Liukkaat kadut ja mielenterveys
Tänään olen ilokseni huomannut, että liukkaista kaduista ja niiden vaikutuksesta etenkin vanhuksien elämään on kirjoitettu lehdissä. Mitenköhän tästä päästäisiin siihen, että pk-seudulla alettaisiin konkreettisiin toimiin katujen ylläpidon parantamiseksi?
Liukkaus ei vaikuta vain vanhuksiin tai liikuntarajoitteisiin. Olen itse fyysisesti täysin terve, mutta kärsin ahdistuneisuushäiriöstä. Pelkään lähteä kotoani, sillä ulkona ei ole kuin jääkenttää. Tiedän, että kaatuminen ei kohdallani olisi yhtä kohtalokasta kuin vanhuksella, mutta eihän sitä koskaan tiedä, miten päin katuun osuu. Ja koska tätä neljän seinän sisällä kökkimistä on jatkunut jo pitkään, viikkoja, niin se vain lisää ahdistusta. Olen jo ihan toivoton.
Voi, kun nyt päättäjät tajuaisivat, minkä tekevät kansanterveydelle tällä toimimattomuudellaan. Ja siis teen etätöitä, onneksi työnantaja ymmärtää nämä ahdistuskauteni. Mutta toki työtkin kärsivät, kun ei pääse toimistolle näkemään työkavereita.
Kommentit (89)
Hyvä aloitus. Samaistun.
itsekin kolmisen viikkoa sitten kaaduin ja löin takaraivoni, kaatuminen tuli aivan puun takaa.tai no, niinhän ne yleensä tulee, mutta kaaduin kohdassa jossa ei edes näyttänyt liukkaalta, en osannut olla varovainen siinä vaikka yleensä olen melkein jopa hysteerisen varovainen talvella kävellessä heh. oli todella petollinen kohta jossa lumi oli jäätynyt tosi liukkaaksi.
Eilen sitten alamäkeä kävellessä maa alkoi olemaan täyttä jäätä jossa oli sepeliä siellä täällä mutta ei se mitään auttanut jään sekaan jo jäätyneenä. Meinasin saada hermoromahduksen enkä tiennyt miten se mäki olisi pitänyt tulla alas. Kyllä siinä kestikin se 10 minuuttia.
enpä ole paljon kotoa poistunut. Ei tuolla todella voi kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenkiin voi ostaa irralliset nastapohjat. Niillä pysyy pystyssä hyvin.
Minulla on nastat, mutta silti peilijäällä askel lähtee liukumaan, etenkin mäessä pelkään.
ap
Häh? Mun mielestä sä kirjotat nyt jotenkin ihan väärin. Siis jos peilijää on sellanen täydellisen huomaamaton jää, näkymätön, tasainen, kuin täydellisen uusi tasainen parkkipaikan asfalttipinta mutta asfaltin sijaan se onkin jäätä. Mun mielestä just siinä ne kenkien nastat toimii! Koska siinä on paljon tasaista pintaa johon ne nastat voi iskeytyä kiinni! Kyllä ne nastat aina iskeytyy - kunhan on jokin pinta johon ne voivat iskeytyä!
Paljon pahempi, se kaikkein pahin: muhkurajää. Eli kun maanpinta on ihantäpötäynnä muhkuraa, kuoppaa, monttua, soraa, jääkimpaleita, lumenhiukkasia,... Tai kenties maanpinta on pel
Jatkan vielä. Peilijään merkittävin huono puoli: se on näkymätöntä. Joten siihen saattaa pyöräillä näkemättä että on menossa jäälle. Joten sitten kaatuminen tapahtuu yllättäen ja silloin sattuu vähän.
Mutta sitten se huonompi vaihtoehto eli aaltojää (muhkurajää): se ei ikinä ole näkymätöntä. Eli aina sen näkee ennalta, eli kaikki aina tajuaa pysähtyä ennen aaltojään päälle päätymistä, ennen kuin kaatuu niin että sattuu tosi pahasti.
Senkin kiittämättömät pyllynreiät!
Nyt kyllä taviksestakin tuntuu ettei hyvin pääse enää kulkemaan talvisin. Piha oli liukas osaksi, vaikka osaksi sai jalalle askelman. Kadulla sama. Saa olla tarkkana joka askelmalla melkein. Siksi se on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlaisia ongelmia kuin aloittajalla. Inhoan tätä aikaa vuodesta, käytännössä Suomessa yli 6kk on pelkkää pimeyttä, loskaa tai liukasta. Ratkaisin asian osittain niin, että muutin metroaseman viereen. Pääsen tarvittaessa sinne kulkematta ulkona ollenkaan. Jos haluan ulkoilla, teen sen nastakengissä. Ultimaattisena tavoitteena olisi asua jossain lämpimässä puolet vuodesta.
muutikko kalasatamaan tornitaloohi :D
Vierailija kirjoitti:
Kivikovalla jäällä ei auta sepelikään. Sekin luistaa alta.
Jäälle pitäisikin laittaa hiekkaa, koska se tarttuu jäähänkin eikä luista kengän alla kuin kuulalaakeri.
Minäkin pelkään liikkua talvella. Viime talvena iskin pään jäähän kaatuessa ja makasin tajuttomana jäätikön päällä. Onneksi heräsin siitä, kun ei ketään ollut lähettyvillä. Seurasi kuukausia kestävä kiputila päässä ja selässä.
Minulla on ihan hyvät uudet nastakengät, jotka pitävät riittävästi. Tämä tietty täälläkin mainittu merkki on ylikallis, ihan yhtä hyvät saa puolta halvemmalla, kun vähän jaksaa etsiä. Myös kannattaa nastoittaa, jos on jotkut joutavat riittävän paksupohjaiset talvikengät. Ainakin XXL nastoittaa ja minusta ihan kohtuuhintaan.
Omalta osaltani pahinta ei ole peilijää vaan nämä ajoratojen lumivallit. Asun erään vilkkaan väylän laidalla ja kun ajorata aurataan, jalkakäytävän ylityskohtaan rakentuu pahimmillaan puolimetrinen valli. Jalkavoimat eivät riitä sellaisen ylikiipeämiseen varsinkaan, jos se on umpijäässä.
En ole tehnyt tästä vielä reklamaatiota Staralle mutta ehkä se olisi syytä tehdä.