Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painan nyt varmaan 130 kg. Mistä lähden liikkeelle laihtuakseni?

Vierailija
31.01.2024 |

En ole uskaltanut käydä vaa'alla mutta epäilen luvun olevan jotain tuollaista. Viime vuonna painoin 120 kiloa ja onnistuin laihtumaan 13 kiloa. 

Sitten masennus palasi, tapahtui kaikenlaista todella ikävää ja taas meni kaikki päin persettä. Aloin tunnesyömään ja olen varmaan lihavampi kuin viime vuonna tähän aikaan. 

Nyt haluaisin aloittaa. En vaan uskalla liikaa hötkyillä. Nyt ruokavalioni on koostunut pääosin valmisruoasta, eineksiä ja roskaruokaa. Ihan siis hirveää. Olen myös sokeriin koukussa. 

Nyt ajattelin ensin jättää einekset, roskaruoan ja sokerin. 

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka liikunta sinällään ei välttämättä laihduta niin aloittajan tapauksessa se olisi hyvä lisä koska liikunta ja ulkoilu tutkitusti helpottaa masennusta. Masentuneena on huono laihduttaa. Ei sen tarvi olla hikiliikuntaa tuntikausia, käy vaikka joka päivä katsomassa taivaan värejä, lumisia puita, kuuntelemassa puron solinaa tai kosken kohinaa, antaa kevätauringon lämmittää... Jos ei aamulla nouse sängystä niin kaikki kaunis jää näkemättä.

Juuri näin!

Kevyet ja rauhalliset kävelyt hoitavat mielenterveyttä ja myös selän terveyttä. Ei tarvitse olla pitkiä. Usein liikuntasuositukset ovat massiivisia ja rankkoja, mutta olen ymmärtänyt, että nykyään alkaa olla tutkimustietoa siitä, että lyhyet treenit voivat olla todella tehokkaita terveyden kannalta. Yhtä hyviä kuin pitkät!

Yhdistä aiemmassa kommenttissani suosittelemani YouTube-jumpat kävelyyn. Voit tehdä vaikka 10-20 minuutin kävelyn päivittäin. Eikä se haittaa, jos ei käy joka päivä. Se on vain kivaa, kun pääsee alkuun.

Vierailija
62/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lähdet sohvalta tai ruokapöydästä.

Vierailija
64/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäisenä vaikka mummon ohje, ei ruokaa eikä mitään kaloreja sisältävää klo 18 jälkeen.

Vierailija
65/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienennät kaikkia annoksia, mitä suuhusi tunget, poikkeuksena hanavesi, jota ei tarvitse rajoittaa, koska siinä ei ole kaloreita. Pelkästään tällä lähtee paino laskuun, ilman minuutinkaan liikuntasuoritusta.

Vierailija
66/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa, liikuntaa, liikuntaa. Se puoli ensin kuntoon,  sitten voi alkaa kiusata itseäsi ravintoasioilla. Tuo eka kolme on se vaikein.

Tää oli suosituin huonoin laihdutusneuvo :D Liikunta ei laihduta. 

No, ihmekös teitä läskejä alkaa riesaksi asti olla, jos ajatusmaailma on tuolla tasolla.

Ihan on tieteellinen fakta että laihdutuksessa liikunnan merkitys on 10-15% luokkaa ja suurin asia on muuttaa ruokailutottumukset. Kysy itse vaikka lihavuus lääkäriltä. Ei toki minua tarvi uskoa. Liikunnan lisääminen on VIIMEINEN asia jota mietitään sitten kun ruokavalio on ensin fiksattu 

Liikunta kiinteyttää vartaloa. Sekin on tärkeää. Ja tuo hyvää mieltä, mikä lisää halua myös syödä terveellisesti. 

Vierailija
67/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensimmäisenä vaikka mummon ohje, ei ruokaa eikä mitään kaloreja sisältävää klo 18 jälkeen.

Ja syö riittävästi alkupäiväst, ettei tule illalla kauhea nälkä. Ja joka kerran kun syöt, käy pihalla kääntymässä, vaikka 5 min kävely. Mielialan parantumisen ohella alkaa huomaamaan kuinka usesti syö. Insuliiniresistessin lievennys vaatis varmaan vähän pidemmän kävelyn.

Vierailija
68/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kävinkin vaa'alla. En ole siis käynyt kun viime syksynä viimeksi. Onneksi ei ollut 130 kiloa vaan 120 kg. On sekin järkyttävä mutta onneksi ei kuitenkaan niin paha kun pelkäsin. 

Tänään tein ruoaksi kanaa ja pakastevihanneksia. Helppoa ja terveellistä. Sellaista ruokaa tänään, huomenna kaali-jauhelihavuokaa. Ap 

Minusta tuo on tärkeää, että uskaltautuu punnitsemaan itsensä ja nyt vaan teet sitä sitten säännöllisesti. Siinä on sellainen aikamoinen motivoija. Ja yritä laittaa ruokarytmi kuntoon. Itselläni on sellainen juuri työn alla ja uskomattoman vaikeaa on syödä säännöllisesti (toki samalla terveellisesti). Ja nyt kun kevät on kovaa vauhtia tulossa, niin liikkumisen voi aloittaa sillä tavalla rauhallisesti, ensin pohtii, että tulee joka päivä edes jotain liikuntaa tehtyä, edes reissu roskikselle, postia katsomaan jne (no asun itse rivitalossa, joten täällä tuo on helposti mahdollista).

Olen itsekin polvikipuinen, joten pitää maltilla liikkua, mutta teen sen niin, että useita pieniä reissuja per päivä. Parempi sekin kuin ei mitään ja sitten on tosi hyviä jumppaohjeita youtube pullollaan, joten sellaisia voi sitten tehdä pitkin päivää kotona (itse teen etätöitä, niin tässä samalla sitten joku pikku jumppaliike). Tällaisia keinoja minulla. Tsemppiä sinulle.

Vierailija
69/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät sokeria sisältävät juomat pois, lopetat napostelun. Kulje joka päivä kaikki mahdolliset matkat kävellen, lopeta hissin käyttö. Älä tee liian rankkoja treenejä aluksi, koska ylipainoa on noin paljon. Kävelyn lisäksi uinti on hyvä harrastus. Kunnon kohotessa ja painon aletessa lisää treeniä ja pienennä ruoka-annoksia.

Vierailija
70/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa, liikuntaa, liikuntaa. Se puoli ensin kuntoon,  sitten voi alkaa kiusata itseäsi ravintoasioilla. Tuo eka kolme on se vaikein.

Tää oli suosituin huonoin laihdutusneuvo :D Liikunta ei laihduta. 

Oma kokemus on, että kun alkaa liikkua, tulee hyvä olo ja sen myötä halu syödä terveellisesti. Eli liikkumisesta lähtisin itsekin. Lisäksi liikunta puree hyvin viskeraalirasvaan, mistä edelleen seuraa terveyttä. 

Tässä on oletus, ettei läski jo liiku. Silloin, kun itse painoin saman kuin ap urheilin (en siis liikkunut vaan urheilin) kuutena päivänä viikossa. Olen urheillut koko elämäni. Paino lähti putoamaan vasta paastolla.

Vierailija
71/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntahan ei laihduta yhtään. Eli jos tuloksia haluaa nähdä siellä vaa'alla, ainoa mikä auttaa on ruuan syömisen vähentäminen.

Vierailija
72/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin liikkeelle jättämällä kaloripitoiset (ja keinomakeutetut) juomat kokonaan pois, koskee myös smoothieita, joista tulee nopea verensokeripiikki. Ruoka ruokana ja juomaksi vettä, makeuttamatonta teetä ja mustaa kahvia.

Seuraavaksi jättäisin pois selkeät herkut eli sokeripitoiset leivonnaiset, makeiset, jäätelöt jne.

Tämän vaiheen jälkeen alkaisin rajoittaa hiilihydraatteja ihan jo ruoasta, ainakin valkoinen vehnä pois.

Vierailija
73/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna itsellesi 2 vuotta aikaa muuttua. Jätä pois alkoholijuomat, makeiset ja roskaruoka (chipsit, hampurilaiset, ranut, pizza yms). Syö tavallista kotiruokaa säännöllisesti. Älä odota, että tulee nälkä, koska silloin ahmit. Kävele enemmän, ui. Nuku riittävästi ja säännöllisesti. Nämä muutokset johtavat pysyvään painonpudotukseen ihan miellyttävällä tavalla.

Vierailija
74/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna itsellesi 2 vuotta aikaa muuttua. Jätä pois alkoholijuomat, makeiset ja roskaruoka (chipsit, hampurilaiset, ranut, pizza yms). Syö tavallista kotiruokaa säännöllisesti. Älä odota, että tulee nälkä, koska silloin ahmit. Kävele enemmän, ui. Nuku riittävästi ja säännöllisesti. Nämä muutokset johtavat pysyvään painonpudotukseen ihan miellyttävällä tavalla.

Tulin nyt kuitenkin kommentoimaan vielä. Kiitän ihan todella paljon teille, jotka tsemppaavat hyvällä mielellä. :) 

Tämä juuri. Olen päättänyt, että nämä muutama vuosi (ennen kuin täytän 30-vuotta) niin keskityn täysin omaan parantumiseen. 

Tässä ei ole vain tämä paino. Se on oikeastaan vain yksi liitännäinen osa kokonaisuutta. Tärkeintä on tunnesäätely ja traumojen purku. Pääsen onneksi terapiaan! Niin sekin on osa minun omaa toipumisprosessia. Hiljalleen. Haluan taas luottaa elämään ja itseeni. Nähdä värit ja potentiaalini sekä tämän elämän kauniit asiat. Minulla on todella paljon työstettävää monessa asiassa mutta haluan uskoa, että eheydyn vielä. 

En halua taas pikalaihtua vaan olisi tärkeää, että olisin terve ja voisin paremmin fyysiselläkin tasolla. Ap 

Vierailija
75/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tulla tänne nyt viikottain kevääseen asti kertomaan painon pudotuksesta. 

Eli eilen paino; 120,2 kg. 

Ensi viikolla tulen sunnuntaina kertomaan paino on. Viikon välein sunnuntaisin. 

Katsotaan mihin tämä menee. :) toivotan itsellenikin tsemppejä ja mulle samassa tilanteessa oleville. 

Ap 

Vierailija
76/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta laihduttaa. Olen sen itse kokenut että lisäsin liikuntaa ja laihduin 25 kg. Söin normaalisti mutta lisäsin joka päivälle tunnin tai kaksi pyörälenkin tai kuntosali treenii. 5 kuukaudessa painoni putosi sen 25 kg. Jos on paljon ylipainoa niin pitää vaan alkaa liikkumaan. ruokavaliolle kestää vuosia painon pudotus. Liikunnan avulla se paino putoo kyllä puolessa vuodessa aika paljon.

Vierailija
77/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kävinkin vaa'alla. En ole siis käynyt kun viime syksynä viimeksi. Onneksi ei ollut 130 kiloa vaan 120 kg. On sekin järkyttävä mutta onneksi ei kuitenkaan niin paha kun pelkäsin. 

Tänään tein ruoaksi kanaa ja pakastevihanneksia. Helppoa ja terveellistä. Sellaista ruokaa tänään, huomenna kaali-jauhelihavuokaa. Ap 

Tärkeintä on että nälkä lähtee ja syö riittävästi. Kasvikset ovat tärkeitä mutta ne ovat lisäke, niillä ei lähde nälkä vaan liian kevyesti syöneenä on pian taas kaapilla ahmimassa. Kannattaa käydä hyvällä ravitsemusterapeutilla laittamassa ruoka-aineet ja annoskoot kuntoon

Vierailija
78/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

BBBE ja OMAD. Tehtaan takuu. Pois jättämääsi moskaan et enää halua kajota, kun kertaalleen saat tuon pyörimään. Täältä loput:

saalistaja.fi

Vierailija
79/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautasmalli sopii kaikille eli 1/4 proteiinia, 1/4 hiilareita ja 1/2 lautasellista vihanneksia. https://omaterveyteni.fi/ravitsemus/lautasmalli/

Liikunta on hyvä aloittaa joko kävelyllä, uinnilla tai pyöräilyllä oman jaksamisen mukaan ja sitten kun kunto kohenee, niin lisätä liikkumista.

Laidutus ja normaalipainossa pysyminen vaatii elintapojen muutosta niin liikkumisen kuin syömisenkin suhteen. Jos epäilet diabetestä, niin tottakai kannattaa aloittaa lääkitys, jos lääkärii sitä suosittelee. Osa diabeteslääkkeistä hillitsee osalla myös ruokahalua ja auttaa laihtumaan.

Vierailija
80/124 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarilla oli just hyvä juttu tuosta, Liikunta ei laihduta:

https://www.hs.fi/tiede/art-2000008435308.html

...ja laihduttaminen lihottaa. Riittävästi unta - mieluiten ehkä yöllä ja herättyä aamiainen ja päivän mittaan muutakin ruokaa muuttaman kerran 🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme