Liukkaat kadut ja mielenterveys
Tänään olen ilokseni huomannut, että liukkaista kaduista ja niiden vaikutuksesta etenkin vanhuksien elämään on kirjoitettu lehdissä. Mitenköhän tästä päästäisiin siihen, että pk-seudulla alettaisiin konkreettisiin toimiin katujen ylläpidon parantamiseksi?
Liukkaus ei vaikuta vain vanhuksiin tai liikuntarajoitteisiin. Olen itse fyysisesti täysin terve, mutta kärsin ahdistuneisuushäiriöstä. Pelkään lähteä kotoani, sillä ulkona ei ole kuin jääkenttää. Tiedän, että kaatuminen ei kohdallani olisi yhtä kohtalokasta kuin vanhuksella, mutta eihän sitä koskaan tiedä, miten päin katuun osuu. Ja koska tätä neljän seinän sisällä kökkimistä on jatkunut jo pitkään, viikkoja, niin se vain lisää ahdistusta. Olen jo ihan toivoton.
Voi, kun nyt päättäjät tajuaisivat, minkä tekevät kansanterveydelle tällä toimimattomuudellaan. Ja siis teen etätöitä, onneksi työnantaja ymmärtää nämä ahdistuskauteni. Mutta toki työtkin kärsivät, kun ei pääse toimistolle näkemään työkavereita.
Kommentit (89)
Mua ei itseni puolesta pelota liukkaat, nastakengillä olen pysynyt hyvin pystyssä, mutta voi luoja kun tekee pahaa kun on kaksi vanhaa, isoa koiraa, jotka liukastelee. Hyvä etten itkuhuuda joka kerta kun käydään ulkona, kun mahdolliset eläinlääkärikulut vilisee silmissä. Ihan minimissä ollut ulkoilut ja käy kyllä pahasti mielenterveyden päälle.
Mulla on auto, mutta samanlaiset ajatukset. Ei ole ahdistusta ollut, mutta sellainen taitaa olla kehittymässä. Teillä on korkeat kovat jäiset urat ja kun muukin osa tien pinnasta on jäässä niin auto on muutaman kerran lähtenyt käsistä niin, että olen pelästynyt, että osuu vastaantulijaan tai vieressä kävelijään. Isommilla teillä sama juttu, joten niitä olen jo alkanut vältellä. Pelottaa ajaa ja pelottaisi kyllä liikkua tuolla kävelylenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa, liukkaus vaikuttaa myös elämänlaatua heikentävästi. Itsekin pelkään liukkautta ja jään kotiin aina, jos ei ole pakollista menoa. Kun ei ole muita taloudessa, eikä autoakaan, elämä menisi vieläkin vaikeammaksi, jos liukastuisi ja loukkaisi.
Tää peukkusysteemi ei ole oikein luotettava. Tuo alapeukku tuli, kun peukutin.
Mietin pari päivää sitten samaa, mikä vaikutus tällä jääkelillä alkaa olla elämään kun jatkuu viikkokausia. Eilen oli lähes mahdoton liikkua kun julkinen liikenne oli lakossa ja välimatkat pitkiä. Onneksi on hiekoitettu mutta oli sellaisia kohtia reitillä että tuli tunne etten voi liikkua enään eteen enkä taaksepäin, jos hievahtikin niin lähti liukumaan. Sitten "hiihdin" kengät tiiviisti jäässä sellaisessa puolikyykyssä näiden yli, olisi tehnyt mieli edetä täysin kyykyssä tai kontata jos olisin kehdannut :D
Kamala tuo tilanne että joku kaatunut mäessä ja joutunut konttaamaan ylös muiden katsoessa. On kyllä sattunut surkeita kanssakansalaisia paikalle jos kukaan ei edes kysynyt tarvitsetko apua ja kuinka kävi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jäänyt siis jonkinlainen trauma siitä, kun pari talvea sitten kaaduin liukkaassa mäessä, enkä päässyt enää jaloilleni. Jouduin sitten konttaamaan mäen ylös ja tilanne oli tosi nöyryyttävä kun ihmiset näkivät tilanteen, mutta kukaan ei auttanut.
ap
Tuli kahvit nenästä :')
Pitäisikö sun mennä lääkäriin, jos tulee kahvia nenästä? Voimia kamppailuusi...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jäänyt siis jonkinlainen trauma siitä, kun pari talvea sitten kaaduin liukkaassa mäessä, enkä päässyt enää jaloilleni. Jouduin sitten konttaamaan mäen ylös ja tilanne oli tosi nöyryyttävä kun ihmiset näkivät tilanteen, mutta kukaan ei auttanut.
ap
Hei sinä kanssa-ahdistuja! Onpa hyvä, ettet tuolloin loukannut itseäsi, keli kuulostaa kamalalta (ja sellainen se on nytkin, lähden kohta hiipimään pysäkille ja töihin). Halusin vain sanoa, että pää pystyyn, sinulla ei ole hävettävää, vedit sissinä mäen ylös. Hävetkööt ne, jotka eivät ymmärtäneet kysyä, tarvitsetko apua, heillä on siihen syytä. Kevätaurinkoa päiviisi, sillä ei-ahdistavalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen 58 v ja käytän AINA tennareita, kesät talvet. Ikinä en ole kaatunut tai mitään katkaissut. Eli ongelma on ihan teidän mummojen päässä.
Olet tarpeeksi vanha olemaan isäni tai äitini, joten se niistä mummoista.
ap
Asun Hekalla ja meillä pihaa ei ole hoidettu ollenkaan. Olen liikuntarajoitteinen. Oikeasti pelottaa lähteä ulos. Joka kerta ottaa riskin lonkka- tai rannemurtumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa, liukkaus vaikuttaa myös elämänlaatua heikentävästi. Itsekin pelkään liukkautta ja jään kotiin aina, jos ei ole pakollista menoa. Kun ei ole muita taloudessa, eikä autoakaan, elämä menisi vieläkin vaikeammaksi, jos liukastuisi ja loukkaisi.
Sano muutama asia, jota sinä ET pelkää!
Olen onnettomuuksista, erosta, puolison kuolemasta, lapsen syövästä ym. vaikeasta asiasta elämästäni selvinnyt, mutta liukastuminen todellakin heikentäisi elämänlaatuani, koska ei ole taloudessa autoa ja toista henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hei sinä kanssa-ahdistuja! Onpa hyvä, ettet tuolloin loukannut itseäsi, keli kuulostaa kamalalta (ja sellainen se on nytkin, lähden kohta hiipimään pysäkille ja töihin). Halusin vain sanoa, että pää pystyyn, sinulla ei ole hävettävää, vedit sissinä mäen ylös. Hävetkööt ne, jotka eivät ymmärtäneet kysyä, tarvitsetko apua, heillä on siihen syytä. Kevätaurinkoa päiviisi, sillä ei-ahdistavalla tavalla.
Kiitos myötätunnosta! <3
ap
Hiekottaminen kyllä suht helppoa mutta jo kovin kohta jo kevät ja hiekanpoisto todella viheliäistä jo tiukan aikarajan sisällä kun kohta samantien alkaa jo puistoalueiden hoito sekä nurmikoiden leikkaus.
Kunnilla on nykyään velkaa 42,4 mrd euroa. Velkamäärä on kolminkertaistunut 2000-luvun alusta. Samaan aikaan kaikki julkiset palvelut ovat heikentyneet merkittävästi. Mihin rahat ovat menneet? Kankkulan kaivoonko?
Vierailija kirjoitti:
Hiekottaminen kyllä suht helppoa mutta jo kovin kohta jo kevät ja hiekanpoisto todella viheliäistä jo tiukan aikarajan sisällä kun kohta samantien alkaa jo puistoalueiden hoito sekä nurmikoiden leikkaus.
On tässä vielä monta kuukautta talvea edessä.
Miten siinä voi kukaan oikein auttaa, jos jää mäkeen jumiin, kävelijä siis. Jos siihen tulee toinen, on hänkin jumissa. Toki voi kysyä onko kunnossa ja jos ei toinen oikeasti pääse liikkumaan, soittaa apua. Mutta ap on kuitenkin päässyt siitä pois. Ikävä tilanne toki.
Usein katselen näillä liukkailla keleillä ihmetellen ihmisiä jotka tuntuvat kävelevän tuolla aivan huoletta, monella jalassa tennarit tai sileäpohjaiset saapikkaat. Kadehdin sitä itsevarmuutta ja luottoa omaan pystyvyyteen mitä heillä on, itse pelkään liukastumista ja hiippailen varovaisemmin kuin 100-vuotias, etenen kymmenen senttiä kerrallaan ja tarkkailen koko ajan maata.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Ei tee mieli liikkua kuin pakolliset. Ei ennen tarvinnut miettiä nastakenkiä, aina saattoi luottaa siihen, että kadut oli hoidettu. On mulla nastakengätkin, mutta ne on hankalat laittaa, joudun sukkajalassa rappukäytävässä menemään, ettei lattia tuhoudu.
Inhoan muutenkin kaikkia sääilmiöitä, liian kylmä ahdistaa, liian kuuma myös, liika lumisade ja kaikki. En olis uskonut, että elämäni tällaiseksi menee, ahdistaa jopa sää.
Niin just, ja täähän on ainakin omassa kaupungissa ihan kerrottu, ettei teitä hoideta nykyään muuten kuin arkena. Ei siis tarvi ihmetellä, jos ei ihmiset halua liikkua kuin pakon edessä, jos lunta on kymmeniä senttejä tai peilijäätä. Ihan säätiedotuksessakin nykyään ehdottavat etätöitä ja kotiin jäämistä huonoilla keleillä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnilla on nykyään velkaa 42,4 mrd euroa. Velkamäärä on kolminkertaistunut 2000-luvun alusta. Samaan aikaan kaikki julkiset palvelut ovat heikentyneet merkittävästi. Mihin rahat ovat menneet? Kankkulan kaivoonko?
Pummien elättämiseen ja Apottiin
Vierailija kirjoitti:
Asun Hekalla ja meillä pihaa ei ole hoidettu ollenkaan. Olen liikuntarajoitteinen. Oikeasti pelottaa lähteä ulos. Joka kerta ottaa riskin lonkka- tai rannemurtumasta.
Liioitteletkohan nyt suutuspäissäsi? Ettei koko talvena ole lainkaan aurattu tai hiekoitettu? Asun itse Hekalla ja kyllä pihat on hoidettu. Liukasta kyllä on. Eikä voi näillä vuokrilla mitään luksus pihanhoitoa odottaa kun tuskin sinäkään haluat siitä maksaa.. Raha ja työntekijät kalustoineen ei tupsahda tyhjästä.