Miten on rahaa syödä kasviksia ja hedelmiä ja marjoja se määrä mikä pitää?
Tykkään monipuolisesti erilaisista marjoista, vihanneksista, salaateista, hedelmistä ym. Mutta ei ole rahaa ostaa niitä sitä määrää mitä pitäisi. Mustikat, mansikat, appelsiinit, salaatit, paprikat ym on tosi kalliita, jos niitä syö sen puolisen kiloa päivässä. Marjat haluan kotimaisina, koska ulkomaiset marjat pitää keittää enkä halua mitään keitettyjä hilloja ym vaan haluan syödä marjat sellaisenaan suoraan pakastimesta vaikka maidon kanssa, tai viilin päällä. Tomaatit ym käy hyvin ulkomaisetkin.
Neuvokaa miten saada syötyä halvalla tuo puoli kiloa vihanneksia, marjoja ym päivässä.
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja minulla on yhden hengen talous ja minulla menee ruokakauppaan n. 400 euroa kuukaudessa (sisältää myös wc- talouspaperit, pyykinpesu- ja tiskiaineet). Talven marjat olen saanut osin metsästä ja osin torilta (mustikat, puolukat), mansikoita en ostanut viime kesänä pakastimeen. Syön enemmän kuin tuon puoli kiloa hedelmiä, juureksia ja vihanneksia päivässä. Teen itselleni joka päivä vihersalaatin johon tulee jäävuorisalaattia, rucolaa tai jotain muuta salaattia, kurkkua, tomaattia ja vaihdellen muita lisukkeita kuten omenaa, sitrushedelmiä, ananasta, avocadoa, kourallinen puolukoita, pähkinöitä jne. ja öljypohjaista salaattikastiketta (valitsen salaattiaineet usein sen perusteella mitä on tarjouksessa). Pääruuan kanssa valmista usein myös lämpimiä vihanneksia ja/tai juureksia, joita ostan joskus tuoreena ja joskus kaupan pakastealtaasta (parsakaali, kukkakaali, ruusukaali, papuja, sekavihanneksia jne.). Ruokakuluni pysyvät kohtuullisina koska
Siis miten onnistunut käyttämään näihin 400 e/kk? Käytkö jossain kalliissa k-kaupassa, koska kohtuullista tuo ei ole nähnytkään. Syön hyvin pitkälle samoin, ihan joka päivä en välttämättä tuoresalaattia, mutta kasviksia ja hedelmiä eri väreissä, ruokavalioon kuuluu myös punaista lihaa ja juustoa (kuuluvat monipuoliseen syömiseen, molemmista saa esim. proteiinia), kauppaan menee ehkä maksimissaan 250 e/kk.
Halpaa on kuin marjat saa hakea omasta pakastimesta ja juurekset kellarista.
Eihän puoli kiloa ole edes paljon. 500g. Eikä kerralla tarvitse syödä.
Meillä meni eilen näin: aamulla kurkkua ja paprikaa leipien päällä. Lounaaksi kasvissosekeittoa (peruna, sipuli, porkkana, kukkakaali). Päivällisen kyljessä syötiin kaali-puolukkasalaattia (tosin lapsi jätti puolukat syömättä, heh) ja iltapalalla mandariinia.
Mä viipaloin omenat pakkaseen, kun ei ole kylmäkellaria. Osa on ihan sokeroimattomana soseena ja osa tuorepuristettuna mehuja. Ehkä sulla kuitenkin mahtuisi pieni toinen pakastin sinne kolmioon, minulla oli joskus pieni arkkupakastin olohuoneen nurkassa, äkkiä siihen silmä tottui. Lisäksi on nähnyt niitä ihmisillä eteisessä, varastossa, kodinhoitohuoneessa, työhuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko jo mainittu, mutta Lidlin pakastealtaasta saa tällä hetkellä kilon puolukkapussin 3,99 eurolla. Omasta mielestä on jo niin halpa hinta hinta, ettei tuohon hintaan kyllä kannata metsässä kyykistellä.
Metsä tekee hyvää terveydelle myös, ja siihen liittyvä ulkoilu. Kun siinä samalla saa vielä marjat talteen niin vielä parempi. Etkö tee mitään minkä voi ostaa kaupasta, kun ei kannata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten niin mustikat kalliita? Niitähän saa ilmaiseksi. On tyhmää NYT herätä siihen että haluaa mustikoita ja maksaa itsensä kipeäksi huonolaatuisesta tavarasta.
Saa niitä loppukesällä ilmaiseksi, mutta kun on vain tavallisen pieni pakastin (eikä tähän kerrostaloasuntoon toista mahdu), niin ne kesällä kerätyt muutamat rasiat joita pakastineen mahtui on syöty jo lokakuussa. Ap
Hm... kerää kesällä niin paljon mustikkaa kuin uskot koko vuoden ajan tarvitsevasi, pakasta itsellesi se, mikä mahtuu, myy loput ja säästä rahat ostomustikoita varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
appelsiini, kuorittu, 190 g
porkkana, 65 g
tomaattimurskaa 100 g
sipulia 50 g
kaalia 100 g
puolukkaa 20 g
- -
525 g kasviksia ja hedelmiä, melko maltillisin salaattiannoksin, ole hyvä :)
ei ole menty edes ituihin ja kuivattuihin kasviksiin vielä tässä.
Jäin nyt vähän odottelemaan, että joku ampuisi tämän listauksen alas kalliina, mahdottomana tai epäterveellisenä :D
Kaalia on vaikea ostaa 100 g. Se myydään 2 kg pakkauksena.
Voi sentään. Kaalia voi pilkkoa, suikaloida ja raastaa. Jos tätä ei osaa, ei kannata muuttaa pois äiskän ja iskän luota vielä hetkeen. Luontaisen m
Kaalia voi myös pakastaa vaikka raastettuna. Siitä tulee maukas laatikko tai keitto ja kypsyykin hyvin kun on pehmennyt vähän valmiiksi. Ei meilläkään mene iso kaali kerrallla vaikka on 2 syöjää
Kaali kestää vaikka miten kauan joten se säilyy kyllä ilman opimenpiteitäkin
Pidän omia ruokakulujani kohtuullisena. Minä olen onnistunut selättämään 2-tyypin diabeteksen ruokavaliolla ja näillä eväillä aion mennä loppuelämän. Olen eläkkeellä ja nettoeläkkeeni on päälle 1600 euroa joten minun ei tarvitse tinkiä rahan menon takia ainakaan ruuasta.
Sienestän, marjastan ja kalastan ja on 2 pakastinta. Oikeasti ei paljoa säästä , kun laskee kulut mukaan. Mutta nuo ovatkin harrastuksiani.
Pakastin tuo suuret säästöt , kun voi ostaa tarjouksesta j-lihat, kanat, kalat kerralla isommissa erissä ja arkkupakastin käyttää sähköä noin 1€ kk ( tämän olen mitannut) Esim kana ja j-liha on kalleimmillaan noin 15€ kg ja tarjouksesta saa noin 10e kg alla vielä keittovinkkini.
Pieni pakastusvinkki> Aina kun tein ennen keittoa oli jokin loppu tai homehtunut. Ja lähikaupasta ei edes saa palsternakkaa. Joten sitten kaupasta hakemaan vähän kauempaa.
Niimpä pilkoin pakasteeseen valmiiksi palsternakkaa, porkkanaa, lanttua ja silputtua tilliä. Nyt on aina raaka-aineet keittoon valmiina ja eivät tartu pahasti edes kiinni toisiinsa kun ovat `levyinä` 3L pusseihin pakastettuna.
Lisäksi tulee noin 50% halvemmaksi kuin ostaisi valmiiksi pilkottuja pakasteita. Mutta , suurin säästö tulee ajassa ja bensassa, kun ei tarvitse lähteä erikseen hakemaan ja hävikkikin on 0
Jatkan vielä..... Meillä alkoholi tuotetaan itse, omenat,viinimarjat ja luumut käytetään kotiviinin raaka-aineina.
1 L 13% kotiviiniä vastaa 9 tlk olutta ja maksaa alle € jos viikottain menee pari L viiniä se tekee Alkosta ostettuna yli 1100€ vuodessa ja itsetehtynä noin 100€. Toki välineissä ja opettelussa menee hieman rahaa ja aikaa. Tämäkin on mukava harrastus ja tuossa on taas tulossa roseeta satsi. Nykyisin saa kunnon aineet ja laitteet helposti ja tietoa on netti täynnä.
Vinkkinä kerron, että kirkastus on helpointa kylmässä. Kesällä vaatii aikaa ja paljon kirkasteita jos haluaa täysin kirkasta saada aikaa. Ei se kesälläkään mahdotonta ole, mutta huomattavasti helpompaa loka-toukokuun välisenä aikana
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä..... Meillä alkoholi tuotetaan itse, omenat,viinimarjat ja luumut käytetään kotiviinin raaka-aineina.
1 L 13% kotiviiniä vastaa 9 tlk olutta ja maksaa alle € jos viikottain menee pari L viiniä se tekee Alkosta ostettuna yli 1100€ vuodessa ja itsetehtynä noin 100€. Toki välineissä ja opettelussa menee hieman rahaa ja aikaa. Tämäkin on mukava harrastus ja tuossa on taas tulossa roseeta satsi. Nykyisin saa kunnon aineet ja laitteet helposti ja tietoa on netti täynnä.
Vinkkinä kerron, että kirkastus on helpointa kylmässä. Kesällä vaatii aikaa ja paljon kirkasteita jos haluaa täysin kirkasta saada aikaa. Ei se kesälläkään mahdotonta ole, mutta huomattavasti helpompaa loka-toukokuun välisenä aikana
Kuinka viileässä pidät kirkastusvaiheessa? Meillä marjaviinipulloihin kertyy ajan myötä sakkaa vaikka kuinka hyvin suodattaa, olisko tähän vinkkejä? Halvaksi tulee alkoholit meilläkin, kun pari erilaista viiniä tekee joka syksy niin erilaisia viinejä riittää aina :)
Suodattaa ? Minä lapon kerran ja hiivat poistan pohjalta. Sitten siirrän ulkovarastoon ja annan itsekseen laskeutua pari vrk ja vasta sitten lisään kirkastus-aineet. Sitten hanasta otan ensimmäiset litrat 4l hanalliseen lasiastiaan ja vasta sitten tulee ihan kirkasta pusseihin tai pulloihin. Hanasta imaisee vähän pohjasakkaa heti alussa, siksi se otetaan eri astiaan jossa kirkastuu, samoin viimeiset pari l otetaan erikseen.
Mitä kylmempi sitä parempi, lähellä 0 astetta taitaisi olla optimi. Olen opetellut aika pitkään ja on jännää kuinka tulee hieman erilaista joka kerralla ja eri hiivoilla. Nyt satsissa on makuaineina omenaa, punaisia viinimarjoja ja Lidl multifruit mehua. ( omenat ja marjat pakastettu ja lisätty kiehuvaan veteen) jotta villihiivat kuolevat, samalla sokeri sulaa veteen helposti.
Ei terve nykyihminen tarvitse jokapäivä 500g vaikka se toki terveellistä onkin. Asiasta on täysin turha ottaa paineita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuo ei toimi, kun kaivataan viiniltä laatua ja hyvää makua, mikä tahansa päihdyttävä aine ei aja samaa asiaa.
Jep, tänään puuron kanssa mustikoita ja maksalaatikon kanssa puolukkasurvosta. Nyt ollaan kipeitä ja siksi pikaeines mikroon. Huomenna teen haukipihvejä 700g haukimassaa ja seuraksi pussimuussia ja salaattia. Lisään vielä tuohon viinin kirkastamiseen, että kirkastus-aineiden lisäämisen jälkeen menee 2-14 vrk että viini on kirkasta ja joskus joutuu lisäämään kirkasteita se on jokakerta yksilöllistä miten kauan menee ja kuinka paljon kirkasteita tarvitsee.
Pektolaasia käytän runsaasti 30-50g / 30L ja Pektolaasi aina huoneenlämpöiseen vierteeseen....
Syön vaan kesäisin marjoja. Talvella bananeita, pakastevihanneksia, edullisia paprikoita, parsakaalia ja juureksia. Edullista näin.
Vierailija kirjoitti:
Ei terve nykyihminen tarvitse jokapäivä 500g vaikka se toki terveellistä onkin. Asiasta on täysin turha ottaa paineita.
Kyllähän niitä kannattaisi syödä paljon enemmän kuin tuo 500 g, joka on vaan minimisaantisuositus. Sehän on tosi pieni määrä.
Happamia ovat pihlajanmarjat ;) Kotiviinin valmistus on taitolaji, olen hieman perfektionisti ja en suostu olemaan huonon viinintekiä. Yritin tehdä käymisteitse lonkeroa ja tähän mennessä kaikki ovat menneet viemäriin. Kyllä niissä oli % mutta maku oli paha. Lopetin sitten yritykseni , mutta vieläkin kaivelee epäonnistuminen. Kaupan lonkeroissa on myrkkyjä ja sokeria ja haluaisin tehdä kuivaa ja raikkaan makuista lonkeroa. Viinistäkin teen kuivaa öxle noin - 4 tai -5
Ei hinta aina korreloi makua, sain kerran kalliin single malt viskipullon ja maku oli tunkkainen ja homeinen, sata kertaa parempaa on Jack Daniels vaikka halpaa bulkkikamaa onkin. Makuasia.
En tiedä onko jo mainittu, mutta Lidlin pakastealtaasta saa tällä hetkellä kilon puolukkapussin 3,99 eurolla. Omasta mielestä on jo niin halpa hinta hinta, ettei tuohon hintaan kyllä kannata metsässä kyykistellä.