Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottotiedot ainoa ja tärkein kriteeri vuokralaisen valinnassa - kuinka tyhmiä vuokranantajat ovat?

Vierailija
02.02.2024 |

Ystäväni etsi tässä äskettäin asuntoa ja minä seurasin prosessia vierestä. Hänellä ei ole luottotietoja. On ammatti, opiskelee, käy töissä -  kaikin puolin ns. kunnollinen ihminen. Silti asuntohakemuksia toisensa perään hylättiin luottohäiriöiden takia.

Lopulta löytyi onneksi järkevä vuokranantaja jota kiinnosti enemmän se millainen vuokralainen hän on, miten elää ja millainen maksukyky. Eikä vain se pyhä lehmä "luottotietojen oltava kunnossa". Ystäväni sai asunnon.

Itse jäin miettimään asiaa pidemmäksi aikaa. Niitä vuokranantajia joita ei siis kiinnosta vuokralaisessa muu kuin luottotiedot. 

Isovanhempani omistavat useita asuntoja joita vuokraavat. Mummo sanoi että on silkkaa tyhmyyttä vuokranantajalta asettaa luottotietiedot ainoaksi kriteeriksi vuokralaisen valinnassa. Hän kertoi itsekin menneensä vuokranantaja"uransa" alussa siihen halpaan että uskoi sokeasti että jos luottotiedot ovat kunnossa niin kaikki muu on kunnossa.

Hänellä on ollut viisi luottotiedollista vuokralaista joista ei ole mitään hyvää sanottavaa. (On siis tietysti myös niitä luottotiedollisia joista ei ole kuin pelkkää hyvää sanottavaa).

Näistä viidestä kolme jättivät vuokrat maksamatta, yksi ei suostunut lähtemään kämpästä edes häädön jälkeen vaan vaati pitkää prosessia ja lopulta poliisia poistaa hänet asunnosta. Kolmesta kaksi eivät siivonneet asuntoa lähtiessään. Siivous/tyhjennys jäi vuokranantajalle.

Sitten kaksi "painajaista". Pistivät kämpän siihen kuntoon että mummon piti remontoida ja laittaa asuntoja uusiksi sen elämäntyylin jäljiltä. Toinen keissi lievempi, toinen niin paha että meni vuosi ennen kuin asunto saatiin asumiskuntoiseksi.

Mummo sanoi että noiden tapausten opettamana ei enää ota yhtäkään vuokralaista vain koska luottotiedot ovat kunnossa, eikä jätä ottamatta ketään jos luottotiedot eivät ole kunnossa. Hän haluaa aina tavata vuokralaisen ja tutustua hieman tähän, selvittää mikä tilanne ja millainen maksukyky ja millainen ihminen ylipäätään vastassa.

Silti nykyäänkin monet vuokranantajat vuokraavat asunnon tuosta noin vain, tapaamatta tai edes puhumatta vuokralaisen kanssa! Netin kautta saa vuokrattua ilman takuuvuokria ja vuokranantajan näkemistä, kunhan luottotiedot ovat kunnossa. 

Ovatko ihmiset tosiaan niin naiveja!? Uskovat sokeasti siihen että luottotiedollinen ihminen on kaikessa luotettava, eikä voi olla esim. päihdeongelmainen, rikollinen, sekavaa elämäntyyliä viettävä, bilettävä ja asuntoja tuhoava sekopää?

No "onneksi" nämä vuokranantajat saavat jossain vaiheessa maksaa tyhmyydestään kun vastaan tulee puhtaat luottotiedot omaava herranterttu joka aiheuttaa kunnon painajaisen vuokranantajalle ja mahdollisesti naapureille.

Oikeastihan tässä ei ole mitään hyvää enkä toivo sellaista kohtaloa kenellekään - en edes niille idiooteille jotka sinisilmäisesti ottavat asuntoonsa kaikki joilla tämä yksi maaginen luotettavuudesta ja kunnollisuudesta kertova kriteeri täyttyy. 

Mutta ajattelin nyt vain että tämä voisi kenties valistaa edes jotain vuokranantajia - tod.näk ei - tällä palstalla todennäköisintä on että minut haukutaan luottotiedottomaksi luuseriksi joka vinkuu koska ei saa asuntoa. Minulla on puhtaat luottotiedot ja omistusasunto :) 

Ps. En tietenkään tarkoita sitä että luottotiedoton vuokralainen on aina paras ja kunnollinen. Isovanhemmillani on huonoja kokemuksia _myös_ luottotiedottomista sekopäistä jotka ovat niin ikään hajottaneet asuntoja ja häiriköineet naapureita. Juuri tämän vuoksi vuokranantajan olisi ensiarvoisen tärkeää TAVATA vuokralainen tai edes viestitellä/puhua tämän kanssa ja selvitellä vähän KOKONAISTILANNETTA, ei tuijottaa pelkästään luottotietoja.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täälläkin yhdessä pohjoisen kaupungissa on vuokranantaja, joka vuokraa juopoille, sekakäyttäjille, ottaa kaupungin/kelan kautta ja yhteiskunta maksaa ja vielä koettaa remontoida kämpätkin yhteiskunnan piikkiin, vaikkei aihetta oliskaan kun sillä on joku lakiatietävä takana ajamassa hänen asioita. Kaikki sille kelpaa kun vain vuokralainen on, loppulasku voi yllättää vaikkei aihetta ole siihenkään.

Vierailija
82/100 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me emme vuokraa asuntoa sellaiselle jolla ei ole luottotietoja. Nykyään luottotiedot saa nopeasti takaisin kun on maksanut ulosotossa olevat pois. Olen itse tehnyt palkanlaskentaa ja ulosotossa olevilta menee niin suuri osa palkasta ulosottoon että riski sille että vuokraan ei riitä rahaa on todella suuri. Meidän sijoitusasunnot ovat uusia ja laadukkaita joten niissä on kalliimpi vuokra. Se kertoo jo ihmisestä aika paljon jos ei ole edes luottotietoja ja haluaa vuokrata kalliin asunnon.

Taidanpa tietää kuka vuokranantaja kyseessä. Enpä voi tollasta hitleriä kenellekkään suositella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedottomat kuvittelee, että sillä on jotain merkitystä vuokranantajalle, kun vakuutellaan että luottotietoja ei ole, mutta vuokravelkaa ei ole. Mitä sillä on väliä? Sitten kun jätät vuokratKIN maksamatta, jään odottelemaan saataviani kunnes olet ensin maksanut kaikille muille kelle olet velkaa.

Omistan puolikkaan sijoitusyksiöstä, ja kun omastakin kodista pyörii asuntolaina, ei mulla ole varaa maksaa sijoitusasunnon vastikkeita omasta pussista, jos siellä majailee joku joka ei hoida maksuja ajallaan. Häätö on raskas prosessi joka kestää monta kuukautta.

Vierailija
84/100 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulo s ott o ta ppaa teh o kkaa sti j a saa t ra has i valtion ko n tt o ri st a kork oi neen...

Vierailija
85/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luottotiedot tietämättä mene. Rahankäytössä on jotain häikkää, jos laskut unohtuu.

Vierailija
86/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas seurasin vierestä, kun luottotiedoton puhui itsestään samalla tavalla kuin AP kaveristaan ja sitten hänelle vuokrattiin asunto. Menihän siinä 8kk ihan ok, kunnes ongelmat alkoi ja niin alkoi myös vuokra-asunnossa häiriköinti, mikä lopulta johtui siihen, että vuokranantaja joutui häätämään vuokralaisen ja menetti aika paljon rahaa. Tämä sama luottotiedoton on nyt jälleen hakemassa uutta asuntoa ja puhuu siitä, että kun hän nyt käy töissä ja kaikkea että miksi kukaan ei vuokraa.

Vierailija
87/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mahdollista valita kahdesta eri hakijasta, joista toisella on luottotiedot kunnossa ja toisella ei, niin kyllähän vuokraan asunnon sille, jolla ne on kunnossa. Ikinä en ole edes harkinnut vuokraavani luottotiedottomalle. Se kielii elämänhallintaongelmasta ja asuntosijoittajana minulle itsellänikin lainat juoksee eikä ole varaa ottaa ylimääräisiä riskejä.

Vierailija
88/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on niitä luottotiedollisia joilla ei ole aikomus mennä töihin.

Vierailija
89/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun ei ihmisiksi elämisen minimikään onnistu, onko se todella ihme, ettei järkevä ihminen halua luottotiedottomalle vuokrata yhtään mitään omaisuuttaan?

Vierailija
90/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon vuokraaminen vaatii luottotiedot koska vuokrasuhdetta voi verrata rahan lainaamiseen. Jos lainaat minulle rahaa ja en maksa velkaani niin menetät rahasi, ja sama pätee vuokraamiseen. Vuokralaisesta ei pääse eroon moneen kuukauteen vaikka tämä jättäisi vuokransa maksamatta. Samaan aikaan asunnon omistajan maksettavaksi jää helposti  tuhansia euroa vastikkeita, perintäkuluja ja mahdollisen lainan korkoja. 

Mutta tietenkään luottotiedot ei ole ainoa tarkistettava asia, vaan paljon merkitsee myös yleinen habitus, elämäntilanne ja mahdollinen työpaikka. Mutta jos asuntoa hakee 10 ihmistä ja yhdeksällä on luottotiedot kunnossa, niin kyllä se yksi on aika pahasti altavastaajana.  Siinä tapauksessa kannattaa hakea vaikka kaupungin tai muun vastaavan yhteisön vuokra-asuntoa kunnes saa asiansa järjestykseen.

terveisin vuokraisäntä

Miten suhtaudut jos vuokraehdokkaan nimi on esim ahmed tai mohammud?

Vierailija
91/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No me haetaan vuokralainen aina välitysfirman kautta ja luottotietojen lisäksi selvitetään mm. työpaikka, työsuhteen laatu, kk palkka ja lisäksi välitysfirma raportoi mm. etnisen alkuperän ym. vastaavat, päätökseemme vaikuttavat tekijät.

Kaksi viimeistä asuntoa olen vuokrannut yksityisiltä, välissä oli kaupungin asunto ja sitä ennen yksityiseltä. Yksi vuokranantaja kysyi luottotietoja jotka oli silloin menneet mutta antoivat asunnon kuitenkin. Tämä viimeinenkään ei luottotietoja kysellyt, arveli varmaan että ollaan asiallinen pariskunta kun on lapsetkin saatu kasvatettua ja maailmalle. Ohitettiin pari nuorta paria. Luottotiedot voi menettää monesta syystä. Voi joutua huijauksen tai vääryyden uhriksi kuten minä. Ja tunnen pari asuntosijoittajaa, asunto löytyisi varmasti jos tarvisin. Nyt on luottotiedot kunnossa.

Vierailija
92/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me haetaan vuokralainen aina välitysfirman kautta ja luottotietojen lisäksi selvitetään mm. työpaikka, työsuhteen laatu, kk palkka ja lisäksi välitysfirma raportoi mm. etnisen alkuperän ym. vastaavat, päätökseemme vaikuttavat tekijät.

Itse en hakisi tuollaiselle vuokranantajalle, joka kyselee palkkakuitteja, ammattia ja työnantajaa (vaikka kuinka luottotiedot olisi kunnossa), koska tämänhän voi jo arvata etukäteen mitäpä sillä tiedolla tekevät, lahjovat ja savustavat työpaikoilta ulos.

En myöskään hakisi kenellekään pienelle yksityiselle ihan siitä syystä, että voivat pistää täysin kelvollisen asukkaan ulos koska vaan silloin kun mieli tekee ilman mitään syytä (näin on käynyt kavereilleni).

Voi herranjestas mitä pskaa!

Vierailija
93/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vuokranantaja (10 asuntoa) ja olen vuokrannut pariskunnalle, joista toinen oli luottotiedoton. Hyvin on mennyt, muuten olen aina saanut luottotiedollisia vuokralaisia.

Lähes varmoja luottotiedottomien valehtelun merkkejä mitä ole huomannut 7 vuoden vuokranantajataipaleella:

- Joudumme muuttamaan kun naapurit ei kestä meidän koiraa / lasta ja soittelevat isännöitsijälle aiheetta --> todennäköisesti kaikki vuokrat maksamatta ja häätö käynnissä

- Menetin luottotiedot kun yritys meni konkurssiin --> lähes aina valhetta, kun alkaa tarkastamaan rekisteriä, saatavat yleensä kaikenlaisista nettikaupoista ja vuokrataloyhtiöiltä

Yleensä mitä monimutkaisempi selitys niin sitä todennäköisemmin joku koira on haudattuna.

Vierailija
94/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska emme asu Kiinassa, meillä ei ole rekisteriä siitä kuinka hyviä vuokralaisia ihmiset ovat. Luottotietorekisteri sen sijaan on. Jos siitä hyvästä vuokralaisuudestakin kerättäisiin rekisteriä, varmasti kiinnostaisi. 

Käytöstavat ja terve järki puuttuvat niin monelta ihmiseltä, että mitään takeita ei tietysti ole vaikka luottotiedot olisivatkin kunnossa. 

Vierailija
95/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaihtui hiljattain vuokralainen sijoitusasunnossa. Sain useita yhteydenottoja. Joukossa oli myös pariskunta, joka kertoi että heillä on molemmilla luottotietomerkintä. Vastasin että se ei välttämättä ole kynnyskysymys ja kysyin miten merkinnät ovat tulleet. Eivät vastanneet tuohon viestiin enää mitään, joten vuokrasin asunnon näytön jälkeen henkilölle jonka koin luotettavaksi ja sellaiseksi, jonka kanssa tulemme hyvin toimeen (tämä on itselleni tärkeä asia). Hänellä on myös luottotiedot kunnossa.

Minusta oli kiva että tämä pariskunta kertoi merkinnöistään avoimesti, mutta en voi vuokrata asuntoani tältä pohjalta jos en saa tarkempaa kuvaa tilanteesta. Varsinkin kun myös sellaisia tulijoita oli, joilla luottotiedot oli kunnossa.

Vierailija
96/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 2 speksit täyttävää ehdokasta joista toisella ei ole luottotietoja, niin arvaapa kumpi saa asunnon. Ei se ainoa kriteeri ole, mutta siitä en myöskään tingi.

Vierailija
97/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, onpa naurettavaa yleistämistä tuokin. Itse olen täysin työtön, saan asumistukea vuokrakämppääni ja maksan vuokran joka kuukausi säntillisesti. En juopottele enkä reuhaa kämpässäni. Elän siististi. Mutta joo, sun kriteereillä ehkä kämppääsi päätyy työssä käyvä suomalainen sekopää, joka räyhää joka viikonloppu. Et voi koskaan tietää.

Vierailija
98/100 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksuhäiriömerkintä poistuu suhteellisen lyhyen ajan jälkeen, kun asiansa on saanut kuntoon.

Siten se merkintä kumoaa kaikki "käyn töissä, opiskelen ja olen kaikin puolin tunnollinen" argumentit, koska a) joko et ole, tai b) olet saanut taloutesi vastikään järjestykseen eikä sen kestävyydestä ole mitään näyttöä.

Toki en väitä, etteikö ne luottotiedot voisi mennä myöhemmin sellaiselta, jolla ne on kunnossa, tai eikö ne menettänyt voisi saada asioitaan kuntoon. Mutta kun en voi tietää niin pakkohan sille on antaa painoarvoa, mikä se tilanne viimevuosien aikana on ollut. Vuokranantajana kun lähinnä kiinnostaa se, maksaako se vuokralainen vuokransa ja jos aiheuttaa vahinkoa, onko hänellä maksukykyä, jotta saan kulut katettua.

Vierailija
99/100 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela väitti saa minkä tahansa, ei saa. Haettu ainakin 15 toimistosta ei oteta, ei ota lumo ei m2, Toivo ei. Turhaa suositeltu eivät hyväksy. 

Vierailija
100/100 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minullakin luottotiedot joskus menneet omien ongelmieni vuoksi, mutta ei sillä kyllä ole mitään tekemistä sen kanssa millainen vuokralainen olen. Nyt työttömänäkin maksan tietysti vuokran ihan kuten ennenkin, ero vain siinä että nyt maksan sen tuista enkä palkasta. Pidän myös asunnon kunnossa enkä biletä tai mekasta asunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme