Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sairauslomatodistus näytettävä esihenkilölle?

Vierailija
29.01.2024 |

Henkilöstöhallinnon mukaan arkaluontoisissa asioissa sen voi toimittaa terveydenhuoltoon joka välittää palkanmaksuun yms liittyvät tiedot esihenkilölle. Nyt tämä pomo vaatii lappua suoraan hänelle. En lähettänyt. 

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin aina pitää lähettää esihenkilölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitää, koska sairauksien syyt ovat irtisanomisperuste. Kaikissa muissa maissa sairauslomatodistusta ei saa missään tapauksessa näyttää työnantajalle.

Vierailija
4/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se esihenkilö voisi hyväksyä poissaolosi jos et toimita todistusta hänelle? Ei siinä sairauslomatodistuksessa mikä työnantajaa varten tulostetaan ole kuitenkaan pääsääntöisesti muuta kun koodi, ei siellä mitään laajaa epikriisiä koko sairaushistoriasta. 

Vierailija
5/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimiehelle aina annettu saikkulappu

Vierailija
6/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin periaatteessa pitäisi laittaa esimiehelle, en ole ikinä näin tehnyt vaan toimittanut suoraan palkkikseen. Joku mussutti että hänen kautta, totesin pelkästään hoitaneeni sen eteenpäin itse. Asia jäi siihen, eikä kyseinen esimies siihen koskaan palannut. Samalla tavalla aion toimia myös jatkossa. Jos ei kelpaa niin se on voivoi, mennään keskustelemaan HR:n kanssa voiko vaatia vai ei. Vastaus on ei voi.

Vierailija
7/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina toimittanut esihenkilölle. Mutta, jos on arkaluontoista ja teillä tosiaan on tuollainen ohjeistus, niin tottakai toimit sen perusteella. Jos esihenkilö napisee, ota yhteyttä hänen esihenkilöönsä.

Vierailija
8/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teille on ok, että joku kasvoton palkanlaskija jossain naureskelee teidän todistuksillenne työkavereiden kanssa ja levittää tietojanne sinne tänne, mutta tuttu esimies ei saisi tietää sairausloman perustetta? Hänhän sen sairausloman myöntää. Siinä on koodi, joka ilmaisee esim. hengitystieinfektiota, ei täsmällistä sairautta.

Vierailija
9/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se esihenkilö voisi hyväksyä poissaolosi jos et toimita todistusta hänelle? Ei siinä sairauslomatodistuksessa mikä työnantajaa varten tulostetaan ole kuitenkaan pääsääntöisesti muuta kun koodi, ei siellä mitään laajaa epikriisiä koko sairaushistoriasta. 

Mulla lukee siinä keskivaikea masennus. Miksi suuren firman hr antaa tuollaosen ohjeistuksen ellei se pätisi?

Vierailija
10/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole näytettävä, itse laitan suoraan palkkikseen. Pomolle tietenkin tieto miten pitkään on poissa. Omalla ilmoituksella suurimmassa osassa työpaikkoja saa sen kolme päivää olla pois mikä riittää yleensä kausiflunssaan, vatsatautiin jne. Saikkulappuja yleensä tarvii aika harvoin.

Vierailija
11/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esihenkilö itse asiassa päättää sen, että saako työntekijä sairaslomaa vai käytetäänkö korvaavan työn mallia. Lääkäri ainoastaan suosittelee.

Vierailija
12/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teille on ok, että joku kasvoton palkanlaskija jossain naureskelee teidän todistuksillenne työkavereiden kanssa ja levittää tietojanne sinne tänne, mutta tuttu esimies ei saisi tietää sairausloman perustetta? Hänhän sen sairausloman myöntää. Siinä on koodi, joka ilmaisee esim. hengitystieinfektiota, ei täsmällistä sairautta.

Ei ketään kiinnosta tuntemattoman ihmisen diagnoosit, oli ne sitten flunssan tai peräpukamien takia. T. Palkanlaskija

Vierailija
13/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei toimita sairaslomatodistusta, voi työnantaja jättää palkan maksamatta ko. päiviltä. Sairaspäivärahan voi sitten itse hakea kelasta.

Vierailija
14/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sairauslomatodistus toimitetaan esihenkilölle. Palkanmaksuun vaikuttavat tiedot esihenkilö toimittaa palkanlaskijalle. 

Vierailija
15/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sieltä työpaikalta. Jossain laitettu esimiehelle ja jossain palkanlaskentaan. Eri käytännöissä eroja.

Vierailija
16/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei toimita sairaslomatodistusta, voi työnantaja jättää palkan maksamatta ko. päiviltä. Sairaspäivärahan voi sitten itse hakea kelasta.

Tämä meilläkin. Esihenkilön on hyväksyttävä se todistus ennen kun palkanlaskenta ottaa sen käsittelyyn, joten jos sitä ei toimita esihenkilölle, niin vaihtoehdot ovat joko se, että palkkaa ei tule koska tulkitaan luvattomaksi poissaoloksi tai vaihtoehtoisesti palkan laskenta lähettää sen todistuksen kyseiselle esihenkilölle erilliseen hyväksyttämisptosessiin. Niin tai näin, niin kyllä se lappu esihenkilön nähtäväksi päätyy. 

Vierailija
17/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laittaa suoraan palkanlaskijalle ja se on turvallisempaakin

Vierailija
18/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin periaatteessa pitäisi laittaa esimiehelle, en ole ikinä näin tehnyt vaan toimittanut suoraan palkkikseen. Joku mussutti että hänen kautta, totesin pelkästään hoitaneeni sen eteenpäin itse. Asia jäi siihen, eikä kyseinen esimies siihen koskaan palannut. Samalla tavalla aion toimia myös jatkossa. Jos ei kelpaa niin se on voivoi, mennään keskustelemaan HR:n kanssa voiko vaatia vai ei. Vastaus on ei voi.

Olet väärässä, meillä esihenkilö ilmoittaa palkanlaskentaan hyväksytyt tunnit, sairaslomat ym. Jos sairauslomatodistusta ei toimiteta, hän ei hyväksy sairaslomia ja minä en maksa palkkaa niistä. T. Palkanlaskija

Vierailija
19/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä todistus toimitetaan suoraan palkkoihin. 

Vierailija
20/71 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin antama saikku on pelkkä ehdotus. Pomosi päättää antaako saikkua sen perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan