Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Kelan sairauspäivärahaa saada, vaikka ei ole töissä, vaan elää tällä hetkellä säästöillä?

Vierailija
31.01.2024 |

Kysymys otsikossa

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudut toimittamaan tiliotteet kelaan, jos sinulla on varallisuutta, niin anomuksesi hylätään. 

Ei pidä paikkaansa, niinkuin edelläkin jo mainittiin.

Jos hakee toimeentulotuke niin siihen tarvitaan tiliote, ei päivärahaan eikä asumistukeen.

Ja tuo apeen kysymys on tyhmä! Mistä kukaan sun säästöjäs tietää ellet itse niistä huutele!!??

Selvästi provo koko aloitus!

Vierailija
62/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis opiskelija virallisesti, mutta ollut kokopäivätöissä ja irtisanoutunut noin kuukausi sitten. Suurin syy lähtöön oli oma terveydentila (kivut 24/7, en pysty seisomaan pitkiä aikoja). Syön Buranaa kuin karkkia. Minulla on endometrioosi, joka ei millään nyt pysy kurissa edes pistoksista huolimatta. 

(Ja en ole opintotuen piirissä, koska tuet käytetty jo vuosia sitten.)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauspäivärahan lähtökohtainen idea on korvata tulonmenetys, joka aiheutuu sairaudesta. Jos ei ole tuloja, ei ole tulonmenetystä. Eläkeläinen ei menetä tulojaan sairaana, joten ei saa sairaspäivärahaakaan.

Eläkeläinen voi käydä töissä eläkkeellä ollessa ja jos siitä työstä jää sairauslomalle, voi hakea sairauspäivärahaa.

Tämä koskee alle 65 vuotiaita vanhuuseläkkeellä olevia.

Vierailija
64/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut sairauspäivärahalla ollessani opiskelija, työtön ja työntekijä. 

sairauspäivärahaa saa, kun ei voi saada sitä etuutta tai tai tienata sitä palkkaa minkä normaalisti saisi. 

myös jos on toimeentulotuella mutta sairastuu ja on lääkärin kirjoittama sairausloma, menee sairauspäivärahalle. Jotta ihmisen kulut maksaa se instanssi jolle ne kulut kuuluu. Ja jotta ihminen saa toipua sairaudesta rauhassa murehtimatta toimeentulosta . Esim työttömänä ei tarvitse osallistua työllistämistoimiin kun on sairauslomalla. 

Vierailija
65/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sairauspäiväraha edellytä sairaslomalla oloa, joten mistä AP on sairaslomalla? Se sairaus ei estä tekemästä töitä, jos niitä ei alun alkaenkaan ole.

Jos ei pysty töitä tekemään niin ei niitä voi hakea, silloin eletään sairauspäivärahalla kun ei voi olla työtön työnhakija.

Vierailija
66/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis opiskelija virallisesti, mutta ollut kokopäivätöissä ja irtisanoutunut noin kuukausi sitten. Suurin syy lähtöön oli oma terveydentila (kivut 24/7, en pysty seisomaan pitkiä aikoja). Syön Buranaa kuin karkkia. Minulla on endometrioosi, joka ei millään nyt pysy kurissa edes pistoksista huolimatta. 

Ap

Miksi irtisanouduit, mikset hakenut säiraslomaa?

Vierailija
67/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauspäivärahan lähtökohtainen idea on korvata tulonmenetys, joka aiheutuu sairaudesta. Jos ei ole tuloja, ei ole tulonmenetystä. Eläkeläinen ei menetä tulojaan sairaana, joten ei saa sairaspäivärahaakaan.

Eläkeläinen voi käydä töissä eläkkeellä ollessa ja jos siitä työstä jää sairauslomalle, voi hakea sairauspäivärahaa.

Tämä koskee alle 65 vuotiaita vanhuuseläkkeellä olevia.

* alle 68 vuotiaita.

Vierailija
68/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa ihan Kelan sivuilta, heillä on sellaiset internetissä. 

Siellä kerrotaan tarkasti kuka voi hakea, miten haetaan ja miten määrä lasketaan.

Aivan. Av:lla ei ratkaista yhtäkään hakemusta.

Kelaan hakemus ja lääkärin A-lausunto.

Siellä sitten ratkaistaan saako vai ei.

Vierailija
69/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi taivas sua. Oisit hakenut sitä sairaslomaa - kai sä kävit lääkärillä? Eikö lääkäri kysynyt tarvitsetko sairaslomaa? Ei mitään järkeä irtisanoutua ja sitte alkaa kyselemään vinkkejä, kun oot jo mokannut.

Vierailija
70/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi irtisanouduit, mikset hakenut säiraslomaa?

En halunnut jatkaa paikassa ja en usko, että olisin pystynytkään edes sairasloman jälkeen.

Ap

Vierailija
71/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut sairauspäivärahalla ollessani opiskelija, työtön ja työntekijä. 

sairauspäivärahaa saa, kun ei voi saada sitä etuutta tai tai tienata sitä palkkaa minkä normaalisti saisi. 

myös jos on toimeentulotuella mutta sairastuu ja on lääkärin kirjoittama sairausloma, menee sairauspäivärahalle. Jotta ihmisen kulut maksaa se instanssi jolle ne kulut kuuluu. Ja jotta ihminen saa toipua sairaudesta rauhassa murehtimatta toimeentulosta . Esim työttömänä ei tarvitse osallistua työllistämistoimiin kun on sairauslomalla. 

Ongelma on siinä, jos ihminen on muutenkin elänyt rauhassa murehtimatta toimeentulostaan, miten tilanne muuttuisi sairastuessa?

Mutta ap, sinun tilanne on eri, et ole ollut vapaaherrattarena vaan lyhyen aikaa ilman työtä. Ota yhteys työkkäriin ja KELA:an jo tänään!

Vierailija
72/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni oli vuoden sairauslomalla heti lukion loputtua ja sai sairauspäivärahaa. Hän ei ollut työnhakijana. Sairausloma jatkui tuon vuoden jälkeen, mutta kuntoutustukea ei myönnetty, joten lapsi ilmoittautui työttömäksi työnhakijaksi, mutta sairaana ei ole työnhakuvelvollisuutta.

Hän oli opiskelijan statuksella?

Ei ollut, koska koulu oli loppunut eikä jatko-opiskelupaikkaa ollut edes hakenut. Pelkkä sairausstatus.

Vierailija
73/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla on lienee myös mt-kuormaa, joka purkautuu somaattisesti. Silloin ei jaksa pitää puoliaan vaan vain irtisanoutuu ja kuvittelee asioiden raykeavan, kun "hetken huilaa".

Mieti tätä vakavasti ja ota asia puheeksi lääkärin kanssa. Moni lapsuuskodista CPTSD:n saanut ei tunnista tilaansa lainkaan kunnes se levahtaa käsiin tai jos ei levahda niin nilkuttaa elämänsä läpi.

Been there, tuota tyhjän päälle heittäytymistä myöten.

Vierailija
74/74 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voitin just. vielä pitäis kolome vkoa kitkuutella. sitten voi sanoa piupau

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi