Painan nyt varmaan 130 kg. Mistä lähden liikkeelle laihtuakseni?
En ole uskaltanut käydä vaa'alla mutta epäilen luvun olevan jotain tuollaista. Viime vuonna painoin 120 kiloa ja onnistuin laihtumaan 13 kiloa.
Sitten masennus palasi, tapahtui kaikenlaista todella ikävää ja taas meni kaikki päin persettä. Aloin tunnesyömään ja olen varmaan lihavampi kuin viime vuonna tähän aikaan.
Nyt haluaisin aloittaa. En vaan uskalla liikaa hötkyillä. Nyt ruokavalioni on koostunut pääosin valmisruoasta, eineksiä ja roskaruokaa. Ihan siis hirveää. Olen myös sokeriin koukussa.
Nyt ajattelin ensin jättää einekset, roskaruoan ja sokerin.
Kommentit (124)
Kyllähän liikunnalla merkitystä on. Sitä vain yliarvioidaan.
Yliarvioinnille on nähdäkseni kaksi pääsyytä: yliarvioidaan kokonaisuudessaan liikuntasessiolla kulutettuja kaloreita, joka voi johtaa vastuuttomampaan syömiseen, ja toisekseen liikuntaa kompensoidaan vähemmällä aktiivisuudella loppupäivän ajan.
Poltat tuskin niin kovasti kaloreita kuin luulet alun alkaenkin, kovallakin liikunnalla lopputulos voi olla 300-400 kaloria poltettuna. Sitten kun loppupäivä ollaan väsyneitä, niin poltetaan mahdollisesti 100-200 kaloria vähemmän kuin oltaisiin poltettu ihan vaan normaalilla aktiivisuudella. Toisin sanoen siitä 400:sta kalorista voi jäädä käteen vain 200 tai 300 miinusta nettona. Vertailun vuoksi 300 kaloria on vähemmän kuin yksi suklaapatukka. Se on siis helppo syödä takaisin ihan huomaamatta, jos ei ole yhtään kartalla.
Se kuitenkin tiedetään, että nettohyöty liikunnasta jää käteen, sitä ei kompensoida kokonaan täysin pois. Ja jos saavutettu lisäkalorien poltto on vaikka 200 kaloria, se ei ole yksinään kovin paljoa, mutta 3500 kaloria on jo puoli kiloa rasvaa, eli neljällä liikuntapäivällä viikossa se on jo noin puoli kiloa ylimääräistä rasvanpolttoa mikä luonnollisesti nopeuttaa laihdutusprosessia. Toki siis ihminen on ihminen, eli eihän tämä matematiikka täysin näin toimi. Mutta hyvin karkeana esimerkkinä.
Sen lisäksi liikunnalla on toki liuta muitakin terveyshyötyjä, joiden vuoksi se kannattaa. Siihen ei vaan kannata tuudittautua, ja sen tulisikin olla vain yksi työkalu kun suurin tekijä on se, että laskee ne ruokalautasensa kalorit.
Itse näin urheilevana ihmisenä vaan anekdoottina totean, että liikunta kyllä itseä auttaa reguloimaan ruokailua ja ruokahalua. Tilastollisestihan se meneekin niin, että syötyjen kalorien määrä lisääntyy aktiivisuuden lisääntyessä paitsi että poikkeuksena, että täysin passiiviset ihmiset keskimäärin syövät enemmän kuin vähän tai kohtuullisesti liikkuvat. Sitten todella paljon liikkuvat taas syövät enemmän kun tarve nousee niin jyrkästi.
Liikunta onkin varmaan tehokkaampi nimenomaan ylipainon ehkäisemisessä koska liikkuva ihminen vähemmän todennäköisesti lihoo alun alkaenkaan.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34519717/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22681398/
https://examine.com/research-feed/study/summary-dZN8qd/
https://www.researchgate.net/publication/306001976_Energy_balance_body_…
Yksi vinkki: aloita 16:8 -dieetti, siihen tottuu yllättävän nopeasti, siihen lisäksi esim. kävelyä, vähintään noin 5 km päivässä (esim. työmatka). Silloin kun on syönti-ikkuna dieetissä auki, älä ahmi, vaan syö maltillisesti ja terveellisesti.
Tässä sulle ruokavalio:
- Salaattia
- Kanaa
- Hedelmiä
- Vettä
Mitään muuta et saa syödä. Syöt korkeintaan kolme kertaa päivässä ja paastoat 18-08 välisen ajan.
Kävelet joka päivä vähintään 2 km.
Aivan varmasti laihdut.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sulle ruokavalio:
- Salaattia
- Kanaa
- Hedelmiä
- Vettä
Mitään muuta et saa syödä. Syöt korkeintaan kolme kertaa päivässä ja paastoat 18-08 välisen ajan.
Kävelet joka päivä vähintään 2 km.
Aivan varmasti laihdut.
Ja lihoo myös takaisin koska ei kukaan jaksa tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa, liikuntaa, liikuntaa. Se puoli ensin kuntoon, sitten voi alkaa kiusata itseäsi ravintoasioilla. Tuo eka kolme on se vaikein.
Erittäin huono neuvo. Olen iso mies 190cm ja painan 150kg. En mahdu kuntosalilla kaikkiin laitteisiin ja en jaksa enempää kuin pientä hyötyliikuntaa arkisin. Lisäksi työ verottaa voimia ja jaksamista. Jos saan kovalla tuskalla kulutettua 500 kaloria, niin se on syöty takaisin jo yhdellä pienellä aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarilla oli just hyvä juttu tuosta, Liikunta ei laihduta:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008435308.htmlLiikunta laihduttaa kun siihen lisää ruokavalion. Kyllä ne sohvaperunat on ylipainoisia, en ole nähnyt yhtään ylipainoista juoksijaa tuolla ulkona.
Pyöräilin viime vuonna useamman tuhat kilometriä ja vietin tuntikausia salilla ja niin vain vaaka naisena näyttää 88 kg. Ehkä jonain päivänä poljen ohitse, niin voit jäädä suu auki tuijottamaan läskejäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008435308.htmlLiikunta laihduttaa kun siihen lisää ruokavalion. Kyllä ne sohvaperunat on ylipainoisia, en ole nähnyt yhtään ylipainoista juoksijaa tuolla ulkona.
Pyöräilin viime vuonna useamman tuhat kilometriä ja vietin tuntikausia salilla ja niin vain vaaka naisena näyttää 88 kg. Ehkä jonain päivänä poljen ohitse, niin voit jäädä suu auki tuijottamaan läskejäni.
Niin ei se liikunta mitään tee jos syö liikaa. Kaloreita on paljon nopeampi syödä kuin polttaa. Voit syödä 300 kaloria parissa sekunissa. Niiden polttamiseen taas puoli tuntia tai tunti, riippuen nyt mitä tekee.
Mä muutin taloyhtiöön, jossa on uima-allas ja asun 5.krs.
Pyrin käymään 4 krt viikossa uimassa ja 2-4 krt päivässä kävelin portaat. Yhtäkkiä tajusin nukun hyvin.
Pääsin työn puolesta ravintoterapeutille ja kuulin uutisen, lautasmalli.
Nukkuminen, arkiliikunta ja säännöllinen ruokarytmi
Niin ei se liikunta mitään tee jos syö liikaa. Kaloreita on paljon nopeampi syödä kuin polttaa. Voit syödä 300 kaloria parissa sekunissa. Niiden polttamiseen taas puoli tuntia tai tunti, riippuen nyt mitä tekee.
Haastavaa tämä on vaan siinä vaiheessa, kun haluaa treenata kovaa, niin kaloreita/hiilihydraatteja ei voi leikata liikaa ruokavaliosta, ettei jaksaminen kärsi. En tosin ehkä edusta ihan keskivertolaihduttajaa, salitaustaa löytyy useita vuosia ja olen fyysisesti melko hyvässä kunnossa vaikka painoa löytyykin.
Oma kokemus: aloitin liikunnan (kävelylenkkejä, lyhyistä ja hitaista kävelyistä asteittain pidempiin ja ripeämpiin), kotijumppa tuli kuvioihin puoli vuotta myöhemmin. Muutaman hölkän olen uskaltanut jo vetää.
Avainsana kuitenkin ruokavalio ja syömistottumukset: tunnista ensin ongelmakohtasi! En kieltänyt itseltäni mitään, syön 2-3x päivässä koska jos syön 4-5x päivässä, syön herkästi liikaa/pupellan kokoajan jotain. Otin alkuun tavoitteeksi 2 "herkku"päivää viikossa, jotta saisin jokapäiväisen herkuttelun kuriin. Nyt on 1x viikko tai sitten jos syön vaikka useampana päivänä kahvitauolla keksejä yms, niin yritän syödä hiukan kevyemmin seuraavan päivänä tai samana iltana. Satunnaisesti paastoan 16-20 h.. sillä on paljon tutkittuja hyötyjä:) kokeilemalla löytyy se itselle sopiva keino päästä terveempää painoa kohti. Nyt on vuosi mennyt ja 25 kiloa pudotettu, työ jatkuu.. :)
Ja nykyäänhän lääkärit saattaa määrätä Saxendaa/Ozempiciä painonpudotuksen tueksi:) tsemppiä.
Itse olen toiminut seuraavasti:
- Kasviksia ja hedelmiä ym. lähes aina noin puolet jokaisen aterian koosta. Esim. aamupalalla syön kiiviä, passionhedelmää ja banaania, ruokiin lisään avokätisesti mm. tomaattia, paprikaa, sieniä, parsakaalia jne. Kasviksia pitäisi syödä peräti 900 g päivässä, jotta saa parhaat terveyshyödyt.
- Terveellistä rasvoja ruuanlaitossa (oliiviöljyä ja avocadoöljyä)
- Harvoin pikaruokaa ja silloinkin siihen oheen esim. tomaattia, melonia runsaasti
- Leivät ym. runsaskuituisia, siemeniä jne.
- Juon ja erityisesti nukuin tarpeeksi. Ennen söin sekä janoon että väsymykseen. Jos en nuku kunnolla en pysty laihtumaan.
Näillä toimilla mm. veriarvoni ovat olleet todella hyvät (osa voi toki johtua geeneistä). Terveys ei tule pelkästään sopivasta painosta, joten panostaisin ravinnon laatuun. Myöskään nukkumisen vaikutusta ei pidä aliarvioida. Yllä oleva ei vielä varsinaisesti kuitenkaan laihduta.
Painoni on pudonnut aika vähällä vaivalla kun olen vain jakanut syömäni ruuan pidemmälle aikavälille. Syön siis samaa ruokaa kuin ennen mutta noin kolmasosan vähemmän (pois lukien kasvikset ja hedelmät joita syön yhtä paljon kuin ennen).
Yleensä syön normaalikokoisen aterian kerran päivässä eli joka päivä nälkä tulee tyydytettyä kerran ja muut ateriat ovat noin puolet tai alle siitä mitä ennen. Tätä taktiikkaa vaikuttaisin jaksavat todella hyvin ja tarkotus on pysyä siinä loppuiän (muussa tapauksessa kilot tulisivat takaisin korkojen kera kuten minulle on aiemmin käynyt useasti).
Syön mielitekoon heti nimenomaan sitä mitä tekee mieli mutta vain pienen määrän. Minulla tämä on toiminut ja syön vähemmän herkkuja kuin ennen enkä tunne niitä kohtaa enää kiinnostusta koska ne ovat aina saatavilla.
Lisäksi olen lisännyt liikuntaa jonkin verran jotta paino joka lähtee ei olisi pois lihaksista.
Kaikille varmaan ei toimi samat keinot mutta yllä oleva on toiminut minun kohdallani yllättävän hyvin ja tärkeintä mielestäni on ylipäätään panostaa terveellisyyteen sekä käyttää keinoja, joita jaksaa koko loppuelämän.
Helpoin on lihastreeni+sopiva dieetti joka on ainoa tapa estää lihasten häviäminen energiaksi.Se on myös tehokkain tapa säilyttää tulokset.Takaisin lihoo jos paastoaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toiminut seuraavasti:
- Kasviksia ja hedelmiä ym. lähes aina noin puolet jokaisen aterian koosta. Esim. aamupalalla syön kiiviä, passionhedelmää ja banaania, ruokiin lisään avokätisesti mm. tomaattia, paprikaa, sieniä, parsakaalia jne. Kasviksia pitäisi syödä peräti 900 g päivässä, jotta saa parhaat terveyshyödyt.
- Terveellistä rasvoja ruuanlaitossa (oliiviöljyä ja avocadoöljyä)
- Harvoin pikaruokaa ja silloinkin siihen oheen esim. tomaattia, melonia runsaasti
- Leivät ym. runsaskuituisia, siemeniä jne.
- Juon ja erityisesti nukuin tarpeeksi. Ennen söin sekä janoon että väsymykseen. Jos en nuku kunnolla en pysty laihtumaan.
Näillä toimilla mm. veriarvoni ovat olleet todella hyvät (osa voi toki johtua geeneistä). Terveys ei tule pelkästään sopivasta painosta, joten panostaisin ravinnon laatuun. Myöskään nukkumisen vaikutusta ei pidä aliarvioida. Yllä oleva ei vielä varsina
Lisään vielä, että valitsen tilanteen mukaan milloin syön normaalikokoisesti ja milloin vähemmän. Eli jos on nälkä lounaalla, syön silloin ja muuten vähemmän vaikka yleensä syön pienen lounaan ja normaalikoon iltaruuan. Lounaankin voin syödä esimerkiksi jo ennen puolta päivää tai sitten myöhään iltapäivällä. Jos ei ole nälkä, en syö ja jos on pieni nälkä syön vain vähän. En siis syö enää tottumusten tai kellon mukaan. Valitettavasti tämä taktiikka ei varmasti ole kaikille mahdollinen. Itselleni on, joten tietenkin käytän sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008435308.htmlLiikunta laihduttaa kun siihen lisää ruokavalion. Kyllä ne sohvaperunat on ylipainoisia, en ole nähnyt yhtään ylipainoista juoksijaa tuolla ulkona
Kannattaisi katsoa hiukan tarkemmin. Terkuin ylipainoinen maratoonari.
Viikonlopun tv-maratooni taas edessä?
Nykyihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva. Syö rasvaista lihaa vähintään 15g rasvatonta painokiloa kohti sekä suolaa ja vettä - ei mitään muuta. Ja alussa voit hyvinkin syödä lihaa niin paljon kuin napa vetää ja maistuu, ei tarvitse grammoja laskea (kunhan minimi täyttyy).
Vierailija kirjoitti:
Pään sisältö kuntoon ensin, sitten vois miettiä ravintoasioita ja liikuntaa. Useimmiten liikakilojen päästäminen kroppaan on valinta. Kukaan muu kuin ei sitä roskaruokaa ja sokeria tunge suuhun.
Se pää vaatii myös kunnon ravintoa kuntoon päästäkseen, joten kyllä sitä ravintoa pitää miettiä ihan ensimmäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008435308.htmlLiikunta laihduttaa kun siihen lisää ruokavalion. Kyllä ne sohvaperunat on ylipainoisia, en ole nähnyt yhtään ylipainoista juoksijaa tuolla ulkona
Ylipainoiset ei mitään maratooneja juokse.
Keto? Paljon munakkaita ja salaatteja.