Miten on rahaa syödä kasviksia ja hedelmiä ja marjoja se määrä mikä pitää?
Tykkään monipuolisesti erilaisista marjoista, vihanneksista, salaateista, hedelmistä ym. Mutta ei ole rahaa ostaa niitä sitä määrää mitä pitäisi. Mustikat, mansikat, appelsiinit, salaatit, paprikat ym on tosi kalliita, jos niitä syö sen puolisen kiloa päivässä. Marjat haluan kotimaisina, koska ulkomaiset marjat pitää keittää enkä halua mitään keitettyjä hilloja ym vaan haluan syödä marjat sellaisenaan suoraan pakastimesta vaikka maidon kanssa, tai viilin päällä. Tomaatit ym käy hyvin ulkomaisetkin.
Neuvokaa miten saada syötyä halvalla tuo puoli kiloa vihanneksia, marjoja ym päivässä.
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Keräät itse marjat, vihannekset ja hedelmät kauden mukaan tarjouksia seuraten hankkimalla. Esimerkiksi itse tähän aikaan vuodesta ostan tomaattia harvoin jos ollenkaan, sen sijaan salaattina ruoalla esim coleslaw-tyyppinen raastesalaatti kaalista ja porkkanasta, molemmilla kilohinta alle euron.
Tästä ei tässä.kohtaa vuotta ole hirveästi apua mutta kasvukaudella, etenkin loppupuolella olen saanut face ryhmistä paljon esim marjoja (lähinnä herukoita), raparperia ja omenaa.. Ja kesäkurpitsaa..
Miten säilytät kesäkurpitsat, raparperit ym? Hyviä ovat, mutta en käsitä miten ne pitäisi säilöä, jos on vain pieni pakastin. Ap
Marjojen ja nokkosten kerääminen itse ja näiden säilöminen pakastamalla, kuivaamalla ja tekemällä vesipuolukat, Mansikoiden osto itsepoimintana.
kasvattaminen itse (Nyt talvella kasvatan ruokaherneistä herneenversoja), kerrostalon parvekkeella kesäisin salaatteja ja ruohosipulia,
satokauden tuotteet (Nyt talvella erityisesti valkokaalia, punakaalia, kiinankaalia, porkkanaa, palsternakkaa, lanttua, halvimpia sitrushedelmiä)
Hevihävikkituotteet ja tarvittaessa näiden kuivaaminen ja pakastaminen
Tarjoukset: viime viikolla esim. ostin tomaatteja Lidlistä kilokaupalla. Osa säilyy vielä ensi viikkoon.
Erityisesti tomaattisäilykkeiden käyttö talvella: tomaattipohjaisia kastikkeita ja keittoja.
Pakastevihanneksien käyttö
Aikaa ja työtä vaatii, mutta onnistuu kyllä.
Kaali ja porkkana halpaa, samoin usein esim. omenat 60 senttiä tai euron kilo euron päivillä. Tomaatteja tarjouksesta. Suippopaprikaa usein 99 senttiä iso paketti, Litkussa hävikkihedelmiä ja -kasviksia iso laatikollinen 2e. Kilon pakastevihannespussit edullisia.
Torilla myydään juuri ennen sulkemisaikaa pilkkahinnalla isoja pussillisia hedelmiä ja kasviksia.
Marjojakin saa kakkoslaatuisina ja itse poimien tiloilta suht kivaan hintaan pakastimeen. Metsistä myös marjojen lisäksi sieniä ilmaiseksi, kimppakyydillä halvalla matkat. Fillarillakin pääsee.
Tutuilta voi kysellä halpaa herukkaa, monilla on pensaita pihassa yli oman tarpeen. Ok-talo-alueilla on usein omenakorit portin pielessä "Ota tästä"...
Vierailija kirjoitti:
Hedelmiä ja vihanneksia saa 1€-2€/kg, eli 50 senttiä - 1€ menee päivässä, jopa työttömällä on tuohon varaa.
K-kaupassa ja Lidlissä on tämän tästä näitä tarjous vihanneksia ja hedelmiä. Ajoittaa ostot niihin.
Pakestevihannekset ja marjat ovat halvempia
Kaikki saa edullisemmin kun itse kasvattaa tai kerää metsästystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten niin mustikat kalliita? Niitähän saa ilmaiseksi. On tyhmää NYT herätä siihen että haluaa mustikoita ja maksaa itsensä kipeäksi huonolaatuisesta tavarasta.
Saa niitä loppukesällä ilmaiseksi, mutta kun on vain tavallisen pieni pakastin (eikä tähän kerrostaloasuntoon toista mahdu), niin ne kesällä kerätyt muutamat rasiat joita pakastineen mahtui on syöty jo lokakuussa. Ap
Kourallinen marjoja ja/tai yksi hedelmä päivässä riittää. Osta "vihreät" satokauden mukaan niin ei maksa paljon.
Kun lumet sulaa, niin keräämään vaan ekoja kuusenkerkkiä ym "super foodia". Syksymmällä sitten marjametsään ja pakkanen täyteen herkkuja tai marjat hilloiksi tms talven varalle.
Kurpitsa- jne pikkelsit, tomaattejakin voi säilöä. Uunissa tai kuivurissa voi kuivata. Suppilovahverot pujotellaan rullalankaan kuin pyykit narulle ja siinä kuivuvat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kun lumet sulaa, niin keräämään vaan ekoja kuusenkerkkiä ym "super foodia". Syksymmällä sitten marjametsään ja pakkanen täyteen herkkuja tai marjat hilloiksi tms talven varalle.
Kuusenkerkkien kerääminen ilman maanomistajan lupaa on rikollista touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keräät itse marjat, vihannekset ja hedelmät kauden mukaan tarjouksia seuraten hankkimalla. Esimerkiksi itse tähän aikaan vuodesta ostan tomaattia harvoin jos ollenkaan, sen sijaan salaattina ruoalla esim coleslaw-tyyppinen raastesalaatti kaalista ja porkkanasta, molemmilla kilohinta alle euron.
Tästä ei tässä.kohtaa vuotta ole hirveästi apua mutta kasvukaudella, etenkin loppupuolella olen saanut face ryhmistä paljon esim marjoja (lähinnä herukoita), raparperia ja omenaa.. Ja kesäkurpitsaa..
Miten säilytät kesäkurpitsat, raparperit ym? Hyviä ovat, mutta en käsitä miten ne pitäisi säilöä, jos on vain pieni pakastin. Ap
Pieni reilun sadanlitranarkkupakastin maksaa noin satkun. Sinne mahtuu 100 l marjoja tai muita pakasteita. Se voi olla muuallakin kuin keittiössä. Elämä on valintoja.
Siis miten niin kotimaiset marjat on kalliita? Pakastealtaasta saa esim. jkotimaisia puolukoita halvalla. Porkkanat, lantutym. juurekset on halpoja. Banaanit ei maksa paljon jne. Mistä näitä uusavuttomia sikiää
Elekää syökö kasviksia, ne on kaikki GMO-kamaa ja myrkytetty hirvittävillä määrillä torjunta-aineita.
Lopputuloksena turbosyöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole se, jolta kysyit, mutta minulla on ihan halppis kasviskuivuri, jolla olen kuivannut niin omenoita, kesäkurpitsaa, marjoja, sieniä, paprikaa, minitomaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Asumme Helsingissä. Jos menen keväällä Keskuspuistoon napsimaan kuusista kuusenkerkkiä, niin taidan joutua jonkun puistoraivon (vrt. laturaivo) kohteeksi siellä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porkkanat , sipulit ym ovat ihan kohtuuhintaisia, ei kannata syödä tomaatteja silloin kun ovat kalliita. Kaksi appelsiinia sain 40 sentillä eilen.
Jos jättää ne limsat ja karkin ym herkut ostamatta, niin helposti jää rahaa kasviksiin, ei puoli koloa ole kovinkaan iso annos.
En syö limsoja enkä karkkeja, en käytä myöskään alkoholia ollenkaan. Mutta olen työtön ja siksi rahasta tiukkaa. Lapsetkin ruokittavana ja heillekin pitää niitä kasviksia ja marjoja olla joka päivä. Ap
Meillä porkkanatikut viedään käsistä, jos leikkaan valmiita. Kaalisalaateista pidän itse. Osaatko tehdä kunnon coleslawn? Entä kaali-puolukkasalaatin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni reilun sadanlitranarkkupakastin maksaa noin satkun. Sinne mahtuu 100 l marjoja tai muita pakasteita. Se voi olla muuallakin kuin keittiössä. Elämä on valintoja.
Meillä on noin 60 neliön kerrostalokolmio, kaksi pientä lasta. Ei mitään työhuoneita tms, eteiseenkin mahtuu vain pieni naulakko. En kyllä käsitä minne sen arkkupakastimen täällä tunkisin, hyvä kun sängyt kaikille mahtuu ja ruokapöytä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis miten niin kotimaiset marjat on kalliita? Pakastealtaasta saa esim. jkotimaisia puolukoita halvalla. Porkkanat, lantutym. juurekset on halpoja. Banaanit ei maksa paljon jne. Mistä näitä uusavuttomia sikiää
Ongelmahan tässä yleensä onkin se, ettei halvat hedelmät ja vihannekset kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme Helsingissä. Jos menen keväällä Keskuspuistoon napsimaan kuusista kuusenkerkkiä, niin taidan joutua jonkun puistoraivon (vrt. laturaivo) kohteeksi siellä. Ap
Aah. Vanha kunnon mikään ei käy -trolli :)
Vierailija kirjoitti:
Hyi, en ikinä ostaisi pakastemarjoja. Ne on thaimaalaiset marjanpoimijat poimineet moottoriteitten ramppien väleistä, olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porkkanat , sipulit ym ovat ihan kohtuuhintaisia, ei kannata syödä tomaatteja silloin kun ovat kalliita. Kaksi appelsiinia sain 40 sentillä eilen.
Jos jättää ne limsat ja karkin ym herkut ostamatta, niin helposti jää rahaa kasviksiin, ei puoli koloa ole kovinkaan iso annos.
En syö limsoja enkä karkkeja, en käytä myöskään alkoholia ollenkaan. Mutta olen työtön ja siksi rahasta tiukkaa. Lapsetkin ruokittavana ja heillekin pitää niitä kasviksia ja marjoja olla joka päivä. Ap
Meillä porkkanatikut viedään käsistä, jos leikkaan valmiita. Kaalisalaateista pidän itse. Osaatko tehdä kunnon coleslawn? Entä kaali-puolukkasalaatin?
Osaan tehdä ruokaa ihan hyvin. Lapset ei suostu syömään kaaleja tai salaatteja, mutta itse tykkään. Ap
Ens kesänä sitten marjametsään. Appelsiinit ovat nyt alle euron kilo, porkkana vähän yli euron kilo, kaali noin 2€/ kilo. Lanttua, pakasteherneitä... Ei ole kallista.