Kela päätti että maksaa enää vain 45e/kk mun sähkösta + sähkönsiirrosta...25e jää nyt sit maksamatta ja ennen pitkää sähköt katkee
Mitä oikein voin tehdä? Kaksi laskua jo joista jäänyt maksamatta 25-30e...Kohta tulee varoitus sähkön katkaisusta jne...
Saan siis perustoimeentulotukea, ja tähän asti Kela on aina maksanut sähkölaskuni.
Joudunko kohta olla ilman sähköjä kun itselläni ei ole varaa maksaa tuota ylimenevää osaa?
Neuvoja???
Kommentit (418)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko lähetit sähköpostin tai soitit? Alaovelta löytyy isännöitsijän yhteystiedot jos et niitäkään itse osaa selvittää.
En nyt pysty mennä katsomaan kun ei jaksa käydä suihkussa ja pukea
ap
Ei alaovella käyminen vaadi kumpaakaan. Nykäise takki niskaan ja käy katsomassa.
En pysty kun on huonot kengät ja takissakin reikä..
ap
Jos tämä ei ole trolli niin sitten tarvitset holhoojan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä Kelan sivuilta:
Taloussähkömenoina huomidaan sähkön siirto- ja kulutusmenot sekä perusmaksu. Mahdollisia lisäpalveluita ei huomioida menona.
Eli kyllä siihen 45€ kuuluu ne siirto ja perusmaksut!
Ja tästä syystä aloittaja on trolli:
Jos asiakkaan taloussähkö- tai lämmitysmenot ovat suuret korkean sähkön hinnan vuoksi, Kela hyväksyy menot lähtökohtaisesti kokonaisuudessaan. Tämä edellyttää, että sähkönkulutus vastaa sähkölaskun perusteella määrältään tavanomaista kulutusta.
https://www.kela.fi/documents/d/guest/perustoimeentulotuessa-hyvaksytta…
No samat perustelut minä laitoin Kelaan että pitää maksaa kokonaan koska mun kulutus on tavanomaista, mutta sähkön hinta korkea...Niin silti maksoivat vaan 45e, ja nyt jäi 30e maksamatta per lasku.
Kyllä minä tiedän noi mitä sanoit, mutta Kela päätti toisin...Mee niille sanomaan...
ap
Valita asiasta ylempään asteeseen. Perustuslain mukaan nämä laskut kuuluvat valtiolle/kunnille kokonaismääräisenä, kuten myös ruokalaskut, vuokrat, puhelinlaskut, nettimaksut, linja-autokortit, sairaalamaksut ja muut vastaavat. Suomessa ei työttömän tarvitse peruselämään liittyviä juttuja itse maksaa.
Ensin maksat sen sähkölaskun, se on nyt tärkein! Sitten vasta mietit ruokaa... Ruokaa saa jopa ilmaiseksi ja pavut + riisi ei ole kalliita. Omenoita saa tällä hetkellä 1€/kg niin ei keripukkikaan pääse iskemään.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sun rahat menee jos ei ole 25e maksaa itse? Mä maksan työttömänä ihan itse 300e sähkölaskut.
et maksa kun me työtä tekevät maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetat turhien vempeleiden huudattamisen. Myös ilmasto kiittää.
Mulla ei ole mitään "turhia vempeleitä"
Uuni, hella, pyykinpesukone, valaistus ja tietokone...Siinä on mun laitteet.
ap
Voitko vähentää leivinuunin käyttöä? Itselläni on käsitys, että se uuni kuluttaa sähköä. Eli teet harvemmin pizzaa tai muuta uuniruokaa. Mieluummin jotain ruokaa, mitä voi lämmittää nopeasti levyllä. Miten on jääkaapin laita? Onko jääkaapissa paksu huurre- ja jääkerros seinissä? Silloin se pitäisi sulattaa ja saman tien pyyhkiä puhtaaksi sisältä ja kuivata ennen kuin panet sen taas kylmenemään. Onko tietokone päällä ympäri vuorokauden? Voiko sen sammuttaa välillä ilman, että toiminta kärsii? Pyykkikone pitäisi aina välillä puhdistaa sitruunahapolla, jota saa edullisesti apteekista. Sitruunahappopulveria pesuainelokeroon ja kone kuumalle ohjelmalle. siis 90 astetta, ilman pyykkiä. Kun ohjelma on valmis, pestään heti toinen pesuohjelma. Itse valitsen silloin ohjelman 60 astetta ja nyt laitetaan pesuainetta. Mutta tällä toisellakaan pesukerralla ei saa panna koneeseen pyykkiä - kone näet huuhtelee nyt nyt pois sen töhnän, joka irtosi puhdistuspesussa. Onko näistä neuvoista hyötyä?
No sen uuden sopparin voit tehä verkossa, ei tarvi nastakenkiä, eikä uutta takkia, eikä niitä tarvita myöskään sähkön säästöön, joten ei mitään hätää sulla sen puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä ei ole trolli niin sitten tarvitset holhoojan.
Tarvitsen vaan sitä rahaa kun en itse viitsi tehdä mitään..
ap
Vierailija kirjoitti:
Ensin maksat sen sähkölaskun, se on nyt tärkein! Sitten vasta mietit ruokaa... Ruokaa saa jopa ilmaiseksi ja pavut + riisi ei ole kalliita. Omenoita saa tällä hetkellä 1€/kg niin ei keripukkikaan pääse iskemään.
No voitko maksaa minun laskun? Ruuatkin jos voisit tuoda tai lähettää..ulkona on liukasta ja takissakin reikä niin en voi mennä..
ap
Nyt kyllä on taloudenpidossa isosti vikaa! Aivan varmasti riittää nuo tuet kaikkeen perusasioihin jos nyt ei ole pakko syödä pihviä joka päivä! Sähkölaskukin kuulostaa aivan järkyttävän suurelta!
Sun sähkön käyttö ei oo kohtuullista, ja maksat siitä omaa tyhmyyttäs ja laiskuuttas paljon enemmän kuin mahdollista, jos vaivautuisit tarkistamaan sopparisi, siksi sitä ei hyväksytä kelassa.
sosiaaliturvan leikkaukset tulee tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sähköä voi kulua kuukaudessa edes tuon 45 euron edestä? Vaikka olisi kuinka kallis soppari niin tuohon saa nähdä jo oikeasti vaivaa.
Ja ongelmasi ratkaisu on se, että jatkossa vähennät sähkönkulutustasi roimasti. Niin me työssäkäyvätkin jouduttiin tekemään kun sähkön hinta nousi.
Minulla on yksiössä 200€/3kk sähkölasku koska lattialämmitys vessassa täysillä + sähköpatteri päällä nyt talvella.
Sähkölämmitys on todella kallista. Voiko sitä vähentää? Päälle enemmän vaatetta sisällä ja
villapusero. Niitä saa joskus kirpparilta, ainakin Helsingissä.Vessan lattialämmitystä ei pidä vähentää,
jottei tule kosteusvaurioita.
joku kusipää taas vauhissa .sähkötuolii tollaset luuserit.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä on taloudenpidossa isosti vikaa! Aivan varmasti riittää nuo tuet kaikkeen perusasioihin jos nyt ei ole pakko syödä pihviä joka päivä! Sähkölaskukin kuulostaa aivan järkyttävän suurelta!
Ihminen tarvitsee puoli kiloa lihaa ja tuoreita vihanneksia päivässä
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, täysin samaa mieltä. 580€ kuussa laskujen jälkeen on aivan hävyttömän suuri määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle on kerrottu useampaan kertaan erilaisia vaihtoehtoja mitä voit tehdä.
Kuinkas sitten suu pannaan kun kela ei enää huomioi vuokraasi täysmääräisenä sen vuoksi että asut yksin kaksiossa?
Kyllä huomio kun laittaa selvityksen miksei pysty muuttamaan halvempaan.
No mikä pidättelee noin kalliissa kämpässä....älä vaan sano, että "kaikki - suku ja kavarit ja kuntosalikin on täällä, emmä voi muuttaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, täysin samaa mieltä. 580€ kuussa laskujen jälkeen on aivan hävyttömän suuri määrä.
niin on.ilmainen raha tekee laiskaks ja tyhmäks.
Täällä on trolli joka esiintyy minuna...Minä esimerkiksi en kirjoittanut tuota viestiä...
ap