Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen valikoiva uupumus

Vierailija
01.02.2024 |

Mies sai 2 vuotta sitten autismin kirjon diagnoosin, ja sen jälkeen on alkanut esiintyä todella vakavaa uupumusta, joskin hyvin valikoivaa. Tämä kuitenkin on tehnyt muun perheen elämästä sietämätöntä varpaillaan oloa. Miehen kunto romahtaa heti jos häneltä vaaditaan kotitöitä, itsestä huolehtimista, tärkeistä asioista keskustelua tai jos suunnitelmiin tulee muutos. Esim herää pirteänä, tekee normijuttujaan kunnes sanon että pestäänkö nyt ne lattiat niinkuin eilen sovittiin. Ilme muuttuu tuskaiseksi ja hän raahautuu viimeisillä voimillaan sänkyyn josta sopertaa olevansa niin uupunut ettei silmät pysy auki. Nukkuu 6-8h ja on toimintakuntoinen parin päivän päästä. Tai mies ripustaa pyykit, ne ovat tunnin päästä vielä kosteita joten uupuu niin ettei pysty loppuviikkoon tekemään mitään. Täytyy päättää kattorempan pellin väri huomiseen mennessä, mies menee sänkyyn voihkimaan että ei hän voi puhua kun on niin uupunut, miksi kiusaan ja kidutan häntä enkä anna nukkua. Välillä lisää perään myös uhkauksia, esim jos pitäisi viedä auto korjaamolle niin laittoi silmät kiinni ja mumisi että hän on niin väsynyt ettei pysty, on varmaan parempi päästää itsensä vihreämmille niityille kun herää uniltaan. Wtf? Ei käy töissä enää, ja mieluiset jutut, harrastukset, poikien ryyppyillat yms onnistuu hyvin ja energisesti. Ei valita ystäville väsymyksestä. Tälläistä käytöstä ei ole ollut kertaakaan ennen diagnoosia. Usein ennen ruoka-aikaa yhtäkkisesti uupuu, jottei joudu osallistumaan kokkailuun tai siivoukseen ja voi piipittää makuuhuoneesta että saisiko ruoan sänkyyn kun on niin uuvuksissa ettei jalat kanna. 

Mitä ihmettä? Onko kenelläkään vastaavasta kokemusta? Herää ajatus että onko hän oikeasti edes väsynyt vai huijaako vain? 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten tuollainen liittyy autismiin ylipäänsä, mutta olennaisinta asiassa on, että jos käytös on muuttunut diagnoosin myötä, niin silloinhan diagnoosi on ilmiselvä keppihevonen.

Vierailija
22/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uupuu "sattumoisin" aina silloin kun kotitöitä pitäisi tehdä, ja sitten sinä aina teet ne? 🤣🤣

Ap sua käytetään hyväksi, that's all.

-mies

Voisiko sama mies kertoa, että miten tällainen ihminen voi elää itsensä kanssa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupuu "sattumoisin" aina silloin kun kotitöitä pitäisi tehdä, ja sitten sinä aina teet ne? 🤣🤣

-mies

Paremmin, kun toinen tekee kaikki kotityöt ja mies poimii rusinat pullasta. Tuossahan nainen on omalla toiminallaan opettanut miehelle, että häntä saa hyväksikäyttää, koska kuitenkin tekee aina ne kotityöt eikä miehelle koidu mitään seuraamuksia lorvailusta.

Vierailija
24/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-mies

Paremmin, kun toinen tekee kaikki kotityöt ja mies poimii rusinat pullasta. Tuossahan nainen on omalla toiminallaan opettanut miehelle, että häntä saa hyväksikäyttää, koska kuitenkin tekee aina ne kotityöt eikä miehelle koidu mitään seuraamuksia lorvailusta.

Seuraamus voi hyvinkin jonain päivänä olla se, että laitetaan lappu persuuksiin ja päälle teksti Ei palautusoikeutta. 

Vierailija
25/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Mies ei käy töissä eli on kelan tuilla ja siten enimmäkseen kotona. Luulis sellaisen miehen tekevän 90% kotitöistä tuollaisessa tilanteessa.

But nooo. On katsos huomanut, että sinä AP teet ne kaikki kunhan hän hieman manipuloi sinua esittämällä uupunutta.

Jos nyt on vaikka edellisissä töissä oikeasti uupunut, niin ei se sitä oikeuta että hän sysää kaikki kotityöt ap:n harteille.

ELI MIES VAIHTOON, vai haluatko hukata montakin vuotta elämästäsi hyväksikäytettynä?

-mies

Vierailija
26/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vakava työuupumus ja masennus, minä olen juuri tuollainen (nyt, en toivottavasti pysyvästi). En siis käytökseltäni, mutta kantokyvyltäni. Aivot loggautuvat ulos joskus jostain tietystä sanasta tai jos tulee kokemus siitä, että päälle laitetaan liikaa vastuuta. Jos saan vaan lillua ja puuhata omiani, olen hyvinkin toimintakykyinen. 

Mitä ehdotat ratkaisuksi?

Vierailija
27/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vakava työuupumus ja masennus, minä olen juuri tuollainen (nyt, en toivottavasti pysyvästi). En siis käytökseltäni, mutta kantokyvyltäni. Aivot loggautuvat ulos joskus jostain tietystä sanasta tai jos tulee kokemus siitä, että päälle laitetaan liikaa vastuuta. Jos saan vaan lillua ja puuhata omiani, olen hyvinkin toimintakykyinen. 

Mitä ehdotat ratkaisuksi?

Varmaan jumalaista puolisoa ovelle toimitettuna hoitamaan asiat puolestaan.

Vierailija
28/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-mies

"Opettaa omalla toiminnallaan miehelle, että häntä saa hyväksikäyttää"?

Miehelläkö siis ei sinun mielestäsi ole mitään moraalia, mitään vastuuta eikä mitään velvollisuutta kohdella rakkaintaan tasavertaisesti? Eli oletuksena mies nyt vaan aina automaattisesti käyttää hyväksi jos nainen ei estä? 

Vierailija
29/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta apteekista kofeiinitabuja ja sekoita miehen ruokaan :D

Tai ihan oikeasti. JSS.

Vierailija
30/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta: Skip mega force

Tuota reilulla yliannoksella pari viikkoa niin tulee vitamiinivajaukset kuntoon, saattaa vaikuttaa moneen asiaan.

Vierailija
31/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
32/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille on puhjennut masennus. Lääkärille pitää mennä tuossa tilanteessa.

Vierailija
33/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-mies

"Opettaa omalla toiminnallaan miehelle, että häntä saa hyväksikäyttää"?

Miehelläkö siis ei sinun mielestäsi ole mitään moraalia, mitään vastuuta eikä mitään velvollisuutta kohdella rakkain

Mieshän tuossa sivuuttaa moraalin, ei ota vastuuta eikä täytä velvollisuuttaan kohdella partneria tasavertaisesti. Syy voi olla autismi ja/tai itsekkyys, k usipäisyys jne.

Se että on velvollisuus johonkin, ei vielä tarkoita että sitä velvollisuutta täytetään.

Vierailija
34/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten miehelle on muka vasta pari vuotta sitten diagnosoitu autismi? Sehän huomataan nykyään esikoulussa ja viimeistään peruskoulun ekalla tai toisella luokalla.

t. erityisluokan avustaja

Vierailija
35/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Jos saan vaan lillua...'

Meillä esiintyy saman tyyppistä valikoivaa väsymystä. Tosin tuo edellä oleva lause on meillä muodossa 'Jos vaan saan pillua...', silloin  onnistuu mikä tahansa. Kun miestä panettaa, silloin toinen ääni kellossa. 

Mutta oikeasti on rasittavaa, että miehelle sohvalla iskee yhtäkkisesti kaikki väsymys päälle, jos jotain pitäisi tehdä ja johonkin osallistua.

Vierailija
36/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten miehelle on muka vasta pari vuotta sitten diagnosoitu autismi? Sehän huomataan nykyään esikoulussa ja viimeistään peruskoulun ekalla tai toisella luokalla.

Nykyään huomataan. Tämä esimerkin mies on aikuinen.

Vierailija
37/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ehkä joo, mutta minulla on kaveri joka on 30 ja nyt on jonossa testeihin josko hän olisi autismin kirjolla

Vierailija
38/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, kuinka ihanaa olla sinkku, omasta tahdostaan. Tässä se taas nähdään.

Vierailija
39/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään huomataan. Tämä esimerkin mies on aikuinen.

Esim ysärillä huomattiin jo diagnosoida autismi ala-asteella. Sitä aikasemmin ei.

Joka tapauksessa, mies on jäänyt paitsi kaikista niistä tukitoimeenpiteistä joita autistit saavat nykyään jo ihan lapsesta asti. Kannattaisi ihan sieltä autismiliitosta varata aika teille molemmille. Ei tuo sormia napsauttamalla parane tuo tilanne.

Vierailija
40/44 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis lisään, että ei tämä kuspääksi tai lusmuksi ole minua muuttanut, kuten miehelläsi näyttäisi käyneen. Luulen kuitenkin, että hänellä on myös diagnosoimaton masennus (uupuu, puhuu kuolemasta, jaksa kivoja juttuja, ollut isoja elämänmuutoksia, ei ota vastuuta) ja voi olla jotain muutakin diagnosoimatonta. 

Pidä huoli itsestäsi! Ei sinunkaan tarvitse kaikkeen venyä eikä kaikkea katsella. Jos aviopuoliso saa alzheimerin ja sen seurauksena alkaa riehua väkivaltaisena, ei häntä voi pitää kotona. Vertaus. 

Miten se altzu nyt tähän liittyy???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi