Pienen firman duunarina nauran niille, jotka lakkoilevat palkattoman sairaslomapäivän takia. 😄Tietäisittepä miten pikkufirmoissa on asiat..
Täällä lääkärintodistus pitää maksaa itse ja koko saikku on palkaton. Eipä siksi ole näillä pikkupalkoilla varaa jäädä saikulle. Pienellä porukalla koitetaan selvitä ja auttaa sairasta, jos tämä ei meinaa selvitä työstään. Tietysti sairastellaan aika paljon, koska taudit leviää mutta ei siitä ole firmalle haittaa, kun ei olla pois.
Tuntuu ihan absurdille, että isojen firmojen kermaperseet (joilla on työterveyshuolto) itkevät jonkun yhden ainoan palkattoman päivän takia, vaikka isojen firmojen palkoilla ei ole mikään ongelma olla silloin tällöin palkattomalla yksi päivä!!!! 😄
Täällä jos jäisi lakkoon, tulisi potkut saman tien.
Kommentit (79)
Taidat olla miesalaisen firman työntekijä.
Isoissa firmoissa työskentelee kermapyllyjä.
3tekijän firma ja koronassa olisin ollut terve 3päivässä muuta pakotettiin olemaan 2viikkoa töistä pois ja tietenkin täydellä palkalla.
Pikkufirmoissa hyvät ihmissuhteet omistajan ja alaisten välillä. Kahvit ja teet firman piikkiin, usein pullaakin. Kyllä mieluummin olen kaveriporukassa pikkufirmassa, kuin isossa yrityksessä pelkkä duunari joka lakkoilee porvarin riistoa vastaan. Me ollaan hyviä kavereita omistajan kanssa. Ikinä en vaihtaisi - ikinä ei puhuta politiikkaa, kaikki tuntevat toistensa perheolot. Ja saadaan ostohinnalla niitä asioita mitä tässä firmassa on, ja se on hyvin hyödyllistä. Meistä ei kukaan lakkoile, ei taida kukaan edes kuulua liittoon, työttömyyskassan jäsen olen ollut 30v, koska jo silloin minulle tuttu kertoi ettei mihinkään liittoon tarvitse kuulua, ainoastaan kassaan.
Omituinen huumorintaju sulla. Ota lääkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Kärsi kärsi niin korkeimman kruunun saat.
Se on muutes kirkkaampi kruunu...
Laiskat kollegat kyllä aiheuttavat kärsimystä. Itse työntekijänä toivon että irtisanominen helpottuisi, vetelä lentäisi sohvalleen koska kuuluu sinne, ja saataisiin hyvä kollega, firman tuottavuus paranisi kertaheitolla, samoin meillä mieliala! Ei valivalia jatkuvasti selvästi huonokuntoiselta ylipainoiselta, mutta nuorelta mieheltä. Masentava tyyppi.
Ymmärtääkseni nyt lakkoillaan siksi, että hallitus on viemässä kansalaisilta vaikutusmahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni nyt lakkoillaan siksi, että hallitus on viemässä kansalaisilta vaikutusmahdollisuuksia.
Ai "oikeutta" syrjäyttää demokraattinen ja laillinen hallitus lakoilla?
Vierailija kirjoitti:
Sivistyneissä maissa työntekijöitä arvostetaan ja palkitaan vielä ylimääräisillä bonuksilla. No Suomessa bonukset saa ylin johto. Ne revitään siitä.duunarista joka tyytyy tulemaan sairaana töihin.
Ei palkita! Ylimääräistä voi saada jos on sen arvoinen. Johto on tehnyt tulosta oikeilla strategioilla ja ansainnut bonukset. Huomaa kyllä, ettet ymmärrä bisnestä.
Olen yrittänyt palkata Suomessa työntekijöitä luvaten TULOSPALKKION. Suomalainen nössö ei uskalla luvata, että hänestä olisi mitään hyötyä yritykselle. Tekevät vain duunissa. Ainoastaan maahan.muuttaja taustaiset työntekijät uskaltavat tarttua tulospalkkioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet firmat noudattaa samaa TESsiä kuin isot, joten ihan turha valehdella, että saikku on palkaton. Ei se ole! TESsistä riippuu, onko ensimmäinen sairauspäivä palkaton tai onko alle kuukauden töissä olleen sairausloma palkallinen, mutta työpaikan koko ei määritä sitä, noudatetaanko TESsiä vai ei. Tosin pienessä yrityksessä on helppo tarjota saikuttajalle muuta kuin hänen "omaa" työtänsä.
Nuorena olin pienessä firmassa, joka ei todellakaan noudattanut tessiä. Ihan sama mitä siellä luki, noudattivat omia sääntöjään. Olin useasti liittoon yhteydessä. Sieltä vastasivat että "nää on vaikeita asioita, yritä neuvotella ja pärjäillä siellä". Sen jälkeen en ole rakennusliittoon maksanut euroakaan.
Tes ja laki ovat vielä vähän eri asioista.
Sairausajan palkka 9 päivältä tulee LAISTA. ja siihen takuulla puututaan kun tulee viranomaisten tietoon
Kyllä huomaa ketkä on loimaan kassalaisia on meinaan jutut sellaisia että siellä töissä paahdetaan kieli ruskeana.
Mää oon osa-aikasena pikkufirmassa jossa mulle maksetaan 11.75 e per tunti (taulukkopalkkani olisi oikeasti 18 e), en saa sairauskorvauksia enkä kesälomarahoja. Mutta silti olen tyytyväinen koska haluan tehdä töitä enkä loisia työttömänä. Harmi vaan että tunteja on niin vähän, mieluusti tekisin enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaana olet töissä niin tartutat lopulta koko porukan. Meillä tuli tyyppi töihin voimakkaissa flunssan oireissa, vaikka oli etätyömahdollisuus. Nyt on sitten useampi sairastunut.
On työterveyshuollon, saa olla omalla ilmoituksella kolme päivää ja on työterveys. Silti tullaan töihin tartuttamaan muut.
Miten muuten iskias tarttuu? Tai allerginen ihottuma? Tai masennus?
Sekään Ei tietenkään muille kuulu miksi joku on sairaslomalla.
Pikku firmassa saikkujen syyt ovat yleisessä jaossa "taas se saakelin Pena on muka selkä paskana!!" Itse olen pörssiyhtiössä töissä, esimiehelle ilmoitetaan että olet POISSA. Saikkulappu lähetetään nimetylle henkilölle hr:ään. Saikun syy ei kuulu työporukalle.
Meillä sairaslomstodistus menee esimiehen kautta palkanlaskentaan. On myös omailmoitusmahdollisuus tietyin rajoituksin. Myöskin pörssiyhtiö.
No onnea vaan siinä kohtaa kun sattuu työtapaturma, altistutte homeelle ja asbestille siellä nyrkkipajassanne tai joku sairastuu vakavasti.
Työnantajan on kyllä lakisääteisesti järjestettävä työterveys mutta siinä firmassa näköjään on ihan ok rikkoa muitakin lakeja. Kai te nyt edes palkkaa saatte vai tuleeko siitäkin potkut?
Me saadaan tulospalkkio jokainen, tilikauden päätteeksi. Omistaja luonnollisesti eniten, hänhän tekee pitkiä päiviä ja pitää vain sunnuntaina lepopäivän. On täysin ansainnut kaiken mitä firmastaan ansaitsee, on ahkera ja reilu.
Vierailija kirjoitti:
3tekijän firma ja koronassa olisin ollut terve 3päivässä muuta pakotettiin olemaan 2viikkoa töistä pois ja tietenkin täydellä palkalla.
Nämä muutamassa päivässä koronasta parantuneet ovat ilahduttavaa seuraa töissä. Yskä kestää pitkään ja räkästä yskää yskitään muista välittämättä. Hyvä kun pakotetaan, kun tyyppi ei itse ymmärrä olla pois.
Omaa tyhmyyttä jos suostuu tuollaiseen. Laitonta toimintaa, mutta jos kerran teidän duunarien puolesta asia on ok, niin ihan on oma valinta. Ja naura toki niille, jotka ei tuollaiseen alistu, vaan haluavat kohtuulliset työolot ja nykyisen turvan. Suotakoon sinullekin sen verran huvia kurjuuden keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa ketkä on loimaan kassalaisia on meinaan jutut sellaisia että siellä töissä paahdetaan kieli ruskeana.
Mitenniin kieli ruskeana? Vapaata saa aina kun haluaa, loma-ajat voidaan päättää itse jne. Ison tehtaan yhden ruuvin vääntäjäkö tuossa ulisee?
Harvinaisen yksinkertainen työporukka olette... luulen , että teidän tapauksessa ei ole kyse ihan oikeasta työpaikasta, vaan kuntouttavasta päivätoiminnasta?
Tuskin tuo on ainoa heikennys mitä hallitus yrittää viedä läpi.Itse olin aikanaan eräässä nimeltä mainitsemattomassa firmassa 2012 töissä jossa tuo oli jo silloin voimassa.Sen verran sanon että olin siivooja.Naisten ala jota ei arvosteta siksi en enään siivoa.