Leskeksi jäänyt äitini ei pärjää yksin isossa omakotitalossa, koska ei uskalla ajaa enää autoa. Kauppakäynnit hoidan
ja terveyskeskukseen menee taksilla. Pitäiskö talo myydä pois ja muuttaa toiseen kaupunkiin kerrostaloon?
Kommentit (66)
Mitä se omakotitalon koko tähän vaikuttaa? Ei kai hän sen paremmin pienessäkään talossa pärjäisi, jos ei pääse sieltä kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä omasta kodistaan lähtisi?
Mikä juttu tämä on, onko sulla vain yksi koti (lapsuudenkoti?) ja muuton jälkeen ei enää seuraavaa tule?
Miksi äitisi pitäisi muuttaa nimenomaan toiseen kaupunkiin? Miksei hän voisi pysyä samassa kaupungissa, mutta vaihtaa siellä kerros/rivitaloon kävelymatkan päähän kaupasta?
Olen ainakin itse ajatellut että jos tulee tälläinen tilanne talo heti myyntiin ja muutto vielä helpompaan asumiseen.Olemme miehen kanssa jo suunnitelleet koittaa myydä talo jo muutaman vuoden päästä jos onnistuu.Toivottavasti hän on vielä silloin hengissä .Minustahan ei ole tässä asumaan yksin.
Ap, pääset kyllä huomattavasti helpommalla kerran viikossa kauppareissulla kuin että autat muutossa ja omakotitalon tyhjennyksessä. Tuo ei ole mikään pikkujuttu.
Ihanneko on se ettei vanhempiaan auta vanhana ollenkaan? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanneko on se ettei vanhempiaan auta vanhana ollenkaan? En ymmärrä.
Se vaan helposti liukuu siihen että apua tarvitaan jatkuvasti, just seuraan tässä lähipiirissä tapausta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hänellä on siellä kaupungissa mikä pitää yhtä aktiivisena kuin omakotitalo?
Oma äitini (75v) muutti omakotitalosta kaksioon keskustaan. Omakotitalo oli syrjässä, sieltä ei käynyt kuin pakolliset kauppareissut ja jossain pururadalla kävelyllä. Nyt keskustassa asuessaan käy kävelymatkan päässä kirjastossa, jumpassa, uimahallissa, välillä jopa elokuvissa, konsertissa jne. Kunto on kohonnut ja mieli virkistynyt. Ison talon ja pihan hoitaminen kävi liian raskaaksi ja se oli yksinäistäkin. Nyt liikkuu ihmisten ilmoilla ja puuhailee kaikenlaista oman jaksamisen mukaan.
Pitää hoputtaa ottamaan muutama ajotunti.
Vierailija kirjoitti:
Ap, pääset kyllä huomattavasti helpommalla kerran viikossa kauppareissulla kuin että autat muutossa ja omakotitalon tyhjennyksessä. Tuo ei ole mikään pikkujuttu.
Ap:n äiti on ilmeisesti iäkäs. Kohta tarvii lisää apuja. Kuka huolehtii talon? Pystyykö äiti edes ylläpitämään taloa? Onko ap:lla mitään tietoa äidin taloudellisesta tilanteesta. Jos muisti pettää niin mitä sitten? Sen jälkeen on myöhäistä miettiä talon myyntiä ja talon huoltaminen ja maksut jää lapsille riesaksi. Muistisairaan kanssa on jatkuva huoli ja ristiriidat.
Jos vanhukselle antaa apuja niin he yleensä olettavat, että sitä apua saa aina ja lisääntyvässä määrin ja osaavat syyllistää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se omakotitalon koko tähän vaikuttaa? Ei kai hän sen paremmin pienessäkään talossa pärjäisi, jos ei pääse sieltä kulkemaan.
Isoon taloon on helpompi eksyä. Tavarat hukassa, siivous haastavaa jne. Sitten kun kaatuu, eikä pääse ylös, niin kukaan ei löydä sua sieltä jostain ison talon uumenista.
Olis parempi että sun äiti muuttais tässä vaiheessa helpompaan asumiseen ettei tarvi väkisellä viedä palvelutaloon. Ikävä kyllä jotkut vanhukset pistävät hanttiin, varsinkin jos tulee muistisairautta. Anoppi piti viedä väkisin. Laittoivat pyörätuoliin ja siitä ambulanssiin. Hirveä huuto ja mekkala. Puhukaa nyt. En suosittele ajotunteja vanhalle ihmiselle, höpsistä.
Ruuan voi tilata kotiin jos asuu kuljetusalueella. Mutta sehän ei ole ainoa ongelma. Sitten kun mummeli alkaa sairastella ja pitäs päästä sinne ja tuonne tarkastukseen niin olet pulassa. Toki joo taksi kuljettaa, mutta jossain vaiheessa mummeli tarvii myös saattajan ja kädestä pitelijän.
Vierailija kirjoitti:
Ruuan voi tilata kotiin jos asuu kuljetusalueella. Mutta sehän ei ole ainoa ongelma. Sitten kun mummeli alkaa sairastella ja pitäs päästä sinne ja tuonne tarkastukseen niin olet pulassa. Toki joo taksi kuljettaa, mutta jossain vaiheessa mummeli tarvii myös saattajan ja kädestä pitelijän.
Kaikki kuljetukset hoituu helposti taksilla, mutta kuka sen talon huoltaa ja maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoon taloon on helpompi eksyä. Tavarat hukassa, siivous haastavaa jne. Sitten kun kaatuu, eikä pääse ylös, niin kukaan ei löydä sua sieltä jostain ison talon uumenista.
Aikamoinen linna on jos sieltä ei kaatunutta mummua löydä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen äitisi on?
64v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen äitisi on?
64v
Noin nuori vielä, jospa nyt annat olla, äitisi päättää itse mitä tekee. Muistisairaus tietenkin eri juttu, mutta ei aloituksessa mainittu muuta kuin että ei uskalla ajaa autoa. Mulla ollut sama tilanne ja kävin äidin kanssa kaupassa silloin kun oli enemmän ja painavaa kannettavaa, muuten äiti hoiti itse asiansa. Ja eli talossaan 88-vuotiaaksi asti eikä tullut mieleenkään häntä sieltä ruveta pois ajamaan.
Itse pitää ihmisen saada päättää missä asuu. Ei suku saa alkaa määräilemään vaikka olisi vanha. Koti on aina koti. Onneksi itsellä ei lapsia ja päätän itse. Palveluja voi käyttää jos on rahaa.
Ei tokikaan, kuulostaa hauskalta elämältä sulle. Ja hauskempaa tulossa.