Ihan paniikissa
Hei! Olen 21-vuotias nainen ja olen niin huolissani voiko tämä olla jotain sydäninfarktiin viittaavaa Taustatietona: olen normaalipainoinen, en tupakoi, alkoholia harvoin, ei sukurasitetta, liikunnallinen olen ollut aina (voimistelutausta), ei diabetestä, helposti stressaantuva ja ahdistuva olen, VARSINKIN kun kyse on terveydestä. Kolesterolimittaukset tulossa. Nukkumisen kanssa on ollut ongelmia koko ikäni enemmän tai vähemmän. Ferritiini minulla on ollut alhainen todennäköisesti jo lukiosta, jolloin alkoivat myös pahat unettomuusjaksot. Raudanpuuteanemia diagnosoitiin kesällä 2023, mutta tällä hetkellä hemoglobiini on normaali ja tuo ferritiinikin lähtenyt nousuun.
Noin kaksi kuukautta olen kärsinyt erilaisista pelottavista rintatuntemuksista. Oireet alkoivat ihan yhtäkkiä, koskaan minulla ei ole ollut vastaavaa. Aluksi rinnassa meni jotain lukkoon ja hengitys salpaantui. Tämän jälkeen on ollut painon tunnetta rinnalla, hengenahdistusta ja kurkun kuristuksen tunnetta. Myös vasemman käden puutumista/voimattomuutta ja yhtäkkistä kovaa rintakipua sydämen kohdalla. Liikunta tuntuu välillä hyvältä ja välillä ei. Oireet hävisivät noin viikoksi melkein kokonaan mutta tulivat takaisin entistä pelottavampina: Painon tunne rinnalla, sydämen kohdalla tuntuva kipu, rytmihäiriöt ja rytmi ihan sekaisin (muljahduksia ja yhtäkkiä alkanutta ja loppunutta sykkeen nopeutumista on ollut minulla aina), närästyksen kaltaista tunnetta (ei ole ikinä ennen ollut närästystä), kokoajan todella epämiellyttävä tunne vasemmalla puolella rintaa ja kurkussa ihan kuin siellä olisi juuttunut jotain. Kummallinen tunne/kipu säteilee rinnasta vasempaan käteen, selkään, ylävatsalle pallean kohtaan ja vasemmalle leukaperiin. Välillä vasen puoli kasvoista puutuu. Sellaista aaltoilevaa siis. Välillä tuntuu kuin rinnassa olisi piikkipallo. Olo on koko ajan kummallinen ja nukkuminen on huonoa kun pitää olla tietty asento. Rintaan tulee myös välillä sellainen kummallinen väsymyksen tunne, menee vähän kuin maitohapoille ihan tyhjästä.
Tutkittu on paljon: EKG otettu monesti, holter ja sydämen ultraääni tehty, verikokeita otettu eikä missään mitään poikkeavaa. Myös pää magneettikuvattu. Kardiologilla olen käynyt ja oireet selittänyt, mutta mahdolliset jatkotutkimukset vasta kun EKG:ssä jotain näkyisi Olen ihan loppu näihin oireisiin ja niiden tuomaan jatkuvaan pelkoon. Opiskelutkin jääneet tauolle. Pelottaa ihan hirveästi onko tämä jotain enteilyä tulevasta infarktista
Kas kummaa, vissiin käyty ottamassa piikit ja ei suostuta hyväksymään faktoja että nämä on vastuussa ?
Piikitön elämänsä kunnossa ja vedossa, että näin tämä elämä.