Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotteko, että kaikki autismin kirjon diagnoosin saaneet ovat oikeasti kirjolla?

Vierailija
02.02.2024 |

Kun paljon epäillään, etteivät kaikki ADHD-diagnoosit pidä paikkaansa, niin miten on mielestänne autismikirjon puolella: voiko olla, että jotkut ovat saaneet diagnoosin väärin perustein?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin ettei autismin oireisiin ole lääkitystä, toisin kuin adhd: hen? Vaikka olisikin samanlaisia vaikeuksia?

Samat lääkkeet auttaa autismin oireisiinkin mut tutkineen mukaan.

Vierailija
82/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen meistä saa diagnoosin niin halutessaan. Mikä on normaali ihminen?

Ei kukaan halua mitään diagnoosia huvikseen. Diagnooseja annetaan, jotta henkilö saa oikeanlaista apua ja tukea elämäänsä. Hyödyttää kaikkia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen luultavasti kirjolla, mutta en aio aikuisiällä enää hankkia diagnoosia. Sinnittelen töissä vielä jonkin aikaa.

Hyvä, koska et diagnoosilla eläkettä saisikaan.

Vierailija
84/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos diagnoosi on aikuisena haettu yksityiseltä. Julkisella diagnosoidut lapset on yleensä ihan perusteellisesti diagnosoitu.

Eli julkisella on lahjakkaammat ihmiset töissä ja yksityisellä jämäporukka?

Vierailija
85/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niin ettei autismin oireisiin ole lääkitystä, toisin kuin adhd: hen? Vaikka olisikin samanlaisia vaikeuksia?

Samat lääkkeet auttaa autismin oireisiinkin mut tutkineen mukaan.

Mikä puoskari sinut tutki?

Ei todellakaan autismin oireisiin ole apua stimulanteista.

Vierailija
86/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu siltä kuin mitä useampi työtön pummi alkaa luulla olevansa autisti vaikka syy huonoon menestykseen voi olla ihan yksinkertaisesti heikkolahjaisuus ilman mitään kummempaa vammaa.

Huvittavaa kyllä, toisinaan se työtön pummi voi olla myös älykkäämpi kuin keskimääräinen henkilö ja poikkeavasta aivotoiminnasta tai muusta johtuen ei kykene arkeen, joka on suunniteltu vähemmän älykkäille ihmisille. 

Vierailija
87/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuntuu taas niin pahalta tämä työttömyys. Jouluna ajattelin jo päättää päiväni koska olen niin tyhmä etten pärjää normaalien ihmisten seassa. Mitään muuta ei saa kun haukkumista. Mikään öykkäri en ole ja kunnollinen ihminen, en polta enkä juo edes. Olen vain hölmömpi kuin muut. Olisinpa syntynyt normaaliksi 

N36

Vierailija
88/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole. Ei kaikki umpisuolileikkauskeen kiidätetytkään olekaan olleet umpparipotilaita. Sellainen kuuluu diagnostiikkaan: hommat toimii, jos tulee tietty % virhediagnooseja.

Vierailija
89/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koska niitä ei diagnosoida yleislääkärillä vaan siihen on omat klinikat olemassa.

Mutta yleislääkärit mm. ilmeilevät kuin pellet, jos on mainintaakin oireista. Huom. ei edes diagnoosia. Niiden liioitellut ilmeet sopisivat teatteriin, eivät terveydenhuoltoon. 

Vierailija
90/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ole pelkästään hyväksyttyä olla vajaavainen, vaan se tuntuu olevan vaatimus. 

Sitten nyoret kilpaa huutavat julki : minulla on sitä ongelmaa ja minulla tätä, olen muunsukupuoöinen, olen autisti, olen adhd, ole sitä ja tätä. Asiaa pitää oikein korostaa. 

Huomaa, että asia ei ole sinulle henkilökohtainen. Ihan jokaikinen päivä toivon, että minulla ei olisi näitä haasteita, mitä on. Ja vaikka päällänsä seisoi, niin asiat eivät poistu. 

Näin itse 6-vuotiaana autistiksi diagnosoituna autismi on ollut minulle aina jonkinlainen häpeän aihe joten tuntuu pahalta, kun ihmiset ostaa itselleen diagnooseja joilla ylpeillään.

Vierailija
91/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuntuu taas niin pahalta tämä työttömyys. Jouluna ajattelin jo päättää päiväni koska olen niin tyhmä etten pärjää normaalien ihmisten seassa. Mitään muuta ei saa kun haukkumista. Mikään öykkäri en ole ja kunnollinen ihminen, en polta enkä juo edes. Olen vain hölmömpi kuin muut. Olisinpa syntynyt normaaliksi 

N36

Olet arvokas omana itsenäsi. <3 Aina on ilkeitä ihmisiä, älä lannistu. 

Vierailija
92/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ole pelkästään hyväksyttyä olla vajaavainen, vaan se tuntuu olevan vaatimus. 

Sitten nyoret kilpaa huutavat julki : minulla on sitä ongelmaa ja minulla tätä, olen muunsukupuoöinen, olen autisti, olen adhd, ole sitä ja tätä. Asiaa pitää oikein korostaa. 

Huomaa, että asia ei ole sinulle henkilökohtainen. Ihan jokaikinen päivä toivon, että minulla ei olisi näitä haasteita, mitä on. Ja vaikka päällänsä seisoi, niin asiat eivät poistu. 

Näin itse 6-vuotiaana autistiksi diagnosoituna autismi on ollut minulle aina jonkinlainen häpeän aihe joten tuntuu pahalta, kun ihmiset ostaa itselleen diagnooseja joilla ylpeillään.

Terapiassa käsitellään itsensä hyväksymistä, suosittelen ettei katkeroidu

Vierailija
93/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu siltä kuin mitä useampi työtön pummi alkaa luulla olevansa autisti vaikka syy huonoon menestykseen voi olla ihan yksinkertaisesti heikkolahjaisuus ilman mitään kummempaa vammaa.

"Työtön pummi"

Kylläpä puhut rumasti kanssaihmisistä. Myös heikkolahjaisuus on elämää paljon lamauttava asia vaikkei kummempi "vamma" olekaan. Aiheuttaa syrjäytymistä ja sitä myöten mt ongelmia. Juurikin kaltaistesi vuoksi koska tietävät olevansa vajavaisia ja sen lisäksi haukutaan pummiksi. Tukea nämä ihmiset tarvitsevat. Ja varsinkin opiskeluun. On kai olemassa oppilaitoksia missä opiskelu on tehty ihmisen haasteiden mukaan mutta näihin pääsee vain kunnon diagnoosilla. 

Pitäisi saada paremmat opiskelumahdollisuudet myös heikkolahjaisille

No mistä tiedetään että ihminen on heikkolahjainen eikä esitä? Näitäkö sitten pitäisi kohdella eri tavalla koska haluavat päästä helpommin esimerkiksi näyttötilaisuudessa. Noin saadaan epäammattimaisia työntekijöitä. Kyllä lähtökohtaisesti kaikkia pitää kohdella samoin mitä tulee ammattiin valmistumisessa.

Vierailija
94/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on olla oikeasti autismin kirjolla? Missä se raja menee? Uskon, että ihminen, joka on hakenut diagnoosin kärsiin autismin kirjon piirteistä, että diagnoosia on lähdetty hakemaan ihan syystä. Se on sitten jonkun ihminsen päätös jossain ja voi olla myös tulkintakysymys mikä on ns. oikea häiriö ja mikä normaalia, että kuinka isoja ongelmia pitää olla ja miten niitä on osannut eri tahoille sanoittaa. Ihmisellä voi olla vahvasti elämää haittaavia autismin kirjon piirteitä, eikä silti ole diagnoosia eri syistä. 

Mutta onhan sitä muitakin diagnooseja kuin autismi? Etkö muista ollenkaan sitä? Vaikka henkilö menisi sinun sanojasi lainaten "hakemaan" autismidiagnoosia, hän voi saada esim. persoonallisuushäiri- tai kehitysvammadiagnoosin. Kaikki poikkeavuus ei ole autismia.

Mikään niistä muistakaan ei välttämättä ole oikea.

Kai tiesit, että esim. endometrioosissa on edelleen jopa vuosikymmenien viiveitä. Ei ole vaikeaa, mutta niin se vaan tuntuu olevan. 

Vierailija
95/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työtön pummi"

Kylläpä puhut rumasti kanssaihmisistä. Myös heikkolahjaisuus on elämää paljon lamauttava asia vaikkei kummempi "vamma" olekaan. Aiheuttaa syrjäytymistä ja sitä myöten mt ongelmia. Juurikin kaltaistesi vuoksi koska tietävät olevansa vajavaisia ja sen lisäksi haukutaan pummiksi. Tukea nämä ihmiset tarvitsevat. Ja varsinkin opiskeluun. On kai olemassa oppilaitoksia missä opiskelu on tehty ihmisen haasteiden mukaan mutta näihin pääsee vain kunnon diagnoosilla. 

Pitäisi saada paremmat opiskelumahdollisuudet myös heikkolahjaisille

No mistä tiedetään että ihminen on heikkolahjainen ei

Mikään paperilappu ei takaa ammattilaista. Meillä on töissä alaan kouluttautunut ihminen ja hänen jälkiään saa korjata tämän tästä. Ja ne jotka korjaa jälkiä ovat niitä jotka ovat oppineet työssä, ilman mitään tutkintoja 

Vierailija
96/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän ei ole mielipidekysymys vaan faktaa. Itse en millään haluaisi uskoa, että on mahdollista saada autisminkirjon diagnoosia väärin perustein, mutta faktaa on, että niin voi käydä. Ainakin Ruotsissa ruotsalaisprofessori Christopher Gillbergin mukaan monet autismidiagnoosin saaneet eivät oikeasti ole kirjolla:

https://www.gu.se/nyheter/christopher-gillberg-varnar-for-overdiagnosti…

Lisäksi Gillberg kirjoittaa ruotsinkielisessä kirjassaan Essence, että autismista voi joskus kasvaa pois. Tämä koskee Gillbergin mukaan niitä, joilla on Aspergerin syndrooma (Ruotsissa on vielä käytössä ICD-10, jonka perusteella Asperger-diagnooseja annetaan vielä tänä päivänä vuonna 2024). Mutta 90 % Asperger-diagnoosin saaneista ovat edelleen kirjolla 10 vuotta diagnoosin saamisesen jälkeen. Tämä siis Gillbergin mukaan.

Vaikea sanoa, ovatko kaikki suomalaiset autisminkirjon saaneet oikeasti kirjolla, mutta en yhtään hämmästyisi, jos tilanne olisi sama kuin Ruotsissa.

Kuitenkaan ulkopuoliset eivät voi koskaan arvioida, kenellä on oikeasti autismi ja ketkä ovat saanut diagnoosin väärin perustein. Autisminkirjon piirteet ja vaikeudet eivät aina näy päälle päin. Henkilöllä, joka ystävien ja sukulaisten mielestä vaikuttaa liian "normaalilta" ollakseen kirjolla, voi oikeasti olla autismi ja paljonkin vaikeuksia ja haasteita.

Lisäksi on tärkeä muistaa, että vaikka autisminkirjon diagnooseja annetaankin väärin perustein niin on olemassa myös monia aikuisia, varsinkin naisia, jotka ovat kirjolla mutta eivät ole saaneet diagnoosia.

Vierailija
97/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiaa aletaan tutkia jo lapsena, niin en usko, että on paljoa vääriä diagnooseja joukossa. Olemme lapseni kanssa ravanneet niin monissa tutkimuksissa monen vuoden ajan jo. Neurologi (joka itsekin oli kirjolla) totesi lapsen olevan asperger, mutta autismidiagnoosia ei kuitenkaan kirjattu mihinkään. Näinkin voi olla, että on autisti ilman diagnoosia. 

Vierailija
98/106 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako autismidiagnoosilla piriä?

Ei saa.

Vierailija
99/106 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen luultavasti kirjolla, mutta en aio aikuisiällä enää hankkia diagnoosia. Sinnittelen töissä vielä jonkin aikaa.

Hyvä, koska et diagnoosilla eläkettä saisikaan.

Mä "sain" eläkkeen masennusdiagnoosilla. Myöhemmin sitten todettiin myös autismi, Aspergerin syndroma. Jos olisi mennyt toisessa järjestyksessä, uskon, että olisin pärjännyt elämässä paremmin. Ehkä jopa saanut jotain oikeita tukitoimia.

Mutta joo, sillä mennään mikä on tilanne. Aspergerina olen riittävän älykäs, etten uhriudu ja jumiudu mihinkään diagnooseihin. Olen viettänyt täyttä elämää myös nuorena eläkeläisenä. Itse asiassa, olen päässyt toteuttamaan itseäni paremmin kuin neurotyypillisten oravanpyörässä.

No hard feelings. 👌🏼

Vierailija
100/106 |
03.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arviolta sadalle prosentille ihmisistä löytyy jokin diagnoosi, kiitos lääketehtaiden masinoinnin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän