Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on rahaa syödä kasviksia ja hedelmiä ja marjoja se määrä mikä pitää?

Vierailija
27.01.2024 |

Tykkään monipuolisesti erilaisista marjoista, vihanneksista, salaateista, hedelmistä ym. Mutta ei ole rahaa ostaa niitä sitä määrää mitä pitäisi. Mustikat, mansikat, appelsiinit, salaatit, paprikat ym on tosi kalliita, jos niitä syö sen puolisen kiloa päivässä. Marjat haluan kotimaisina, koska ulkomaiset marjat pitää keittää enkä halua mitään keitettyjä hilloja ym vaan haluan syödä marjat sellaisenaan suoraan pakastimesta vaikka maidon kanssa, tai viilin päällä. Tomaatit ym käy hyvin ulkomaisetkin.

Neuvokaa miten saada syötyä halvalla tuo puoli kiloa vihanneksia, marjoja ym päivässä. 

Kommentit (465)

Vierailija
41/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No halpaahan toi nyt on.  Vähän pussimustikoita aamupuuroon, linssikastikkeen sekaan porkkanaa ja lanttua.  Omena, mandariini iltapalaksi.

Nyt on kaali halpaa. Wokkaa, kääryleet, keitto, uuniin ,mitä tahansa, tai salaatti.

Itse vegaanina ostin eilen hyvää vuustoa ja vuustokuutioita ja kasvisnuggetteja etc.-meni ihan törkeästi rahaa kauppaan.  Eikä lainkaan terveellistä. Ihan miten haluaa.

Vierailija
42/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin kotimaiset marjat on kalliita? Pakastealtaasta saa esim. jkotimaisia puolukoita halvalla. Porkkanat, lantutym. juurekset on halpoja. Banaanit ei maksa paljon jne. Mistä näitä uusavuttomia sikiää

Hyi, en ikinä ostaisi pakastemarjoja. Ne on thaimaalaiset marjanpoimijat poimineet moottoriteitten ramppien väleistä, olen nähnyt.

Siellä mitään marjoja kasva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieneenkin asuntoon saa kyllä mahtumaan lisäpakastimen, jos on halua ja rahaa. Jos jompaa kumpaa puuttuu, niin ei onnistu.

Haluat syödä monipuolisesti, kotimaista, tuoretta ja halvalla. Jostain periaatteista sun täytyy vaan tinkiä, jos toi viimeinen on vaatimuksena. Tähän aikaan vuodesta kaikki marjat on kalliita, olipa ne pakasteita tai tuoreita, kotimaisia tai ulkomaisia.

Eli pieni kourallinen marjoja ja pieni hedelmä tai yksi iso hedelmä per päivä on riittävästi. Loput 4 annosta kasviksia sitten juureksia, kaaleja, pakastevihanneksia, palkokasveja...

Vierailija
44/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keräät itse marjat, vihannekset ja hedelmät kauden mukaan tarjouksia seuraten hankkimalla. Esimerkiksi itse tähän aikaan vuodesta ostan tomaattia harvoin jos ollenkaan, sen sijaan salaattina ruoalla esim coleslaw-tyyppinen raastesalaatti kaalista ja porkkanasta, molemmilla kilohinta alle euron.

Tästä ei tässä.kohtaa vuotta ole hirveästi apua mutta kasvukaudella, etenkin loppupuolella olen saanut face ryhmistä paljon esim marjoja (lähinnä herukoita), raparperia ja omenaa.. Ja kesäkurpitsaa..

Miten säilytät kesäkurpitsat, raparperit ym? Hyviä ovat, mutta en käsitä miten ne pitäisi säilöä, jos on vain pieni pakastin. Ap

Pieni reilun sadanlitranarkkupakastin maksaa noin satkun. Sinne mahtuu 100 l marjoja tai muita pakasteita. Se voi olla muuallakin ku

Meillä on noin 60 neliön kerrostalokolmio, kaksi pientä lasta. Ei mitään työhuoneita tms, eteiseenkin mahtuu vain pieni naulakko. En kyllä käsitä minne sen arkkupakastimen täällä tunkisin, hyvä kun sängyt kaikille mahtuu ja ruokapöytä. Ap

No voi että. Sitten ei varmaan auta muu kuin elää porkkanoiden ja appelsiinien varassa talven yli. Niinkin säilyy hengissä. 

Vierailija
45/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan sesongin mukaan. Aika monipuolisesti saa syötyä kasviksia, kun ei jämähdä siihen ajatteluun, että kaikkea pitää saada ympäri vuoden. Esimerkiksi talvella syödään juureksia, kaaleja ja sitrushedelmiä. Kesällä sitten tomaatteja ja salaatteja. 

Kotimaista raparperia ja puolukkaa saa pakasteena 5€/kg. Appelsiini on 1,40€/kg. Ei nyt mitenkään paha hinta.

Vierailija
46/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä käsitä minne sen arkku pakastimen täällä tunkisin.

Asuinpaikkanne on oma valintanne.

Tuollainen n. 100ln pakastin on kooltaan suunnilleen tavallisen keittiön alakaapin kokoinen. Toki vaatii tilaa yläpuolella ,jotta kannen saa auki.

Vierailija
47/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porkkanat , sipulit ym ovat ihan kohtuuhintaisia, ei kannata syödä tomaatteja silloin kun ovat kalliita. Kaksi appelsiinia sain 40 sentillä eilen.

Jos jättää ne limsat ja karkin ym herkut ostamatta, niin helposti jää rahaa kasviksiin, ei puoli koloa ole kovinkaan iso annos.

En syö limsoja enkä karkkeja, en käytä myöskään alkoholia ollenkaan. Mutta olen työtön ja siksi rahasta tiukkaa. Lapsetkin ruokittavana ja heillekin pitää niitä kasviksia ja marjoja olla joka päivä. Ap

Meillä porkkanatikut viedään käsistä, jos leikkaan valmiita. Kaalisalaateista pidän itse. Osaatko tehdä kunnon coleslawn? Entä kaali-puolukkasalaatin?

Osaan tehdä ruokaa ihan hyvin. Lapset ei suostu syömään kaaleja tai salaatteja, mutta itse tyk

No lapsille porkkanaa ja banaania, sinulle kaalisalaattia siis. Kun menette koko perhe Stockan herkkuun ostoksille, lapset voivat ottaa ilmaiset banaanit, niitä on siellä heille tarjolla. 

Vierailija
48/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keräät itse marjat, vihannekset ja hedelmät kauden mukaan tarjouksia seuraten hankkimalla. Esimerkiksi itse tähän aikaan vuodesta ostan tomaattia harvoin jos ollenkaan, sen sijaan salaattina ruoalla esim coleslaw-tyyppinen raastesalaatti kaalista ja porkkanasta, molemmilla kilohinta alle euron.

Tästä ei tässä.kohtaa vuotta ole hirveästi apua mutta kasvukaudella, etenkin loppupuolella olen saanut face ryhmistä paljon esim marjoja (lähinnä herukoita), raparperia ja omenaa.. Ja kesäkurpitsaa..

Miten säilytät kesäkurpitsat, raparperit ym? Hyviä ovat, mutta en käsitä miten ne pitäisi säilöä, jos on vain pieni pakastin. Ap

Pieni reilun sadanlitranarkkupakastin maksaa noin satkun. Sinne mahtuu 100 l marjoja tai muita pakasteita. Se voi olla muuallakin ku

Olohuoneessa on ennenkin pakastimia pidetty (isojakin arkkuja). Elämä on valintoja.

Vierailija
49/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porkkanat , sipulit ym ovat ihan kohtuuhintaisia, ei kannata syödä tomaatteja silloin kun ovat kalliita. Kaksi appelsiinia sain 40 sentillä eilen.

Jos jättää ne limsat ja karkin ym herkut ostamatta, niin helposti jää rahaa kasviksiin, ei puoli koloa ole kovinkaan iso annos.

En syö limsoja enkä karkkeja, en käytä myöskään alkoholia ollenkaan. Mutta olen työtön ja siksi rahasta tiukkaa. Lapsetkin ruokittavana ja heillekin pitää niitä kasviksia ja marjoja olla joka päivä. Ap

Meillä porkkanatikut viedään käsistä, jos leikkaan valmiita. Kaalisalaateista pidän itse. Osaatko tehdä kunnon coleslawn? Entä kaali-puolukkasalaatin?

Osaan tehdä ruokaa ihan hyvin. Lapset ei suostu syömään kaaleja tai salaatteja, mutta itse tyk

No mikset ole opettanut lapsia syömään monipuolisemmin? 

Vierailija
50/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lumet sulaa, niin keräämään vaan ekoja kuusenkerkkiä ym "super foodia". Syksymmällä sitten marjametsään ja pakkanen täyteen herkkuja tai marjat hilloiksi tms talven varalle.

Asumme Helsingissä. Jos menen keväällä Keskuspuistoon napsimaan kuusista kuusenkerkkiä, niin taidan joutua jonkun puistoraivon (vrt. laturaivo) kohteeksi siellä. Ap

Tosiaan. Kannattaa muistaa jokamiehenoikeudet ja lukaista netistä keruutuotteista ja niiden käsittelemisestä sekä keräämisestä tarkemmin. Maalaisjärki mukaan niin osaat välttää raskasmetallin kyllästämiä luonnontuotteita.

Vierailija
51/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni reilun sadanlitranarkkupakastin maksaa noin satkun. Sinne mahtuu 100 l mar

Jep. Minä pidin vuosia 20 neliön yksiössä kaappimallista pakastinta, koska sienestän ja tykkään ostaa lihat pientuottajilta. Aivan hyvin mahduimme, minä, koira ja pakastin. Elämä tosiaan on valintoja. 

Vierailija
52/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan arkkupakastimen laittaa taloyhtiön kellarin komeroon? Ap

Vierailija
53/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät tupakan ja oluen vähemmälle, niin riittä raha terveellisempään ruokaan.

Vierailija
54/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole muutamaa euroa päivä ruokaan per henkilö, jokin elämässä on rempallaan.

Vierailija
55/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri syö ulkomaisia hedelmiä, banaanin ehkä kerran kuussa, omenan vielä harvemmin, pari avokadoa vuodessa, pussillisen veriappelsiineja kerran talvessa kun ovat parhaimmillaan...

Kotimaisia kasviksia sesongin mukaan, kesällä varmasti yli suositusten, talvella huonommin. Porkkana, palsternakka, muut juurekset ja erilaiset kaalit, sipuli, paprika, tomaatti, kurkku jne. Kun syö monipuolisesti kaikkea edes vähän niin määrä on yhteensä iso.

Marjoja on monenlaista pakastin väärällään. Syksyllä tuoreena syön lisäksi isot määrät päivässä heti poiminnan jälkeen Ensi kesänä/syksynä toimeksi ja ennakoi seuraavaa talvea.

Vierailija
56/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap mutta minulla jää kasvikset syömättä koska en voi syödä sitrushedelmiä, omenia, kaalia, lanttua,puolukoita, viinimarjoja enkä montaa muuta koska on suolistosairaus ja myöskään vatsa ei hyväksy. Porkkanaa voin syödä mutta siihenkin kyllästyy. Myöskään herneet ja pavut ja sipulit ym. eivät käy. Hengissä olen pysynyt.

Vierailija
57/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole muutamaa euroa päivä ruokaan per henkilö, jokin elämässä on rempallaan.

Niin onkin jokin rempallaan. Olen työtön. Muuten kyllä asiat kunnossa. Ap

Vierailija
58/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lumet sulaa, niin keräämään vaan ekoja kuusenkerkkiä ym "super foodia". Syksymmällä sitten marjametsään ja pakkanen täyteen herkkuja tai marjat hilloiksi tms talven varalle.

Asumme Helsingissä. Jos menen keväällä Keskuspuistoon napsimaan kuusista kuusenkerkkiä, niin taidan joutua jonkun puistoraivon (vrt. laturaivo) kohteeksi siellä. Ap

Aah. Vanha kunnon mikään ei käy -trolli :)

Ap on ihan oikeassa. Et voi kajota eläviin puihin ilman maanomistajan lupaa. 

Vierailija
59/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70/80-luvulla niitä nimenomaan pidettiin verkkovarastoissa.

Vierailija
60/465 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70/80-luvulla niitä nimenomaan pidettiin verkkovarastoissa.

Täytyypä käydä huomenna katsomassa onko meidän verkkovaraston komerossa pistorasia, jotta saa sähkön pakastimeen. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä