Vanhustyö osastolla on aivan hirveää!!! Joka ikinen päivä samat
hommat. Löysää paskaa, kovaa paskaa, kusenhajua, pieruja naamalle vaippaa vaihtaessa, peräruiskeita, paskaa lattialla, paskaa itsekseen vaeltavien huonekaluissa, paskaa petivaatteilla, paskaista hilseilevää ihoa joka pölisee naamalle, paskavettä joka loiskuu suihkuttaessa käsivarsille, paskalistoja, vatsantoimituslistoja, haisevia tissinalusia, nivusia, persevakoja, kyykkimistä asiakasta pukiessa niin että veri puskee päähän ja taju meinaa lähteä, töhnäisiä tekohampaita ja kuulolaitteita.
HYI HELVETTI ETTÄ VIHAAN TYÖTÄNI!!!!!! VIHAAAAAAAAAAAN!!!!! ONNEKSI TÄTÄ ENÄÄ KOLME VIIKKOA, SITTEN EI ENÄÄ IKINÄ!!!!!!!!!!!
Kommentit (341)
Olen aavistellutkin hoitajien ajattelevan noin. Ei tullut yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaat sotkevat vielä monesti paikat paskallaan kun käsi vaippaan ja sen jälkeen taiteilemaan. Pahimmat syövätkin paskaansa. Kaikkinensa muistisairaat on itselleni se kaikkein haastavin ryhmä häröilemässä.
Ja omaiset tietenkin vastustavat hygieniahaalaria toinen toistaan kiihkeämmin. Jännä kun eivät kuitenkaan itse tarjoudu siivoamaan ulostesotkuja, vaan vaativat että jonkun muun (hoitajien?) pitäisi se tehdä.
Jos olet opiskelija, niin mistä tiedot noi kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että kyllä on nirppanokkaväkeä. Kun ette edes viitsi lapsia hankkia ettei tarvitse niiden paskoja siivota. Mitä jos vaikka hoitaisitte ne omat vanhempanne ITSE kunnialla loppuun, sitten kun sen aika on. Niin tehtiin ennenkin, ei ollut hoitolaitoksia ja samaan se menee uudestaan piankin.
Asennevamma on aloittajalla. Vaihda äkisti alaa. Ei taida olla useallakaan teistä kokemusta rakkaasta, iäkkäästä, omaisesta jotka eutanasiaa tarjoatte. Ja taisitte kaikki olla naisia vielä? Tämän ajan naiselta on kenenkään turha hoivaa odottaa. Kauas on alkuperäisestä perhemallista menty.
Mulla on rakas, iäkäs mummo, jonka kunto alkaa pikkuhiljaa uhkaavasti hiipua. Toivon, että hän kuolee ennen kuin joutuu hoitokotiin ja sitä hän toivoo itsekin. Ilomielin suostuisin eutanasiaan, jos se olisi hänen toiveensa. En ikinä halua ketään läheistä mihinkään hoitokotiin, vaikka siellä olisi miten hyvä hoito tahansa. Ei se ole kenenkään oikea koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaat sotkevat vielä monesti paikat paskallaan kun käsi vaippaan ja sen jälkeen taiteilemaan. Pahimmat syövätkin paskaansa. Kaikkinensa muistisairaat on itselleni se kaikkein haastavin ryhmä häröilemässä.
Ja omaiset tietenkin vastustavat hygieniahaalaria toinen toistaan kiihkeämmin. Jännä kun eivät kuitenkaan itse tarjoudu siivoamaan ulostesotkuja, vaan vaativat että jonkun muun (hoitajien?) pitäisi se tehdä.
Jos olet opiskelija, niin mistä tiedot noi kaikki?
Miksipä ei voisi tietää? Ihan samalla tavalla harkoissa työskennellään.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa että kyllä on nirppanokkaväkeä. Kun ette edes viitsi lapsia hankkia ettei tarvitse niiden paskoja siivota. Mitä jos vaikka hoitaisitte ne omat vanhempanne ITSE kunnialla loppuun, sitten kun sen aika on. Niin tehtiin ennenkin, ei ollut hoitolaitoksia ja samaan se menee uudestaan piankin.
Asennevamma on aloittajalla. Vaihda äkisti alaa. Ei taida olla useallakaan teistä kokemusta rakkaasta, iäkkäästä, omaisesta jotka eutanasiaa tarjoatte. Ja taisitte kaikki olla naisia vielä? Tämän ajan naiselta on kenenkään turha hoivaa odottaa. Kauas on alkuperäisestä perhemallista menty.
Mitä sekoilet? Mun äidillä on etenevä muistisairaus, ja vähänkin selvinä hetkinään pyytää mua tuomaan jotakin jolla lähtisi henki. En ihmettele yhtään, ja itse teen välittömästi omatoimieutanasian jos papereihin muistisairausleima napsahtaa. Joko et tiedä mistä puhut, tai sitten kuvittelet jollakin perverssillä tavalla kärsimyksen korottavan elämässä. Kerron sulle uutisen: se ei tee sitä. Se on vain täyttä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sekoilet? Mun äidillä on etenevä muistisairaus, ja vähänkin selvinä hetkinään pyytää mua tuomaan jotakin jolla lähtisi henki. En ihmettele yhtään, ja itse teen välittömästi omatoimieutanasian jos papereihin muistisairausleima napsahtaa. Joko et tied
Ja mulla on isä hoivakodissa, ei muistisairauden vaan MS:n takia. Täysin sänkyynhoidettava, vain vasen käsi toimii ja sekin huonosti. Toivon tosiaan, että isä pääsisi pian pois. Niin hän itsekin.
Kouluttauduin lähihoitajaksi, yt- neuvotteluissa irtisanotuksi joutuessani. ( 15 v työuran jälkeen).Te- toimistossa sanottiin, että lähihoitajilla on töitä, saa valita työpaikkansa. Olin 49v. Koulu oli ihan mukavaa, mutta työharjoittelut olivat hirveitä. En sopeutunut alalle, inhosin kosketella vieraita ihmisiä. Inhosin hajuja, pelkäsin väkivaltaisia hoidettavia. Olin hysteerinen, kun jouduin hoitamaan isokokoista, väkivaltaista miestä. En pysty toimimaan alalla,koska pelkään hoidettavia. Nyt hoidan omaa isääni. Saan rauhassa tehdä työt, eikä tarvitse pelätä vieraita.
Monelle ekalle harjoittelujaksolle tulevalle opiskelijalle on pettymys se, että moni meidän yksikön asukas on puhumaton, eikä heidän kanssaan saa vastavuoroista keskustelua aikaiseksi. Kukaan ei ainakaan ole myöntänyt, että eritteet oksettavat. Pikemminkin moni on yllättynyt, että niihin tottuu. Se osuus varmaan tulee sitten, kun leipääntyy työhönsä. Pakko myöntää, että itsekin olen sitä kohti menossa.
Hyvin eritelty ja kuvailtu vanhustyön arkea. Kaikki kerrottu aivan totta! Kuvailu varmasti selvittää jossain määrin maallikoille syyn, miksi vanhustyöhön ei haluta tai sieltä halutaan paeta. Likaista ja raskasta työtä aivan liian vähällä hoitajamäärällä. Eikä ole likaisen työn lisää, koska naisvaltainen ala. Ota noro-oksennusten ja nororipuleiden roiskeet vastaan. Siivoa eritteet, pese, syötä, siivoa eritteet, pese, syötä jne, sama toistuu päivästä toiseen, arjesta pyhiin. On aggressiivisia vanhuksia, joiden nyrkkejä ja potkuja väistelet. Sitten vielä esimies, jolla ei mitään hajua hyvästä johtamisesta. Vaikka miten yrittäisi pitää ystävällistä ja ammatillista asennetta, niin ei ole mitään mahdollisuutta saada tehdä työtään kunnolla ja niin, että kokisi tekevänsä merkityksellistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia lailliseksi! Miettikää minkälaista on vanhustenhoito ku me ollaan vanhoja?
Eutanasia vaatii oman tahdon. Ei noista kukaan kuolla halua. Purkavat kiukkuaan paskomalla, kusemalla tai sylkemällä hoitajan päälle. Nuoremmat ajattelee, että haluavat sitten eutanasiaa, mutta kun ei se muutos useinkaan tapahdu yhdessä yössä vaan pikkuhiljaa. Kuka päättää, että on oikea aika? Siinä vanhetessa ehtii tottua ja viihtyä. Joka vuosi ovat tappelemassa influenssa- ja koronarokotejonoissa. Vaatimassa hoitoa joka ikiseen vaivaan terveyskeskuksessa. Hamstraavat jodi tabletteja Jne. Eivät he todellakaan kuolla halua. En ole _ikinä_ nähnyt tai kuullut aitoa epäitsekästä tekoa nuorempien, edes omien lasten tai lastenlasten, puolesta, kun puhutaan muustakin kuin jostain suklaarasian ostamisesta jouluna tai merkkipäivänä. Ihan samaa minä minä minä väkeä ovat loppuun asti. Ja vanhustyötä takana 18 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Tähän on ratkaisu, eutanasia.
Olen samaa mieltä. Mutta kun ei. Kuka sitä vastustaa? Jotkut kristilliset? "Kun jumala vaan saa päättää" mutta miksi ihminen saa päättää eläimen lopun hetket, mutta ihminen ei itse saa päättää edes omasta elämästään?
Ja Pave Maijanen julisti vakaumuksella: "Muista, vanhukset ei kuulu vanahinkotiin!". Kenen ne sitten olisi pitänyt hoitaa? No, vanhainkodit sitten lakkautettiinkin...
Mä olen lähihoitaja, mutta vaihdoin heti valmistumisen jälkeen toiselle alalle. Ja onneksi vaihdoin. Muistan harjoittelut dementiakodeissa vieläkin liian hyvin. Kamalia hajuja, kun on virtsatietulehduksia, ulosteita välillä seinille heitettynä, kun joku asukkaista kaivanut vaippansa sisältöä, kuolan hajua ym. Kävin opinnot kunnialla loppuun, mutta karkasin valmistumisen jälkeen heti toiselle alalle. Mulla olisi pää hajonnut jo aikoja sitten, jos olisin jäänyt hoitotöitä tekemään. Toki olisin hoitotyössä tienannut enemmän, kuin tällä alalla jonne karkasin. Mutta tuo olisikin ollut ainoa positiivinen puoli. Toivottavasti eutanasia tulee joku päivä lailliseksi, koska en halua olla tilanteessa, jossa en ymmärrä enää mistään mitään ja makaan omissa ulosteissani.
Vaihda ap työpaikkaa. Sä hajotat itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia lailliseksi! Miettikää minkälaista on vanhustenhoito ku me ollaan vanhoja?
Eutanasia vaatii oman tahdon. Ei noista kukaan kuolla halua. Purkavat kiukkuaan paskomalla, kusemalla tai sylkemällä hoitajan päälle. Nuoremmat ajattelee, että haluavat sitten eutanasiaa, mutta kun ei se muutos useinkaan tapahdu yhdessä yössä vaan pikkuhiljaa. Kuka päättää, että on oikea aika? Siinä vanhetessa ehtii tottua ja viihtyä. Joka vuosi ovat tappelemassa influenssa- ja koronarokotejonoissa. Vaatimassa hoitoa joka ikiseen vaivaan terveyskeskuksessa. Hamstraavat jodi tabletteja Jne. Eivät he todellakaan kuolla halua. En ole _ikinä_ nähnyt tai kuullut aitoa epäitsekästä tekoa nuorempien, edes omien lasten tai lastenlasten, puolesta, kun puhutaan muustakin kuin jostain suklaarasian ostamisesta jouluna tai merkkipäivänä. Ihan samaa minä minä minä väkeä ovat loppuun asti. Ja va
No, täällä on yksi mummo( ikää 72-v), jolla vielä kaikki suht hyvin. Silti olen varautunut, että kun muisti ja suoli alkaa pettää, niin teen oman armollisen ratkaisun. Lääkkeet on jo sitä varten jemmattu. Laitan sivuun normilääkityksestä, niin että voin valita eutanasia sitten kun tilanne huononee. Tämä suunnitelma sopii minulle ja olen siksi jotenkin turvallisin mielin.
Oman twistinsä tähän sirkukseen tuo narkkarivanhukset, jotka työnnetään hoitokotiin, kun päihdepuolella heitä ei haluta hoitaa. Kotihoito on voimaton, kun ranneketta painetaan non-stoppina, koska pitäisi saada jotain lääkettä. Ei muuta kuin hoitokotiin, jossa ei ole osaamista/resursseja lääkeriippuvuuksien hoitoon. Mutta kun kyseessä on vanhus, ketään ei kiinnosta.
Ymmärrän. Sääli silti niitä hoidettavia. Me ollaan molemmat jossain vaiheessa samassa kunnossa.
Aina joskus kun pyörittelen ajatusta hoitajan työstä, mutta sitten muistan miten olennaisesti paska ja muut eritteet ja hajut kuuluvat tuohon hommaan. Ei vaan hajuherkkänä kykene. Tsemppiä ap. Toivottavasti omassa vanhuudessa eutanasia on jo vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole oikea paikka avautua.
Minusta on hyvä, että tästä avaudutaan. Mulla ainakin oli liian ruusuinen kuva hoitoalasta, kun kouluun hakeuduin.
Niin minullakin. Tiesin kyllä että muistisairaat voivat olla aggressiivisia, sotkea, karkailla ja ahdistella eli se ei tullut yllätyksenä.
Sen sijaan yllätyin, kun minulle selvisi että hoitajan työ ei olekaan vain hoitotyötä vaan meille kuuluu paikasta riippuen esim. pyykkääminen, roskien vieminen, siivoaminen, tiskit, ruokien lämmittäminen, aamupalaleipien tekeminen, varastohommat jne. Kaikki se on pois hoitotyöstä jota tehdään minimimitoituksella.
Työnantajat yrittävät jatkuvasti säästää lisää, ja jostain syystä juuri hoitajat nähdään jonkinlaisina yleisemäntinä joille voi siirtää muiden ammattiryhmien töitä (kuten siivoojien, laitosapulaisten ja keittiöhenkilökunnan). Fysioterapeuteillakin on vähän sama ongelma, siksi he varmaan haluavat muualle töihin.
Hyvin tiedetään, miten hirveää vanhustyössä on. Epäkohtia ei oikeasti haluta korjata. Syytetään vaan hoitajia ja hoitajien väärää asennetta. Eutanasia olisi inhimillinen ja armollinen ratkaisu, jollei vanhustyöhön saada ammattitaitoisia ja alaisten parhaaksi työtä tekeviä esimiehiä ja riittävästi hoitajia, hoiva-avustajia ja laitoshuoltajia. Nykyhallituksella ei tunnu olevan kiinnostusta korjata vanhustyön ongelmia.