Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottotiedot ainoa ja tärkein kriteeri vuokralaisen valinnassa - kuinka tyhmiä vuokranantajat ovat?

Vierailija
02.02.2024 |

Ystäväni etsi tässä äskettäin asuntoa ja minä seurasin prosessia vierestä. Hänellä ei ole luottotietoja. On ammatti, opiskelee, käy töissä -  kaikin puolin ns. kunnollinen ihminen. Silti asuntohakemuksia toisensa perään hylättiin luottohäiriöiden takia.

Lopulta löytyi onneksi järkevä vuokranantaja jota kiinnosti enemmän se millainen vuokralainen hän on, miten elää ja millainen maksukyky. Eikä vain se pyhä lehmä "luottotietojen oltava kunnossa". Ystäväni sai asunnon.

Itse jäin miettimään asiaa pidemmäksi aikaa. Niitä vuokranantajia joita ei siis kiinnosta vuokralaisessa muu kuin luottotiedot. 

Isovanhempani omistavat useita asuntoja joita vuokraavat. Mummo sanoi että on silkkaa tyhmyyttä vuokranantajalta asettaa luottotietiedot ainoaksi kriteeriksi vuokralaisen valinnassa. Hän kertoi itsekin menneensä vuokranantaja"uransa" alussa siihen halpaan että uskoi sokeasti että jos luottotiedot ovat kunnossa niin kaikki muu on kunnossa.

Hänellä on ollut viisi luottotiedollista vuokralaista joista ei ole mitään hyvää sanottavaa. (On siis tietysti myös niitä luottotiedollisia joista ei ole kuin pelkkää hyvää sanottavaa).

Näistä viidestä kolme jättivät vuokrat maksamatta, yksi ei suostunut lähtemään kämpästä edes häädön jälkeen vaan vaati pitkää prosessia ja lopulta poliisia poistaa hänet asunnosta. Kolmesta kaksi eivät siivonneet asuntoa lähtiessään. Siivous/tyhjennys jäi vuokranantajalle.

Sitten kaksi "painajaista". Pistivät kämpän siihen kuntoon että mummon piti remontoida ja laittaa asuntoja uusiksi sen elämäntyylin jäljiltä. Toinen keissi lievempi, toinen niin paha että meni vuosi ennen kuin asunto saatiin asumiskuntoiseksi.

Mummo sanoi että noiden tapausten opettamana ei enää ota yhtäkään vuokralaista vain koska luottotiedot ovat kunnossa, eikä jätä ottamatta ketään jos luottotiedot eivät ole kunnossa. Hän haluaa aina tavata vuokralaisen ja tutustua hieman tähän, selvittää mikä tilanne ja millainen maksukyky ja millainen ihminen ylipäätään vastassa.

Silti nykyäänkin monet vuokranantajat vuokraavat asunnon tuosta noin vain, tapaamatta tai edes puhumatta vuokralaisen kanssa! Netin kautta saa vuokrattua ilman takuuvuokria ja vuokranantajan näkemistä, kunhan luottotiedot ovat kunnossa. 

Ovatko ihmiset tosiaan niin naiveja!? Uskovat sokeasti siihen että luottotiedollinen ihminen on kaikessa luotettava, eikä voi olla esim. päihdeongelmainen, rikollinen, sekavaa elämäntyyliä viettävä, bilettävä ja asuntoja tuhoava sekopää?

No "onneksi" nämä vuokranantajat saavat jossain vaiheessa maksaa tyhmyydestään kun vastaan tulee puhtaat luottotiedot omaava herranterttu joka aiheuttaa kunnon painajaisen vuokranantajalle ja mahdollisesti naapureille.

Oikeastihan tässä ei ole mitään hyvää enkä toivo sellaista kohtaloa kenellekään - en edes niille idiooteille jotka sinisilmäisesti ottavat asuntoonsa kaikki joilla tämä yksi maaginen luotettavuudesta ja kunnollisuudesta kertova kriteeri täyttyy. 

Mutta ajattelin nyt vain että tämä voisi kenties valistaa edes jotain vuokranantajia - tod.näk ei - tällä palstalla todennäköisintä on että minut haukutaan luottotiedottomaksi luuseriksi joka vinkuu koska ei saa asuntoa. Minulla on puhtaat luottotiedot ja omistusasunto :) 

Ps. En tietenkään tarkoita sitä että luottotiedoton vuokralainen on aina paras ja kunnollinen. Isovanhemmillani on huonoja kokemuksia _myös_ luottotiedottomista sekopäistä jotka ovat niin ikään hajottaneet asuntoja ja häiriköineet naapureita. Juuri tämän vuoksi vuokranantajan olisi ensiarvoisen tärkeää TAVATA vuokralainen tai edes viestitellä/puhua tämän kanssa ja selvitellä vähän KOKONAISTILANNETTA, ei tuijottaa pelkästään luottotietoja.

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tuleva vuokranantaja tehdä jopa eläinsuojeluilmoituksen koska luottomerkinnöissä on yksi eläinlääkärilasku mennyt ulosottoon?

Kun tietää että omistan eläimiä. Siis voiko hän tehdä näin kun on saanut käsiinsä minun luottohistorian

Tekisin. Koska eikö se ole kaikkien kannalta parempi että eläimiä ei ole niillä kenellä ei ole varaa

Olet ilkeä

Vierailija
62/100 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä vuokraisi luottotiedottomalle asuntoa. Mistäpä sen tietää, puhuuko tämä henkilö totta, jos hän väittää, ettei ne ole menneet oman mokailun vuoksi. Kyllä lähes jokaisessa tapauksessa kyse on taloudellisesta holtittomuudesta. Pienellä osalla on esim. konkan takia ne mennyt. En ottaisi riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan mutta luottotiedoton ihminen ei ole kunnollinen ihminen.

Vierailija
64/100 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä pitäisin tyhmänä, jos vuokraisi asunnon luottotiedottomalle. Taitaa aloittaja puhua itsestään, eikä ystävästä.

Vierailija
65/100 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä vuokraisi luottotiedottomalle asuntoa. Mistäpä sen tietää, puhuuko tämä henkilö totta, jos hän väittää, ettei ne ole menneet oman mokailun vuoksi. Kyllä lähes jokaisessa tapauksessa kyse on taloudellisesta holtittomuudesta. Pienellä osalla on esim. konkan takia ne mennyt. En ottaisi riskiä.

Ne pystyy tarkistamaan mistä syystä mennyt. Mustaa valkoisella, ei auta valehtelu

Vierailija
66/100 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne pystyy tarkistamaan mistä syystä mennyt. Mustaa valkoisella, ei auta valehtelu

No ei se silti kerro koko totuutta. 

Vierailija
67/100 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne luottotiedot on se eka ja ehdoton asia, sen jälkeen alkaa valinta. Miksi ottaa ehdoin tahdoin tapaus, joka ei maksa vuokraa, kun voi valita sellaisen, joka todennäköisesti vuokransa maksaa?

Joo... kyllä varmaan ja helppo tarkistaakin. Summat ja kenelle on sitä velkaa jäänyt. Itsellä meni luottotiedot taistellessani lasten tapaamisista ja isänä tietysti hävisin... tuloksena aika isot asianajokulut. Työt loppuivat ja samoin rahat. Ja iski masennus ja paha. Annoin kaiken vaan mennä... pankin kanssa sain kyllä sovittua velkani hoidot mutta verottaja ja vakuutusyhtiö alkoivat periä lopetetun firmani muka maksamattomia veroja ja maksuja. Vaikka olin tehnyt lopetusilmoitukset aivan asianmukaisesti. Eivät vaan olleet menneet perille. Muutaman vuoden olin ulosotossa ja se hyvä oli asiassa että sossu makseli elatusmaksuni ja ulosottojanikin aikas mukavasti. Siksi ei edes kannattanut alkaa

Siis jos ei ollut maksamattomia laskuja, niin miten pääsit ulosottoon?

Vierailija
68/100 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja kahvittelisi vuokralaisehdokkaiden kanssa kuukausia saadakseen selville, onko vuokralainen mahdollisesti rikollinen tai asunnon tuhoava bilettäjä.

Vierailija
69/100 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää miksi eivät tarkista rikosrekisteriä?? Eihän ne luottotiedot kerro sitä mitä on tehnyt, onko se niin paha jos ottanut nuorena liikaa la velkaa tai vahingossa jäänyt maksamatta yhden sairaala /vuokralaskun tms. Itse katsoisin mieluiten sitä rikosrekisterin sieltä näkee mitä on tehnyt! Minulla oli velka, niin sellainen kokemus olin vuokraamassa kaikki sovittu, mutta yks kaks vuokranantaja halusi enemmän käteisellä vakuutta ja alkoi epäillä luottotiedot merkinnän takia. Hieman ihmetytti kun vuokraus oli jo sovittu, onneksi en ehtinyt pakata tavaraa. Nyt olen osan velasta saanut pois, ettei kaikki jätä maksamatta tahalteen. Ei kaikki jätä velkoja tahalteen ja kyllä ihmetytti kun jotkut vaatii vain käteisenä vakuutta. Onko heillä hyvät aikeet jos ei mikään muu vakuus käy kuin se käteinen? Nyt katson sellaisen jolle käy muutkin vakuusmuodot, tulee mieleen juokseeko omistaja tuhlaamaan vakuus rahat jos oltava käteinen. Ja tuosta ei jää merkintää niin voi pyytää uudestaan vakuutta. 

Vierailija
70/100 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan luotettava ja normaali vuokralainen ei ole menttänyt luottotietojaan. Vaikka olisi, niin miksi ottaa riski jos löytää sellaisen, jolla ne eivät olet menneet?

Vuokranantajan suurimpia riskejä ovat että vuokralainen laittaa kämpän matalaksi tai ei maksa mitä kuuluu. Luottotietojen menettäminen liittyy suoraan jälkimmäiseen.

Vierailija
71/100 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun täällä raumalla ja minulla on luottotiedot kunnossa ollut aina. Asuin kunnan vuokra-asunnossa noin 20 vuotta sitten mutta kun työnantaja ei maksanut palkkaa niin yhden kuukauden vuokranmaksu myöhästyi  40 päivää joten kunnan vuokra toimisto laittoi sen perintään. Maksoin sen vuokran kuitenkin mutta siitä jäi merkintä kunnan vuokra toimistoon.  Se merkintä muistetaan vieläkin 20 vuoden jälkeen enkä ole saanut kunnan vuokra-asuntoa 15 vuoteen. Lähetin varmaan 15 hakemusta mutta en ole saanut asuntoa kunnalta vaikka täällä oli yksi kokonainen kerrostalo jossa oli 24 asuntoa tyhjillään 2 vuotta ja siinä oli yksiöitä 400 euron kk vuokralla niin en saanut asuntoa vaikka minulla on hyvä palkkatyö.

Asun nyt osuuspankin vuokra asunnossa olen asunut tässä 13 vuotta ja maksanut aina vuokran ajallaan ja olen maksanut ennakkoakin 500 euroa pahan päivän varalle. Mutta halusin muuttaa toiselle puolelle kaupunkia kunnan vuokra asuntoon mutta en saa kunnalta asuntoa. Ei auta vaikka on luottotiedot kunnossa ja palkkatyö. Joskus sanoivat että se merkintä on siellä.

Vierailija
72/100 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän pitkä vuodatus jostain luottokelvottoman "kaverin" tilanteesta. Taitaa olla itse ap joka on tämä "kaveri".

Vierailija
73/100 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantaja kahvittelisi vuokralaisehdokkaiden kanssa kuukausia saadakseen selville, onko vuokralainen mahdollisesti rikollinen tai asunnon tuhoava bilettäjä.

Kun henkilö on asunut pitkän aikaa jossain, ja tiedetään hän on aina maksanut laskunsa, tälläkin on merkitystä.  

Vierailija
74/100 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin maksuhäiriömerkintä poistuu rekistereistä 30pv sisään velan pois maksamisesta. Mikäli ihan järkevä henkilö kyseessä jolla nyt vaan jonkun unohduksen/riidan/väärinkäsityksen tms. takia mennyt tiedot niin nopeasti sen homman saa kuntoon. 

Vierailija
75/100 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sossut neuvovat että antaa luottotietojen mennä, jos rahat eivät riitä elämiseen. Sitten jättävät asiakkaan oman onnensa nojaan. Eikös heidän pitäisi auttaa ihmisiä. 

Olisiko antaa konkreettia esimerkkejä siitä, miten yli varojensa elävää voisi tehoavasti auttaa? Rahan tai siihen verrattavien tukien ym. maksusitoumuksien jakaminen tuhlaamisorjentoituneelle ei korjaa juurisyytä eli sitä, miksi ihminen elää jatkuvasti velaksi.

Vierailija
76/100 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään vuokranantajaa, jolla luottotiedot olisivat AINOA kriteeri. Täällä päin joka asuntoon on kymmeniä tulijoita. Aina niistä yhdellä on yhtä hyvät vakituiset tulot, lemmikitön, fiksusti käyttäytyvä ja suositus aikaisemmalta vuokranantajalta, kuten sillä maksuhäiriömerkintäiselläkin, mutta ne luottotiedot on kunnossa.

On hyvin harvinaista, että se luottotiedoton olisi muuten paras hakija kaikilla muilla käytössä olevilla mittareilla.

Vierailija
77/100 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sulle on väittänyt, että luottotiedot on AINOA kriteeri jota vuokranantajat käyttävät? 

Ei tietenkään ole. Mutta on se usein yksi ehdottomista kriteereistä. Itse olen kerran suostunut vuokraamaan kun oli niin hyvä selitys miksi entisen yrittäjän luottotiedot oli menneet firman konkurssissa. Sain sitä kyllä katua, joten toiste en samaan halpaan mene.

Pärstäkerroin on tärkein profiili. Jos on sukupuu kunnossa, uskovainen naimaton niin on jopa mahdollisuus saada se vaatekomero opiskelupaikkakunnalta ilman omaa sisäänkäyntiä a 500 e/kk. Tämä ei ole vitsi vaan perustuu ihan omaan kokemukseen.

Vierailija
78/100 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas typerää, tiedän parikin ihmistä jotka jättäneet vuokrat pystyyn ja juuri ennen kuin häätö on tulossa, ovat nopeasti vuokranneet uuden asunnon ja lähteneet edellisestä.  Saaneet uuden asunnon todella nopeasti juurikin siksi, että luottotiedot kunnossa. Molemmissa tapauksissa saaneet vieläpä valita useammasta vaihtoehdosta. Sitten taas toisaalta tiedän luottotiedottomia, jotka ovat ulosotossa mutta maksavat vuokran  aina vastuullisesti ajallaan. 

Vierailija
79/100 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No me haetaan vuokralainen aina välitysfirman kautta ja luottotietojen lisäksi selvitetään mm. työpaikka, työsuhteen laatu, kk palkka ja lisäksi välitysfirma raportoi mm. etnisen alkuperän ym. vastaavat, päätökseemme vaikuttavat tekijät.

Moni hyvä vuokralainen kiertää välitysfirmojen kautta vuokrattavat asunnot kaukaa. Henkilökohtaisesti pidän tärkeänä, että mahdollinen vuokralainen ja mahdollinen vuokranantaja tapaavat ennen sopimuksen allekirjoittamista. Herää epäilys, että va yrittää pimittää jotain sellaista,  joka vaikuttaa vuokralaisen päätökseen.

Vierailija
80/100 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös luottotiedoton avovaimo ja yhteisen lapsen äiti ei näköjään pääse muuttamaan uuteen asuntoon tämän lapsen isän kanssa. Kummatkin käy vakituiseen töissä ja yhteiset tulot +5000e/kk. 

Tietojen menettämisen syynä oli vakava sairaus(ei mt-ongelmat). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi