Ihan paniikissa
Hei! Olen 21-vuotias nainen ja olen niin huolissani voiko tämä olla jotain sydäninfarktiin viittaavaa Taustatietona: olen normaalipainoinen, en tupakoi, alkoholia harvoin, ei sukurasitetta, liikunnallinen olen ollut aina (voimistelutausta), ei diabetestä, helposti stressaantuva ja ahdistuva olen, VARSINKIN kun kyse on terveydestä. Kolesterolimittaukset tulossa. Nukkumisen kanssa on ollut ongelmia koko ikäni enemmän tai vähemmän. Ferritiini minulla on ollut alhainen todennäköisesti jo lukiosta, jolloin alkoivat myös pahat unettomuusjaksot. Raudanpuuteanemia diagnosoitiin kesällä 2023, mutta tällä hetkellä hemoglobiini on normaali ja tuo ferritiinikin lähtenyt nousuun.
Noin kaksi kuukautta olen kärsinyt erilaisista pelottavista rintatuntemuksista. Oireet alkoivat ihan yhtäkkiä, koskaan minulla ei ole ollut vastaavaa. Aluksi rinnassa meni jotain lukkoon ja hengitys salpaantui. Tämän jälkeen on ollut painon tunnetta rinnalla, hengenahdistusta ja kurkun kuristuksen tunnetta. Myös vasemman käden puutumista/voimattomuutta ja yhtäkkistä kovaa rintakipua sydämen kohdalla. Liikunta tuntuu välillä hyvältä ja välillä ei. Oireet hävisivät noin viikoksi melkein kokonaan mutta tulivat takaisin entistä pelottavampina: Painon tunne rinnalla, sydämen kohdalla tuntuva kipu, rytmihäiriöt ja rytmi ihan sekaisin (muljahduksia ja yhtäkkiä alkanutta ja loppunutta sykkeen nopeutumista on ollut minulla aina), närästyksen kaltaista tunnetta (ei ole ikinä ennen ollut närästystä), kokoajan todella epämiellyttävä tunne vasemmalla puolella rintaa ja kurkussa ihan kuin siellä olisi juuttunut jotain. Kummallinen tunne/kipu säteilee rinnasta vasempaan käteen, selkään, ylävatsalle pallean kohtaan ja vasemmalle leukaperiin. Välillä vasen puoli kasvoista puutuu. Sellaista aaltoilevaa siis. Välillä tuntuu kuin rinnassa olisi piikkipallo. Olo on koko ajan kummallinen ja nukkuminen on huonoa kun pitää olla tietty asento. Rintaan tulee myös välillä sellainen kummallinen väsymyksen tunne, menee vähän kuin maitohapoille ihan tyhjästä.
Tutkittu on paljon: EKG otettu monesti, holter ja sydämen ultraääni tehty, verikokeita otettu eikä missään mitään poikkeavaa. Myös pää magneettikuvattu. Kardiologilla olen käynyt ja oireet selittänyt, mutta mahdolliset jatkotutkimukset vasta kun EKG:ssä jotain näkyisi Olen ihan loppu näihin oireisiin ja niiden tuomaan jatkuvaan pelkoon. Opiskelutkin jääneet tauolle. Pelottaa ihan hirveästi onko tämä jotain enteilyä tulevasta infarktista
Kommentit (21)
Onko elämässäsi paljon jännitystä, stressiä jne.?
Älä kysele omaan terveyteesi liittyvää konsultaatiota trollien ja aivokääpiöiden kansoittamalta anonyymiltä internet-foorumilta. Keskustele lääkärin kanssa, ja pyydä tarvittaessa konsultaatio eri lääkäriltä.
Huolehdi nyt lähinnä omasta jaksamisestasi ja sitten mene aina tarpeen vaatiessa käymään siellä lääkärissä. Se on turvasi ajatuksissasi. Tuttuja oireita mutta yhtään ei kannata sitten tehdä liikaa. Uskoisin että menee ohi, ehkä sellaista uuvahtamista kehossasi. Nuo puutumisoireet sekä halvausoireet ja voimattomuus kielivät hieman sellaisesta. Rakasta itseäsi ja hyvää vointia sinulle nyt sekä tulevaan.
Voisi hyvinkin olla fasettilukko rintarangassa.
Onko Tietzen-syndrooma pois suljettu? Aiheuttaa nimittäin mitä kummallisempia oireita!
Älä käytä e-pilleriä tai hormonivalmistetta jos on oireet, varmista ainakin turvallisuus kunnolla. Yksityinen kardiologi? Onko lihakset jumissa selästä. Onko stressiä, paniikkia, lihasjumeja, kofeiini, alkoholi, sukurasite, verenpaine mikä. Piikit? Ootko saanut tarpeeksi nestettä (ei liikaa), suolaa, magnesium, vitamiinit, miten raudan saanti, proteiini, lepo jne. Onko närästys saatu kuriin, onko sulla valmiste jossa vähiten haittoja. Onko puutoksia ravinnossa tai allergiaa, onko vatsan bakteerit tasapainotettu.
Aiheuttaako stressi ja kylmä oireet, valo, migreeni, paineet. Ahdistushäiriö, stressi ja paniikki voi vielä ruokkia oireita, jos on muutama oire. Tai sitten oireet lisäävät ahdistusta, oravanpyörä on valmis. Luultavasti tilanne paranee ja selviää ajan mittaan. Liikutko liikaa ja laihdutus, alkoholi pienessä määrin voi myös aiheuttaa paniikkia ja huolta. Onko ihmissuhteissa ollut joku ikävä exä tai kontakti. Tee asioita joiden parissa voit hyvin.
Kannattaa alkaa valmistella hoitotahtoa, testamenttia ja hautajaisia.
Ei mitenkään erityisemmin, mutta nyt oireiden myötä tullut hirveä ahdistus niistä. Tiedostan ahdistuksen ja stressin aiheuttavan ihan fyysisiäkin oireita, mutta tässä tilanteessa tuntuu aika kaukaa haetulta. Psykologin kanssa olen myös jutellut paniikkikohtauksista sun muista, mutta kun sen itse tiedostaa ettei tämä sellaistakaan ole. Oireet siis ihan koko ajan päällä.
Ole ystävällinen, tee itsellesi palvelus ja mene lääkäriin. Täällä on pelkkiä mt-ongelmaisia ja puoskareita vastailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä aiempaa keskustelua fasettilukosta https://www.vauva.fi/keskustelu/1415900/ketju/rintarangan_fasettilukko_… .
Aiheuttaa juurikin aloittajan kuvailemia tuntemuksia ja ahdistavaa oloa joka voi mennä jopa paniikkikohtaukseksi.
Komppaan tuota rintarangan lukkoa. Tai jopa ihan vaan paha niskahartialihasten jumi voi aiheuttaa samanlaisia oireita.
oletko viimeaikoina istunut paljon, varsinkin vähän kumarassa asennossa? Tabletilla tai puhelimella tullut vietetä aikaa? Luettu ihan vanhanaikaisia kirjoja? Istuttu autossa?
Kuullostaa paniikkihäiriölä etenkin kuin laajat tutkimukset on tehty eikä elimellistä syytä ole niistä huolimatta löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt näiden oireiden alkaessa hierojalla, joka myös yritti paikkoja naksautella. Fasettilukostakin oli puhetta, mutta silloin ei ainakaan mitään siihen viittaavaa löytynyt.😅 Toki niska ja hartianseutu ovat itselläni aika jumissa
Et kuulosta sepelvaltimotautia sairastavalta. Paniikkihäiriötä veikkaan. Auttasko beetasalpaaja?
Käy Ap lukemassa tuosta Tietzen-syndroomasta vaikka Terveyskirjastosta tai Duodecimin sivuilta. Minut on kerran viety sydäninfarktiepäilynä kiiresti sairaalaan ja tarkemmissa tutkimuksissa diagnoosi muuttui Tietziksi. Sen oireet ovat todella moninaiset ja jos/kun siihen vielä lisätään ahdistusta ja paniikkia, niin kierre onkin valmis...
Jaksamista!
Lisäyksenä siis vielä, voisiko sepelvaltimoiden TT-kuvauksesta olla jotain hyötyä tässä tilanteessa? Tiedostan, että sepelvaltimotauti on hyvin epätodennäköinen syy tälle, mutta selviääkö tuolla TT:llä muuta? Esimerkiksi joku rakennepoikkeavuus verisuonissa tms. Myös koronan jälkitaudin mahdollisuus on käynyt mielessä, mutta en ainakaan tietääkseni koronaa ole sairastanut kuin kaksi vuotta sitten.