Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsille ok antaa sokeroitua jogurttia ja viiliä? Esim. Mansikkajogurttia tai Viilistä? Vai pitäisikö olla maustamatonta?

Vierailija
01.02.2024 |

Kun piilosokerista usein varoitellaan niin onko nuo tavalliset kaupan maustetut jogurtit ok välipaloja ja iltapaloja lapsille?

Esim. Mansikkajogurtti, Viilis, Jacky, jne

Vai pitäisikö antaa ihan maustamatonta vaikka myslin kanssa? Suostuuko lapsi syömään niin hapokasta?

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vinkki on myöskin sekoittaa puolet sokerijugua ja puolet maustamatonta jugua, jolloin sokerin määrä puolittuu, mutta tuttu maku säilyy. Lapsilla luontaisesti mieltymys makeaan ja hapan taas vieraampaa, mutta kaikkeen tottuu ja toi on hyvä alku totuttamisessa. Itse myöskin pidän näistä sokerittomista hyvin, luonto+ ym juguista. Niistä on muistaakseni valiolla olemassa täysin makeuttamaton versio vai hedelmistä, luonto+ mehua makeuttamassa, mutta en pidä tätäkään pahana. Niissä on kuitenkin lisättyä sokeria vähemmän vaikka täällä toisin väitettiin. Lisäksi hedelmäsokeri on parempaa kuin teollinen valkoinen sokeri lapselle. Mysliä saa ilman lisättyä sokeria, lisäksi voi pilkkoa hedelmiä tai laittaa pilttiä/kotitekoista marjasosetta tai omenasosetta päälle. Paljon vaihtoehtoja. Joskus on ok mennä helpoimman kautta valmiilla sokerijugurtilla, sokeria ei kannata pelätä, vaan pieninä määrinä ihan ok. Hyvänä muistutuksena kuitenkin, että

erinomaisia ehdotuksia

Sokeroimaton mysli seassa saa luonnonjogurtista entistä parempaa ja voi vaikka sekoittaa makeaa ja maustamatonta jogurttia niin että on vähemmän sokerista

Vierailija
42/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo pari kommentoinut että ei haittaa ollut vaikka 80-luvulla lapset sai. Aikuisista suurin osa on ylipainoisia Suomessa niin ei välttämättä kovin hyvin pidä kutiaan että lapsena omaksutut tavat arkisesta sokeriherkuttelusta olisi tuoneet hyvää.

No jep, me kasari-ysärilapset oltiin vielä nuorin hoikkia, mutta kyllä todella monet on nykyään melko tukevassa kunnossa. Itse olen tosin säästynyt lihomiselta, mutta en tosiaankaan antaisi omille lapsilleni sitä määrää sokeria mitä omassa lapsuudessa oli normaalia: joka iltainen kaakao, sokeroidut jugurtit, sokerihuurretut murot, mehut arkenakin, kiisselit jne. Nuo jutut on nykyään semmoinen spesiaaliherkku, jota ostetaan toisinaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi löytyy nykyään makeutettuja sokerittomia vaihtoehtoja. Maistuu lapsille ilman sokerin haittoja. 

Vierailija
44/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi löytyy nykyään makeutettuja sokerittomia vaihtoehtoja. Maistuu lapsille ilman sokerin haittoja. 

Keinotekoisia makeutusaineita kannattaa välttää.

Vierailija
45/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teini syö yhden Viiliksen aamulla, toisen illalla. Ei juo maitoa eikä käytä oikein mitään muitakaan tuotteita, mistä saisi kalsiumia. Harjaa hampaansa aamuin illoin ja harrastaa urheilua.

Tuosta yksin tulee 36 grammaa sokeria per päivä.

Sama määrä tulee parista karkkipussillisesta viikossa.

No mitä sitten? Kerro toki, mistä hän sen kalsiumin saisi ja ei: emme sitä varten osta pillereitä.

Hyviä kalsiumin lähteitä ovat esimerkiksi kaura-, pähkinä-, soija- tai riisipohjaiset juomat ja jugurtit, joihin on lisätty kalsiumia, tofu, tahini, kala, soija, pavut, tummanvihreät lehtivihannekset, appelsiini, mustaherukka, kaalikasvit ja maitotuotteet.

Mutta toki teidän teinille ei kelpaa mikään muu kuin sokeroitu viilis, ettekä mistään hinnasta voi ostaa pillereitä. Näinhän te olette sen päättäneet.

Vierailija
46/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jaksoin 12 vuotta kattaa noille lapsukaisille vähäsokerista ruokaa ja kuunnella sitä nitinää ja natinaa kun on pahaa ja ottaa vastaan niitä nälkäkiukkuja kun välipala on taas syömättä kun "ei ollu mitään hyvää". Askarrella kotitekoisia smootheja ja tuorepuuroja ja chia-vanukkaita jotka syötiin nyrpistellen jos nenän eteen työnnettiin mutta ei koskaan kadonneet jääkaapista jos oli esim. välipalaksi laitettu valmiiksi.

Sitten luovutin, ja nyt jääkaapissa on usein sokerijogurttia ja -viiliä. Ei hyvä hampaille, ei muutenkaan terveydelle, mutta ai hitsi miten hyvää mielenterveydelle kun lapset syö oma-aloitteisesti ja vapaaehtoisesti. Ja yleensä myös jonkun leivän ja hedelmän/kasvista "sokeriherkun lisäksi" kun se olis vähän niin kuin ehto. 

Mun lapset on kyllä vissiin jotain ihan poikkeustapauksia, kun ne tykkää syödä välipalaksi tyyliin porkkanaa ja kurkkutikkuja ja maustamatonta jogurttia menee myös isoja määriä. Marjoja tai jotain (vähäsokerista) mysliä ja esim cashew-pähkinöitä jugurtin seassa. Ja tietty ihan leipää, ei tarvitse olla päällä kuin keijua ja juustoa. En minä ole mitenkään erityisen natsimutsi mielestäni edes ollut, ne on vaan aina tykänneet kasviksista, vauvasta saakka. 

Vierailija
47/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teini syö yhden Viiliksen aamulla, toisen illalla. Ei juo maitoa eikä käytä oikein mitään muitakaan tuotteita, mistä saisi kalsiumia. Harjaa hampaansa aamuin illoin ja harrastaa urheilua.

Tuosta yksin tulee 36 grammaa sokeria per päivä.

Sama määrä tulee parista karkkipussillisesta viikossa.

No mitä sitten? Kerro toki, mistä hän sen kalsiumin saisi ja ei: emme sitä varten osta pillereitä.

Hyviä kalsiumin lähteitä ovat esimerkiksi kaura-, pähkinä-, soija- tai riisipohjaiset juomat ja jugurtit, joihin on lisätty kalsiumia, tofu, tahini, kala, soija, pavut, tummanvihreät lehtivihannekset, appelsiini, mustaherukka, kaalikasvit ja maitotuotteet.

Mutta toki teidän teinille ei kelpaa mikään muu kuin so

Hohhoijaa

Vierailija
48/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jaksoin 12 vuotta kattaa noille lapsukaisille vähäsokerista ruokaa ja kuunnella sitä nitinää ja natinaa kun on pahaa ja ottaa vastaan niitä nälkäkiukkuja kun välipala on taas syömättä kun "ei ollu mitään hyvää". Askarrella kotitekoisia smootheja ja tuorepuuroja ja chia-vanukkaita jotka syötiin nyrpistellen jos nenän eteen työnnettiin mutta ei koskaan kadonneet jääkaapista jos oli esim. välipalaksi laitettu valmiiksi.

Sitten luovutin, ja nyt jääkaapissa on usein sokerijogurttia ja -viiliä. Ei hyvä hampaille, ei muutenkaan terveydelle, mutta ai hitsi miten hyvää mielenterveydelle kun lapset syö oma-aloitteisesti ja vapaaehtoisesti. Ja yleensä myös jonkun leivän ja hedelmän/kasvista "sokeriherkun lisäksi" kun se olis vähän niin kuin ehto. 

Mun lapset on kyllä vissiin jotain ihan poikkeustapauksia, kun ne tykkää syödä välipalaksi tyyliin porkkanaa j

Tai sitten sinun lapset on niitä normaaleja ja minun poikkeuksia, mutta sillä ei juurikaan ole minun kannaltani merkitystä, kun nämä on ne kortit jotka minä sain. 

Vierailija
49/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vinkki on myöskin sekoittaa puolet sokerijugua ja puolet maustamatonta jugua, jolloin sokerin määrä puolittuu, mutta tuttu maku säilyy. Lapsilla luontaisesti mieltymys makeaan ja hapan taas vieraampaa, mutta kaikkeen tottuu ja toi on hyvä alku totuttamisessa. Itse myöskin pidän näistä sokerittomista hyvin, luonto+ ym juguista. Niistä on muistaakseni valiolla olemassa täysin makeuttamaton versio vai hedelmistä, luonto+ mehua makeuttamassa, mutta en pidä tätäkään pahana. Niissä on kuitenkin lisättyä sokeria vähemmän vaikka täällä toisin väitettiin. Lisäksi hedelmäsokeri on parempaa kuin teollinen valkoinen sokeri lapselle. Mysliä saa ilman lisättyä sokeria, lisäksi voi pilkkoa hedelmiä tai laittaa pilttiä/kotitekoista marjasosetta tai omenasosetta päälle. Paljon vaihtoehtoja. Joskus on ok mennä helpoimman kautta valmiilla sokerijugurtilla, sokeria ei kannata pelätä, vaan pieninä määrinä ihan ok. Hyvänä muistutuksena kuitenkin, että

Eli jos totuttaa lapsena syömään makeuttamatonta niin siihen tottuu ja riski ylipainolle on pienempi?

Siirtyvätkö lapsena opitut mieltymykset aikuisuuteen niin hyvässä kuin pahassa?

Vierailija
50/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori aikuinen on ollut koko ikänsä hoikka ja syönyt ihan tavallisia jogurtteja. Ei paino-ongelmia eikä reikiä hampaissa. 

Vierailija
51/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ikinä tykännyt laittaa marjoja jogurttiin. Syön kyllä marjoja paljon, smoothiessa, mutta jogurtin syön ihan sellaisenaan. Kreikkalainen maustamaton jogurtti on parasta. Meillä lapset syö molempia, maustettuja ja maustamattomia. Meidän perheessä kaikki ovat normaalipainoisia, myös minä 44-vuotiaana, lapsilla ei ole ennen täysi-ikää ollut yhtään reikää hampaissa. Söin lapsena joka päivä muroja koulun jälkeen ja laitoin ison keon sokeria päälle. Join myös kaakaota. Meillä oli sokeroituja jogurtteja. Sen sijaan oli aina karkkipäivä. En keksi mitä haittaa tästä parjatusta piilosokerista oli. Minuun ei vaikuta se, jos joku muu on lihava tms., joten mitä haittaa siitä muka MINULLE oli? 

Vierailija
52/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vissiinkään vaarallista, kun sairaalassa tarjotaan joka ilta nimenomaan maustettuja jogurtteja/viilejä. Maustamatonta ei meinannut saada, kun pyysin...

Vierailija
53/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapseni ovat itkuntuhruisin silmin kun kielsin heiltä iltapalalla paula- vanukkaat :'(

Vierailija
54/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän juuri lapsille markkinoidaan niin makeita tuotteita? Esimerkiksi Viilis tai Jacky kuvat ja logot on suoraan lapsille 

Vierailija
55/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi syödä sokeritonta! Muuallakin maailmassa nautitaan hyvästä ruuasta ja juimasta rasvan ja sokerin kera, mutta täällä pitäisi syödä pahvia.

Ongelma enemmänkin karkeissa, limsoissa ja sipseissä-ne pois, niin voi nauttia ja herkutella ruualla.

Vierailija
56/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vissiinkään vaarallista, kun sairaalassa tarjotaan joka ilta nimenomaan maustettuja jogurtteja/viilejä. Maustamatonta ei meinannut saada, kun pyysin...

Sairaalaruoalla ei helposti saa sokerinsaantia yli suosituksen yhdellä 150 gramman jogurtilla. Muutenkin moni on siellä toipumassa leikkauksesta ja tarvitsee mitä tahansa mikä menee alas helposti syömällä ja monelle se sairaalassa on sellainen helppo hyvin alas menevä. 

Vierailija
57/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä kuullut, että uusimpien tutkimusten mukaan hedelmäsokeri olisi haitallisempaa kuin valkoinen sokeri, niin uskomattomalta kuin väite kuulostaakin...

Vierailija
58/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on kyllä vissiin jotain ihan poikkeustapauksia, kun ne tykkää syödä välipalaksi tyyliin porkkanaa 

Sun lapset on varmaan jotain päiväkoti-ikäisiä tai ei ainakaan kovia urheilemaan. Ei paljon porkkana tai kurkku täytä nimittäin teini-ikäistä urheilijaa. Välipalana voi mennä pari lautasellista jogurttia, granolaa, toki joku hedelmäkin lisäksi. Mutta niitä porkkanatikkuja pitäisi tehdä 2kg, että olisi jotain iloa.

Vierailija
59/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi syödä sokeritonta! Muuallakin maailmassa nautitaan hyvästä ruuasta ja juimasta rasvan ja sokerin kera, mutta täällä pitäisi syödä pahvia.

Ongelma enemmänkin karkeissa, limsoissa ja sipseissä-ne pois, niin voi nauttia ja herkutella ruualla.

Ei tartte syödä pahvia, voi syödä hyviä aitoja makuja. Kuten hedelmät ja marjat. Nam. 

Vierailija
60/178 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vinkki on myöskin sekoittaa puolet sokerijugua ja puolet maustamatonta jugua, jolloin sokerin määrä puolittuu, mutta tuttu maku säilyy. Lapsilla luontaisesti mieltymys makeaan ja hapan taas vieraampaa, mutta kaikkeen tottuu ja toi on hyvä alku totuttamisessa. Itse myöskin pidän näistä sokerittomista hyvin, luonto+ ym juguista. Niistä on muistaakseni valiolla olemassa täysin makeuttamaton versio vai hedelmistä, luonto+ mehua makeuttamassa, mutta en pidä tätäkään pahana. Niissä on kuitenkin lisättyä sokeria vähemmän vaikka täällä toisin väitettiin. Lisäksi hedelmäsokeri on parempaa kuin teollinen valkoinen sokeri lapselle. Mysliä saa ilman lisättyä sokeria, lisäksi voi pilkkoa hedelmiä tai laittaa pilttiä/kotitekoista marjasosetta tai omenasosetta päälle. Paljon vaihtoehtoja. Joskus on ok mennä helpoimman kautta valmiilla sokerijugurtilla, sokeria ei kannata pelätä, vaan pieninä määrin

Eli jos totuttaa lapsena syömään makeuttamatonta niin siihen tottuu ja riski ylipainolle on pienempi?

Siirtyvätkö lapsena opitut mieltymykset aikuisuuteen niin hyvässä kuin pahassa?

Kyllä ne ainakin jossain määrin siirtyy. Ylipäätään terveelliset ruokailutavat on tärkeintä, se onko jugurtissa sokeria vai ei on vain yksi pieni osa kokonaisuutta. Ja toki liika nipotus saattaa sitten sekin kostautua ja lapsi oppia vääristyneen ruokasuhteen. Jokaisen pitää etsiä se oma kultainen keskitiensä ja toivoa parasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän