Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Linna 2,naisvankilan arkea . Keskustelua uudesta kaudesta

Vierailija
01.02.2024 |

Itse katsoin vasta yhden jakson ja ihmettelen onko tuolla Kristalla silikonit 😄

Iltapulu TV-opas Katso lÀhetysajat : Linna - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (686)

Vierailija
661/686 |
05.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"HyvÀ työmuisti ja prosessointinopeus puolestaan auttavat pÀrjÀÀmÀÀn arki- ja työelÀmÀssÀ hyvin, nÀissÀ lahjakkaat ihmiset ovat yleensÀ heitÀ jotka tavattaessa vaikuttavat kaikkein ÀlykkÀimmiltÀ (etenkin prosessointinopeus eli "nopeat hoksottimet" nÀkyy helposti ulospÀin). Visuaalinen pÀÀttely puolestaan katsotaan "perinteisimmÀksi" tavaksi tarkastella ÀlykkyyttÀ, sitÀ kÀytetÀÀn mm. Mensan testeissÀ."

ViestistĂ€si saa kuvan, ettĂ€ mensan testi mittaisi lĂ€hinnĂ€ visuaalista pÀÀttelykykyĂ€. YleensĂ€ taas vĂ€itetÀÀn sen mittaavan ainoastaan matemaattis-loogista. Tosiasiassa se mittaa ns. yleisĂ€lykkyyttĂ€, eli myöskin molempia edellĂ€mainittuja. Virallisessa testissĂ€ korostuu erityisesti myös prosessointinopeus, aikaa kun on rajallisesti ja tehtĂ€viĂ€ suurempi mÀÀrĂ€ kuin nettitestissĂ€. 

Vangeissa voi myös olla tavallista ÀlykkÀÀmpiÀkin ihmisiÀ, vaikkei niitÀ tÀssÀ sarjassa nÀkyny

Visuaalinen pÀÀttelykyky on kytköksissÀ matemaattis-loogiseen, mutta kÀytÀnnössÀ visuaalisessa testissÀ hyvin pÀrjÀÀvÀ voi pÀrjÀtÀ huonommin sellaisissa asioissa, joita ihmiset arkielÀmÀssÀ pitÀvÀt "matemaattisina" tai "loogisina". TÀmÀ riippuu siis vÀhÀn siitÀ, mitÀ kautta nÀmÀ sanat mÀÀritellÀÀn. Itse kÀytin sanaa visuaalinen, koska se kuvaa selkeimmin sitÀ, miten testissÀ toimitaan (tehdÀÀn pÀÀtelmiÀ kuvioiden perusteella, ei siis esimerkiksi ratkaista matemaattisia kaavoja - usein toisessa hyvÀ on kummassakin hyvÀ, mutta ei aina).

Ajattelin ettÀ muu termi voisi olla vÀhÀn hÀmÀÀvÀ, aivan samoin kuin sanat semanttinen tai realismi ovat monille arkikielessÀ eri asia kuin vaikkapa kielitieteessÀ, kirjallisuudessa, historiassa jne. Visuaalisesta ÀlystÀ puhuminen auttaa ehkÀ paremmin ymmÀrtÀmÀÀn, kuinka vaikkapa arkielÀmÀn loogisten pulmien kohdalla jÀÀtyvÀ tai matemaattisesta oppimisvaikeudesta eli dyskalkuliasta kÀrsivÀ voi pÀrjÀtÀ kuviotestissÀ hyvin (vaikka Àlykkyyden lajia kuvattaisiinkin "matemaattis-loogiseksi").

Mensan testin ajatellaan mittaavan yleisÀlykkyyttÀ, koska neurotyypillisillÀ "keskimÀÀrÀisillÀ" ihmisillÀ testissÀ mitattava Àly korreloi yleensÀ hyvin yleisÀlykkyyden kanssa. TÀmÀ siis silloin, kun puhutaan isoista ihmismassoista ja keskimÀÀrÀisyyksistÀ. Kuten sanottua niin yksilöiden kohdalla tilanne voi olla eri ja juuri kykyprofiilin epÀtasaisuus on hyvin yleistÀ mm. neuroepÀtyypillisillÀ. TÀmÀn takia virallisessa, lÀÀketieteellisessÀ Àlykkyyden mittaamisessa ja terveydenhuollossa kÀytetÀÀn sitÀ WAIS IV:tÀ, joka on laajempi ja monipuolisempi.

TÀmÀ siis yleisesti, vankeihin kantaa ottamatta. SiitÀ olen ihan samaa mieltÀ, ettÀ joidenkin vankien Àlykkyys voi olla tavallista korkeampi, vaikka sarjan henkilöiden kohdalla ei siltÀ vaikuttanutkaan.

Vierailija
662/686 |
06.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jatketaan vankien hoitoa, mutta miksei oikeasti yhtÀlailla vanhusten- ja vammaisten hoivakodeissa saa yhtÀ hyviÀ palveluja? Esin vangilla oikeus pÀÀstÀ salille, opiskella ja ulkoilla, mutta hoivakodeissa ei ole aikaa aina edes 5min askartelutuokioon eikÀ keretÀ ulkoiluttaa. Kuinka paljon enemmÀn vankien hoitoon oikein laitetaan rahaa? Ainakin tuntuu olevan viihtyisÀmpÀÀ ja iltapalallakin monta sorttia juustoa ja leikkelettÀ.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/686 |
06.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristalla on jÀÀnyt aikuistuminen vÀliin kokonaan, varmaan sen takia ettÀ vetÀnyt pÀihteitÀ 25 vuotta. Jutut kuin 14-vuotiaalla ja koko ajan haki huomiota vartijoilta kuin lapsi vanhemmiltaan tai opettajalta. Sitten kun sai sen joululomassa, niin puhui miehelleen puhelimessa kimeÀllÀ ÀÀnellÀ kuin lapsi. Omituinen ihminen! SÀÀli ettÀ tuollaisella ihmisellÀ on lapsi.

Olen ollut 4v, kun minut sijoitettiin ensimmĂ€isen kerran pĂ€ihdeperheestĂ€ ja sitten minua on raahattu paikasta toiseen laitoksen, sijaisperheen, ns kodin vĂ€liĂ€. Olin 14 kun löysin oman porukkani ja mitĂ€pĂ€ muutakaan siellĂ€ tehtiin kuin kĂ€ytettiin pĂ€ihteitĂ€. 16v tapasin 30v miehen  joka siinĂ€ samassa myi minua, mitĂ€pĂ€ muutakaan kuin huumeita vastaan. MissĂ€ vaiheessa luulet, ettĂ€ olen elĂ€nyt ns normaalia elĂ€mÀÀ, jossa aikuistua? 

Vierailija
664/686 |
06.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatketaan vankien hoitoa, mutta miksei oikeasti yhtÀlailla vanhusten- ja vammaisten hoivakodeissa saa yhtÀ hyviÀ palveluja? Esin vangilla oikeus pÀÀstÀ salille, opiskella ja ulkoilla, mutta hoivakodeissa ei ole aikaa aina edes 5min askartelutuokioon eikÀ keretÀ ulkoiluttaa. Kuinka paljon enemmÀn vankien hoitoon oikein laitetaan rahaa? Ainakin tuntuu olevan viihtyisÀmpÀÀ ja iltapalallakin monta sorttia juustoa ja leikkelettÀ.

KyllĂ€ minĂ€ koen, ettĂ€ yhteiskunta on minulle velkaa mahdollisemman normaalin elĂ€mĂ€n, kun se ei pystynyt sitĂ€ minulle lapsuudessa tarjoamaan vaan raahasi laitoksesta, perheestĂ€, jne toiseen. 

Vierailija
665/686 |
14.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

STT ja Rise vuonna 2020 sanovat, ettĂ€ uusiminen on vakiintunut noin 60 prosenttiin. 

Vierailija
666/686 |
14.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin 2. kauden ja olipas tylsÀ.

Oliko tuo Lilya vai Lilja whatever eronnut jo siitÀ vankilassa tapaamastaan miehestÀ vai puhuiko jostain muusta avioerosta?

Kuinka pitkÀÀ tuomiota Lilja istuu? Ja mitÀ on tehnyt?Oli jo aiemmassa vai muistanko oikein. Olen katsonut silloin tÀllöin joten ei jÀÀ mieleen kaikki.

Vierailija
667/686 |
21.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Pisti palamaan talon, jossa sisĂ€llĂ€ pyörĂ€tuolissa istuva mummo ja vammainen kummisetĂ€. Molemmat kuolivat tulipalossa, kun eivĂ€t pÀÀsseet talosta ulos. Lilja itse ei ollut edes tavannut kyseisiĂ€ ihmisiĂ€ vuosikausiin, vaan poltti talon miellyttÀÀkseen Ă€itiÀÀn, joka oli riidoissa isoĂ€idin kanssa. 

Vierailija
668/686 |
21.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Naisvangit ovat ylisukupolvisen huono-osaisuuden tuotteita. Ovat mielenterveys- ja pĂ€ihdesairaita. NĂ€hneet ja kokeneet paskaa pienestĂ€ pitĂ€en. Traumatisoituneita kaikki. 

Vierailija
669/686 |
21.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Krista nÀyttÀÀ FAS-henkilöltÀ. Pienikokoinen, ylÀhuuli suora, otsan ja silmien alue tyypillinen FAS-henkilölle.

Eve taas vaikuttaa kehitysvammaiselta tai heikkolahjaiselta. EhkÀ vanhemmat ovat sisaruksia keskenÀÀn?

Mietin samaa. MissÀÀn tapauksessa ei ole kummallakaan kaikki muumit laaksossa. Ja siis ihan peruspalikoista jÀÀ vajaaksi, ei pelkkiÀ mt-ongelmia.

Kamaa vedetty sen verran ettÀ pÀÀ on jo pehmeÀ. On se myös surullista kun parhaassa iÀssÀ olevalla kuuppa on siinÀ kunnossa. EttÀ vapauduttua odottaa sossun asiakkuus tai sairaselÀke.

Vierailija
670/686 |
21.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisti palamaan talon, jossa sisĂ€llĂ€ pyörĂ€tuolissa istuva mummo ja vammainen kummisetĂ€. Molemmat kuolivat tulipalossa, kun eivĂ€t pÀÀsseet talosta ulos. Lilja itse ei ollut edes tavannut kyseisiĂ€ ihmisiĂ€ vuosikausiin, vaan poltti talon miellyttÀÀkseen Ă€itiÀÀn, joka oli riidoissa isoĂ€idin kanssa. 

Liljan rikos on niin kuvottava etten tunne mitÀÀn sympatiaa tÀtÀ sosiopaattia kohtaan. Liljan oikea paikka on vankilassa ja tuomion pitÀisi olla elinikÀinen.

Vierailija
671/686 |
21.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se yksi ompelijaopiskelija uhosi ettĂ€ ompeleminen on "nouseva ala". 

Niin missÀ, Intiassa?

Vankilan pukumies oli oikeassa ettĂ€ kannattaisi panostaa vankilassakin enemmĂ€n nĂ€ihin digiajan taitoihin. Itse en tunne yhtÀÀn ompelijaa.. 

Ompelijan ura ammatinharjoittajana on varmaan realistisempi vaihtoehto. KyllÀ ompelijoille tuntuu töitÀ löytyvÀn. Vaatteiden muutoksia ja korjauksia.

Vierailija
672/686 |
23.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oi kun söpöÀ. Rautakangen kanssa heilunut,hul  lu pe do fiili saa kĂ€yskennellĂ€ kukkia poimimassa kukkamekko pÀÀllĂ€.

Oikea kesĂ€leiri. 

Vierailija
673/686 |
25.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lilja on tuolla kuin kala  vedessĂ€,nĂ€kee ettĂ€ on jonkinsortin sosiopaatti kun mikÀÀn ei jĂ€rkytĂ€.

Vierailija
674/686 |
23.04.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei helvetti mitÀ hyysÀÀmistÀ hellanlettas, ei oikeus toteudu Suomessa ei.

Vierailija
675/686 |
16.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se yksi ompelijaopiskelija uhosi ettĂ€ ompeleminen on "nouseva ala". 

Niin missÀ, Intiassa?

Vankilan pukumies oli oikeassa ettĂ€ kannattaisi panostaa vankilassakin enemmĂ€n nĂ€ihin digiajan taitoihin. Itse en tunne yhtÀÀn ompelijaa.. 

Ompelijan ura ammatinharjoittajana on varmaan realistisempi vaihtoehto. KyllÀ ompelijoille tuntuu töitÀ löytyvÀn. Vaatteiden muutoksia ja korjauksia.

Ei ole tunneasia. 

Vierailija
676/686 |
16.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

SiellĂ€  pedarit ja murhapolttajat juo kahvia,saunoo ja  ja vetÀÀ tupakkaa niin leppoisasti. 

Ja samaan aikaan vanhukset  makaa mĂ€rissĂ€ vaipossa eikĂ€ pÀÀse ulos.

Taidan ruveta rikolliseksi kun tÀytÀn 60.

Vierailija
677/686 |
17.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

EvellÀ on autisminkirjolla, vanha termi asperger. Sosiaaliset taidot hÀnellÀ heikot kuten autismin yleisiin piirteisiin sisÀltyy... Autismi ei ole mt vaan kokonaisvaltainen sairaus, joka vaikuttaa kaikkeen.

Vierailija
678/686 |
17.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lilja on tuolla kuin kala  vedessĂ€,nĂ€kee ettĂ€ on jonkinsortin sosiopaatti kun mikÀÀn ei jĂ€rkytĂ€.

Tai sitten vaan turtunut, kun ollut niin pitkÀÀn.

Vierailija
679/686 |
21.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lilja on saanut lisÀÀ ruutuaikaa. On nykyÀÀn MTV:n rikospaikassa.

Vierailija
680/686 |
28.11.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika paljon vÀhemmÀn työlÀstÀ ulkoiluttaa ihminen, joka seisoo oven takana ulkoiluvaatteet pÀÀllÀ ja jonka ulkoiluttaa vaatii oven avaamisen, kuin ulkoiluttaa ihminen, joka tarvitsee kahden ihmisen avun pukemiseen, sen jÀlkeen pyörÀtuoliin siirtÀmiseen, yhden avun ulkovaatteiden laittamiseen ja yhden työntÀmÀÀn pyörÀtuolia. EnsimmÀisen "ulkoiluttamiseen" kuluva työaika on n. 1 henkilötyöminuutti, toisen helposti reilusti yli 1 henkilötyötunti, jos vain jÀtetÀÀn pihalle istumaan ja jos liikutaankin johonkin niin ulkoiluaika pÀÀlle.

En sano, ettei halukkaita vanhuksia pitÀisi ulkoiluttaa, vaikka onkin ikÀvÀÀ, ettÀ heitÀ pakotetaan vasten tahtoaan ulos, koska kyse on laatumittarista, jota hoivayritys seuraa ja markkinoi, mutta on ÀlyllistÀ laiskuutta verrata vankien oloja vanhuksiin tuolla tavoin suoraan.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kuusi yhdeksÀn yhdeksÀn