
Vallilan amis. Huumeita.
Sweet summer child.
Kaikissa vähänkin suuremman paikkakunnan amiksissa ja lukioissa on huumeita. Myös niissä, joihin tarvitaan huimat keskiarvot, ja varmaan useimmilla pinemmilläkin paikkakunnilla.
Varmaan saisi hakea minne haluaa. Pääasia, että on motia. Ei ysiluokkalaisen tarvi tietää, mitä se aikuisena haluaa tehdä työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikouluun en päästäisi. Edes lukio pitää käydä ihan jo yleissivistyksen takia. Jos sen jälkeen vielä autonasennus tai lähihoitohommat kiinnostaa, niin antaa palaa.
Ovat myös vielä niin nuoria että lukio tuo lisää aikaa miettiä mitä oikeasti haluaa tehdä.
Ihan samalla tavalla se amiksen autolinja antaa nuorelle aikaa miettiä mitä oikeasti haluaa tehdä....
Mihinkään taidehommaan tai vastaavaan. Kaikki nuo taideopiskelijat on ikuisuustyöttömiä aikuisina. Taiteella itsensä elättäminen on yhtä harvinaista kuin huippuurheilu taloudellisena ammattina.
Siis joku ajattelee, että jos nuori valitsee vaikka amiksen sähkölinjan, nuoren kohtalo on olla loppuikänsä sähköasentaja? Ei vain ole jatkokouluttautumisen vaihtoehtoja tuokka opintopolulla mitenkään?
Samalla tavalla se nuori voi etsiöbalaansa amiksessa siinä missä lukiossakin. Sen parempi, kumpaaan on enemmän motivaatiota.
Mitä hittoa? Antakaa nuorten hakea sinne minne haluavat, oli se sitten lukio tai ammattikoulu.
Lukion jälkeen en suosittelisi kultturiantropologiaa yms. Nähty, miten surkeasti töitä.