Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienen firman duunarina nauran niille, jotka lakkoilevat palkattoman sairaslomapäivän takia. 😄Tietäisittepä miten pikkufirmoissa on asiat..

Vierailija
02.02.2024 |

Täällä lääkärintodistus pitää maksaa itse ja koko saikku on palkaton. Eipä siksi ole näillä pikkupalkoilla varaa jäädä saikulle. Pienellä porukalla koitetaan selvitä ja auttaa sairasta, jos tämä ei meinaa selvitä työstään. Tietysti sairastellaan aika paljon, koska taudit leviää mutta ei siitä ole firmalle haittaa, kun ei olla pois.

Tuntuu ihan absurdille, että isojen firmojen kermaperseet (joilla on työterveyshuolto) itkevät jonkun yhden ainoan palkattoman päivän takia, vaikka isojen firmojen palkoilla ei ole mikään ongelma olla silloin tällöin palkattomalla yksi päivä!!!! 😄

Täällä jos jäisi lakkoon, tulisi potkut saman tien. 

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sinulla on työpaikan etsintä vasta suunnitteilla  jos joskus pääset töihin, tiedät asioista paremmin. 

Vierailija
22/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen  miksi aloittaja (tai kukaan muukaan) tekee töitä tuollaisissa p*skafirmoissa?

Ymmärrätkö että juuri kaltaisiesi takia ammattiyhditykset ovat ajaneet aikanaan, ja ovat edelleen ajamasa duunareitten etua.

Onko työsi sinulle niin arvokas, että voisit, -kirjaimellisesti- kuolla sen takia? En kysy tätä edes vitsillä, sillä ihan tavallisen flunssan seurauksena voi saada esim. sydänlihastulehduksen, mikä ei ole pikku juttu.

Mitä SINÄ saat siitä, että teet töitä tuollaisessa firmassa? Ymmärrätkö sinä ja työkaverisi mikä teidän ARVO firmalle on?

Jos te kaikki huomenna irtisanotuisitte, kuinka kauan firma olisi pystyssä? Harva yritys on mitään, ellei sen TYÖNTEKIJÄT tee töitään, eli tavallaan yritys ja työntekijät ovat yhtä.

Tuon takia fiksut yritykset ARVOSTAVAT työntekijöitään, ja osoittavat sen niin sanoon, palkalla, kuin myös työoloilla (esim. työterveys ym.)

Mistä se flunssa tietää, että "hähää, tää kaveri on töissä, nyt mennään jätkät sydänlihakseen, jee!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet firmat noudattaa samaa TESsiä kuin isot, joten ihan turha valehdella, että saikku on palkaton. Ei se ole! TESsistä riippuu, onko ensimmäinen sairauspäivä palkaton tai onko alle kuukauden töissä olleen sairausloma palkallinen, mutta työpaikan koko ei määritä sitä, noudatetaanko TESsiä vai ei. Tosin pienessä yrityksessä on helppo tarjota saikuttajalle muuta kuin hänen "omaa" työtänsä.

Vierailija
24/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei pomo halua sairaita töihin. Komentaa kotiin. 

Vierailija
25/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vain provoilee siellä. Todella ala-arvoisen surkea yritys.

Vierailija
26/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ai "koko saikku palkaton". Puhut paskaa.

Lain mukaan työntekijällä on oikeus sairausajan palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada täysi palkka sairastumispäivältä (jos se on työpäivä) ja sitä seuraavilta yhdeksältä arkipäivältä.

Lisäksi työehtosopimuksissa on voitu sopia PAREMMISTA ehdoista ja ne voivat olla yleissitovia.

Lait nyt voivat sanoa mitä haluavat. Itsekin olen ollut ihan tavallisessa suomalaisessa perheyrityksessä vuosia, palkka oli pitkään alle tessin, ylitöistä ei maksettu lisiä, iltalisiä ei ollut, kulukorvauksia et saanut... Pari hurjaa kehuivat että ovat olleet samassa firmassa jo 25v ajan, itsekin olin kymmenen vuotta. Työporukka oli tosi kiva, enää en ole tuolla töissä mutta monen kanssa pidetään vieläkin yhteyttä.

Pienissä firmoissa tämä on monesti ihan arkipäivää.

Vierailija
27/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet firmat noudattaa samaa TESsiä kuin isot, joten ihan turha valehdella, että saikku on palkaton. Ei se ole! TESsistä riippuu, onko ensimmäinen sairauspäivä palkaton tai onko alle kuukauden töissä olleen sairausloma palkallinen, mutta työpaikan koko ei määritä sitä, noudatetaanko TESsiä vai ei. Tosin pienessä yrityksessä on helppo tarjota saikuttajalle muuta kuin hänen "omaa" työtänsä.

Nuorena olin pienessä firmassa, joka ei todellakaan noudattanut tessiä. Ihan sama mitä siellä luki, noudattivat omia sääntöjään. Olin useasti liittoon yhteydessä. Sieltä vastasivat että "nää on vaikeita asioita, yritä neuvotella ja pärjäillä siellä". Sen jälkeen en ole rakennusliittoon maksanut euroakaan.

Vierailija
28/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä siis ihan tosissaan ap ylpeilet sillä kuinka sua käytetään rikollisesti hyväks?

Aikamoista, laitaks numeros tänne? mä voisin pelotella sut ostaan muutaman ratkasun ongelmiin jotka just keksin sulle.

Josef S
29/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat lait niitä pikkufirmoja koskevat, ihan samat velvollisuudet niillä on, ja ihan samoin niitä lakeja ja velvollisuuksia tulisi noudattaa, koska rikkomuksista on sanktionsa. Sitä ei vaan se pikkufirman pikkuherra tajua, koska ei vaan osaa, on yrittäjänä surkea amatööri. Todellisuudessa ja tutkimusten mukaan tyytyväinen työntekijä on tuottavin työntekijä, eli työantajan kannattaa sijoittaa siihen, että työntekijät pysyvät tyytyväisinä, sitoutuvat työhönsä ja tekemään sen hyvin. Harva tätä kuitenkaan tajuaa, vaan se johtamiskoulutus on siellä aliupseerikurssilla hankittu, ja sillä korpraalin auktoriteetillä ei osata muuta, kuin simputtaa ja pakottaa.

Vierailija
30/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ai "koko saikku palkaton". Puhut paskaa.

Lain mukaan työntekijällä on oikeus sairausajan palkkaan. Jos työsuhde on jatkunut vähintään kuukauden, työntekijällä on oikeus saada täysi palkka sairastumispäivältä (jos se on työpäivä) ja sitä seuraavilta yhdeksältä arkipäivältä.

Lisäksi työehtosopimuksissa on voitu sopia PAREMMISTA ehdoista ja ne voivat olla yleissitovia.

Lait nyt voivat sanoa mitä haluavat. Itsekin olen ollut ihan tavallisessa suomalaisessa perheyrityksessä vuosia, palkka oli pitkään alle tessin, ylitöistä ei maksettu lisiä, iltalisiä ei ollut, kulukorvauksia et saanut... Pari hurjaa kehuivat että ovat olleet samassa firmassa jo 25v ajan, itsekin olin kymmenen vuotta. Työporukka oli tosi kiva, enää en ole tuolla töissä mutta monen kanssa pidetään vieläkin yhteyttä.

Pienissä firmoissa tämä on monesti ihan arkipäivää.

Tuollaista pas*aa yrittää Suomen Yrittäjien Pentikäinen ulottaa kaikkialle. Että olisi laillista sopia alle tessin tai työlakien. Oikeasti tuollaisten ei kuuluisi edes pyörittää yritystä.

Vierailija
31/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena olin pienessä firmassa, joka ei todellakaan noudattanut tessiä. Ihan sama mitä siellä luki, noudattivat omia sääntöjään. Olin useasti liittoon yhteydessä. Sieltä vastasivat että "nää on vaikeita asioita, yritä neuvotella ja pärjäillä siellä". Sen jälkeen en ole rakennusliittoon maksanut euroakaan.

Ei se liiton vika ole kun laissa lukee työntekijöiden minimäärä. Kun firma kasvaa tarpeeksi isoksi niin liitto pystyy vasta sitten puuttumaan ongelmiin.

Vierailija
32/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä työnantajaa haukkuu ihmiset, jotka ei ole ikinä töissä olleetkaan. Jos rupeat yrittäjäksi, niin ei sinusta tule välittömästi kylmä ja paha ihminen, vaikka SDP ja Vasemmisto niin väittävätkin.

Vierailija
33/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altistun työssäni sairaanhoitajana usein kaikinlaisille viiruuksille kuten esim. Noro, influenssa jne. Vatsataudissa ei voi lähteä hakemaan sairauslomaa. Ja työterveyteen ei saa mitään aikoja kun monen viikon päähän. En koe että olen kermaperse jos saan joltain potilaalta tartunnan ja tämän takia joudun olemaan töistä pois. Kyllä siltä ajalta kuuluu saada palkkaa. Itse en ole koskaan saikuttanut huvikseni.

Vierailija
34/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tiedä onko ihminen töissä vai, mutta sairaana kuuluu levätä. Esim. flunssan aiheuttama tulehdus pääsee lisääntymään ja etenee verenkiertoon ja sieltä sydänlihakseen, ellei elimistö saa levätä ja keskittyä tulehduksen voittamiseen rauhassa.

Käytännössä on sama onko sairaana töissä tai vaikka hiihtolenkillä, molemmat yhtä pahoja sairaana. Mutta miksi joku tuhoaisi oman terveyden ja sitä kautta elämänsä turhaan? 

Vierailija
35/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaana töihin vaan tartuttamaan kaikki. Sillä se työteho nousee koko firmalla.

Vierailija
36/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä työnantajaa haukkuu ihmiset, jotka ei ole ikinä töissä olleetkaan. Jos rupeat yrittäjäksi, niin ei sinusta tule välittömästi kylmä ja paha ihminen, vaikka SDP ja Vasemmisto niin väittävätkin.

Sä onnistuit mahduttaan kaksi eri valhetta, kolme eri mielikuvitusvihollista, tunteellisen ylilyönnin kahteen lauseeseen ja esitit sen tavalla joka on ihan päättömän typerä.

Kello ei ole vielä edes neljä, jos korkki kii viä hetkeks, lapsetkin varmasti pelkää. :' D

Vierailija
37/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallisissa työnanjaissa ei ole mitään vikaa. Yleensä vielä tarjoavat vähän extraa että saavat parhaan työvoiman käyttöönsä. Huonoille sitten jää ne huonoimmat ja tyhmimmät tekijät.

Vierailija
38/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomalaisessa keskisuuressa firmassa työntekijänä. Meillä maksetaan ensimmäinen sairauslomapäivä ja sitten saakin omilla rahoilla sairastella siihen asti, kun pääsee Kelan päivärahoilla. Eipä tuo ole koskaan suuremmin haitannut.

Vierailija
39/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on että pikkufirmassa poissaolot lankeaa muiden tehtäväksi. Nytkin täällä tuppukylässä nuori isä kolmatta päivää kotona koska lapsi sairas, muijansa paremmassa duunissa joten se on aina isä joka jää kotiin. No täällä sitten toiset lentäisi pää kolmantena jalkana koska yksi kolmesta pois - mutta äijä on niin patalaiska muutenkin, että kollegat on tyytyväisiä kun työn vieroksuja ei ole kädet taskussa selilttämässä mitä kaikkea ei kannata tehdä. Aiheuttaa myös yhdelle migreeniä ajoittain, kun ei sitä pirukaan jaksa kuunnella. Eikä sitä voi irtisanoakaan. Täydet edut, ja firman omistaja niin vanha, ettei jaksa alkaa vaatimaan lusmulta mitään.

Minua ohjeisti yksi paperimies joskus, että hommaa paremmat edut, mitäs siinä kitiset. Minä vastasin että ei ole Paperiliittoa takana, eikä hänenkään tarvitse itse palkkaansa käydä korottamassa. Tämä on pikkufirma ja ihan Kaupan tessin mukaan mennään, ja on työterveyshuollot ja muut. Tiedän että isommassa firmassa saa sairaskassasta kaikenlaista mannaa koko perheelle. Onhan meilläkin vapaa-ajan vakuutus, mutta ei Pohjola ole korvannut kertaakaan kollegan sählypeliloukkaantumisia. Isossa firmassa voi huudella ay-juttuja toisten selän takaa, mutta syrjäisessä maan kolkassa yritetään tienata elanto, ja sinne mennään töihin mihin päästään.

Vierailija
40/79 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsi kärsi niin korkeimman kruunun saat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän