Petteri ja Lulu yllättävät: Silta Suomesta Ruotsiin!
Raippaluodosta Mustasaaresta meren yli mantereelle Ruotsin puolelle pitäisi rakentaa yhteyttä 6080 kilometriä, reitistä riippuen.
Yhteyden avulla autolla voisi ajaa Vaasasta Uumajaan reilussa tunnissa. Rakentamisen on arvioitu maksavan 35 miljardia euroa.
Onpa mukava kuulla uusista kotimaisista investoinneista Tunnin Junan lisäksi.
Kommentit (71)
Kuulostaa vaaralliselta. Turvallisempaa olisi pumpata vedet itämerestä Atlanttiin.
Vierailija kirjoitti:
6080 km siltaa? Se on takuulla maailman pisin!
Suomalaista it-osaamista: ei osata edes lainausta koodata oikein.
Siis lyhyempi matka olisi rakentaa mantereelta Ahvenanmaalle ja Ahvenanmaalta ruotsin puolella, olisi hyödyllisempi kohtakin, Tukholman yläpuolelle.
Olisiko 60 viiva 80 km? Tää pirun palsta poistaa välimerkkejä. No enpä tiedä, olisko tuo nyt niin tarpeellista varsinkin kun rahalle ois muutakin käyttöä.
Joo, sitte joku suomalainen vois kirjoittaa meille ihan oman Silta-sarjan tv:lle!
Juu, tehdään vaan silta.
Mut siis.... Joku tulis ja sabotoisi sillan nurin, pistäisi vedenalaisia ketjuja vetäen sillan pilarit poikki... Tehdäänkö riippusilta... Sitä sitten korjattaisiin niin kuin nyt korjataan erään kansallispuiston pari vuotta vanhaa riippusiltaa... vahvemmaksi.
Tehdään vaan silta. Sehän toisi varmaan Turulle lisää rahaa, jos se silta alkaisi Turusta... Vai mennäänkö aloituspisteen kanssa pohjoisemmaksi. Esim. Vaasaan, mutta siellä taas on suojeltua rannikkokaistaletta, tietääkseni, joten sillan rakentaminen on mahdotonta.......
No, kas kun ei nyt sitten otettaisi saman tien mallia Ranskan ja Brittein saarten välisestä merenalaisesta tunnelista....
Vierailija kirjoitti:
No, kas kun ei nyt sitten otettaisi saman tien mallia Ranskan ja Brittein saarten välisestä merenalaisesta tunnelista....
Helsinki-Tallinna -tunnelia suunniteltiin joskus, toivottavasti se hanke on unohdettu kokonaan!
Vierailija kirjoitti:
Vaasa on aika pohjoisessa.
E tole nyt kartalla,vai pohjoisessa.
Vaasalaisille ja Uumajalaisille oma silta? Mikä järki? Ei mitään järkeä. Eikö tässä ollu just valtio pahasti velkaantunut jo valmiiksi, ei ole varaa ylimääräisiin leikkeihin.
Merenkurkku on niin matala, että muutaman tuhannen vuoden päästä sen paikalla ei ole kuin joki. Nyt jo suurin osa matkasta Suomen ja Ruotsin välillä on niin matalaa, että siihen voisi rakentaa maapenkereen. Laivaväylä keskellä Merenkurkkua on vain muutaman kilometrin levyinen ja sen reunoilla on reimarit jotta laivat eivät aja matalikolle.
Tärkeämpää olisi kuitenkin kunnostaa valtatie 12 ja rakentaa junyhteys Norjaan...
3-5 miljardia euroa on aika vähän siitä, että miten suuri vaikutus tuolla olisi kummallakin puolella Pohjanlahtea. Sitä paitsi vain osa summasta jäisi Suomen maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Merenkurkku on niin matala, että muutaman tuhannen vuoden päästä sen paikalla ei ole kuin joki. Nyt jo suurin osa matkasta Suomen ja Ruotsin välillä on niin matalaa, että siihen voisi rakentaa maapenkereen. Laivaväylä keskellä Merenkurkkua on vain muutaman kilometrin levyinen ja sen reunoilla on reimarit jotta laivat eivät aja matalikolle.
Ruotsin rannikolla on jotain 80-100 metriä syvää. En tiedä miten silta on suunniteltu rakentaa, mutta kuulostaa kalliilta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, sitte joku suomalainen vois kirjoittaa meille ihan oman Silta-sarjan tv:lle!
Juu, tehdään vaan silta.
Mut siis.... Joku tulis ja sabotoisi sillan nurin, pistäisi vedenalaisia ketjuja vetäen sillan pilarit poikki... Tehdäänkö riippusilta... Sitä sitten korjattaisiin niin kuin nyt korjataan erään kansallispuiston pari vuotta vanhaa riippusiltaa... vahvemmaksi.
Tehdään vaan silta. Sehän toisi varmaan Turulle lisää rahaa, jos se silta alkaisi Turusta... Vai mennäänkö aloituspisteen kanssa pohjoisemmaksi. Esim. Vaasaan, mutta siellä taas on suojeltua rannikkokaistaletta, tietääkseni, joten sillan rakentaminen on mahdotonta.......
Siitä vaan Hailuodon sillalle jatko Ruotsin puolelle. Tuurilla valmis vuonna 2200...
Vierailija kirjoitti:
3-5 miljardia euroa on aika vähän siitä, että miten suuri vaikutus tuolla olisi kummallakin puolella Pohjanlahtea. Sitä paitsi vain osa summasta jäisi Suomen maksettavaksi.
Niin, jos siitä tulisi rautatiesilta.
Yllätys on siinä ettei silta ole tunnin junan jatkeena. Ahvenanmaan kautta järkevämpi reitti. Mutta petskulla ei kyllä nyt ole kaikki muumit tallella. Nyt ei ole varaa mihinkään muuhun kuin täysin välttämättömään.
Hallitus valittaa että Suomi on velkaantunut ihan kamalasti ja sitten suunnittelee 35 miljardin siltahanketta kahden pikkukaupungin välille. Hyvin ne vetää.
6080 km siltaa? Se on takuulla maailman pisin!