Luottotiedot ainoa ja tärkein kriteeri vuokralaisen valinnassa - kuinka tyhmiä vuokranantajat ovat?
Ystäväni etsi tässä äskettäin asuntoa ja minä seurasin prosessia vierestä. Hänellä ei ole luottotietoja. On ammatti, opiskelee, käy töissä - kaikin puolin ns. kunnollinen ihminen. Silti asuntohakemuksia toisensa perään hylättiin luottohäiriöiden takia.
Lopulta löytyi onneksi järkevä vuokranantaja jota kiinnosti enemmän se millainen vuokralainen hän on, miten elää ja millainen maksukyky. Eikä vain se pyhä lehmä "luottotietojen oltava kunnossa". Ystäväni sai asunnon.
Itse jäin miettimään asiaa pidemmäksi aikaa. Niitä vuokranantajia joita ei siis kiinnosta vuokralaisessa muu kuin luottotiedot.
Isovanhempani omistavat useita asuntoja joita vuokraavat. Mummo sanoi että on silkkaa tyhmyyttä vuokranantajalta asettaa luottotietiedot ainoaksi kriteeriksi vuokralaisen valinnassa. Hän kertoi itsekin menneensä vuokranantaja"uransa" alussa siihen halpaan että uskoi sokeasti että jos luottotiedot ovat kunnossa niin kaikki muu on kunnossa.
Hänellä on ollut viisi luottotiedollista vuokralaista joista ei ole mitään hyvää sanottavaa. (On siis tietysti myös niitä luottotiedollisia joista ei ole kuin pelkkää hyvää sanottavaa).
Näistä viidestä kolme jättivät vuokrat maksamatta, yksi ei suostunut lähtemään kämpästä edes häädön jälkeen vaan vaati pitkää prosessia ja lopulta poliisia poistaa hänet asunnosta. Kolmesta kaksi eivät siivonneet asuntoa lähtiessään. Siivous/tyhjennys jäi vuokranantajalle.
Sitten kaksi "painajaista". Pistivät kämpän siihen kuntoon että mummon piti remontoida ja laittaa asuntoja uusiksi sen elämäntyylin jäljiltä. Toinen keissi lievempi, toinen niin paha että meni vuosi ennen kuin asunto saatiin asumiskuntoiseksi.
Mummo sanoi että noiden tapausten opettamana ei enää ota yhtäkään vuokralaista vain koska luottotiedot ovat kunnossa, eikä jätä ottamatta ketään jos luottotiedot eivät ole kunnossa. Hän haluaa aina tavata vuokralaisen ja tutustua hieman tähän, selvittää mikä tilanne ja millainen maksukyky ja millainen ihminen ylipäätään vastassa.
Silti nykyäänkin monet vuokranantajat vuokraavat asunnon tuosta noin vain, tapaamatta tai edes puhumatta vuokralaisen kanssa! Netin kautta saa vuokrattua ilman takuuvuokria ja vuokranantajan näkemistä, kunhan luottotiedot ovat kunnossa.
Ovatko ihmiset tosiaan niin naiveja!? Uskovat sokeasti siihen että luottotiedollinen ihminen on kaikessa luotettava, eikä voi olla esim. päihdeongelmainen, rikollinen, sekavaa elämäntyyliä viettävä, bilettävä ja asuntoja tuhoava sekopää?
No "onneksi" nämä vuokranantajat saavat jossain vaiheessa maksaa tyhmyydestään kun vastaan tulee puhtaat luottotiedot omaava herranterttu joka aiheuttaa kunnon painajaisen vuokranantajalle ja mahdollisesti naapureille.
Oikeastihan tässä ei ole mitään hyvää enkä toivo sellaista kohtaloa kenellekään - en edes niille idiooteille jotka sinisilmäisesti ottavat asuntoonsa kaikki joilla tämä yksi maaginen luotettavuudesta ja kunnollisuudesta kertova kriteeri täyttyy.
Mutta ajattelin nyt vain että tämä voisi kenties valistaa edes jotain vuokranantajia - tod.näk ei - tällä palstalla todennäköisintä on että minut haukutaan luottotiedottomaksi luuseriksi joka vinkuu koska ei saa asuntoa. Minulla on puhtaat luottotiedot ja omistusasunto :)
Ps. En tietenkään tarkoita sitä että luottotiedoton vuokralainen on aina paras ja kunnollinen. Isovanhemmillani on huonoja kokemuksia _myös_ luottotiedottomista sekopäistä jotka ovat niin ikään hajottaneet asuntoja ja häiriköineet naapureita. Juuri tämän vuoksi vuokranantajan olisi ensiarvoisen tärkeää TAVATA vuokralainen tai edes viestitellä/puhua tämän kanssa ja selvitellä vähän KOKONAISTILANNETTA, ei tuijottaa pelkästään luottotietoja.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuleva vuokranantaja tehdä jopa eläinsuojeluilmoituksen koska luottomerkinnöissä on yksi eläinlääkärilasku mennyt ulosottoon?
Kun tietää että omistan eläimiä. Siis voiko hän tehdä näin kun on saanut käsiinsä minun luottohistorian
Voi mutta tuskin kukaan jaksaa, ellei ole itse eläinihminen
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Voit menettää asunnon ja sulle voi jäädä 200 000 asuntovelkaa eli maksat vuokraa ja velkaa.
Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.
Mutta samaan asuntoon on kuitenkin turvallista muuttaa amerikkalaisen/amerikkalaisen firman työntekijän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuleva vuokranantaja tehdä jopa eläinsuojeluilmoituksen koska luottomerkinnöissä on yksi eläinlääkärilasku mennyt ulosottoon?
Kun tietää että omistan eläimiä. Siis voiko hän tehdä näin kun on saanut käsiinsä minun luottohistorian
Kyllä jaksaa jos on vaikka tarkoitus saada johonkin tiettyyn työpaikkaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jaksaa jos on vaikka tarkoitus saada johonkin tiettyyn työpaikkaan töihin.
Hankkiiko vuokranantajat nykyään työpaikankin? Mitä sekoilet
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä että et ole itse etsinyt koskaan asuntoa kun luulet, että luottotiedot on ainoa kriteeri. Nuo netissä ilman takuuvuokraa ja tapaamatta vuokraavat on vuokrafirmoja, joille on yks hailee millainen vuokralainen on kunhan vuokra juoksee. Yksityiset on tarkempia ketä ottavat asuntoonsa asumaan, onhan kyseessä heidän omaisuutensa. Luottotiedot on vain yksi kriteeri mistä ei jousteta, ei se ole ainoa. Muuten vuokraajaan tutustutaan näytössä yms, ei kukaan vuokraa kellekkään sika säkissä.
No, eikö asuntovuokrauksen bisnesidea ole saada rahaa eikä vaan tehdä politiikkaa?
Yksityiset ovat tarkempia, koska
a) eivät tajua bisneksestä mitään ts. mielummin makuuttavat asuntoa tyhjillään kuin vuokraavat luottotiedottoman
b) poliittiset tarkoitusperät ts. vuokraavat vain heteroille, venäjämielisille/amerikkalaisille, uskovaisille tai mielummin makuuttavat tyhjillään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sossut neuvovat että antaa luottotietojen mennä, jos rahat eivät riitä elämiseen. Sitten jättävät asiakkaan oman onnensa nojaan. Eikös heidän pitäisi auttaa ihmisiä.
Näin myös kunnan talousneuvoja neuvoo, että päästä kaikki laskut ulosottoon.
Tämä on osa sitä prosessia kun selvitetään mitä kaikkia velkoja on ja missä. Päästämällä kaikki ulosottoon saadaan ne selville, velkojista saadaan selkeä lista ja päästään sopimaan maksuohjelmat ja anomaan tarvittaessa velkajärjestelyä.
Velalliset eivät aina edes tiedä mistä laskuja tulee, kun firmat myy velkansa perintäyhtiöille, jotka usein vaihtavat nimensä ja myyvät velkoja eteenpäin.
Ei se luottohäiriöiden puute tietenkään takaa etteikö ongelmia tulisi, mutta sillä tavoin voi kuitenkin riskiä pienentää. Jos luottohäiriöttömiäkin hakijoita on tarjolla niin miksi sitä ehdoin tahdoin ottaisi sellaisen jolla todistetusti on aiemminkin ongelmia vuokranmaksussa ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän sen tiedät paremmin. Itse en suostuisi ikinä tuollaiselle työnantajalle töihin joka määrää missä asut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sossut neuvovat että antaa luottotietojen mennä, jos rahat eivät riitä elämiseen. Sitten jättävät asiakkaan oman onnensa nojaan. Eikös heidän pitäisi auttaa ihmisiä.
Tämä on osa sitä prosessia kun selvitetään mitä kaikkia velkoja on ja missä. Päästämällä kaikki ulosottoon saadaan ne selville, velkojista saadaan selkeä lista ja päästään sopimaan maksuohjelmat ja anomaan tarvittaessa velkajärjestelyä.
Velalliset eivät aina edes tiedä mistä laskuja tulee, kun firmat myy velkansa perintäyhtiöille, jotka usein vaihtavat nimensä ja myyvät velkoja eteenpäin.
Tiesitkö, että kunnan talousneuvoja on koulutukseltaan taloushallinnon merkonomi ja se asiakas voi olla vaikka ekonomi tai toinen taloushallinnon merkonomi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän sen tiedät paremmin. Itse en suostuisi ikinä tuollaiselle työnantajalle töihin joka määrää missä asut.
Joku kysyi kiinnostaako vuokranantajaa vuokralaisen maksamaton eläinlääkärilasku ja sinä alat puhumaan jostain työpaikasta. Lääkkeet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi kiinn
Mikähän työnantaja haluaa määrätä missä kulakin asuu, Suomen valtio? Helsingin kaupunki? Manpower? ISS?
AP tässä taitaa se tyhmä olla kun kuvittelee että ne luottotiedot ainoa tai tärkein kysymys olisi. Suurimmalla osalla lienee muitakin kynnyskysymyksiä mutta tuo nyt on tietysti yksi helpoimmin selvitettävistä millä voi jo ennakkokarsintaa suorittaa.
Työnantaja ei liity keskusteluun millään tavalla. Täällä puhutaan VUOKRANANTAJISTA. Näkee kyllä että mt hoito Suomessa retuperällä, avopotilaita kaikkialla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velalliset eivät aina edes tiedä mistä laskuja tulee, kun firmat myy velkansa perintäyhtiöille, jotka usein vaihtavat nimensä ja myyvät velkoja eteenpäin.Tiesitkö, että kunnan talousneuvoja on koulutukselt
Miksei. Saahan ekonomi toki itsekin selvittää velkojansa ja jättää käräjäoikeuteen hakemuksen veljajärjestelyyn pääsystä. Mutta yleensä ottaen velkaneuvoja tekee nämä hommat virkansa puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin. Koska eikö se ole kaikkien kannalta parempi että eläimiä ei ole niillä kenellä ei ole varaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen vuokranantaja on usein painajainen vähäosaiselle.
Tietenkin hyväosaisilla vuokralaisilla tilanne on eri.
Miksi yksityinen haluaisi vähäosaisen vuokralaisen Ensin katsotaan luottotiedot, tulot ja mitä tekee päivisin. Sitten voidaan neuvotella siitä lemmikistä.
Miksi kukaan haluaisi yksityiselle vuokralle kun firmoilta saa hyviä ja pysyviä asuntoja. Lenmikit tervetulleita aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen vuokranantaja on usein painajainen vähäosaiselle.
Tietenkin hyväosaisilla vuokralaisilla tilanne on eri.
Miksi yksityinen haluaisi vähäosaisen vuokralaisen Ensin katsotaan luottotiedot, tulot ja mitä tekee päivisin. Sitten voidaan neuvotella siitä lemmikistä.
Miksi kukaan haluaisi yksityiselle vuokralle kun firmoilta saa hyviä ja pysyviä asuntoja. Lenmikit tervetulleita aina.
Joskus yksityisillä on aivan ihania asuntoja. Sijainti voi olla ihanteellinen ja halvempi vuokrakin
Mullakin oli nuorena luottotiedot menneet. Mutta ikinä en ole vuokraa jättänyt maksamatta. Kertaakaan. Se on ollut aina eka mitä maksan ( nyt oma asunto) ja sitten katsonut mihin rahkeet riittää. Olin työtön ja minulla ei ollut varaa maksaa tiettyjä laskuja ja meni luottotiedot silloin. Sain ne kyllä takas kun hoisin velat pois
Vierailija kirjoitti:
Niin, ne luottotiedot on se eka ja ehdoton asia, sen jälkeen alkaa valinta. Miksi ottaa ehdoin tahdoin tapaus, joka ei maksa vuokraa, kun voi valita sellaisen, joka todennäköisesti vuokransa maksaa?
Joo... kyllä varmaan ja helppo tarkistaakin. Summat ja kenelle on sitä velkaa jäänyt. Itsellä meni luottotiedot taistellessani lasten tapaamisista ja isänä tietysti hävisin... tuloksena aika isot asianajokulut. Työt loppuivat ja samoin rahat. Ja iski masennus ja paha. Annoin kaiken vaan mennä... pankin kanssa sain kyllä sovittua velkani hoidot mutta verottaja ja vakuutusyhtiö alkoivat periä lopetetun firmani muka maksamattomia veroja ja maksuja. Vaikka olin tehnyt lopetusilmoitukset aivan asianmukaisesti. Eivät vaan olleet menneet perille. Muutaman vuoden olin ulosotossa ja se hyvä oli asiassa että sossu makseli elatusmaksuni ja ulosottojanikin aikas mukavasti. Siksi ei edes kannattanut alkaa sopia maksuohjelmia verottajan tai vakuutusyhtiön kanssa. Velat olisivat vaan venyneet edemmäs. No mutta, lopulta velat oli hoidettu, elarit loppuivat ja olin vapaa... mikä tunne. Sain ne aiheetta karhutut verot ja vakuutusmaksutkin korkoineen myös takaisin. Vaikka sossu olikin ne oikeasti maksanut. Onneksi en enää ollut sossun asiakas silloin. Kahteen edelliseen vuokra- asuntoon vuokraajat kysyivät luottotietoja, sanoin ettei ole mutta ne ovat menneet syyttäni. Kysyin paljonko vakuutta haluatte ja voitte käydä tarkistamassa asunnot vaikka joka kuukausi. Sain asunnot. Tähän nykyiseen ei vuokraemäntä kysellyt mitään. Autovakuutusta en myöskään saanut Pohjola- yhtiöstä vaikka kaikki laskut olin aina maksanut. Vaihdoin yhtiötä sekä pankkia. Soittelivat sitten perään että mikäs on. Sanoin katsokaa itse, onko koskaan ollut maksamattomia laskuja. Että elämässä on monenlaisia tilanteita, läheskään kaikki ei ole vain itsestä kiinni. Ja oli hyvä oppitunti, tai kymmenisen vuotta miten pelata järjestelmässämme. Jotkut asiat esim. elatusmaksut kannattaa antaa mennä heti ulosottoon, se on hyvä suojaosa ja muille loput. Kaikki ylimääräinen käteisellä kiitos. Kovin kontrolloitu järjestelmä johtaa rinnakkaisjärjestelmän toimintaan. Se oli neuvostoliitossa, se on Italiassa ja se on meilläkin. Niin työelämässä kuin vuokramarkkinoillakin.
Huomaa kyllä että et ole itse etsinyt koskaan asuntoa kun luulet, että luottotiedot on ainoa kriteeri. Nuo netissä ilman takuuvuokraa ja tapaamatta vuokraavat on vuokrafirmoja, joille on yks hailee millainen vuokralainen on kunhan vuokra juoksee. Yksityiset on tarkempia ketä ottavat asuntoonsa asumaan, onhan kyseessä heidän omaisuutensa. Luottotiedot on vain yksi kriteeri mistä ei jousteta, ei se ole ainoa. Muuten vuokraajaan tutustutaan näytössä yms, ei kukaan vuokraa kellekkään sika säkissä.