Paljonko saatte säästöön?
Haluaisin todella oppia säästäväisemmäksi, mutta aina kaikki tulot menee. Myönnän olevani surkea rahankäyttäjä. Minulla on vakityö, nettopalkka noin. 2000€/kk. Mitä keinoja olisi, että oikeasti saisin kerrytettyä säästöjä? Käytössä on ollut etutili, mutta koska sieltä pääsee itse siirtoja tekemään niin niitähän tulee sitten aina tehtyä kun tili loppukuusta tyhjänä.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin säästövinkit on sellaisia, että lopeta eläminen niin säästät. Itseäni ei kiinnosta sellainen elämä, että nyhjötän vaan kotona ja tilillä rahaa.
Valitettavasti kiinnostaa kattoremontin kustantaminen enemmän kuin "eläminen." Elämistä on muukin kuin kulutus.
Elämme kulutusyhteiskunnassa nykyisin, monella raha polttelee taskussa ja rahat on joko tuhlattava tai sitten ne on laitettava poikimaan.
Opettelin itse säästämään määräaikaistilien avulla. Kun valitsee sopivan pankin, rahoja ei saa ulos vaikka tahtoisi ennen kuin sovittu aika on kulunut umpeen. Tätä ei siis missään nimessä voi suositella kaikille, mutta mulle se oli hyvä systeemi, kun tiesin että vanhemmat jeesaa jos tulee tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin säästöprojektin laittamalla aina sunnuntaisin 10-50 euroa erilliselle säästötilille. Laitoin sellaisen summan, mikä ei tuntunut liikaa, ja arvioin aina loppukuun varat niin, että en joudu koskemaan säästöihin. Laitoin säästötilille myös lähes kaikki ylimääräiset satunnaiset tulot, kuten lahjakympit ja pienet torimyynnit, mutta tärkeintä oli pitää kiinni viikkorutiinista. Kun säästösumma alkoi lähennellä tonnia, sen kasvattamisen motivaatio kasvoi, ja aloin karsia menojani saadakseni viikottaisen säästösumman suuremmaksi. Tällä systeemillä säästin reilussa vuodessa 5000 euron puskurin noin 1800 euron nettituloista.
Mitä ihmettä ovat lahjakympit? 10 euroa lahjaksiko? Kuulostaa oudolta lahjalta. Paitsi jos on köyhä perhe.
Vierailija kirjoitti:
Opettelin itse säästämään määräaikaistilien avulla. Kun valitsee sopivan pankin, rahoja ei saa ulos vaikka tahtoisi ennen kuin sovittu aika on kulunut umpeen. Tätä ei siis missään nimessä voi suositella kaikille, mutta mulle se oli hyvä systeemi, kun tiesin että vanhemmat jeesaa jos tulee tarvis.
Missä tällaisia tilejä ja miten siis käytännössä toimii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästän hulppeasta ansiosidonnaisesta työttömyyskorvauksesta noin 1300€/kk riippuen olenko reissussa vai Suomessa. Tokihan korvaukseni on keskipalkan luokkaa.
Tätä nyt pari vuotta ja sitten muutto lämpimään.
Täällä osa naisista "leveilee" säästösummillaan, vaikka ne on ne miehen paremmat tulot, jotka tuon mahdollistavat. Ja huvittavinta on se, kun naiselta kysyy hänen tulojaan, niin laskee siihen mukaan miehensä tulot. Ja sitten ollaan niin itsenäistä naista. Suomalainen nainen ei ole niin itsenäinen, kuin luulee olevansa. Kyllä vielä tänäkin päivänä ne on ne miehen tulot, jotka mahdollistavat keskiluokkaisen kulissin. Ilmankos niin moni nainen kituu kylmässä parisuhteessa, kun ei pysty luopumaan miehen tilipussista.
Vierailija kirjoitti:
Täällä osa naisista "leveilee" säästösummillaan, vaikka ne on ne miehen paremmat tulot, jotka tuon mahdollistavat. Ja huvittavinta on se, kun naiselta kysyy hänen tulojaan, niin laskee siihen mukaan miehensä tulot. Ja sitten ollaan niin itsenäistä naista. Suomalainen nainen ei ole niin itsenäinen, kuin luulee olevansa. Kyllä vielä tänäkin päivänä ne on ne miehen tulot, jotka mahdollistavat keskiluokkaisen kulissin. Ilmankos niin moni nainen kituu kylmässä parisuhteessa, kun ei pysty luopumaan miehen tilipussista.
Sinulle voi tulla yllätyksenä että jotkut täällä ihan oikeasti tienaavat ihan kivoja summia.
Saan säästöön muutaman satasen kuussa. Elän nuukasti, en osta kaupasta juuri mitään muuta kuin ruokaa ja muuta mitä arjessa tarvitsee. Harrastukseni on ilmaisia eikä mulla ole mitään netflixejä, lehtitilauksia tai muutakaan. Näin ne pienetkin tulot saa riittämään.
Riippuu ihan kuukaudesta. Oisko keskimäärin 2000 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lemmikki, jolla vakuutus. Muita vakuutuksia ei nimissäni ole. Suoratoistoja ei ole, spotify kylläkin. Harrastuksiin menee alle 100€/kk.
Miten harrastuksiin voi mennä rahaa? Kävely on ilmaista,painojen nostelu on ilmaista, piirtäminen on ilmaista, lukeminen on ilmaista... jne Mitä te harrastatte kenellä menee harrastuksiin rahaa 100e/kk tai edes vaikka 10e/kk?
Itse en harrasta maksullista, mutta lapsi harrastaa ohjattua joukkueurheilua ja musiikkia. En itse pysty hänelle joukkuetta ympärille luomaan ja olen surkea pelaaja, joten saa harrastaa.
Nyt oli juuri artikkeli ylellä nuorten velkaantumisesta. Velkaongelmaisia alkaa olemaan paljon eikä sitä tajutakaan kun otetaan monesta paikasta pikkuvelkoja, että niistä tulee iso menoerä, siinä sitä sitten ei säästetäkään kun koitetaan maksella niitä jo kertyneitä velkoja. Mielestäni vastuutonta, että velaksi saa nykyään mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Svealla saa nyt vuoden määräaikaistalletukselle 4,10 % korkoa. Käytännössä avaat ensin (säästö)tilin, josta siirrät rahaa määräaikaistilille. Jos haluat nostaa rahat kesken talletusajan, joudut maksamaan nostosummaan perustuvan palvelumaksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lemmikki, jolla vakuutus. Muita vakuutuksia ei nimissäni ole. Suoratoistoja ei ole, spotify kylläkin. Harrastuksiin menee alle 100€/kk.
Miten harrastuksiin voi mennä rahaa? Kävely on ilmaista,painojen nostelu on ilmaista, piirtäminen on ilmaista, lukeminen on ilmaista... jne Mitä te harrastatte kenellä menee harrastuksiin rahaa 100e/kk tai edes vaikka 10e/kk?
Kävely vaatii jalkineet, painonnosto painoja / laitteet (toki voi käyttää jotain kotikutoisia käsipainoja tai treenata ulkosaleilla, jos kunta sellaisia ylläpitää), piirtäminen paperia ja kyniä tms., lukeminen kirjoja (joita saa toki lainata kirjastosta), jne.
Tarkistin verkkopankista, että omat harrastuskuluni ovat viime vuonna olleet luokkaa 1400 euroa eli keskimäärin enemmän kuin 100e/kk johtuen isommista välinehankinnoista. Itse harrastusmaksuihin on mennyt noin 450 euroa ja välineisiin 950 euroa. Välinehankintoja olivat esim. kurssikirjat, puikot ja langat, makuupussi ja SUP-lauta.
Itselläni on nykyään säästötili, jonne siirrän 50% nettopalkastani. Vuoden jälkeen sijoitan säästöt. Tuota olen tehnyt jo vuosia ja aina on rahaa puskurissa.
olen ollut nyt työttömänä 12 v. pari tuki työllistymishommaa on ollut. joka kuu nosta 50 e (töiden aikaan 100 e) käteiseksi. kaikki nuo rahat on tallessa sukanvarressa. eli hiukan 10 000 eegee. olen saanut kyllä pari donaa ylimääräistä pimeenä. mutta tuo on mun hätävara.
Mulla menee 2300 nettopalkasta noin tonni säästöön, usein jopa enemmän. Viime kuussa taisi mennä säästöön 1200. Asuntolaina on maksettu, eikä mua kiinnosta pätkääkään mikään shoppailu. Auto velaton ja lasten menot maltilliset. Lapslisät kahdesta lapsesta menee viikkorahaan ja lasten omiin rahastoihin, niitä en pidä itse.
Säästöjä on mulle itelleni kertynyt noin 60 000, mihin olen todella tyytyväinen. Kun lapset oli pieniä, meillä oli todella tiukkaa, silloin oli vielä iso asuntolaina ja oma palkka bruttona sama mitä nyt nettona. Päivähoito vei 500 e/kk. Jos sai satasen kuussa säästöön, niin sai olla tyytyväinen.
Tämä on kiva ketju, mukavaa että löytyy paljon säästäväisiä ihmisiä. Ihmisten elämäntilanteet on kuitenkin erilaisia, joskus säästäminen voi oikeesti olla todella haastavaa eli en vaipuisi epätoivoon, jos säästäminen ei juuri tässä elämäntilanteessa onnistu. Ehkä myöhemmin sitten!
Säästän sähköä silloin ku se on halpaa. Niin voin käyttää sitä paljon se kallistuu.
T: Urpo
Ootko kateellinen vai miksi toisten ihmisten tekemiset v*tuttaa?