Te, ketkä olette hyviä englannin kielessä, muutama kysymys teille
Kaiken järjen mukaan minun pitäisi nuorehkona ihmisenä olla taitava englannissa. Nykyään kuulee ja näkee kaikkialla englantia, ja koulussa on luettu ala-asteesta asti englantia. Vaan kun en osaa.
Olen nyt tietoisesti pitänyt välillä englannin kielen tekstejä suomitekstien sijaan, ostanut opi englantia sovelluksia puhelimeen ja teen välillä jopa päivittäin sanakirjaa itselleni uusista opituista sanoista. Pänttään sanoja, niin kauan, että opin.
Menee viikko, ja suurin osa opituista sanoista on taas unohtunut. En muista niitä, vaikka viikko sitten muistin taas. Työ tuntuu turhalle.
Haluisinkin tietää teiltä englantia hyvin osaavat, oliko teille helppoa oppia? Jääkö teillä nimenomaan sanasto päähän, kun kerran kuulet vaikka telkkarissa ja muistat sen ikäsi, pänttäämättä? Miten opit ja pidät yllä osaamista?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Some opettaa paremmin kuin koulut. Tiedän nuoria jotka osaa paremmin englantia kuin suomea.Jostain luin että suomi katoaa muutamassa sadassa vuodessa kokonaan.
Jos suomalainen nuori osaa paremmin englantia kuin suomea, se ei ole hieno juttu vaan huolestuttava. Sillä hän ei osaa kunnolla äidinkieltään, mutta somen avulla ei varmasti osaa myöskään englantia äidinkielen tasoisesti.
Sanon tämän äitinä, jonka nuori on tuollainen, eikä se todellakaan ole hieno juttu. Ja vaikka lausuminen on hyvää ja somessa pärjää hyvin, ja monen mielestä hienoa, kun lapsi osaa niin hyvin englantia, ei kielitaito ole kuitenkaan oikeasti monipuolinen ja vivahteikas, jotta sillä osattaisiin toimia eri konteksteissa ja leikitellä kuten äidinkielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Some opettaa paremmin kuin koulut. Tiedän nuoria jotka osaa paremmin englantia kuin suomea.Jostain luin että suomi katoaa muutamassa sadassa vuodessa kokonaan.
Jos suomalainen nuori osaa paremmin englantia kuin suomea, se ei ole hieno juttu vaan huolestuttava. Sillä hän ei osaa kunnolla äidinkieltään, mutta somen avulla ei varmasti osaa myöskään englantia äidinkielen tasoisesti.
Sanon tämän äitinä, jonka nuori on tuollainen, eikä se todellakaan ole hieno juttu. Ja vaikka lausuminen on hyvää ja somessa pärjää hyvin, ja monen mielestä hienoa, kun lapsi osaa niin hyvin englantia, ei kielitaito ole kuitenkaan oikeasti monipuolinen ja vivahteikas, jotta sillä osattaisiin toimia eri konteksteissa ja leikitellä kuten äidinkielellä.
Englanti ei ole vivahteikas ja monipuolinen? Löytyy kymmenen eri sanaa yhdelle suomenkielineselle sanalle. Eikös sitä slangisanastoa nimenomaan kannata opetella kun niin ne ihmiset pakkaa puhumaan netin ulkopuolellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englanti ei ole vivahteikas ja monipuolinen? Löytyy kymmenen eri
Englanti kielenä on vivahteikas ja perinteinen, mutta äärettömän harvan kielitaito on sitä, jos sen on opetellut somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englanti ei ol
Se on totta. Oma kertomus ylempänä eli musiikin ja leffojen kautta opin puhumaan ja kirjoittamaan. Englannin ope oikeastaan vihasi minua koska kokeissa en koskaan lukenut yhtään kun se oli liian helppoa. Mielenkiintoinen syy vihata oppilasta mutta mikäs siinä.. somessa tosiaan ei välttämättä opi sitä kunnolla, ellei katso tyyliin YouTubea koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Opin jo silloin 3-luokalla nopeasti ja ehkä noin 10-11 vuotiaana sanoisin, että osasin jo kunnolla kieltä. Olen itsekin nyt yrittänyt oppia muita kieliä ja ei vain mene muistiin. Ehkä jotkut ei ole hyviä kielissä? Minä vain nuorena opin englannin kielen, kun siitä olin aidosti kiinnostunut ja nuorena oppii paremmin. Joku tuossa sanoi myös minkälainen suomen kielesi on. Itsellä kyllä huono sekin, eli voi oikeasti kyse olla siitä että ei ole hyvä kielissä. Tuntuu oikeastaan että englannissa olen jopa parempi kuin suomen kielessä.
Jos olet oppinut englanninkin, niin voit oppia muitakin kieliä.
Kiinnostus on hyvä apu. Ja opiskelutekniikka.
Nuorena oppii kieliä helposti. Toisaalta koulussa opetukseen ja kertaamiseen käytetään melko paljon aikaa. Ja opetus on suunnitelu oikean tasoiseksi.
Mutta vanhempanakin oppii jos on tarpeeksi motivoitunut. Tai jos tekee oppimisen eteen tarpeeksi töitä. Kielikurssi on itselläni lisännyt sekä motiivia että työpanostani kielen oppimiseen, ja loput olen oppinut sitten kuin itsestään kun on päässyt alkuun.
Omasta mielestäni, toisaalta, jokainen uusi kieli on edellistä helpompi oppia, koska on oppinut kielen opiskelun periaatteet.
Pitkä prosessi ja alkuun pitää hyväksyä, ettei jokaista sanaa voi ymmärtää tai välttämättä edes kääntää sanatarkasti. Tärkeintä että ymmärtää sanoman. Sanavarasto karttuu vähitellen. Yliopisto-opinnot pakottivat samalla opettelemaan kielen ja sen tueksi luen, kuuntelen ja katselen paljon englannin kielistä materiaalia.
Musiikkia kuuntelemalla ja telkkaria katsomalla olen oppinut. Oletuksena on ollut laittaa englanninkieliset tekstitykset päälle kun katsoo jotain netistä. Oppinut kirjoittamaan myös oikein. Olin myös 10v suhteessa brittiläisen miehen kanssa, jonka aikana unohdin suomenkielen melkein kokonaan ja esimerkiksi sisarukset joutui huomauttamaan että puhun taas englantia enkä suomea.