Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsille ok antaa sokeroitua jogurttia ja viiliä? Esim. Mansikkajogurttia tai Viilistä? Vai pitäisikö olla maustamatonta?

Vierailija
01.02.2024 |

Kun piilosokerista usein varoitellaan niin onko nuo tavalliset kaupan maustetut jogurtit ok välipaloja ja iltapaloja lapsille?

Esim. Mansikkajogurtti, Viilis, Jacky, jne

Vai pitäisikö antaa ihan maustamatonta vaikka myslin kanssa? Suostuuko lapsi syömään niin hapokasta?

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lapsena vain maustamatonta viiliä ja päälle talkkunaa. Voitteko kuvitella.. talkkunaa!

Joo, ihan varmasti mun lapset on saaneet viilistä ja joka maussa, jos ovat vain halunneet. Itseasiassa hauska sattuma on se, että mun 17v poika haki juuri päärynäviiliksen jääkaapista kun kirjoitin tätä :)

Vierailija
62/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mysleissä on  yleensä paljon sokeria. Tuollainen kaupan sokeroitu jogurti ei ole hyväksi lapsille. Voisi yrittä opettaa vaikka vähän kerrallaan antamaan maustamatonta jogurttia vaikka marjojen tai hedelmien kanssa. Pieni kaurapuuroannos voisi myös olla hyvä iltapala tai ihan vain voileipä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain lapsena vain maustamatonta viiliä ja päälle talkkunaa. Voitteko kuvitella.. talkkunaa!

Joo, ihan varmasti mun lapset on saaneet viilistä ja joka maussa, jos ovat vain halunneet. Itseasiassa hauska sattuma on se, että mun 17v poika haki juuri päärynäviiliksen jääkaapista kun kirjoitin tätä :)

Talkkunaa saa nykyään jopa muroina (sokerittomina tietenkin). Ihmeen hyvin ne maistuu lapsille ja itsellekin. Itse olen taas saanut lapsena ihan överit noista sokerijugurteista, nykyään ne lähinnä ällöttää. 

Vierailija
64/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ainakin jossain määrin siirtyy.

Miten niin siirtyy? Eikös täällä mammat ole kuorossa kertoneet, miten lapsena söivät paljon sokeria, mutta nykyään eivät enää koskisi pitkällä tikullakaan sokeroituun jogurttiin ja lapset saavat makujogurttia vain spesiaaliherkkuna? Niin mikä siinä on siirtynyt? Kaikki syövät nykyään terveellisesti vaikka lapsena ovatkin syöneet niitä, hui, sokeria sisältäviä jogurtteja.

Vierailija
65/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, penskana ysärillä tuli elettyä viiliksillä, valkoisella leivällä ja metukalla.

Jos minulla olisi lapsia, ostaisi turkkilaista ja sekoittaisin marjoja sekaan. Jos ei muuten uppoa, niin sitä sokeria voisi ihan vähän vaikka lisätä. Mutta viilikset ja perus sokerijugut sisältävät oikeasti todella paljon sokeria.

Vierailija
66/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mysleissä on  yleensä paljon sokeria. Tuollainen kaupan sokeroitu jogurti ei ole hyväksi lapsille. Voisi yrittä opettaa vaikka vähän kerrallaan antamaan maustamatonta jogurttia vaikka marjojen tai hedelmien kanssa. Pieni kaurapuuroannos voisi myös olla hyvä iltapala tai ihan vain voileipä.

Tai ihan kun vaan pienestä asti opettaa siihen maustamattomaan, niin oppivat syömään sitä. Ei nuo omat edes kysele muitten vaihtoehtojen perään. No, satunnaisesti ostetaan myös sokeroituja ja niitä viiliksiä, mutta tosiaan satunnaisesti. Kaurapuuro maistuu myös, marjojen kanssa.

Vierailija
67/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse heittäytyä neuroottiseksi. Liikkuvat lapset kuluttavat kohtuullisen määrän sokeria ongelmitta.

Vierailija
68/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustamaton viili on parasta. Maustetut ei ole hyviä.

Vierailija
69/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena suurinta herkkuani oli ruusunmarjaviili. Viiliksillä ei ole mitään tekemistä viilin kanssa. 

Vierailija
70/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään kaikkea vaihtelevasti, eli normi sokerijugurttia, maustamatonta ja sitten noita, missä ei ole lisättyä sokeria. Saa vaihtelua arkeen.

Vierailija
71/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talkkunaa saa nykyään jopa muroina (sokerittomina tietenkin). Ihmeen hyvin ne maistuu lapsille ja itsellekin. Itse olen taas saanut lapsena ihan överit noista sokerijugurteista, nykyään ne lähinnä ällöttää. 

En syö muroja. Luulin pitkälle aikuisuuteen, että en pidä jugurteista. En ostanut niitä koskaan, enkä ottanut vaikka olisi ollut mahdollisuus. sitten tapasin nykyisen mieheni ja hän oli ostanut itselleen lidlistä sellaista paksua päärynäjogurttia. Hän pyysi minua maistamaan sitä ja voi että se olikin aivan ihanaa! Tajusin, että olin lapsena päättänyt tai tehnyt itselleni sellaisen harhan, että en tykkää jugurteista, koska minä en saanut koskaan niitä kuitenkaan syödä. Jonkinlainen psykologinen itsesuojelureaktio se oli lapselle. 

Ei me saatu muroja, vanukkaita, limsoja, kaupan mehuja, karkkeja tai muitakaan herkkuja. Olen siitä edelleen katkera. 

Vierailija
72/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun perusteella ne ketkä eivät lapsena saaneet sokeroituja herkkuja, syövät niitä nyt. Ja ne ketkä söivät lapsena niitä, eivät syö nykyisin. Vaikutus näyttää olevan aivan päinvastainen. Eli kannattaa antaa lapsille paljon herkkuja niin aikuisena syövät terveellisesti.

Vierailija
73/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talkkunaa käytettiin lasten vaipoissa ja hyvän viiliksen sai niitä lapsia tehdessä vaimon kanssa. Ei muuta!

Vierailija
74/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ainakin jossain määrin siirtyy.

Miten niin siirtyy? Eikös täällä mammat ole kuorossa kertoneet, miten lapsena söivät paljon sokeria, mutta nykyään eivät enää koskisi pitkällä tikullakaan sokeroituun jogurttiin ja lapset saavat makujogurttia vain spesiaaliherkkuna? Niin mikä siinä on siirtynyt? Kaikki syövät nykyään terveellisesti vaikka lapsena ovatkin syöneet niitä, hui, sokeria sisältäviä jogurtteja.

No katsopas vaikka keskimääräisen nelikymppisen vyötärönympärystä ja lihavuustilastoja ja mieti vähän asiaa. Milleniaalisukupolvi on tosiaan saanut sokerijugurtteja mahan täydeltä lapsena. Tällaiseen keskusteluun tulee hyvin valikoitunut porukka kertomaan mielipidettään, ei kannata kovin kummoisia yleistyksiä vetää. Niinkuin ei oikeastaan mistään vauvapalstakeskustelusta. 

Vierailija
75/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena suurinta herkkuani oli ruusunmarjaviili. Viiliksillä ei ole mitään tekemistä viilin kanssa. 

Ruusunmarjaviili on muuten hyvää! Voisikin ostaa joskus vaihteluksi sille maustamattomalle. 

Vierailija
76/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsopas vaikka keskimääräisen nelikymppisen vyötärönympärystä ja lihavuustilastoja ja mieti vähän asiaa. Milleniaalisukupolvi on tosiaan saanut sokerijugurtteja mahan täydeltä lapsena. Tällaiseen keskusteluun tulee hyvin valikoitunut porukka kertomaan mielipidettään, ei kannata kovin kummoisia yleistyksiä vetää. Niinkuin ei oikeastaan mistään vauvapalstakeskustelusta. 

Niin ja kaikki johtuu sokerijogurtista? Ei esim.karkeista, sipseistä, limusta jne? Olen minäkin saanut mahan täydeltä sokerijogurtteja lapsena, mutta en ole lihava. Ei ne sokerit minua lihottaneet. 

Vierailija
77/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti välttäisin antamasta sokeroituja tuotteita. Mitä jos annat iltapalaksi vaikka maissihiutaleita maidolla? 

Vierailija
78/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei muuta syötettykään kun ällöttäviä sokeri-lisäaine-paskoja. Reumankin sain todennäköisesti sen surkean ruokavalion seurauksena. Nykyään en voi sietää mitään Viiliksiä. 

Vierailija
79/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse heittäytyä neuroottiseksi. Liikkuvat lapset kuluttavat kohtuullisen määrän sokeria ongelmitta.

Mutta sillä on valtavan suuri merkitys terveyden kannalta onko se sokeri valkoista/lisättyä sokeria vai esimerkiksi luonnollisia hedelmäsokereita hedelmistä. 

Vierailija
80/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos totuttaa lapsena syömään makeuttamatonta niin siihen tottuu ja riski ylipainolle on pienempi?

Siirtyvätkö lapsena opitut mieltymykset aikuisuuteen niin hyvässä kuin pahassa?

Kasarin lapsena kaikki makea oli herkkua. Jacky-makupalat, kaakaot, maustetut jugurtit maistui ja niitä usein vanhemmat ostikin. Viilistä en koskaan tykänny ku se maistu aivan kauheelle.Olin tosi kateellinen serkulle ku niillä oli aina suklaapuuroa, mutta sitten kun itse sitä maistoin, niin en tykänny. Karkkipäivää ei ollut, mutta sain käyttää taskurahat niihin jos halusin. Nyt aikuisena makumaailma aivan erilainen, harvoin syön mitään makeaa, ehkä pari suklaalevyä menee vuodessa, tykkään maustamattomasta viilistä enemmän kuin jugurtista jne. Ei ne kaikki pahat tavat jää aikuisikään. Tosin silloin lapsena olin harvoin kotona, käytiin uimassa, luistelemassa jne kavereiden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi